Evandan korkea tyhjäkäynti

OldFahrt

Ihmetyttää 2003/2.0 cdx korkea tyhjäkäynti, kun vaihteen laittaa vapaalle ja antaa auton rullata, nimittäin
voi olla välillä 2000-3000 kierrosta. Auton pysähtyessä palautuu normaaliin (alle tonnin).
Vika vai ominaisuus?, osaavatko muut jelpata tässä. Huollosta sain epävarmaa palvelua. Kiitos.

9

4041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rolf

      Samaa vikaa omassa Evandassa, tosin satunnaisesti. Joskus kolistelin konehuoneen rintapellissä olevaa isoa liitintä ja se näyttti vaikuttavan tyhjäkäyntiin, jotain löysää siellä? Liitintä kun putsailee, niin vika pysyy poissa jonkin aikaa. Olen joskus tarjoillut vikaa korjaamoillekin, eivät ole kiinnostuneet, kun on noin epämääräinen ? Epävarmaa palvelua tosiaan korjaamoissa, myös merkki sellaisissa. Pitää vain elää tuon vian kanssa tämän auton elinkaaren loppuun :)

    • Rolle 33

      Meidän manuaalivaihteisessa Evandassa oli sama sama juttu. Pidin sitä ominaisuutena, koska ei siitä suurempaa haittaa ollut.

    • GMDAT

      Oli sama juttu ja korjaantui kun huollossa sanoivat puhdistaneensa ns. tyhjäkäyntimoottorin. Siitä on nyt noin puoli vuotta ja vika on jossain määrin palautunut. Välillä ei meinaa uskaltaa laittaa vaihdetta D:lle, kun kierroksia on n. 1500 ja silloin koko auto tärähtää ikävästi. Muuten olen tykännyt autosta. Vm. 2006.

    • Jokke4656

      Omassa autossa vika selvisi, kun mittailin TPS:n eli kaasuläpän asentoanturin jännitteitä. Kyseisen anturin maajohdossa oli kontaktihäiriö, joka aiheuttaa antojännitteen (eli tyhjäkäynnin) nousun. Vika saattaa korjaantua ihan vain irroittamalla TPS:n liitin ja laittamalla takaisin paikalleen. Sen toinen pää menee moottorin keskusyksikköön, jonka liitintä liikuttamalla joku tälle palstalle kirjoittaja oli saanut tilapäisen ratkaisun. Liittyy siis samaan TPS:ään.

      TPS:ään pääsee käsiksi irrottamalla ilmansuodatinkotelo ja imuilmaputket. Lähtee yhtenä pakettina, kun avaa ilmansuodatinkotelon kiinnikkeet, 2 kpl 10 mm kannalla olevaa ruuvia, imuilmaputken kiinnikkeet jäähdyttäjän luota 2 kpl 10 mm ruuvit ja kaasuläppäkotelon ympäriltä 6 mm ruuvilla oleva letkuklemmari. TPS on kaasuläpän akselin rintepellin puoleisessa päässä ja sen 3-johtoinen liitin irtoaa nostamalla kiinnikekynttä.

      • OldFahrt

        Kiitos Jokke4656!, mikäli näin perusteellista tietoa olisi tullut aiemman epävarman merkkihuollon sijaan, olisi ongelma poistunut melko varmasti. Luovuin autosta, en tämän takia enkä huonojen etunapojen vuoksi, kumpainenkin vaihdettu alle 60 000 km, huh-huh.
        Hintaansa nähden aivan kelpo auto. Mikäli haluat halpaa ja hyvää, täytyy ostaa
        kaksi (2) tuotetta, näinhän tämä menee...
        t. OldFahrt


      • Missä miehet ratsast

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)


      • Jokke4656
        Missä miehet ratsast kirjoitti:

        Minulta myös kiitos Jokke4656 nimimerkille. Evandan epämääräinen tyhjäkäynnin seilaaminen loppui, kun puhdistin tuon TPS liittimen Joken ohjeiden mukaan. Samalla puhdistin nokka-akselin anturin liittimen, tämä kun teki välillä moottorihälytyksen ( merkkikorjaamolla tätä vikaa ei saatu kuntoon) puhdistamisen jälkeen ei tätäkään vikaa ole enää ilmaantunut. Näköjään näille nykyautoillekin voi tehdä jotain, kun vaan etsii netistä neuvoja viisaimmilta :)

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.


      • Jokke4656 kirjoitti:

        Hyvä juttu että ohjeista oli apua! Itselläni tuo korkea tyhjäkäyntiongelma tuli kerran takaisin mutta kun jälleen puhdistin TPS:n liittimen ja laitoin liittimeen silikonirasvaa (Motonetistä nimellä CRC silikonirasva) ihan suoraan liittimen kontakteihin niin se auttoi. Se pitää kosteuden poissa eikä saa liittimiä oikosulkuun, koska se ei johda sähköä. Käy myös sytytysjohtoihin estämään tulpan johtojen jumittamista. Netistä löytyy aiheesta juttua hakusanoilla silicone grease tai dielectric grease.

        Hyvää alkanutta vuotta Evanda-kuskeille ja pidetään keskustelua yllä.

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy


      • Anonyymi
        Jamppacorona kirjoitti:

        https://youtu.be/WmCEkS3XyXw mikäs perkule vaivaa evandaa kun tyhjäkäynti nousee 1500 ja kauhee sirinä tosta puolan kohdalta? mikä toi harmaa mötikkä on? toivottavasti video näkyy

        Moi, tuttu ongelma, jonka selvittämiseen meni kyllä aikaa. Olet ehkä saanut jo autosi kuntoon, mutta kerron silti. Tuo sirinä tai sihinä on ilmavuoto, joka johtuu hajonneesta tiivisteestä tuossa sylinterikannen päässä olevassa erillisessä kiinnikkeessä. Siinä on kiinni sytytyspuola ja EGR-venttiili. Tiiviste oli katkennut yhdestä kohtaa ja se aiheutti ilmavuodon ja korkean tyhjäkäynnin ja lisäksi tuli vikakoodi P0507. Kyseessä on edullinen tiiviste, kuten tämä https://bit.ly/2UEpKWa. Tuo oli aika helppo vaihtaa ja ongelma tuli sillä kuntoon. Terveisin Jokke4656.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe