Apua kiitos :)

zinks

Eli, olen ammattikorkeakouluopiskelija, ja opintopisteitä tulee vähintään se 60 joka vuosi. Tuloja minulla on maksimissaan 500e per kuukausi, mutta melkein aina vähemmän (300-400e). Olen raskaana, laskettuaika 15.10.
Ajattelin tehdä kesällä niin, että jos en saa palkallista työharjoittelua josta tienaan enemmän kuin nyt, olisin nykyisessä työapaikassani ja tekisin myös koulukursseja ja nostaisin opintorahaa ja sen asumislisää kaikki 12 kuukautta.
Äitiysrahoista ym. en tiedä, mutta kuvittelisin että aika minimin saan näillä tuloilla.
Näkeekö joku tässä jotain ongelmaa opiskelijan tulorajojen kohdalla?
Haittaako, jos 60 opintopistettä on suoritettu pääosin keväällä ja kesällä, muutamia kursseja ehkä syksyllä ja talvella? Eikö Kela tarkasta vain sen että se määrä on 60per vuosi, eikä miten ne on jakautunut vuoden sisällä? Vai pitääkö minun syksyllä saada tietty vähimmäismäärä myös?
Kokemuksia tästä tukirumbasta viisaammilta, kiitos :)

2

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi09

älä luota mutu-tietoihin tällaisessa asiassa. Lähetä ko. sähköposti Kelaan, niin saat vastauksen mustaa valkoisella. Itse tällaisessa monimutkaisemmassa tapauksessa lähettäisin sähköpostin vielä useampaan Kelan toimistoon (jollei palvelua ole Kelassa keskitetty), yllättäen saatat saada toisistaan poikkeavan vastauksen.

• se suus,,,

En ihan napannut kiinni ajatuksestasi. Mutta: et voi saada opintotukea ja äitiysrahaa yhtä aikaa. Ennen äitiyspäivärahan maksukautta voit tehdä opintoja kesälläkin, jos koulu tarjoaa sellaisia kursseja.

kannattaa käyttää kelansivuja hyväksi, ja hakea tietoa sieltä. laskuritkin on siellä. tulorajat saat parhaiten soittamalla kelaan ja he neuvovat sinua. kelan kiemurat ovat tosi ihmeelliset =) onhan toki kelan sivuillakin määritelty mitä opiskelija saa tehdä tai olla tekemättä menettämättä rahojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe