Oudot vaatimukset.

Rkpoy

Ei mikään suuren suuri asia, enkä ole varma kuuluuko tämä aihe edes tänne.

Ilmoitin työnantajalleni avioituvani ja että sukunimeni tulee vaihtumaan avioitumisen myötä.
Palkanlaskija ilmoitti vaativansa vihkitodistuksen sekä todistuksen nimen muutoksesta nähtäväkseen sekä kopiotavaksi yrityksen arkistoihin. Minusta hiukan outo vaatimus, enkä ymmärrä mitä perustetta tuollaiseen vaatimukseen olisi, enhän työsuhteen alkeassakaan ole todistanut henkilöllisyyttäni millään tavalla, ilmoitin vain henkilötunnukseni sekä nimeni. Eikö samojen tietojen pitäisi riittää edelleen?

Eipä tuosta suurta vaivaa olisi, mutta minusta työnantajalla ei pitäisi olla mitään tarvetta kopioida tuollaisia henkilökohtaisia tietoja arkistoihinsa.

Onko tuollainen vaade perusteeton?

2

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei multa vaadittu

Ei tartte näyttää vihkitodistusta, mutta itse kävisin näyttämässä uutta kelakorttia tai uusia henkkareita, jos kerran ihan vängällä haluavat faktaa.

Henkkari ehkä parempi, mutta kela kortin saa nopeampaan - alle viikossa.

En ole ennen tuolaisesta vaatimuksesta kuullut, mutta em tapa voisi olla hyvä vastaisku...

• tosi outoa

Outo on tosiaan vaatimus minunkin mielestäni. Kannattaisi melkein pyytää perusteet moiselle, ja kirjallisessa muodossa, jos vaativat tosiaan jotain kopioitavaksi ja arkistoitavaksi. Kuten eka vastaaja sanoi, jos ovat noin tarkkoja, niin voit vilauttaa heille vaikka uutta ajokorttia tai muuta kuvallista henkkariasi.

En nyt muista, mitä omassa vihkitodistuksessa lukee enkä viitsi tarkistaa, mutta jos siinä on mainittuna henkilötunnus, niin silloinhan siinä on myös tulevan puolisosi henkilötunnus. Ja jos tarkkoja ollaan, niin sen kopioiminen ja arkistoiminen ei kuulu millään tavalla sinun työnantajasi oikeuksiin.

Ihan vain uteliaisuudesta soittaisin itse oman ammattiliiton lakineuvontaan ja kysyisin varmennusta, mihin kaikkeen työnantajalla tällaisessa tapauksessa on oikeus ja millä perustein. Ainakin saisit sieltä varmempaa tietoa kuin nettipalstalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7645
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4223
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2581
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2427
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51