Hyasinttien uudelleen kukitus

valmu77

Kuinka hyasintteja täytyy hoitaa, jos haluaa, että ne kukkivat ensi jouluksi uudestaan? Hoidetaanko kuten amaryllistä? Aikaisemmin olen aina heittänyt sipulit roskiin, mutta nyt olisi mukava koettaa uudelleen kukitusta.

4

7051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyylillä joo

Kukinnan jälkeen lannotetaan, jotta sipuli keräisi uutta voimaa. Ite vien kesäksi ulos ja nostan ruukusta ennen pakkasia. Jos sipuli on jäänyt ruipeloksi, sitä ei kannata säilyttää. Hyvät sipulit kuivatan ja käärin sanomalehteen, pistän jääkaappiin kuukaudeksi. Periaatteessa levon pitäs olla pitempi, siks ei aina onnistu.
      Istutan ne uudelleen, kastelen niukasti ja panen purkit jääkaappiin. Kasvu alkaa parissa viikossa, jos on alkaakseen. Saavat olla kaapissa hoitamatta. Huoneenlämmössä kasvu kiihtyy hurjaksi ja parissa viikossa kukkii - sikäli kun kukkii. Lisävalo tekee kukasta kirkkaamman värisen. Jotkut tekee pelkkiä lehtiä ja joissakin nuppu surkastuu ennen kukintaa.

Periaatteessa hyasintit on niin halpoja, ettei hommassa oo mitään järkee. Tuleepahan huvikseen värkättyä, kun on ylimäärästä aikaa ja pieni jääkaappi kukkia varten. Ja joskus tulee hieno kukka vaivannäön palkaksi.

• O-mukulakiurunkannus

Hyasintin sipulit voi myös istuttaa ulos. Ne pärjäävät kyllä talven yli ainakin Etelä-Suomessa. Joskus kukkivat ihan hyvinkin, mutta useimmiten kukinta taantuu ja koko kasvi lakkaa olemasta vuodessa tai parissa. Saattaa tosin olla, että hyasintin puutarhakasvatukseen on omat niksinsä, joita minä en tunne. Kertokaa te, jotka tiedätte.

• pemma
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

Hyasintin sipulit voi myös istuttaa ulos. Ne pärjäävät kyllä talven yli ainakin Etelä-Suomessa. Joskus kukkivat ihan hyvinkin, mutta useimmiten kukinta taantuu ja koko kasvi lakkaa olemasta vuodessa tai parissa. Saattaa tosin olla, että hyasintin puutarhakasvatukseen on omat niksinsä, joita minä en tunne. Kertokaa te, jotka tiedätte.

Mä haluaisin kasvattaa jouluhyasintit uudestaan keväällä ulkona mitä niille pitäs tehdä lekkaanko varret pois ja milloin vai annanko niiden olla

• O-mukulakiurunkannus
        pemma kirjoitti:

Mä haluaisin kasvattaa jouluhyasintit uudestaan keväällä ulkona mitä niille pitäs tehdä lekkaanko varret pois ja milloin vai annanko niiden olla

Jos et ole lannoittanut hyasintteja joulun jälkeen ja lehdet ovat kuihtuneet ja kuolleet, sipulit tuskin kukkivat ensi kesänä. Siltikin voit tietysti laittaa ne nyt jääkaappiin ja kevään tullen kukkapenkkiin. Sitten ne kasvattavat lehdet ja keräävät ravintoa sipuliin seuraavaa kukintaa varten.

Jos hyasintit ovat vielä tällä hetkellä vihreitä, anna niille ravinteita ja auringonvaloa. Parin kuukauden kuluttua voit lopettaa kastelemisen ja antaa sipulin jemmata lehdistä kaikki ravinteet. Sitten sipulit vaikkapa kuukaudeksi jääkaappiin, sieltä kukkamaahan. Melko pian sieltä nousee uudet lehdet ja kukkavana, tai sitten ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7422
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4088
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3140
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2366
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43