jos se ahtaa jo osakaasuilla ankarasti, niin eikö koneeseen oo pakko laittaa soppaa lisää ettei mene laihalle?
näin bensakone polttelis matka-ajossa ihan turhaan soppaa. diisselissähän se ois ihan eri juttu.
viekö turbo palijo bensaa
11
1010
Vastaukset
- eiturpoa
turbo yleensä toimii pakokaasulla, ellei ole kompressoriahdin.
- tjurbo
on hienoa havaita kuinka hyvin sullakin on toi ahdetun bensamoottorin tai yleensä bensamoottorin toimnta tiedossa.moottorissa on kaasuläppä/läpät sitä varten että voidaan rajoittaa moottorin sisään menevän ilman määrää.
- eiturpoa
kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.
- muillekin jakaa
eiturpoa kirjoitti:
kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.
Mitähän vuosisataa sinäkin elät?
Viimeiset 20 vuotta on bensakoneissa ollut katalysaattori, joka edellyttää ns. kemiallisesti oikeaa seossuhdetta. Koneeseen menevä ilmamäärä mitataan ilmamassamittarilla ja perään heitetään ilmamäärää vastaava määrä polttoainetta. That's it.
Ja sitä ilmamäärää säädetään kaasupolkimella.... Ei turbokoneissa ole näissä perusperiaatteissa mitään eroa.
Bensakoneessa ahtaminen ei juuri vaikuta hyötysuhteeseen eli bensaa menee tehojen mukaan. Toki jos lyödään vaikka jälkiasennusturbo koneeseen, niin kulutuksen voi saada nousemaan reippaasti, kun sitä lisääntynyttä tehoa käyttää.
Eli maantieajossa ei kannata säästöjä odottaa... mutta kaupunkipyörityksessä pikkuturbo on vaparia etevämpi. Vääntöä on 2000-3000 rpm haarukassa liki 2,5 litraisen vaparin malliin, mutta bensaa palaa vähemmän kuin edellisessä, patalaiskassa 1,6 litraisessa. Toki joku 1,2-1,4 l vapari olisi vielä nuukempi, jos siis sellainen 130 Nm @ 4000 rpm mahtivääntö tyydyttää... - tjurbo
eiturpoa kirjoitti:
kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.
on väittänyt että kaasua painettaessa kaasuläpät alkavat rajoittamaan ilman kulkua ? ei kukaan.kun kerran olet niin saatanan viisas niin kerro kuinka sinun autossasi säädellään moottorin sisälle menevän ilman määrää.ettei vaan olis kaasuläpällä/läpillä.omassa harraste autossani jossa on pakokaasuahdin eli turbo sekä mekaaninen ahdin,niin siinä ainakin säädetään moottorin saamaa ilman määrää kaasuläpillä.
- eiturpoa
tjurbo kirjoitti:
on väittänyt että kaasua painettaessa kaasuläpät alkavat rajoittamaan ilman kulkua ? ei kukaan.kun kerran olet niin saatanan viisas niin kerro kuinka sinun autossasi säädellään moottorin sisälle menevän ilman määrää.ettei vaan olis kaasuläpällä/läpillä.omassa harraste autossani jossa on pakokaasuahdin eli turbo sekä mekaaninen ahdin,niin siinä ainakin säädetään moottorin saamaa ilman määrää kaasuläpillä.
mutta ainakin nimimerkki "tjurbo" sellaisen tuolla aiemmin on möläyttänyt. Eikä todella tarvitse kovinkaan viisas olla kun on nimimerkkiä viisaampi. Säätäminen ja rajoittaminen ovat eri asioita niin miksi siinä sitten meuhkaat, ja turbo toimii edelleen pakokaasulla, ellei ole komp.ahdin.
- enoonähänytulpoa
mitataanko ahtopaineet ennen vai jälkeen kaasuläpän?
pystyykö turbo ahtamaan esim tasakaasulla kaasuläpän eteen huomattavasti suuremman paineen kuin kone vetää imusarjaan. tällöin siis kevyellä teholla kone imee minkä pystyy, mutta kaasuläpällä jarrutetaan täyttöä. jos kaasua painetaan lisää niin läpän etupuolen "paine reservi" olisi heti käytössä?- pariinkin kertaan
Ihan ekax kanzii miettiä, mistä se turbo saa käyttövoimansa. Kyllä se siitä sit pikkuhiljaa aukeaa.
- Autoinssi
pariinkin kertaan kirjoitti:
Ihan ekax kanzii miettiä, mistä se turbo saa käyttövoimansa. Kyllä se siitä sit pikkuhiljaa aukeaa.
Turbo yleensä vähentää polttoaineenkulutusta. Minulla on ollut ja on muutama Saabi ajossa ja mielestäni turbolliset säästävät noin litran sadalla kilometrillä. Ja syytkin ovat selvät.
Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta. Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille, jolloin happea riittää polttamaan kaikki hiili- ja vetyatomit eivätkä ne mene vajaasti palaneina tai nokena harakoille.
Turbon avulla on helpompi säätää moottorin vääntöominaisuuksia ja haluttaessa korottaa tehoa eli polttaa enemmän polttoainetta. Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
Hihnavetoinen ahdin on sitten eri asia, se ottaa käyttövoimansa huonolla hyötysuhteella kehitetystä akselitehosta. - museoautoista
Autoinssi kirjoitti:
Turbo yleensä vähentää polttoaineenkulutusta. Minulla on ollut ja on muutama Saabi ajossa ja mielestäni turbolliset säästävät noin litran sadalla kilometrillä. Ja syytkin ovat selvät.
Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta. Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille, jolloin happea riittää polttamaan kaikki hiili- ja vetyatomit eivätkä ne mene vajaasti palaneina tai nokena harakoille.
Turbon avulla on helpompi säätää moottorin vääntöominaisuuksia ja haluttaessa korottaa tehoa eli polttaa enemmän polttoainetta. Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
Hihnavetoinen ahdin on sitten eri asia, se ottaa käyttövoimansa huonolla hyötysuhteella kehitetystä akselitehosta.> Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta
Ei vaikuta. Hyötysuhde määräytyy pitkälti puristussuhteen mukaan ja sitähän ei voida nakutuksen vuoksi rajatta nostaa. Turbomoottoreissa tuppaa puristussuhde olemaan pienempi, koska "osa puristuksesta tapahtuu sylinterin ulkopuolella". Ja samoin pakokaasujen paisunta tapahtuu osittain sylinterissä ja osittain siinä turbossa. Mutta vain se sylinterissä tapahtuva paisunta sitä autoa liikuttaa.
> Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille
Halloota. Nuo sun ilmaylimääräsi ovat ajalta ennen katalysaattoreita. Eikä bensakonetta muutenkaan saa mitenkään merkittävällä ilmaylimäärällä toimimaan - seoksen pitää olla syttymiskelpoinen.
> Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
No nyt sitten rupesitkin puhumaan dieseleistä. Ne ovatkin eri juttu, koska dieseleissä ilmaylimäärä ja ahtaminen parantavat hyötysuhdetta. Bensakoneessa taas ei, mutta ahtamsen mahdollistamalla pienemmällä iskutilavuudella voi olla muita etuja, kuten pienempi paino (ja sitä kautta pienempi kulutus), pienempi tyhjäkäyntikulutus tms. - Humoristi69v
museoautoista kirjoitti:
> Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta
Ei vaikuta. Hyötysuhde määräytyy pitkälti puristussuhteen mukaan ja sitähän ei voida nakutuksen vuoksi rajatta nostaa. Turbomoottoreissa tuppaa puristussuhde olemaan pienempi, koska "osa puristuksesta tapahtuu sylinterin ulkopuolella". Ja samoin pakokaasujen paisunta tapahtuu osittain sylinterissä ja osittain siinä turbossa. Mutta vain se sylinterissä tapahtuva paisunta sitä autoa liikuttaa.
> Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille
Halloota. Nuo sun ilmaylimääräsi ovat ajalta ennen katalysaattoreita. Eikä bensakonetta muutenkaan saa mitenkään merkittävällä ilmaylimäärällä toimimaan - seoksen pitää olla syttymiskelpoinen.
> Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
No nyt sitten rupesitkin puhumaan dieseleistä. Ne ovatkin eri juttu, koska dieseleissä ilmaylimäärä ja ahtaminen parantavat hyötysuhdetta. Bensakoneessa taas ei, mutta ahtamsen mahdollistamalla pienemmällä iskutilavuudella voi olla muita etuja, kuten pienempi paino (ja sitä kautta pienempi kulutus), pienempi tyhjäkäyntikulutus tms.Muistuu mieleen yksi hyvä legenda tuon pakokaasuahtimen hyödyistä. Ennen vanhaan kun Kaliforniassa ajettiin niillä kaikkein saastaisimmilla koslilla, joissa iso moottori pöllytti paljon palamatonta häkää ym ilmaan, niin tulipa paikkakunnalle TurboSaabeja, Cabrioletteja enimmäkseen, ja mittausten mukaan niiden pakokaasuissa oli vähemmän palamattomia hiilivetyjä kuin siinä Kalifornian saasteimuilmassa. Eli ahdin auttoi saasteiden vähentämisessä.
Sittemminhän päästömääräykset ovat kiristyneet ja autotkin siellä hieman kehittyneet.
Itse asiasta voisi lisätä, että turboton ns. imumoottori korkeammilla kierroksilla alkaa kärsiä ilman puutteesta ja teho alenee. Tehoa voi yrittää lisätä antamalla lisää polttoainetta, mutta silloin kulutus kasvaa ja pakokaasut muuttuvat saastaisemmiksi. Tätä sitten elektroniikalla yritetään säädellä.
Turbon ansiosta ei tavitse moottorin sylinteritilavuutta suurentaa kun halutaan isompi teho. Ja pienempi sylinteritilavuus taas merkitsee pienempää määrää pakokaasuja ja saasteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748