Omat kokemukseni mustalaisista liittyy 1960 -luvun puolivälin Kainuuseen, jossa oli joka kesä hevosilla kierteleviä mustalaisia. Meidän kotikylä oli järven rannassa ja siihen rantaan mustalaisten useat hevoskunnat leiriytyi aina muutamaksi päiväksi. Silloin ei lapsia päästetty pihalle yksinään! Ukot uitti hevosiaan ja istui ongella. Kalaa ne siis saivat ja sitä nuotiolla paistoivat sellaisenaan tikun nokassa. Kaikki naapurit pisti ovensa lukkoon ruokaa kerjääviltä mustalaisnaisilta. Meillä oli sinä kesänä sika ja sille oli äiti keittänyt 10 litran kattilallisen perunoita, kuten melkein jokaisena päivänä muulloinkin. Mustalaisakat, taisipa niitä olla useampikin porukassa, tulivat kerjuulle. Sisälle taloon ne pääsi kuten muutkin kulkijat ja kiertävät pannuntinurit, joita tuolloin vielä maaseudulla useinkin kierteli. Akat kerjäsi vuolaasti lastensa nälkää kuvaillen. Keitetyt perunat luvattiin antaa, mutta kattilaa ei annettu lainaan, vaikka hän sitä kovasti pyyteli ja lupasi pyhästi sen palauttaa. No mustalaisakan hameen mutkaan ne tuliset perunat, vedestä kuivaksi laskettuna, kaadettiin ja niin akat poistuivat tosi tyytyväisinä. Me oltiin itsekin ryhtymässä syömään ja voipaketti oli haettu kellarista ja se oli jätetty hetkeksi eteisen hyllylle. Sitä alettiin kaivata, mutta eipä sitä löytynytkään enää. Uusi haettiin ja syötiin hieman ihmetellen mihin voipaketti katosi. Isommat pojat meni hetken perästä rantaan ja näki kuinka mustalaiset söivät nuotiossa paistettua kalaa ja pistivät voipottuja päälle. Silloin selvisi missä kadonnut voipakettimme oli.
Mustilaiset palkitsivat hyväntekeväisyyden VARASTAMALLA TÖKERÖSTI lisää ruokaa! Siihen loppui niitten hyysääminen. Äiti oli tosi vihainen, sillä köyhää se oli meilläkin elämä ja paljon lapsia. Äiti tiesi itse mitä on olla ruoan puutteessa ja siksi halusi auttaa osaltaa. Niin kaunis oli mustalaisen kiitos.
Tarina on tietysti täysin totta.
Kokemukseni mustalaisista ovat
82
3341
Vastaukset
- jaskuu
Toivottavasti olet selvinnyt tramaattisesta kokemuksesta, muuttiko tuo hetki koko elämäsi näkökantaa?
- kokemukset
ovat.Voisiko kukaan kertoa hyviä kokemuksia mustalaisten kohtaamisessta ,tuskin kukaan....
- jojooiu
Miksi edes kysy posiitivisia asioita kun selvästi teidän tarkoitus on jakaa negatiivista kuvaa mustalaisista.
Jokainen valitsee itse itsessään asioita ei kukaan valitse sinun puolestasi, se mitä valitset sitä kylvät, mitä vapaus on sinun mielestäsi? Yksinkertainen kysymys vastaa yksinkertaisella vastauksella. - valkolaistyttö
on monia, mutta kun miettii sitä aikaa kun kävi vielä ala- astetta, miksei yläastettakin, niin aina kun meni kavereitten luokse kylää ja jos heillä saattoi olla päivällinen niin itse joutui odottamaan kaverin huoneessa, mutta jos menin mustalaiskavereille käymään olivat he erittäin kohteliaita, heti kysyttii onko nälkä jne. ei tuntenu olevansa ulkopuolella.
Meijänki perhe oli aina sellainen että jos kavereita oli kylässä niin kyllä heidänkin masut täytettii ei heidän tarvinnut odotella huoneissaan
Viihdyn enemmän mustalaisten parissa, tunnen olevani kotona, siihen liittyy ihan semmonen asia että he ymmärtävät elämästä muutakin kuin itsekkyyden - 67v kokemuksella
valkolaistyttö kirjoitti:
on monia, mutta kun miettii sitä aikaa kun kävi vielä ala- astetta, miksei yläastettakin, niin aina kun meni kavereitten luokse kylää ja jos heillä saattoi olla päivällinen niin itse joutui odottamaan kaverin huoneessa, mutta jos menin mustalaiskavereille käymään olivat he erittäin kohteliaita, heti kysyttii onko nälkä jne. ei tuntenu olevansa ulkopuolella.
Meijänki perhe oli aina sellainen että jos kavereita oli kylässä niin kyllä heidänkin masut täytettii ei heidän tarvinnut odotella huoneissaan
Viihdyn enemmän mustalaisten parissa, tunnen olevani kotona, siihen liittyy ihan semmonen asia että he ymmärtävät elämästä muutakin kuin itsekkyydenainostaan mustalaisten ahneuden ja pahuuden.
- oli sinun
jojooiu kirjoitti:
Miksi edes kysy posiitivisia asioita kun selvästi teidän tarkoitus on jakaa negatiivista kuvaa mustalaisista.
Jokainen valitsee itse itsessään asioita ei kukaan valitse sinun puolestasi, se mitä valitset sitä kylvät, mitä vapaus on sinun mielestäsi? Yksinkertainen kysymys vastaa yksinkertaisella vastauksella.akuuttin komplementtiin proplaama inresanttiin perin paradoksiin ongelman ytimen vastaus on ihan selkeä. Katso rikos-tilastot niin näät toduuden.
- jokosenkokosen
67v kokemuksella kirjoitti:
ainostaan mustalaisten ahneuden ja pahuuden.
Sitä niittää mitä kylvää.
- Snadi tallaaja
jojooiu kirjoitti:
Jokainen valitsee itse itsessään asioita ei kukaan valitse sinun puolestasi, se mitä valitset sitä kylvät, mitä vapaus on sinun mielestäsi? Yksinkertainen kysymys vastaa yksinkertaisella vastauksella.Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa. koskee siis kaikkia ihmisiä. Unohdetaan rotu, sukupuoli, ikä, uskonto. Ihaninta on ihmisessä oleva laupeus. Mitä tämä laupeus on?
Meillä ihmisillä on taito uskomattoman nopeasti luokitella toinen ihminen, punnita hänet, kevyeksi havaita ja niputtaa mappi Ö:hön. Eikä koskaan enää antaa hänelle minkäänlaista mahdollisuutta. Olemme tehneet diagnoosin ja olemme oikeassa: torju hänet, siirrä roskapostiin, älä kuuntele!
Laupea ihminen ei toimi näin. Hän antaa toisen mahdollisuuden, kolmannen, neljännen... Laupea ihminen haluaa selvittää väärinkäsitykset, hän jaksaa paneutua taustojen selvittämiseen, etsiä vastauksia kysymykseen: miksi. Laupea ihminen osaa lähettää sairaan hoitoon, kun laupean omat voimavarat loppuvat.
Laupias ihminen on ilmeisen pitkäpinnainen, mutta laupea ei ole sama kuin lauhkea.
Ihminen taitaa oppia laupeudesta jotakin, kun oma sydän on täysin rikki. Silloin oppii ymmärtämän ihmisen arvon, joka lyömisen sijasta ottaa syliin.
Laupea ihminen on harvinaislaatuinen.
Oikea kultakimpale, kun kohdalle osuu.
Kerro se hänelle.
Ja opettele antamaan anteeksi. - mr-grillaaja
jokosenkokosen kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää.
Muistan kun olin 6-vuotias ja suomalainen kaverini varasti minulta karkkia pussista, vaikka annoin hänen ottaa vain yhden. Hän ottikin puolet. En tiedä olenko täysin toipunut tuosta vielä. Olen joutunut käymään psykiatrilla useaan otteeseen ja yöllä herään siihen kun näen unen, missä suomalainen kaverini varastaa nallekarkit pussista. Ei ollut kivaa! Hän ei edes korvannut niitä!
- Julia.
mr-grillaaja kirjoitti:
Muistan kun olin 6-vuotias ja suomalainen kaverini varasti minulta karkkia pussista, vaikka annoin hänen ottaa vain yhden. Hän ottikin puolet. En tiedä olenko täysin toipunut tuosta vielä. Olen joutunut käymään psykiatrilla useaan otteeseen ja yöllä herään siihen kun näen unen, missä suomalainen kaverini varastaa nallekarkit pussista. Ei ollut kivaa! Hän ei edes korvannut niitä!
tämä keskustelu johti siihen että todella vanhat haavat mitkä olin peittänyt syvemmästä syvemmälle, johti siihen että ne ponnahti pinnalle, nyt en tiedä kuinka toimia, tämä rikos sattui ollessani noin. 6v.
Käytiin sisareni kanssa kioskilla karkkia ostamassa, oltiin matkalla kotiin kun kaksi valkolaispoikaa paljon vanhempaa kävelee ohi ja nappaa tuon karkki pussin kädestäni, täysin tuntemattomat! Se oli iso karkki pussi ja minulla ei ollut enenpää rahaa, en voinut ostaa toisia karkkia
Tuo tramaattinen toiminta kosketti minua niin että en pystynyt nukkumaan moneen aikaan ja jos sainkin unen niin näin kuinka tuo karkki pussi jatkoi matkaansa sen valkolaispojan kädessä
Nyt on pakko tilata aika kallonkutistajalle, en jaksa enää tätä tuskaa! - Jul....li
Ja sitten sä heräsit, ja laskit kissan ulos
- laamanne
oli sinun kirjoitti:
akuuttin komplementtiin proplaama inresanttiin perin paradoksiin ongelman ytimen vastaus on ihan selkeä. Katso rikos-tilastot niin näät toduuden.
niihin tulee tänävuonna muutoksia,1.2 2010 aloittaa ko, yksikössä neljä uutta virkailijaa joita on ohjeitettu kirjaamaan KAIKKI Suomalaisten tekemät myös sakko ja myös ehdonalais rangaistukset . ulkomaalaisten tekemien rikoste tilastointi säilyy edelleen sisäasiainministeriön erillisyksikössä myös syytmättäjättämis päätökset joutuvat erityis syyniin SUOMI on todettu rikossyyttämis päätöksissä sortuneen korruprtioon.
- ku oikke fundeeraat
mikkä on "lankuja".
- Juuli.
ku oikke fundeeraat kirjoitti:
mikkä on "lankuja".
kato kuuklesta!
- 2X8 lanku
S"emmoisia leveitä 200x50mm lankuja kävi varastamassa."
Kerro meille mihin käytyti 2X8" tavaraa ja tuliko se talo koskaan valmiiksi?
tuollainen puutavara on kovin epätavallista. - REPIKÄÄ SIITTÄ
2X8 lanku kirjoitti:
tuollainen puutavara on kovin epätavallista.kerros ala, kerrosala 229 47 neliöä, huoneistoala 203 neliö 37 neliöä ,tilavuus 7500 kuutio 130 kuutio ,17 holvi kaarta. 15,000-17,000 tiiltä. Siellä se on, käy katsomassa, onko romani pojan tekemä talo vielä pystyssä,osoite on: Päijät-häme, sammontie 6. Sen tarkenpaa osoitetta en anna.
Varmaan on tämän päivän arvo, noin 6-700,0000e.
REPIKÄÄ SIITTÄ - SINÄ HÖLMÖ
2X8 lanku kirjoitti:
tuollainen puutavara on kovin epätavallista.Katsos, kun kukaan ei pystynyt, laskemaan tuvan sisäkaton kaltevuutta !Koska tuvan sisäkatto, meni vesikaton mukaan, ja siinä oli 1,2 erkerix3,8.Ja 5,5m korkea. Ei pystynyt laskemaan rakennusmestari, eikä arkktehtuuritoimistokaan, ne oli siis kattotuoli tarvikkeita, jotka piti paikan päällä rakentaa.Kyllä se talo on valmis, ja myytykin jo. 3vuotta kesti rakentaa. Ja rahatkin on jo tuhlattu
- jallu13
valkolaistyttö kirjoitti:
Viihdyn enemmän mustalaisten parissa, tunnen olevani kotona, siihen liittyy ihan semmonen asia että he ymmärtävät elämästä muutakin kuin itsekkyydenoli kiva kuula välillä tälläistä palautetta ettei aina haukkuja onhoan meissä vikoja niinkui kaikissa on varmaan toivon sulle kaikkia hyvää ja ilosta mieltä
- gggggggggggggggggggg
Juuli. kirjoitti:
kato kuuklesta!
Niin että G- kirjain ei myöskään ole hallussa????
- Julia.
nimimerkki varas, ja työ tuutta tänne haukkumaa mustalaisia varkaiks!
- Julia.
Julia. kirjoitti:
nimimerkki varas, ja työ tuutta tänne haukkumaa mustalaisia varkaiks!
Outahan hollin aekaa. Elä ruppee haukkumaan toisia.
- Voi voi
mr-grillaaja kirjoitti:
korvausta karkeillesi? Onko kukaan valtaväestön edustaja edes ehdottanut sitä? Ainakin tälle voipakettinsa menettäneelle on Julia ehdottanut maksavansa voipaketin. Miksei me koko joukko, jotka täällä ollaan lähetetä kaverille voipaketti (kun saamme jostain osoitteen), niin saa koko suku voita syötäväkseen. Ehkä sitten kaveri on saanut mahansa täyteen...
- Tuksulasta
SINÄ HÖLMÖ kirjoitti:
Katsos, kun kukaan ei pystynyt, laskemaan tuvan sisäkaton kaltevuutta !Koska tuvan sisäkatto, meni vesikaton mukaan, ja siinä oli 1,2 erkerix3,8.Ja 5,5m korkea. Ei pystynyt laskemaan rakennusmestari, eikä arkktehtuuritoimistokaan, ne oli siis kattotuoli tarvikkeita, jotka piti paikan päällä rakentaa.Kyllä se talo on valmis, ja myytykin jo. 3vuotta kesti rakentaa. Ja rahatkin on jo tuhlattu
"Ja rahatkin on jo tuhlattu"
Hitaat hevoset ja nopeat naiset...?
Toto tuo ja toto vie, mutta maanviljelys se on onnenkauppaa... Tukiaistenkin aikaan! - Voi sun vei
Voi voi kirjoitti:
korvausta karkeillesi? Onko kukaan valtaväestön edustaja edes ehdottanut sitä? Ainakin tälle voipakettinsa menettäneelle on Julia ehdottanut maksavansa voipaketin. Miksei me koko joukko, jotka täällä ollaan lähetetä kaverille voipaketti (kun saamme jostain osoitteen), niin saa koko suku voita syötäväkseen. Ehkä sitten kaveri on saanut mahansa täyteen...
"Ainakin tälle voipakettinsa menettäneelle on Julia ehdottanut maksavansa voipaketin."
Onhan se kaunis ajatus, mutta kun äitimuori on ollut jo liki 20 vuotta potniekkana... miten sen toimitat ja entäs korko? Kokonainen voivuorihan jo melkein pitäisi tulla... - Julia.
Voi sun vei kirjoitti:
"Ainakin tälle voipakettinsa menettäneelle on Julia ehdottanut maksavansa voipaketin."
Onhan se kaunis ajatus, mutta kun äitimuori on ollut jo liki 20 vuotta potniekkana... miten sen toimitat ja entäs korko? Kokonainen voivuorihan jo melkein pitäisi tulla...eikä lainaa ottamassa, joten korkoja ei ole luvassa.
- tietäväinen,,,,,,,,,
67v kokemuksella kirjoitti:
ainostaan mustalaisten ahneuden ja pahuuden.
saksan armeijassa SSMIES. Ja niin kuin tunnettua on, niin sairaus perintyy isältä pojalla.
- Vaalea Sveittistä
tietäväinen,,,,,,,,, kirjoitti:
saksan armeijassa SSMIES. Ja niin kuin tunnettua on, niin sairaus perintyy isältä pojalla.
Mitä luulet saavasi aikaan tuollaisella viestillä?
- paradogsaalista kyll
oli sinun kirjoitti:
akuuttin komplementtiin proplaama inresanttiin perin paradoksiin ongelman ytimen vastaus on ihan selkeä. Katso rikos-tilastot niin näät toduuden.
onko pakko speguloida niin segundäärisillä argumenteillä?
- tildake
Minulla on pelkästään hyviä lapsuusmuistoja kiertävistä romaneista 60 luvulta .
Meillä heitä kävi useinkin.
Naiset kauppasivat pitsiliinoja en muista äidin niitä ostaneen ,mutta aina saivat jotain mukaansa kun lähtivät.
Erityisesti on jäänyt mieleen eräs talvi ilta .
Oltiin tultu saunasta kun ,pihaan tuli hevonen ja sisälle pyrki vanhempi romani pari.
Muistan heidän olleen yötä meillä ja käyneen illalla saunassa.
Aamulla tämä nainen kaatoi kahvia kuppiin ja minä ihmettelin ,että noin korkeelta kaataa !
Naapuri taloonkin muutti myöhemmin 60 luvulla romani perhe .
Kavereitahan meistä tuli ja ollaan yhä 40 vuoden jälkeen . - zhd
mr-grillaaja kirjoitti:
mahto olla tukalat paikat. just tuommosia kaajeet on. nillä on vaipat vielä aikuisenakin
- tzdh
gggggggggggggggggggg kirjoitti:
Niin että G- kirjain ei myöskään ole hallussa????
Se on murre pökiö se kuukle.Kirjekieli on teitä valkoisia varten.
- dippadui
REPIKÄÄ SIITTÄ kirjoitti:
kerros ala, kerrosala 229 47 neliöä, huoneistoala 203 neliö 37 neliöä ,tilavuus 7500 kuutio 130 kuutio ,17 holvi kaarta. 15,000-17,000 tiiltä. Siellä se on, käy katsomassa, onko romani pojan tekemä talo vielä pystyssä,osoite on: Päijät-häme, sammontie 6. Sen tarkenpaa osoitetta en anna.
Varmaan on tämän päivän arvo, noin 6-700,0000e.
REPIKÄÄ SIITTÄhttp://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Päijät-Häme, Sammontie 6, Nastola, Suomi&sll=61.24039,26.038971&sspn=0.010737,0.045447&ie=UTF8&hq=&hnear=Sammontie 6, 15540 Nastola, Suomi&ll=60.950422,25.832291&spn=0.010753,0.045447&z=15&layer=c&cbll=60.950322,25.832218&panoid=zbQTv9IDEYM5T2eVeLcHHQ&cbp=12,97.01,,0,7.17
Oliko oikee?? vaikuttais siltä? - Anonyymi
jojooiu kirjoitti:
Jokainen valitsee itse itsessään asioita ei kukaan valitse sinun puolestasi, se mitä valitset sitä kylvät, mitä vapaus on sinun mielestäsi? Yksinkertainen kysymys vastaa yksinkertaisella vastauksella.Itse 65 syntyneenä olen leikkinyt paljon poikassa Romani lastenkanssa. Naapurissa majottuivat saunalle kun olivat kauppakierroksilla. Oli tietyt talot joissa he hyväksyttiin eikä ole kuullut että olisi ollut ongelmia.
- Anonyymi
Minulla on hyvä kokemus mustalaisista. Naapurissa asui mustalaisia ja hyvä kokemus oli se kun he muuttivat muualle. Onnsiis turha väittää, ettei mustalsista voisi olla hyviä kokemuksia.
- Mielipiteeni,,,
kylläpä oli kohtalo ku 50 vuotta sitten syödystä voipaketista tuut tänne kirnuumaa nuin pitkän viestin. Ole onnellinen, ettei elämässä oo isompia murheita.
Kyllä suomalainen on reppanoista reppanoin.- artlatl
...sielu meillä on kaikilla.
Miten mie tän sanon; Älkää olko susia toisillenne.
Itte olen ollu valkolaislapsi kun meillä kävi kaaleita. Joskus 70-luvun alussa.Pyysivät yösijaa ja annettiin. lainasivat liettä ruuanlaittoon ja mieki sain ruokaa. Tummat antoi omistaan,kun oltiin itte köyhiä.
En mene haukkumaan muita,jos en ole ehdottoman varma syyllisyydestä...
- Rom
mieltä siinä, että oli törkeää varastaa voipaketti, kun olitte jo antanut romaneille perunoita. Ja olisihan nuo keitetyt perunat voinut syödä ilman voitakin.
Kaunis kiitos perheellesi, että olette kuitenkin olleet niin hyväsydämisiä, että olette antaneet romaneille kattilallisen perunoita. Mutta voi voi...
Tulipa tässä myös mieleeni, että miten olet varma, että nämä romanit varastivat voipakettinne? Miksei heillä olisi voinut olla voipakettia aiemmin? Vai oliko teidän voipaketissanne joku erityinen merkki, mistä tunnistitte sen juuri samaksi voipaketiksi? No, ehkä tämä on saivartelua. On tietekin todennäköisintä, että kun paikalla oli romaneita voipaketin hävitessä, niin hehän sen varastivat. Ei kai siihen muuta selitystä ole - tai ei ainakaan tarvita muuta selitystä.
Tässä, kun asiaa vielä mietin, niin herää mieleeni kysymys, olisitko yhtä ehdoton periaatteissasi, jos tuon voipaketin varastaja olisi ollut valtaväestön edustaja? Jos vaikka joku kajaanilainen olisi varastanut tuon voipaketin, niin olisitko sen jälkeen lopettanut kaikki suhteesi kajaanilaisiin ...
MIten tyhmä onkaan ihmisen mieli ...
"Men sana in corpore sano."
Kirjoituksesi perusteella olet jo viisissäkymmenissä oleva aikuinen, eikö olisi jo aika aikuistua?- Homo homimini lupus
Ei tuohon tarvita Sherlock Holmesia. Kun kulkuporukka paistelee nuotiolla kaloja tikunnokassa ja ukot vetelee puukolla 1/2 kg:n Kainuun OSM -paketista nokareita ahvenen sisään ja pistelee kuoriperunota halkaistuna, voinokareen kanssa, perään! Huomaa että ukot ne söi ensin ja muut sai mitä niiltä jäi! Sieltä se lapsille koituu. oli sanontana silloinkin!
Kyllä meillä voirätinki piti kutinsa kun Kainuun Osuusmeijeristä tilattiin kerran viikossa syöntivoit. Äitihän sen hävikin huomasi kun oli paketin juuri kellarista hakenut hetkeä aiemmin ja hän se harmitteli eniten hyväsydämisyyttään. Alatko 20 vuotta sitten kuollutta, tuolloin jo yli 70 vuotiasta, ihmistä pitämään valehtelijana? Hän oli kotonaan tottunut, että kulkijat syötetään ja vähäosaisille annetaan vaikka vähästäkin. Sitä hän melkeinpä kirosi, kun annettu ei riittänyt, vaan varastaakin vielä piti. Itse oltiin sitten yksi päivä ilman voita. Ei se kuule 8-9 ihmisen perheessä yksi paketti kestänyt montaa päivää, vaan syönnille haettiin paketti kellarista ja mitä jäi niin vietiin kylmään takaisin. Silloin ei maalla ollut jääkaappeja taloissa, vaan kellarit. Juttu on lähinnä periaatteellinen. Tiedän monta muuta paljon ikävämpää tositarinaa mutta olkoon kertomatta.
- ete45te57
Miksi romani varastaa?
- feeralo
Ei romani varasta. Kainuulainen ihminen on vain sen verran pahansuopa ihminen, että hän näkee varkaan
ja väärän ihmisen jo naapurissaankin, saati sitten ohi kulkevassa mustalaisessa. Tuo aloitus jos mikä,
kuvastaa kainuulaisen ihmisen sielunelämää. - Kainuusta
feeralo kirjoitti:
Ei romani varasta. Kainuulainen ihminen on vain sen verran pahansuopa ihminen, että hän näkee varkaan
ja väärän ihmisen jo naapurissaankin, saati sitten ohi kulkevassa mustalaisessa. Tuo aloitus jos mikä,
kuvastaa kainuulaisen ihmisen sielunelämää."Tuo aloitus jos mikä, kuvastaa kainuulaisen ihmisen sielunelämää."
Totta se on kaikista kommenteistanne huolimatta. - feeralo
Kainuusta kirjoitti:
"Tuo aloitus jos mikä, kuvastaa kainuulaisen ihmisen sielunelämää."
Totta se on kaikista kommenteistanne huolimatta.Minkälainen on sielunelämä sellaisella ihmisellä joka 50 vuoden perästä perää yhtä voipakettia ?
Antaapa vielä ymmärtää, että mustalaiset olisivat sen varastaneet vaikka myöntää, ettei tapahtumaa
ollut kukaan näkemässä. Mistähän muuten johtuu, että vielä hiljattain luki monen Kajaanilaisen
kauppaliikkeen oven yläpuolella suurin kirjaimin "Ethän varasta". Ei sitä vain muualla sellaista
ilmiötä havainnut. - iiivanriitta
feeralo kirjoitti:
Minkälainen on sielunelämä sellaisella ihmisellä joka 50 vuoden perästä perää yhtä voipakettia ?
Antaapa vielä ymmärtää, että mustalaiset olisivat sen varastaneet vaikka myöntää, ettei tapahtumaa
ollut kukaan näkemässä. Mistähän muuten johtuu, että vielä hiljattain luki monen Kajaanilaisen
kauppaliikkeen oven yläpuolella suurin kirjaimin "Ethän varasta". Ei sitä vain muualla sellaista
ilmiötä havainnut....alkoholi oli kuvissa mukana ja asuntoa ei minkäänlaista.
Iisalmella sitten kerran taas koitin lämmitellä linja-autoasemalla ja siihen tuli kaksi aikuista ja nuorempi mustalaisnainen.
Ne otti mukaansa,käytiin uimahallissa peseytymässä.Eihän nyt kenekään luokse likasena sovi mennä.
Ottivat autoonsa ja veivät yöksi kotiinsa Sukevalle.
Oli mukavaa kun joku välitti ja auttoi. Itsekkin heräsin ajattelemaan omaa elämääni ja pääsin sitten pois alkon kiroista. En tosin raivoraitis ole vieläkään,mutten juo kuin harvoin sopivissa tilaisuuksissa.
Elämän kantava voima on ystävälliset ihmiset. Minutkin,nälkintyneen valkolaistytön nämä tummat naiset pelasti.Jos löytäisin vielä heidät,niin kauniisti vieläkin kiittäisin.Mutta valitettavasti on nimet vuosien saatossa muistosta kadonneet. - asdfgddf
feeralo kirjoitti:
Minkälainen on sielunelämä sellaisella ihmisellä joka 50 vuoden perästä perää yhtä voipakettia ?
ilmiötä havainnut.sammaa aattelen liekö ollu sillo mustalaisii koko kylällä,
- myös kainuulainen
Kainuusta kirjoitti:
"Tuo aloitus jos mikä, kuvastaa kainuulaisen ihmisen sielunelämää."
Totta se on kaikista kommenteistanne huolimatta.vaan tiedän tuon kainuulaisen valehtelevan
- Eräs vieraileva
Hei,
terveisiä täältä Pohjois-Suomen valkeasta pääkaupungista...
Hienoa, että perheenne on köyhyydestään huolimatta auttanut toisia puutteenalaisia! On ikävää, että hyvään vastataan antamalla niin sanotusti paska palkaksi. Toivon kuitenkin, että tämä mieleesi jäänyt tapahtuma ei ole saanut sinua ajattelemaan, että joka ikinen mustalainen tekisi ja toimisi samalla tavalla tuossa tilanteessa. Olisi hienoa, jos elämäsi varrella kohtaisit vielä sellaisiakin romaneja, joista voisit sitten myöhemmin puhua ihan positiivisessa mielessä. Meitä ihmisiä on moneen junaan, ja asemallekin vielä jää. Epärehellisiä ihmisiä on sekä romaneissa että valtaväestössä, tokihan sen kaikki tietää.
Siitä pitikin vielä mainita, että toivottavasti et nyt tuon asian tähden ala purkamaan tätä tapahtunutta kaikkiin tapaamiisi romaneihin. Näinkin toimivia ihmisiä nimittäin on. Tuossa hiljattain menin pullakahveille siskoni kanssa kahvilaan, jossa oli siis muitakin asiakkaita kuin me. Päästyämme pöytään istumaan kuulimme, kun eräs keski-ikäinen mieshenkilö alkoi kovaan ääneen vuodattaa muistojaan siitä, miten joskus vuosikymmeniä sitten romanit olivat varastaneet heiniä jostain kellarista. No, muut tämän miehen kanssa istuvat kehottivat miestä pitämään pienempää suuta, koska "tuskinpa nämä kaksi nuorta naista ovat asialla kuitenkaan olleet". Mies ei kuitenkaan ollut hiljaa, vaan jatkoi ja jatkoi aina vaan. Poislähtiessään hän vielä huikkasi myyjälle, että "Varo ettei ne ryöstä sua". Myyjä huokaisi, ja tuli toteamaan meille, että ei kannata välittää.
Ps. Terveisiä Julialle, Vaalea Sveitsistä nimellä kirjoittavalle, Mankkaan Mirkulle ja miksei muillekin "tuttaville". Julialle minun piti sitä sähköpostia silloin aiemmin laittaa, mutta valitettavasti se jäi jostain syystä laittamatta ja osoitekin hukkui jonnekin papereitten joukkoon... Mutta täällä törmäillään taas kun Luoja suo!- Vaalea Sveitsistä
Oletkon Tummajuuli?
Vaikka en ihan varma ole, niin kumminkin paljon terveisiä Sinulle ja kiitos, että kirjoitit. - Juuli.
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
Oletkon Tummajuuli?
Vaikka en ihan varma ole, niin kumminkin paljon terveisiä Sinulle ja kiitos, että kirjoitit.Samoin terkkuja sinne kauas Sveittiin.
- Eräs vieraileva
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
Oletkon Tummajuuli?
Vaikka en ihan varma ole, niin kumminkin paljon terveisiä Sinulle ja kiitos, että kirjoitit.joka kirjoitti täällä nimellä Tummajuuli. Olen toinen naishenkilö, joka aiemmin kävi täällä välistä melko ahkerastikin. Menetin sitten jossain vaiheessa mielenkiintoni palstaan joksikin aikaa, kun nämä jutut nyt täällä ovat välillä mitä ovat. Välillä olen käynyt katsomassa, mitä tänne kuuluu, mutta pitkästä aikaa taas osallistun keskusteluun. Terveisiä sinnekin, mukava, että käyt edelleen täällä!
- Justiiina
Että miksi ne ruojat varastavat naapurilta ja sellaiselta, joka niitä on kohdellut hyvin...?
Kyllä romaaneilla (ei kylläkään kaikilla) on uskomaton röyheys.
Olen omin silmin nähnyt tapauksen, jossa tutut mustalaispojat hakivat kaupasta kaljaa. Siis hakivat, eivät maksaneet.
Ottivat kaljat ja kävelivät ulos. Myyjä koetti juosta perässä jonkun matkaa, mutta eihän kaupaa yksin voi jättää. Kerroin sitten poikien majapaikan myyjälle, jotta poliisi voi mennä kyselemään.
Mutta ei niitä poliisi pelottanut. Ajelivat kännissä ja kilvettömällä autolla pitkin kyliä...
Kyllä ainakin minun tutut kunnolliset romaanit kertovat häpeävänsä näitä tällaisia. Moni vaihtaa juuri tuon häpeän takia perinneasun pois.
Se on sääli, kun olisi kiva jos kulttuureja olisi ja vähemmistöt säilyisivät.
Romaanit itse tappaa oman kulttuurinsa käyttäytymällä typerästi. Moni valitsee valtakulttuurin ja farkut juuri tuon häpeän takia.
Töitä ei saa, opiskelemaan ei pääse perinne-asussa kun marginaalinen joukko rellestää ja pilaa kaikkien maineen...- Justiiina
Olen tavannut muutamia romaaneja, jotka ovat todella hienostuneita ja tyylikkäitä.
Kerrankin yksi vanhempi pariskunta oli kirpputorilla. Nainen oli tavattoman kaunis, naisellinen ja tyylikäs. Hänellä oli perinneasu, joka oli melko yksinkertainen ja hillitty. Ei räskyviä paljetteja, ei yliampuvaa pitsivyöryä eikä kalliita koruja.
Hänellä oli kaunis sointuva ääni ja hän puhui hiljaa miehelleen.
Varmaan jossakin vaiheessa olin jäänyt katsomaan naisen kauniita piirteitä ja hänestä huokuvaa hiljaista arvovaltaa, kun hänen miehensä ja minun katseet kohtasivat ja mies hymyili minulle lämpimästi...
Se oli vanhahko pariskunta siisteissä yksikertaisissa vaatteissaan, mutta jos minun olisi pitänyt kuvailla yhdellä sanalla tuota pariskuntaa, niin olisin käyttänyt sanaa "kuninkaallinen" tai "aatelinen".
Olen nähnyt myös täysin päinavastaisia romaaneja perinneasuissaan, jotka ovat juuri päinvastaisia kuin tuo pariskunta.
Romaanit ovat joko todella fiksuja ja hillittyjä tai sitten juuri nitä toisia. Joskus tuntuu että välimuotoa ei ole.
Halutaan selkeästi osoittaa kumpia ollaan.. - 1% -liike
Kyllä se on huono maine sitten pienestä kiinni!
- ROMAANI
NO OLETKO OTTANUT HUOMIOON TAI ONKO SINUN SILMÄT NÄHNYT MITÄÄN MITÄ VALKOLAIS POJAT TEKEVÄT VAI ONKO MUSTALAISET VAAN SE PAHAN ALKU JA LOPPU JOS NÄIN AATTELET NIIN OLET VÄÄRÄSSÄ JA KATO LEHTEJÄ MITÄ VALKOLAIS POJAT TEKEVÄT
- 60-lukua
Oliko silloin keskikesä?
Nykyään eivät reissaa enää tuollaisella porukalla.Ja tosi sellaista. Ystäväni nuorena köyhänä lapsen kanssa asuessaan sai mustolais naisen vieraakseen antoi vähästään ruokaa ja kahvitteli.
Kun nainen lähti siunasi hän ystäväni sanoilla. Sinulta ei tule koskaan ruoka loppumaan. Ystäväni muistaa vuosikymmentenkin jälkeen tämän. Aina kertoessaan lisää, eikä ole loppunut.
Joten te joilta on otettu siunatkaa että kelpasi, älkää kirotko ettei teitä kirottaisi
- Jauhot lopussa
Kuules nyt neropatti tämä sinun hölmöistä hölmöin tarinasi, oli kylläkin jokin aika sitten jo täällä?
Joten jos sinun kainuun aivo-jättiläinen, siis täytyy tällä tarinallasi meitä romaaneja arvostella!
Niin todellakin on ollut ihmis -polo sinulla tiukka pipo ja vähän leluja. No kysyisinkin sinulta surku-hupaisaan selittelyysi, että onko tämä ainut kohtaamisesi romaaneihin???? Jonkin verran tunnen Kaunuun porukkaa ja naurussa on pitelemistä, niin yksinkertaisia kulkijoita ovat konsanaan ????? No jokainenhan taaplaa tyylillään, mutta pliis älä nyt 3kertaa kuiteskaan tätä tarinaa ainakaan kerro tänne..
Loppu kaneetti vielä,,,,,,,,kuule voi on niin halpaa ollut aina Suomessa, että paketti sinne tai toiseen,
ei varmaan konkkaan teitäkään vetäneet? Kesän jatkoa - Vaalea Sveitsistä
Ikävä tarina, mutta toistettu. Olethan jo tämän jutun kertonut täällä palstalla. Miksi taas uudestaan?
- RUOTISTA
MENEPÄS SINÄ JO NUKKUMAAN.KELLO ON JO YLI PUOLEYÖN
- minä vaan
no siitä teidän talo meni vara rikkoon vai mitää
- Anonyymi
Niinpä, aika surkeasti ovat asiat, jos yhdestä voipaketista on jo elämä ja pärjääminen kiinni...
Toki periaatekin tuossa on takana, mutta silti.
Köyhiä meidänkin perhe on ollut, siis lapsuudessani jo, mutta ei meidän talous ainakaan kaatunut noin pienestä. Tai aiheuttanut mitään sellaista vahinkoa muutenkaan, että siitä tarvitsisi olla vielä vuosikymmeniä jälkeenkin päin katkera ja kailottaa ympäriinsä.
- ROMAANI .M
NO SIITÄ KÄRSI TEIJÄN TALOUDELLINEN TILANNE MITEN PÄÄSITTÄ SEN YLI SE OLI VARMAAN VAIKIAAA JOS SITTEN PÄÄSITTÄ OLIPA HÄVITTÄMIÄ MUSTALAISIA HYVI OLKOO VOI TEITÄ RAUKKOJA KATOITTAKO MUUTEN TARKKAAN ETTÄ EI NE VAAN VIENYT PUOLTA TALOA MENNESSSÄÄN
- MiriZa1234
On ollu jo vuosi sitte täällä. Nytkö piti taas laittaa? Voi ihmisen lasta.
- psygologi1952
TARINA ON TIETYSTI TÄYSIN TOTTA jos ihminen osaa valehdella niin että uskoo itsekkin valheisiinsa niin miksi tuo loppukaneetti
- agsdfsgasgcp
ihan itekkö oot sen raapustanut
- Anonyymi
Eikös se yksi natsi-johtajakin sanonut, että valhe muuttuu todeksi ennen pitkää, kun sitä tarpeeksi usein ja pitkään toistaa?
Goebbels muistaakseni, toimi natsien propagandaministerinä.
- Koukkunokka.
Eipä paljon asenne muutu nun näitä lukee:
Käry kaupassa: Naisella 300 euron saalis hameen alla
Keskiviikko 1.2.2012 klo 22.33
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020115154454_uu.shtml
Naisen hameen alta löytyi 14 kahvipakettia
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/naisen-hameen-alta-löytyi-14-kahvipakettia/730031
18.1.2012 15:18
Poliisi löysi naisen hameen alta muun muassa 14 kahvipakettia ja neljä kappaletta neljän litran moottoriöljykannuja. Poliisi epäilee naisen yrittäneen varastaa mitä erilaisempia tavaroita Kuopion Pitkälahden ABC-liikenneasemalta myöhään tiistai-iltana.
Myyjä huomasi illalla kello 22.30:n aikoihin naisen laittavan tuotteita ABC:n myymälässä hameensa alle.
Paikalle kutsuttiin poliisi. Nainen osoittautui 45-vuotiaaksi varkautelaiseksi.
Hänen hameensa alta löytyi kahvipakettien ja öljyn lisäksi myös kahdeksan pakettia lihapulla-aineksia, naudanpaistisuikalepaketteja, kaksi kappaletta saunatuoksuja sekä makeisia.
Väljien hameiden avulla varastetaan yllättävän paljon
Turun Sanomat 11.2 2011 09:44:32
http://www.ts.fi/online/kotimaa/196143.html
Väljien hameiden avulla varastetaan Suomessa yllättävän paljon tavaraa. Yksi tuoreimmista tapauksista on viime lauantailta, jolloin kolme naista yritti varastaa Vantaan Tarjoustalosta 125 Arabian muumikulhoa ja 31 muumilautasta kätkemällä ne hameiden alle. Poliisin mukaan hamekätköjä käyttävät suomalaisten lisäksi ulkomailta varta vasten tulleet varasporukat.
–Käytössä on ollut erilaisia hameen alle laitettua pusseja, telineitä ja koukkuja, jotka kestävät melko suuriakin kuormia. Kiinni on otettu yksittäisiä yrittäjiä, mutta useimmiten kahden tai kolmen naisen ryhmiä, välillä puolen tusinan porukoita. Tämä on jatkuvaa toimintaa, Vantaan omaisuusrikostutkintayksikön vuoroesimies, rikosylikonstaapeli Anne Tuomisto kertoo.
–Useimmiten viedään vaatteita, koska ne eivät kalise ja kolise, mutta kyllä yllätyksiä on ollut, kuten erilaisia öljykanistereita ja monenlaisia työkaluja. Skaala on hyvin laaja ja toiminta suunniteltua. - Anonyymi
Positiivinen ja negatiivinen kokemus samalla kertaa kun Alvari otti multa mui mutta sain siinä samalla kupan
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457432
- 324098
- 573635
- 503140
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522376- 532327
- 432268
- 372258
- 162246