Pakkosyöttö?

epäselvä

Kertokaas minulle miten dieselmoottorissa toimii pakkosyöttö? Olen ymmärtänyt että se jotenkin pakottaisi sitä polttoainetta sylinteriin, mutta mitä hyötyä siitä lopulta on kylmäkäynnistyksessä?

5

10333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaa...

      Annetaan enemmän kakkua koneelle, vähän niinkuin kaasaribensakoneessa "ryyppyä".
      Kylmässä koneessa kaikki polttoaine ei höyrysty ("menee raakana läpi"), joten sopivan palavan/räjähtävän/syttyvän polttoaineseoksen aikaansaamiseksi tarvitaan rikkaampi seos.

    • Anonyymi

      Voisko joku asiantuntevampi vastata tähän asiaan lisää? Dieselmoottori, kun käy aina laihalla. Dieselmoottorissa kone imee just sen verran ilmaa, kun se imee, eikä mikään rajoita sitä. Tehoa taasen säädetään polttoainetta annostelemalla. Eli tavallaan "seosta rikastamalla".

      Joten, kun painetaan kaasua, niin moottori saa polttoainetta. Mitä se pakkosyöttö sitten tekee? Antaa vain vielä entistä enemmän polttoainetta? Voiko sillä pakkosyötöllä rikkoa paikkoja? Jos se jumittuu esim. päälle, niin ryntääkö moottori itsensä paskaksi?

    • Anonyymi

      jossain ve-pumpussa pakkosyöttö on automaattisesti päällä käynnistyshetkellä. eli pumppu syöttää säädetyn maksimimäärän polttoainetta sylinteriin. kun käynnistyy niin keskipakovoimalla toimiva säädin siirtää luistin pienemmälle. tässä pakkosyöttö vastaa vain "kaasupohjassa" ajoa.

    • Anonyymi

      Dieselmoottorissa sytytys perustuu puristuslämpöön, joka kuumentaa ilmaa sylinterissä niin paljon, että ruiskutettu polttoaine syttyy itsestään. Polttoaine ruiskutetaan siis hienojakoisena sumuna kuumentuneeseen puristusilmaan.

      Kylmässä moottorissa metalliosat ovat kylmiä, joten ilma sylinterissä ei lämpene yhtä tehokkaasti, koska osa puristuslämmöstä siirtyy moottorin rakenteisiin.

      Lisäksi kylmässä dieselin "höyrystyminen" tai sekoittuminen ilmaan on hitaampaa.

      Pakkosyötöllä lisätään polttoainemäärää, jotta sytytykseen tarvittava raja saavutetaan helpommin. Käytännössä osa polttoaineesta höyrystyy ja syttyy, mutta osa jää palamatta tai syttyy viiveellä.

      Eli "pakkosyötöllä" pyritään parantamaan todennäköisyyttä, että osa polttoaineesta saavuttaa sen lämpötilan ja höyrymäärän, joka tarvitaan itsesyttyvyyteen. Mäntien liike ja epätäydellinenkin palaminen tuo lämpöenergiaa sylinteriin, mikä puolestaan auttaa sytytykseen ja lopulta käyntiin lähtöön.

    • Anonyymi

      Tarvitseeko olla turbo?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5634
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5040
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2884
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2394
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2088
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1690
    8. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1631
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1569
    Aihe