viekö turbo palijo bensaa

6+1=

jos se ahtaa jo osakaasuilla ankarasti, niin eikö koneeseen oo pakko laittaa soppaa lisää ettei mene laihalle?

näin bensakone polttelis matka-ajossa ihan turhaan soppaa. diisselissähän se ois ihan eri juttu.

11

1038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiturpoa

      turbo yleensä toimii pakokaasulla, ellei ole kompressoriahdin.

    • tjurbo

      on hienoa havaita kuinka hyvin sullakin on toi ahdetun bensamoottorin tai yleensä bensamoottorin toimnta tiedossa.moottorissa on kaasuläppä/läpät sitä varten että voidaan rajoittaa moottorin sisään menevän ilman määrää.

      • eiturpoa

        kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.


      • muillekin jakaa
        eiturpoa kirjoitti:

        kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.

        Mitähän vuosisataa sinäkin elät?

        Viimeiset 20 vuotta on bensakoneissa ollut katalysaattori, joka edellyttää ns. kemiallisesti oikeaa seossuhdetta. Koneeseen menevä ilmamäärä mitataan ilmamassamittarilla ja perään heitetään ilmamäärää vastaava määrä polttoainetta. That's it.

        Ja sitä ilmamäärää säädetään kaasupolkimella.... Ei turbokoneissa ole näissä perusperiaatteissa mitään eroa.

        Bensakoneessa ahtaminen ei juuri vaikuta hyötysuhteeseen eli bensaa menee tehojen mukaan. Toki jos lyödään vaikka jälkiasennusturbo koneeseen, niin kulutuksen voi saada nousemaan reippaasti, kun sitä lisääntynyttä tehoa käyttää.

        Eli maantieajossa ei kannata säästöjä odottaa... mutta kaupunkipyörityksessä pikkuturbo on vaparia etevämpi. Vääntöä on 2000-3000 rpm haarukassa liki 2,5 litraisen vaparin malliin, mutta bensaa palaa vähemmän kuin edellisessä, patalaiskassa 1,6 litraisessa. Toki joku 1,2-1,4 l vapari olisi vielä nuukempi, jos siis sellainen 130 Nm @ 4000 rpm mahtivääntö tyydyttää...


      • tjurbo
        eiturpoa kirjoitti:

        kaasuläppä/läpät rajoitusta varten, niilläkö rajoituksillako sitä mennään. Eli sinun koslassasi kaasupoljinta painettaessa lattiaa kohti läppä/läpät alkavat rajoittaa ilman määrää. Huh huh. Ja turbosta et myöskään ymmärrä mitään, ei turbo bensaa vie, on pakokaasulla toimiva, ellei ole komp.ahdin.

        on väittänyt että kaasua painettaessa kaasuläpät alkavat rajoittamaan ilman kulkua ? ei kukaan.kun kerran olet niin saatanan viisas niin kerro kuinka sinun autossasi säädellään moottorin sisälle menevän ilman määrää.ettei vaan olis kaasuläpällä/läpillä.omassa harraste autossani jossa on pakokaasuahdin eli turbo sekä mekaaninen ahdin,niin siinä ainakin säädetään moottorin saamaa ilman määrää kaasuläpillä.


      • eiturpoa
        tjurbo kirjoitti:

        on väittänyt että kaasua painettaessa kaasuläpät alkavat rajoittamaan ilman kulkua ? ei kukaan.kun kerran olet niin saatanan viisas niin kerro kuinka sinun autossasi säädellään moottorin sisälle menevän ilman määrää.ettei vaan olis kaasuläpällä/läpillä.omassa harraste autossani jossa on pakokaasuahdin eli turbo sekä mekaaninen ahdin,niin siinä ainakin säädetään moottorin saamaa ilman määrää kaasuläpillä.

        mutta ainakin nimimerkki "tjurbo" sellaisen tuolla aiemmin on möläyttänyt. Eikä todella tarvitse kovinkaan viisas olla kun on nimimerkkiä viisaampi. Säätäminen ja rajoittaminen ovat eri asioita niin miksi siinä sitten meuhkaat, ja turbo toimii edelleen pakokaasulla, ellei ole komp.ahdin.


    • enoonähänytulpoa

      mitataanko ahtopaineet ennen vai jälkeen kaasuläpän?

      pystyykö turbo ahtamaan esim tasakaasulla kaasuläpän eteen huomattavasti suuremman paineen kuin kone vetää imusarjaan. tällöin siis kevyellä teholla kone imee minkä pystyy, mutta kaasuläpällä jarrutetaan täyttöä. jos kaasua painetaan lisää niin läpän etupuolen "paine reservi" olisi heti käytössä?

      • pariinkin kertaan

        Ihan ekax kanzii miettiä, mistä se turbo saa käyttövoimansa. Kyllä se siitä sit pikkuhiljaa aukeaa.


      • Autoinssi
        pariinkin kertaan kirjoitti:

        Ihan ekax kanzii miettiä, mistä se turbo saa käyttövoimansa. Kyllä se siitä sit pikkuhiljaa aukeaa.

        Turbo yleensä vähentää polttoaineenkulutusta. Minulla on ollut ja on muutama Saabi ajossa ja mielestäni turbolliset säästävät noin litran sadalla kilometrillä. Ja syytkin ovat selvät.
        Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta. Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille, jolloin happea riittää polttamaan kaikki hiili- ja vetyatomit eivätkä ne mene vajaasti palaneina tai nokena harakoille.
        Turbon avulla on helpompi säätää moottorin vääntöominaisuuksia ja haluttaessa korottaa tehoa eli polttaa enemmän polttoainetta. Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
        Hihnavetoinen ahdin on sitten eri asia, se ottaa käyttövoimansa huonolla hyötysuhteella kehitetystä akselitehosta.


      • museoautoista
        Autoinssi kirjoitti:

        Turbo yleensä vähentää polttoaineenkulutusta. Minulla on ollut ja on muutama Saabi ajossa ja mielestäni turbolliset säästävät noin litran sadalla kilometrillä. Ja syytkin ovat selvät.
        Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta. Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille, jolloin happea riittää polttamaan kaikki hiili- ja vetyatomit eivätkä ne mene vajaasti palaneina tai nokena harakoille.
        Turbon avulla on helpompi säätää moottorin vääntöominaisuuksia ja haluttaessa korottaa tehoa eli polttaa enemmän polttoainetta. Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.
        Hihnavetoinen ahdin on sitten eri asia, se ottaa käyttövoimansa huonolla hyötysuhteella kehitetystä akselitehosta.

        > Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta

        Ei vaikuta. Hyötysuhde määräytyy pitkälti puristussuhteen mukaan ja sitähän ei voida nakutuksen vuoksi rajatta nostaa. Turbomoottoreissa tuppaa puristussuhde olemaan pienempi, koska "osa puristuksesta tapahtuu sylinterin ulkopuolella". Ja samoin pakokaasujen paisunta tapahtuu osittain sylinterissä ja osittain siinä turbossa. Mutta vain se sylinterissä tapahtuva paisunta sitä autoa liikuttaa.

        > Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille

        Halloota. Nuo sun ilmaylimääräsi ovat ajalta ennen katalysaattoreita. Eikä bensakonetta muutenkaan saa mitenkään merkittävällä ilmaylimäärällä toimimaan - seoksen pitää olla syttymiskelpoinen.

        > Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.

        No nyt sitten rupesitkin puhumaan dieseleistä. Ne ovatkin eri juttu, koska dieseleissä ilmaylimäärä ja ahtaminen parantavat hyötysuhdetta. Bensakoneessa taas ei, mutta ahtamsen mahdollistamalla pienemmällä iskutilavuudella voi olla muita etuja, kuten pienempi paino (ja sitä kautta pienempi kulutus), pienempi tyhjäkäyntikulutus tms.


      • Humoristi69v
        museoautoista kirjoitti:

        > Pakokaasuturbo ottaa pumppausenergiansa kuumien pakokaasujen paine- ja lämpöenergiasta eli se ottoteho on pois vain harakoilta

        Ei vaikuta. Hyötysuhde määräytyy pitkälti puristussuhteen mukaan ja sitähän ei voida nakutuksen vuoksi rajatta nostaa. Turbomoottoreissa tuppaa puristussuhde olemaan pienempi, koska "osa puristuksesta tapahtuu sylinterin ulkopuolella". Ja samoin pakokaasujen paisunta tapahtuu osittain sylinterissä ja osittain siinä turbossa. Mutta vain se sylinterissä tapahtuva paisunta sitä autoa liikuttaa.

        > Turbo takaa riittävän ilmaylimäärän moottorille

        Halloota. Nuo sun ilmaylimääräsi ovat ajalta ennen katalysaattoreita. Eikä bensakonetta muutenkaan saa mitenkään merkittävällä ilmaylimäärällä toimimaan - seoksen pitää olla syttymiskelpoinen.

        > Moottoritehtaan pojilla on ollut tapana sanoa että turboton (diesel)moottori on vakava konstruktiovirhe.

        No nyt sitten rupesitkin puhumaan dieseleistä. Ne ovatkin eri juttu, koska dieseleissä ilmaylimäärä ja ahtaminen parantavat hyötysuhdetta. Bensakoneessa taas ei, mutta ahtamsen mahdollistamalla pienemmällä iskutilavuudella voi olla muita etuja, kuten pienempi paino (ja sitä kautta pienempi kulutus), pienempi tyhjäkäyntikulutus tms.

        Muistuu mieleen yksi hyvä legenda tuon pakokaasuahtimen hyödyistä. Ennen vanhaan kun Kaliforniassa ajettiin niillä kaikkein saastaisimmilla koslilla, joissa iso moottori pöllytti paljon palamatonta häkää ym ilmaan, niin tulipa paikkakunnalle TurboSaabeja, Cabrioletteja enimmäkseen, ja mittausten mukaan niiden pakokaasuissa oli vähemmän palamattomia hiilivetyjä kuin siinä Kalifornian saasteimuilmassa. Eli ahdin auttoi saasteiden vähentämisessä.
        Sittemminhän päästömääräykset ovat kiristyneet ja autotkin siellä hieman kehittyneet.

        Itse asiasta voisi lisätä, että turboton ns. imumoottori korkeammilla kierroksilla alkaa kärsiä ilman puutteesta ja teho alenee. Tehoa voi yrittää lisätä antamalla lisää polttoainetta, mutta silloin kulutus kasvaa ja pakokaasut muuttuvat saastaisemmiksi. Tätä sitten elektroniikalla yritetään säädellä.
        Turbon ansiosta ei tavitse moottorin sylinteritilavuutta suurentaa kun halutaan isompi teho. Ja pienempi sylinteritilavuus taas merkitsee pienempää määrää pakokaasuja ja saasteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5164
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4358
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2471
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2254
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1918
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1597
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1531
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1257
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe