Kuka on mielestäsi suurin helluntailainen?
Barretia ei lasketa=)
Mielestäni Eino Ahonen on kehittänyt helluntaiuskoa siihen mikä se tänä päivänä on.
Eikka on Guru:-)
Kuinka pitkä mielestäsi tulee helluntaiseurakunnan historia olemaan?
Lahkojen ikähän on keskimäärin 70-vuotta, joten helluntaiseurakunta on jo ylittänyt keskiarvon.
Veikkaan ettei helluntaiseurakunta kykene vastaamaan muuttuvaan kehitykseen, vaan kuolee tämän sukupolven myötä.
Suurin helluntailainen?
114
3865
Vastaukset
- mikke
Vilho Soininen on yksi suuri helluntailainen, mutta
joka siirtyi sitten myöhemmin pois helluntailaisten piireistä. Maailmanlaajuisesti suurin on Smith Wigglesworth.
Helluntaiseurakunta tulee olemaan varmaan tuomiopäivään asti.- mmmmar
Entä tuomiopäivän jälkeen ;-)
- UskonJeesukseen
Tiesikö ap että GURU tulee sanoista GU=pimeys ja RU=tuhoaja?
Ja joo, itämaisilla esim joogagurut, ei tosiaankaa oo mitää valkeuden tyyppejä.
Yhtäkään ihmistä en voi nostaa helluntai piireistä. Jeesusta voin koroittaa. - Anonyymi
Psyk sh. Kellokoskella.. hoitanut paljon suuruuden hulluja uskovaisia itse helluntailainen..En käy enää kirkossa. Oma työ riittää
- atri parkka
suomalainen helluntailainen on ehdottomasti Heikki Lahti. Pitkäaikaisena raamattuopiston johtajana hän vaikutti kokonaiseen sukupolveen, ja sen ajatteluun. ( Tai ajattelemattomuuteen).
Kansainvälisesti ehkä Billy Graham. Hän vaikuttaa amerikan pressan tekemisiin.
En usko, että helluntaiherätys kuolee vielä yhden sukupolven aikana, vaan sisäänlämpeävänä ja sulkeutuneena jatkaa ainakin pari sukupolvea.
Koska hellareilla ei ole lestojen oppia ehkäisystä, sen kasvu loppuu, ja kääntyy pienemään päin jo tämän sukupolven aikana.- tode
helluntailaisten piikkin pistit jenkkiläisten touhut?
joka tapauksessa kunhan jonkun vaikutus amerikan presidenttiin lakkaa, niin ensimmäisenä vaikutuksena valtio nimeltään israel saa kyytiä, eikö vain? - Pieni hellari
Vieläkö Heikki Lahti johtaa raamattuopistoa?
Muistan kun mr. Lahti 80-luvulla kierteli opiston asuntolat tasaisin väliajoin ja vahti etteivät pojat saisi tytöiltä pillua.
Mitä arvelet, moniko tyttö antoi neitsyytensä opistolla? - opettaja
Billy Graham on babtisti.
- atri parkka
Pieni hellari kirjoitti:
Vieläkö Heikki Lahti johtaa raamattuopistoa?
Muistan kun mr. Lahti 80-luvulla kierteli opiston asuntolat tasaisin väliajoin ja vahti etteivät pojat saisi tytöiltä pillua.
Mitä arvelet, moniko tyttö antoi neitsyytensä opistolla?se Heikki johtaa opistoa, nutta ei enää isoa kirjaa, vaan omaa puhdasoppisten pikku-opistoa jossain kainuussa.
Tyttöjen neitsyysmenetyksistä en tiedä, kun ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kai niinkin joillekin kävi. - atri parkka
opettaja kirjoitti:
Billy Graham on babtisti.
taitaa ollakin. Noin se muisti tekee tepposensa.
Billy kun on nääs niin ekumeeninen, että me hellarit mielellämme omimme kaikki suurmiehet. - ettäsilleesti
Billy Graham ei ollut helluntailainen, vaan ns. etelän baptisti.
- Anonyymi
Kaveri oli ollut siellä Katinalan opistossa. Ootteko muuten käyneet viimevuosina, siellä on omakotitaloalue. Ei paljon konoustelttoja mahdu. Ne mutaset pellit on toki niitä samoja missä sillonuitiin.
Niin... kaveri oli siellä opistossa ja olivat "iltalmilla" käyneet jossain Pizzalla isommalla porukalla, jotenkin vaiheittain piti kuulemma lähteä eriaikaa poikain ja tyttösten ettei muka näyttänyt että olivat menossa johonkin porukalla. Noh, nämä tulivat pizzareissulta, jauhoivat joutavia siinä aikansa ja menivät nukkumaan. Kuulemma kun valot oli sammutettu, Lahtis-Heka kirjaimellisesti tuli KAAPISTA ULOS! Oli ollu siellä piilossa. Mitäköhän se oikein noilla vakoojareissuillanaa oikein haaveili pääsevänsä tirkistelemään?
Varmaan ihan joo uskovainen mies ja silleen, mutta uskallan kyllä myös sanoa että jonkun sortin pervo, eikä ainakaan ihan kaikki muumit kyllä ollu enää laaksossa. Muistan kun se piti semmosia puheita missä yritti maanitella ihmisä antamaan rahaa.
- tode
minä en ole koskaan osannut jaotella helluntai-ihmisiä suurimmaksi tai toiseksi suurimmaksi, vaan voisin luetellä sinulle niitä, joita pidän "hyvinä tyyppeinä".
itseasiassa luettelosta tulisi tosi pitkä, koska mieleisiäni kanssamatkaajia on aika liuta ja lisää tulee tutuksi koko ajan!
ja todensanokseni törmään aina silloin tällöin huippuihin luterilaisiin, vapaakirkollisiin jne...
tässä listaa: jo edesmenneet lähetyspatut annikki raatikainen, aune hyny, åke söderlund ja mauri viksten ovat lyömättömiä alallaan.
vanhojen patriarkkojen listaan laittaisin mannis-veikon, juhani kuosmasen, juhani karvisen, osmo haaviston, lea kärnän...
kun tutustuu tarkemmin ao.nuorisoon, ei epäile vähääkään, etteikö helluntaikirkko pystyisi vastaamaan ajan haasteisiin tulevina vuosina.
meidän vanhempien tehtävänä onkin tukea heitä kaikin tavoin, eikä missään tapuksessa toimia jarrumiehinä omiin mahdollisesti vanhakantaisiin näkemyksiin perustuen.
eikä helluntaiseurakunta ole oikeastaan mikään erityisryhmä Jumalan silmissä. kaikki uudestisyntyneet uskovat hamasta alkuseurakunnasta seurakunnan loppuelämään saakka ovat Jumalan silmäterä.
eli seurakunta elää kaikista vaikeuksista huolimatta ja se toimittaa sen tehtävän, jonka Jumala on sille antanut eli lähetyskäskyn toteuttamisen.- Pieni hellari
Listaan kuuluu ehdottomasti Ensio "iso enska" Mustonen!
- tode
Pieni hellari kirjoitti:
Listaan kuuluu ehdottomasti Ensio "iso enska" Mustonen!
no, en ole tainnut kyseistä miestä koskaan edes livenä tavatakaan vai olisiko joskus lapsena joku miitinki ollut...
ja eipähän tuo minun listani nyt kovin kattava olekaan, koska siinä on vain tuntemiani hyviä tyyppejä, joita lisää listaamalla menisi loppupäivä.
ja oikeastaan en kannata mitään henkilöpalvontaa, vaikka joitakin nimiä luettelinkin! - Ex-hellari
tode kirjoitti:
no, en ole tainnut kyseistä miestä koskaan edes livenä tavatakaan vai olisiko joskus lapsena joku miitinki ollut...
ja eipähän tuo minun listani nyt kovin kattava olekaan, koska siinä on vain tuntemiani hyviä tyyppejä, joita lisää listaamalla menisi loppupäivä.
ja oikeastaan en kannata mitään henkilöpalvontaa, vaikka joitakin nimiä luettelinkin!Mielestäni suurimpia vaikuttajia ovat olleet Niilo Yli-Vainio ja Juhani Kuosmanen. Yli-Vainio teki helluntailaisuuden tunnetuksi Suomen kristillisessä kentässä karismaattisen kokoustoimintansa ansiosta. Jos kysytään ihmisiltä kuka on tunnetuin helluntailainen, niin veikkaisin että moni vastaisi "Niilo Yli-Vainio". Juhani Kuosmanen taas on pitänyt yllä perinteistä helluntailaista linjaa. Hänen opetuskirjoissaan ja artikkeleissaan kuuluu perinteisen helluntailaisuuden korostukset (esim. kielillä puhuminen henkikasteen merkkinä). Voisinpa sanoa, että Kuosmanen on jonkin sortin helluntaipatriarkka Suomessa. Häntä ei voi verrata esimerkiksi uudistusmieliseen Valtter Luotoon, jolla on myös paljon ansioita Suomen helluntailaisuudessa. Kuitenkin näkisin, että nämä miehet edustavat hieman eri linjauksia.
- rami
Mielestäni suurin helluntalainen on se joka on kaikkien palvelija, nöyrin, vaatimattomin ja kuuluu siihen joukkoon joita kutsutaan maanhiljaisiksi. Hän rukoilee alati, tutkistelee Jumalan sanaa, seurustelee Jumalan kanssa alati.
Ei kersku omilla saavutuksillaan,ei välttämättä istu joka kokouksessa ja uhraa näkyvästi vaan kun uhraa Jumalalle tekee sen nöyrällä mielellä, ei karju tai huuda rukoillessa vaan hänen Jumalan palveluksensa on: Nöyrää Jumalan pelkoa, kunnioitusta jne...
EI pidä asioistaan tai tekemisistään isoa numeroa ei halua ihmisten palvontaa. Ei ole silmäin palvoja vaan kulkee vakaasti omaa Jumalan viitoittamaa tietä.
Hän saattaa olla sairas vanhus, keski ikäinen tai nuori joka päättänyt antaa elämänsä kaikkineen Jeesukselle ja hänen käyttöönsä. Hän saattaa olla mies tai nainen tai asua Suomessa, euroopassa, aasiassa tai amerikassa tai missä maan osassa tahansa. Sairastaa tai olla terve jne..Tehdä mitä työtä tahansa tai olla työtön tai eläkkeellä tai opiskella tai... tai...
vain yksin Jumala näkee hänet ja antaa hänelle voittajan palkinnon. Se voit olla vaikka sinä tai kuka tahansa meistä.
Kukaan ei osaa sanoa kuoleeko helluntailaisuus tai mikää muukaan lahko. Kaikki uskonto kunnat kuolevat viimeistään sinä päivänä kun Jeesus saapuu ja noutaa omansa pois. Jäljellä on vain yksi suuri joukko joka on temmattu ylös ja joiden nimet on kirjoitettu elämän kirjaan ja se joukon nimi on Jeesukseen ja Jumalaan uskovien joukko.
Siellä ei ole Helluntalaista, Vapaaseurakuntalaista, Adventistia tai Lestatiolaisten ryhmää tai mihinkää muuhun joukkoon kuuluvaa ryhmää. On vain Jeesuksen verellä pestyjen joukko jonka Jeesus tulee vastaanottamaan ja toivottaa kaikki uskovat tervetulleeksi.Ja antaa heille kaikille ikuisen elämän ja siellä ei kysytä kuka on suurin tai kaunein ja ei kysytä mihin uskonto kuntaan kuuluit tai mitä teit työksesi.- Zara
Veit sanat suustani Rami. Ajattelin ihan samaa, ja päätin etten kommentoi. Nyt taidan vähän sanoa.
Suuruus oli se seikka, josta opetuslapsetkin kiivalivat. Kuka meistä on suurin? Kuka saa paikan vip-merkinnällä taivaan juhlapöydässä?
Ihminen näkee ulkokuoren ja Jumala näkeen sydämen. Jeesuksen kuninkuus ja suuruus eivät olleet tästä maailmasta. Se ei ehkä merkitse keskeisiä sijoja synagoogissa, torin laidoilla, tehvehdyksiä kansan keskellä, nimiä julkaisuissa ja täyttä kalenteria vuosiksi eteenpäin. - atri parkka
kai kaikki ovat tuota mieltä, mutta on joskus kiva ottaa vähän kevyempiäkin keskustelunaiheita huumorimielellä....
- Heh-heh
atri parkka kirjoitti:
kai kaikki ovat tuota mieltä, mutta on joskus kiva ottaa vähän kevyempiäkin keskustelunaiheita huumorimielellä....
No, olisiko 230 cm ja 140 kg?
- Hellari
atri parkka kirjoitti:
ihmisen nostattamista.
- atri parkka
Hellari kirjoitti:
ihmisen nostattamista.
Minusta kyseessä on pikemminkin satiirinen pilkka.
- Anonyymi
Eihän tommonen vässykkä oo helluntailainen ollenkaan! Tuskin pääsisi edes kasteelle. Eikös Pikku G, Johanna Tukiainen ja Jippu vai mikä Hippu se oli, oo aika tunnettuja Hell Und Dieläisiä? Ja Kalervo Kummolakin on melkeinhelluntailainen, helluntaisuvusta.
- Niin on
"Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit ja hän rukoili pahantekijäin puolesta." (Jes. 53:12).
- huu
Eiköhän tuo ole sama ongelma kaikilla kuolevaisilla, jotka "jotain" ajattelee?
- minä vaan
mielestäni tämä on aivan turhaan koroittaa ketään ihmistä, Raamatusssakin opetuslapset kiistelivät kuka heistä on suurin, Jeesus sanoi se joka haluaa jotain olla, olkoon hänen palvelijansa, eli pestä jalkoja ja hoitaa puutteissa olleita, leskiä ym. nämä gallupit vain osoittavat ihmisestä sen raadollisen puolen, että me ihmiset jotain olisimme, me emme ole muuta kuin tomua ja tuhkaa. Toivottavasti jokaisen teot eräänä päivänä kestäisivät tulen läpi koettelun, mutta jos ne palavat, pelastumme kuitenkin ikäänkuin tulen läpi. siunattua päivää, etsikää Jumalaa, niin lihammekin itsessämme pienenisi ja Jeesus lisääntyisi. oma minä on kuitenkin se joka sotii aina itseämme ja Jumalaa vastaan. Saakoon Jeesus tilaa meissä enempi ja nämä gallupit vähemmän tilaa.
- Gallup alias Pieni hellari
Ihmiset lahkoja ja uskontoja perustavat, ei Jumala.
Helluntailaisuus on ihmisten aikaan saannos kuten kaikki muutkin lahkot ja uskonnot.
Barret kehitti alunperin helluntailaisuuden josta suomalaisen "formaatin" väänsi Eino Ahonen.
Eino Ahonen on suomalaisen helluntailaisuuden kantaisä, jonka sana ja raamatun tulkinta olivat ehdoton auktoriteetti.
Tämä on väite jota harva hellari allekirjoittaa, mutta totuutta se ei muuta miksikään.;) - tode
Gallup alias Pieni hellari kirjoitti:
Ihmiset lahkoja ja uskontoja perustavat, ei Jumala.
Helluntailaisuus on ihmisten aikaan saannos kuten kaikki muutkin lahkot ja uskonnot.
Barret kehitti alunperin helluntailaisuuden josta suomalaisen "formaatin" väänsi Eino Ahonen.
Eino Ahonen on suomalaisen helluntailaisuuden kantaisä, jonka sana ja raamatun tulkinta olivat ehdoton auktoriteetti.
Tämä on väite jota harva hellari allekirjoittaa, mutta totuutta se ei muuta miksikään.;)sanoa, että tyhjästä tuota sinäkin juttua nyhjäiset ja sen vielä totuutena julistat!
olen pyörinyt helluntaipiireissä parisen vuosikymmnentä, enkä ole kertaakaan kuullut raamattua opetettavan jonkun eino ahosen tulkinnan pohjalta.
täytyy taas tosiaan ihmetellä sinunkin motiivejasi esiintyä hellarina, vaikkakin pienenä sellaisena. ikäänkuin tehtäväsi olisi olla se, joka laittaa kapulaa rattaisiin, varsinkin,kun huomaa, että kärryn vauhti alkaa olla sopivanmoista.
systeemiin kuuluu, että ettei vain mitään uutta ja edistyksellistä pääsisi vahingossakaan syntymään, kaivellaan iäikuisia raamattu-opisto-stooreja yms. ikäänkuin varmuuden vuoksi.
miten on, Pieni hellari, mihin pyrit ? - Pieni hellari
tode kirjoitti:
sanoa, että tyhjästä tuota sinäkin juttua nyhjäiset ja sen vielä totuutena julistat!
olen pyörinyt helluntaipiireissä parisen vuosikymmnentä, enkä ole kertaakaan kuullut raamattua opetettavan jonkun eino ahosen tulkinnan pohjalta.
täytyy taas tosiaan ihmetellä sinunkin motiivejasi esiintyä hellarina, vaikkakin pienenä sellaisena. ikäänkuin tehtäväsi olisi olla se, joka laittaa kapulaa rattaisiin, varsinkin,kun huomaa, että kärryn vauhti alkaa olla sopivanmoista.
systeemiin kuuluu, että ettei vain mitään uutta ja edistyksellistä pääsisi vahingossakaan syntymään, kaivellaan iäikuisia raamattu-opisto-stooreja yms. ikäänkuin varmuuden vuoksi.
miten on, Pieni hellari, mihin pyrit ?""olen pyörinyt helluntaipiireissä parisen vuosikymmnentä,""
Sen huomaa että olet "pyörinyt"!
Ei siellä pyörimällä mitään opi.
Jos et ole kuullut Eino Ahosesta, etkä tiedä hänen opetuksestaan, niin ei ole helluntaihistoria pojalla oikein hallussa!
Tutustu historiaan ennenkuin alat laukomaan omia totuuksiasi.
Mulla on motiivia esiintyä hellarina, koska olen hellari kolmannessa polvessa.
Olen istunut hellarien kokouksissa sen jälkeen kun istumaan opin.
Tosin viime vuosina olen saanut Jumalan armosta vetäytyä seurakunnasta ja uskon Jumalan auttavan mua pääsemään eroon koko lahkosta.
En ole katkera, eikä mulla ole helluntaiseurakuntaa mitään vastaan kunhan mun ei tarvitse käydä kokouksissa todetakseni oma syntisyyteni ja riittämättömyyteni.
Mihinkö pyrin?
En varsinaisesti mihinkään, mutta haluan kuitenkin kertoa totuuksia ja julki tuoda tabuja joita on varjeltu sukupolvien ajan, ja varjellaan edelleenkin.
Huumoria unohtamatta;-) - tode
Pieni hellari kirjoitti:
""olen pyörinyt helluntaipiireissä parisen vuosikymmnentä,""
Sen huomaa että olet "pyörinyt"!
Ei siellä pyörimällä mitään opi.
Jos et ole kuullut Eino Ahosesta, etkä tiedä hänen opetuksestaan, niin ei ole helluntaihistoria pojalla oikein hallussa!
Tutustu historiaan ennenkuin alat laukomaan omia totuuksiasi.
Mulla on motiivia esiintyä hellarina, koska olen hellari kolmannessa polvessa.
Olen istunut hellarien kokouksissa sen jälkeen kun istumaan opin.
Tosin viime vuosina olen saanut Jumalan armosta vetäytyä seurakunnasta ja uskon Jumalan auttavan mua pääsemään eroon koko lahkosta.
En ole katkera, eikä mulla ole helluntaiseurakuntaa mitään vastaan kunhan mun ei tarvitse käydä kokouksissa todetakseni oma syntisyyteni ja riittämättömyyteni.
Mihinkö pyrin?
En varsinaisesti mihinkään, mutta haluan kuitenkin kertoa totuuksia ja julki tuoda tabuja joita on varjeltu sukupolvien ajan, ja varjellaan edelleenkin.
Huumoria unohtamatta;-)olen itse myös kolmannen polven hellari, mutta en perusta uskoani eino ahoseen sen enempää kuin historiaankaan, johon sinä tunnut jumiutuneen!
olen sitä mieltä, että historia saa olla omassa "arvossaan", minä yritän porskutella (Jumalan armosta) eteenpäin nokka tuulta vasten.
huumori on ok, mutta en löydä sitä kauheasti sinun pillu-jutuistasi. no joo...sorry!
sinulla ei siis ole mitään helluntaiseurakuntaa vastaan? mitä vastaan siis on? - Pieni hellari
tode kirjoitti:
olen itse myös kolmannen polven hellari, mutta en perusta uskoani eino ahoseen sen enempää kuin historiaankaan, johon sinä tunnut jumiutuneen!
olen sitä mieltä, että historia saa olla omassa "arvossaan", minä yritän porskutella (Jumalan armosta) eteenpäin nokka tuulta vasten.
huumori on ok, mutta en löydä sitä kauheasti sinun pillu-jutuistasi. no joo...sorry!
sinulla ei siis ole mitään helluntaiseurakuntaa vastaan? mitä vastaan siis on?Jos noudatat helluntaiseurakunnan kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä, niin perustat oppisi väkisin mm. Eino O. Ahoseen!
Siitä et pääse mihinkään, olipa se tietoista tai tiedostamatonta.
""huumori on ok, mutta en löydä sitä kauheasti sinun pillu-jutuistasi. no joo...sorry!""
*Heh* pillu -niin kuin seksi yleensä- kuuluu niihin suurimpiin tabuihin helluntaiseurakunnassa.
Ainakin tähän asti on opetettu, että kun harrastaa esiaviollista seksiä joutuu helvettiin.
Onko oppi vielä voimassa?
Meille opetettiin nuorena, että on ehdottoman tärkeää olla koskematon mentäessä aviovuoteeseen.
Jos näin ei ollut, olit tehnyt erittäin raskauttavan synnin Jumalaa, puolisoasi ja omaa kehoasi kohtaan.
Jos opetus tässä asiassa on muuttunut, niin korjaa "jumiutuneet" käsitykseni.
""sinulla ei siis ole mitään helluntaiseurakuntaa vastaan? mitä vastaan siis on?""
Pitääkö sitä aina olla jotain vastaan jos on asioista erimieltä?
Muuten missä päin vaikutat?
Ollaanko me joskus tavattu hihhuloinnin merkeissä? - tode
Pieni hellari kirjoitti:
Jos noudatat helluntaiseurakunnan kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä, niin perustat oppisi väkisin mm. Eino O. Ahoseen!
""huumori on ok, mutta en löydä sitä kauheasti sinun pillu-jutuistasi. no joo...sorry!""
*Heh* pillu -niin kuin seksi yleensä- kuuluu niihin suurimpiin tabuihin helluntaiseurakunnassa.
Ainakin tähän asti on opetettu, että kun harrastaa esiaviollista seksiä joutuu helvettiin.
Meille opetettiin nuorena, että on ehdottoman tärkeää olla koskematon mentäessä aviovuoteeseen.
Jos näin ei ollut, olit tehnyt erittäin raskauttavan synnin Jumalaa, puolisoasi ja omaa kehoasi kohtaan.
""sinulla ei siis ole mitään helluntaiseurakuntaa vastaan? mitä vastaan siis on?""
Ollaanko me joskus tavattu hihhuloinnin merkeissä?vieläkin minä ihmettelen tuota ahos-oppia!
minun tietääkseni avioliitto on edelleen kunniassaan myös muillakin uskonsuunnilla riippumatta eino ahos-vainaasta.
en tiedä, kuinka nuori kapinallinen olet, mutta juttusi kuulostavat kapinalta Jumalaa vastaan samalla kun syytät seurakuntaa mukamas jumiutuneista oppikäsityksistä!
sanot edellisessä viestissäsi uskovasi Jumalan auttavan sinut muualle. mutta minne?
onkohan niin, että kun vaikka puhut Jumalan armosta, et ole saanut sitä itse kuitenkaan koskaan kokea. eteesi on vain laitettu sääntöjä, joita olet rikkonut sitä mukaa, kun ikää on karttunut? Pieni hellari kirjoitti:
Jos noudatat helluntaiseurakunnan kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä, niin perustat oppisi väkisin mm. Eino O. Ahoseen!
Ollaanko me joskus tavattu hihhuloinnin merkeissä?kaikenlaista. Mm:ssa muutti "Herramme tulee"-laulukirjan sanojen rukkaamisen myötä "Hengelliseksi laulukirjaksi" ? Meni moni hyvä sanoitus pois alkeperäisestä Hengessä saaduista sanoista, mm. ainakin Veikko Lähteen sanoituksia on muutettu, ja Veikko kun sai laulunsa Hengen ilmestyksen kautta. Hän ei varmaankaan tuntisi niitä enää omikseen, vahinkoa tapahtui. Miksi piti sorvata hyviä Hengessä saatuja sanoja?
* HERRAMME TULEE-laulukirja pitäisi palauttaa h-herätyksen laulukirjaksi, pitäkööt muut nykyisen? Ja jos joskus on tilaisuuksia, että laulteaan yhteisissä tilaisuuksissa HL-kirjasta, onhan se jokaisella?
* Juuri Veikko Lähde oli herätyksen suurimpia, kuin myös Vilho Hartonen ja Artuhur Kukkula. Ja pitkä lista heidän vanavedessään hyviä ja suuria miehiä, joitakin naisiakin, Jumalan uskollisia palvelijoita.
* Mitä rikkaaseen Sanan opetukseen tulee, niin Manniset, isä Eino ja poikansa Veikko ovat ehdottomasti armoitetuimpi, ja h-herätyksen suurimpia sukujen kautta hallitsevia ja ovat johtaneet aina siihen asti, kunnes herätys, ikävä kyllä jakaantui kahtia Lehijärven ja IsonKirjan leireihin, ja on yhä leirien välillä "sotatila", joka "sota" ei VARMASTI ole Pyhän Hengen suosiollisessa johdossa, vaikka sen nyt tässä sanoo vähäinen, sukupuuttoon kuolemaisillaan oleva viimeisiä mohikaaneja.Mohikaani_27 kirjoitti:
kaikenlaista. Mm:ssa muutti "Herramme tulee"-laulukirjan sanojen rukkaamisen myötä "Hengelliseksi laulukirjaksi" ? Meni moni hyvä sanoitus pois alkeperäisestä Hengessä saaduista sanoista, mm. ainakin Veikko Lähteen sanoituksia on muutettu, ja Veikko kun sai laulunsa Hengen ilmestyksen kautta. Hän ei varmaankaan tuntisi niitä enää omikseen, vahinkoa tapahtui. Miksi piti sorvata hyviä Hengessä saatuja sanoja?
* HERRAMME TULEE-laulukirja pitäisi palauttaa h-herätyksen laulukirjaksi, pitäkööt muut nykyisen? Ja jos joskus on tilaisuuksia, että laulteaan yhteisissä tilaisuuksissa HL-kirjasta, onhan se jokaisella?
* Juuri Veikko Lähde oli herätyksen suurimpia, kuin myös Vilho Hartonen ja Artuhur Kukkula. Ja pitkä lista heidän vanavedessään hyviä ja suuria miehiä, joitakin naisiakin, Jumalan uskollisia palvelijoita.
* Mitä rikkaaseen Sanan opetukseen tulee, niin Manniset, isä Eino ja poikansa Veikko ovat ehdottomasti armoitetuimpi, ja h-herätyksen suurimpia sukujen kautta hallitsevia ja ovat johtaneet aina siihen asti, kunnes herätys, ikävä kyllä jakaantui kahtia Lehijärven ja IsonKirjan leireihin, ja on yhä leirien välillä "sotatila", joka "sota" ei VARMASTI ole Pyhän Hengen suosiollisessa johdossa, vaikka sen nyt tässä sanoo vähäinen, sukupuuttoon kuolemaisillaan oleva viimeisiä mohikaaneja.* Mitä nyt tulee suurimpaan, niin on ainoasta yksi joka on SUURI! JEESUS KRISTUS JUMALAN POIKA, IANKAIKKINEN KAIKKIVALTIAS JUMALA.
* Eikä sitä tee tyhjäksi mikään eikä kukaan! Vaikka kuuluu ihme ääniä palstalla, että oikeat helluntailaiset olisvat kuulemma häviöllä jehova ja arieolaisuskoisille valheveljille!- ettäsilleesti
Mohikaani_27 kirjoitti:
kaikenlaista. Mm:ssa muutti "Herramme tulee"-laulukirjan sanojen rukkaamisen myötä "Hengelliseksi laulukirjaksi" ? Meni moni hyvä sanoitus pois alkeperäisestä Hengessä saaduista sanoista, mm. ainakin Veikko Lähteen sanoituksia on muutettu, ja Veikko kun sai laulunsa Hengen ilmestyksen kautta. Hän ei varmaankaan tuntisi niitä enää omikseen, vahinkoa tapahtui. Miksi piti sorvata hyviä Hengessä saatuja sanoja?
* Mitä rikkaaseen Sanan opetukseen tulee, niin Manniset, isä Eino ja poikansa Veikko ovat ehdottomasti armoitetuimpi, ja h-herätyksen suurimpia sukujen kautta hallitsevia ja ovat johtaneet aina siihen asti, kunnes herätys, ikävä kyllä jakaantui kahtia Lehijärven ja IsonKirjan leireihin, ja on yhä leirien välillä "sotatila", joka "sota" ei VARMASTI ole Pyhän Hengen suosiollisessa johdossa, vaikka sen nyt tässä sanoo vähäinen, sukupuuttoon kuolemaisillaan oleva viimeisiä mohikaaneja.Sanoitukset kaipaavat päivitystä sitä mukaa kun kielikin muuttuu. Ei niitä "kenkään kulkemisia" kukaan vuosikymmeniä myöhemmin ymmärrä. Vrt. laulu: Niin alhaalla kenkään ei kulje, ettei siellä Jeesus ois. Hyviä lauluja silti, muistan lähes kaikkien sanat.
- Oliko...
helluntalainen ?
Loistavan kirjan hän on ainakin kirjoittanut,
Jumalan ihmeitä, suosittelen.- Pieni hellari
Kertusta en tiedä, mutta kalmari on kala.
- aake
on tietysti Toimi Kankaanniemi ku se oli ihan ministeri. Ja toimi suomen hallituksessa.
Helluntai seurakunta kestää korkeintaan 10 vuotta ja sitte se on kuopattu.
Se on jo niin vanhanaikaista ja hautaan vaipuvaa touhua että siellä ei ole kohta ku yli 70 taataat ja tantat.
Eihän ne saa etes päätettyä rekisteröityykö ne vai ei. Soutavat ja huopaavat ees taas. Ja sen takia se helluntailiike kuolee ja tilalle tulee pääsiäisliike tai vappuliike tai joululiike.Tai ne kaikki helluntalaiset liittyy jehovan todistajiin. Tai mormooneihin tai viccalaisiin.
Helluntai liike on jo aikansa elänyttä ja niin vanhan aikaista touhua että se pitäisi lailla kieltää. Että hellurei vaan.- Anonyymi
Alkaa tulla kohta kiire tämän ennustuksen toteutumisella.
- Uskova
Matti Natri kantaa ristiä nöyrästi ja on monien uudestisyntyneiden esikuva ja evankeliumin kiistaton julistaja.
Matti uskaltaa julistaa evankeliumia paikoissa, jonne muut eivät edes uskalla mennä.- dailai
Bandidos?
Hell's Angels?
onko kokemuksia niistä, olisi hienoa kuulla?
- jepulis jep
Jeesuksen apostolitkin keskenään joissain Evankeliumien kohdissa väittelivät keskenään siitä, ketä heistä pitäisi pitää suurimpana!
- FINNILÄ
Jorma Finnilä.
- Anonyymi
Mitä huoraajat tänne kuuluuu?!!???!??????
- rahan himo kaatoi
toi alotus voitais jo tulkita profetiaks:
"Lahkojen ikähän on keskimäärin 70-vuotta, joten helluntaiseurakunta on jo ylittänyt keskiarvon.
Veikkaan ettei helluntaiseurakunta kykene vastaamaan muuttuvaan kehitykseen, vaan kuolee tämän sukupolven myötä"
hellarisrk:t on jo hajalla ja hautajaiset odottaa. kulissit näyttämöllä enää pystys.
"Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus".- pirochka
Helluntailiike koostuu meistä tavallisista suomalaisista ihmisistä ja sen jatko riippuu meistä. Jos ihmiset haluavat rakentaa toimivaa yhteisöä, tarvitaan luottamusta ja yhteistyökykyä. Jos kukaan ei tee mitään, niin mikään ei kehity. Helluntaiherätyksellä on kautta aikojen ollut erilaisia murroskausia, mutta silti se on vaan pysynyt paikallaan. En usko että helluntaiherätys nyt vielä kaatuu vaikka vanhempi väki ei tahdo pysyä kehityksessä mukana.
Muistakaa, että meitä helluntailaisia on joka paikassa, on kaupan kassalla, työpaikalla, koulussa, virastoissa, tehtaissa, kortistossa. Me tulemme joka päivä kadulla vastaan. Meistä ei pääse eroon joten yrittäkäämme sietää toisiamme.
Ai niin, se suurin helluntailainen. Se on varmaan joku edellä mainittu duunari tai virkailija joka yrittää pärjätä tässä yhteiskunnassa muiden seassa. Seurakunta tosiaan kuolee ja löytyyköhän usko maan päällä kun Jeesus tulee ? Mutta uskonnollinen kirkko-helluntailaiunen nostaa päätänsä ja nielaisee helluntailaisuus ja sykee ulos mitä suust syljen mukaan tulee ? Elikä ekumeenia tulee omien edustajansa mukana-tuovan joilla on sarvet päässä..
- xdgzdgh
on suurin. Piste.
- E.R.Ä.S.
Mielestäni tällainen "kuka meistä on suurin?" -huumori (?) kuullostaa vähintäänkin omituiselta, tai pikemminkin surulliselta, viimeaikaisten tapahtumien (helluntaisrk-skandaali) valossa. Helluntailiikkeen maine, ja ennen kaikkea koko evankeliumin asia on tässä kärsinyt erittäin pahasti.
- merihukka
E.R.Ä.S. kirjoitti:
Mielestäni tällainen "kuka meistä on suurin?" -huumori (?) kuullostaa vähintäänkin omituiselta, tai pikemminkin surulliselta, viimeaikaisten tapahtumien (helluntaisrk-skandaali) valossa. Helluntailiikkeen maine, ja ennen kaikkea koko evankeliumin asia on tässä kärsinyt erittäin pahasti.
Puustelli on ehdottomasti suurin. Hän pudotti helluntailaisuuden maan pinnalle Suomessa.
Riippumatta siitä vaikka hänen tekonsa onnistuttaisiin lakaisemaan maton alle, kansa muistaa tapauksen pitkään.
Jos helluntailiike erottaa häbnet papin virasta, se merkitsee myönteistä moraalille. Se viestittää että helluntailaisuus ei suvaitse mitä tahansa ja vaatii tiettyä moraalia. - kirjautumaton
merihukka kirjoitti:
Puustelli on ehdottomasti suurin. Hän pudotti helluntailaisuuden maan pinnalle Suomessa.
Riippumatta siitä vaikka hänen tekonsa onnistuttaisiin lakaisemaan maton alle, kansa muistaa tapauksen pitkään.
Jos helluntailiike erottaa häbnet papin virasta, se merkitsee myönteistä moraalille. Se viestittää että helluntailaisuus ei suvaitse mitä tahansa ja vaatii tiettyä moraalia.Puhut ristiin kaiken aikaa, mistä se johtuu?
Toisissa viesteissäsi tuomitset Puustellin teon, toisissa taasen kannustat ihmisiä vapaaseen seksiin ja kerrot yhä uudestaan kuinka seksi on luonnollista.
Kenelle viestisi on osoitettu?
Kuka täällä mielestäsi tarvitsee opetusta siitä seksistä?
- Jeesuksen opetus
Suurin on se, joka palvelee.
"Palvelijaa monta,
yksi on Herra,
Herra Jeesus Kristus.
Palvelijaa monta,
yksi on Herra.
Hän yhdistää meidät." - kolkuttaja
En tiedä, mutta Derek Prince oli vahva Kristuksen todistaja ja hän toimi helluntaiseurakunnan piirissä.
- yksi vähimmistä
Jeesus Kristus oli ja on edelleenkin ylivoimaisesti suurin helluntailainen.
Ylittämätön hän on voimassaan ja viisaudesaan!
Hän myös on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti, amen!- Wilkerson
Wilkerson.
- Yoncchi
Wilkerson kirjoitti:
Wilkerson.
Cho
- merihukka
Yoncchi kirjoitti:
Cho
Ja jota tarvittaisiin helluntailiikkeeseen pikaisesti.
Se olisi persoona, joka lopettaa termin "lihan himo" ja palauttaa rakastamisen ja seksin luonnollisellle pohjalle. Nyt se palstan kirjoittelun mukaan on jotain paheellista.
Toiseksi helluntaliikkeesä tulisi lopettaa homojen syyllistäminen. Se joka ei ymmärrä ja suvaitse homojen ja lesbojen rakkautta, jää itse vaille rakkautta.
Se suuri on siis vieä tulematta. - hurimekka
merihukka kirjoitti:
Se olisi persoona, joka lopettaa termin "lihan himo" ja palauttaa rakastamisen ja seksin luonnollisellle pohjalle. Nyt se palstan kirjoittelun mukaan on jotain paheellista.
Toiseksi helluntaliikkeesä tulisi lopettaa homojen syyllistäminen. Se joka ei ymmärrä ja suvaitse homojen ja lesbojen rakkautta, jää itse vaille rakkautta.
Se suuri on siis vieä tulematta.>>>tuleva suuri merihukka30.8.2010 10:04
Se suuri on siis vieä tulematta. - mekka
hurimekka kirjoitti:
>>>tuleva suuri merihukka30.8.2010 10:04
Se suuri on siis vieä tulematta.tek nyt jotensakin väärin kun tässä tilanteessa jossa puustellin asioita käsitellään, jotta saapiko potkut, niin hän ikätoverina alkoi puolustella ja puhua vapaan ja haureellisen seksin puolesta.
Pettäminen satuttaa petettyä. Ei tunnut merihukka välittävän. - merihukka
mekka kirjoitti:
tek nyt jotensakin väärin kun tässä tilanteessa jossa puustellin asioita käsitellään, jotta saapiko potkut, niin hän ikätoverina alkoi puolustella ja puhua vapaan ja haureellisen seksin puolesta.
Pettäminen satuttaa petettyä. Ei tunnut merihukka välittävän.Tässä ketjussa oli aiheena suuret helluntailaiset teologit/saarnamiehet. Hurahdin dottamaan toistaiseksi tulematonta.
Noin se menee, kuten hurimekka selosti. Pappi saarnaa synnistä, pakanoista, haureellisuudesta ja vertaa sitä lihan himoon. Välissä on autuutta ja helvettiä. Saarnaajallaa voi olla vehje kovaa ja kuulijoilla tiettyjä tuntemuksia.
Kuulijat saavat täysin väärän kuvan rakastamisesta ja luonnollisella tavalla terveestä elämästä.
Lihan himolla yritetään kieltää ihmiseltä luonnolliset vietit kuten leivän syönti, rakastuminen/ihastuminen, suvunjatkamisvietti, hyvän käytöksen vietti ym. ym.
Pitää sanoa asioita niiden oikeilla niillä. Oitää puhua käsitteistä niiden sisällön perusteella. Pitää pyrkiä pois kaksinaismoraalista.
Luonnollinen ihminen pyrkii olemaan sovussa kaikkien kanssa. Uskovana häbelle asetetaan kaikenlaisuia kieltoja ja sekoitetaan normaalit elämänkäsitykset.
Esimerkiksi uskova saattaa asua 20 vuotta lesbon naapurina. Hän kehuu kaikille, kuinka rehti kaveritar lesbo on. Sitten tulee lesbous ilmi. Uskova alkaa haukkumaan naapuriaan kaikille. "Se on selllainen ja sellainen...."
Tilanne kai lienee ymmärrettävä.
Mutta lapsen hyväksikäyttäjä tulkee tuomita. Se on selvä. Rikos on suuri. Asia on siinä mtään lisäämättä. - mekka
merihukka kirjoitti:
Tässä ketjussa oli aiheena suuret helluntailaiset teologit/saarnamiehet. Hurahdin dottamaan toistaiseksi tulematonta.
Noin se menee, kuten hurimekka selosti. Pappi saarnaa synnistä, pakanoista, haureellisuudesta ja vertaa sitä lihan himoon. Välissä on autuutta ja helvettiä. Saarnaajallaa voi olla vehje kovaa ja kuulijoilla tiettyjä tuntemuksia.
Kuulijat saavat täysin väärän kuvan rakastamisesta ja luonnollisella tavalla terveestä elämästä.
Lihan himolla yritetään kieltää ihmiseltä luonnolliset vietit kuten leivän syönti, rakastuminen/ihastuminen, suvunjatkamisvietti, hyvän käytöksen vietti ym. ym.
Pitää sanoa asioita niiden oikeilla niillä. Oitää puhua käsitteistä niiden sisällön perusteella. Pitää pyrkiä pois kaksinaismoraalista.
Luonnollinen ihminen pyrkii olemaan sovussa kaikkien kanssa. Uskovana häbelle asetetaan kaikenlaisuia kieltoja ja sekoitetaan normaalit elämänkäsitykset.
Esimerkiksi uskova saattaa asua 20 vuotta lesbon naapurina. Hän kehuu kaikille, kuinka rehti kaveritar lesbo on. Sitten tulee lesbous ilmi. Uskova alkaa haukkumaan naapuriaan kaikille. "Se on selllainen ja sellainen...."
Tilanne kai lienee ymmärrettävä.
Mutta lapsen hyväksikäyttäjä tulkee tuomita. Se on selvä. Rikos on suuri. Asia on siinä mtään lisäämättä.No, juu,mutta ehkä kärjistät asioita.
Siihen tosin on syyllistyneet kaikki ko.tapauksen tiimoilta. Puhutaan/kirjoitetaan mitä ensin mieleen vilahtaa. Esm.Kunnas joka kirjoitti Iltiksen lööpin.
Kyse ei ollut pedofiliasta. Seon ollut pelkkä mielleyhtymä, koskapa Puustelli on tavannut tytön eka kerran tämän ollessa laps.
Ja virallisesti laphan se edelleen on.
Mikä voisikaan kuvata Puustellin tunteita tuolloin paremmin kuin sana "lihan himo"?
(aha.. ruoka-aika lähestyy, käympä laittamassa paistin uuniin..) - sisäpiiritietoa
Yoncchi kirjoitti:
Cho
Cho on tosiaan niin suuri, että on ihan Jumalan sijainen seurakuntalaisilleen.;) Yoido Full Gospel Churchissa puhutaan ylivoimaisesti enemmän siitä mitä Dr. Cho sanoo kuin mitä Jeesus sanoo. Muistan kuinka Cho tuli kirkkoon aina neljän turvamiehen kanssa. Kirkko muistutti minusta enemmän totalitaristista kulttia kuin seurakuntaa. Em. syistä valitsin Soulin vuosina ihan toisen seurakunnan.
- 1234567---
Jeesus Kristus ei ollut helluntailainen. Jeesus sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
Helluntailaisilla on sapattisin tiukasti rukoushuoneiden ovet kiinni, paitsi silloin kun on siivoustalkoot sapattisin, niin ovet ovat auki talkoolaisille.
Monet julistavatkin, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. Näin he johdattavat sankoin joukoin suuria ja pieniä taäysin harhaan. - Laskuntulos
1234567--- kirjoitti:
Jeesus Kristus ei ollut helluntailainen. Jeesus sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synägoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
Helluntailaisilla on sapattisin tiukasti rukoushuoneiden ovet kiinni, paitsi silloin kun on siivoustalkoot sapattisin, niin ovet ovat auki talkoolaisille.
Monet julistavatkin, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. Näin he johdattavat sankoin joukoin suuria ja pieniä taäysin harhaan.Adventistit ja hindut ovat samaa sakkia. Heillä ei ole pedon merkkiä
- 1234567---
Laskuntulos kirjoitti:
Adventistit ja hindut ovat samaa sakkia. Heillä ei ole pedon merkkiä
Kaikki sunnuntain pyhänäpäivänä, pyhäkouluineen pitävät ovat, paavin kanssa samaa sakkia. Suuret ja pienet ja heitä on paljon.
- tosi-iso
Valitettavasti en tiedä henkilön nimeä, mutta kerran näin kokouksessa miehen, joka oli reilusti yli kaksimetrinen ja painoi luultavasti yli 150kg. Luulen, että hän on suurin helluntailainen...
- HelsinginSaalem
Suurin helluntailainen on Jeesus Kristus. UT ei kerro että Jeesus olisi puhunut kielillä joten ehkä Jeesus ei sitten ollut helluntailainen. Paavali ja Pietari puhuivat kielillä.
David Wilkerson on suurin.
Hän määritteli Jeesuksen toiselle tulemiselle päivämäärän, joka on mennyt reippaasti umpeen.
Sitten hän ajeli vaimo kyydissään vastaan tulevan raskaan ajoneuvon eteen, eikä tietenkään ollut turvavöitäkään :)
Wilkerson kirjoitti aikoinaan myös kirjan nomeltä : "Suicide"
ttps://www.amazon.com/Suicide-David-R-Wilkerson/dp/0800786432- ffff
kerrotaan että Noson veljekset olivat suuria
- ettäsilleesti
Kyllä. Sisäpiiritietona voin vahvistaa Noson veljekset olivat suuria:) Kanadaan muuttaneella kitarantekijällä oli sekä vartta että tukkaa, toisella veljeksellä enemmänkin pituutta. Minullakin oli muuten Noson kitara.
- factualberries
Se on suurin joka huutaa eniten ja koviten. Näin on marjat.
- NiiloYliVainio
Teuvo Hakkarainen.
- gggggxxxx
Artturi Kukkulalla oli armolahja rukoilla heidän puolesta, jotka halusivat täyttyä Pyhällä Hengellä. Minäkin sain Pyhän Hengen kasteen hänen rukoillessa puolestani.
- 05VALKOInen
Ei mielestäni tunne hyvältä pohtia kuka meistä on suurin. Sitähän opetuslapset kysyivät jJeesukselta. He halusivat ministerin paikkoja. Asia nähdään ja koetaan kerran perillä. Meidän tehtävä on julistaa evankeliumia, Mark 16 loppuosa.
- linnutkertovat
Timo Närhi ja hänen suojattinsa Patrick Tiainen.
Samassa helluntainuskon hengessä.- Muistan.Niilon
Jospa jättäisit pilkkaamatta, kun et tunne asiaa.
Nimet tiedän, vaikken tunne. Mitä heistä täällä lukenut, niin kaikkea muuta kuin aitohelluntailaisia. Ovat sitä Hellvetinpuljun hengentuotetta.
Myös Niilo Yli-Vainio edusti vanhaa helluntailaisuutta, mutta tuleva Hellvetinkirkko näki jo hänen toiminnassaan mahdollisuutensa ja kaikenlaista epäraitista pyörijää tuli ympärille opettelemaan Itse Pyhästä Hengestä, kuinka itse näytellä Pyhän Hengen sanansaattajaa.
Olen kerran nk. kaatunut Y-V:n isossa telttakokouksessa Helsingin Mäntymäellä ja se oli huima kokemus. Tiedän, että kyseessä oli Itse Pyhä Henki. Muistan tapahtuman ja Niilon, kuin seisoisi edessäni. - s-seutulainen
Martti Kallionpää on paljon isokokoisempi kuin Närhi ja Tintti!
Kuka on suurin helluntailainen?
!!! HÖH
- Samaatietä
Se joka tahtoo olla suurin, olkoon teistä pienin.
Sanoisin, että pikkuinen viaton vauva tai sellainen pikku taapero lähentelee Jumalanlasten valtakunnassa suurinta , joten helluntaissakin sama.- hysh.luterilainen
Hysh! Hysh! "Eiväthän vauvat voi uskoa!" ... vaikka tulivat juuri Taivasten valtakunnasta...
- Samaatietä
hysh.luterilainen kirjoitti:
Hysh! Hysh! "Eiväthän vauvat voi uskoa!" ... vaikka tulivat juuri Taivasten valtakunnasta...
Hys hys itsellesi. Pysyn kanssani.
Keksikää mielenkiintoisempi aihe kuin kuka meistä on suurin. Se on yhtä vanha kysymys kuin on ihminen. Vallan tavoittelu on tuonut todella paljon kärsimystä ihmiskunnalle. Esim. Stalinin kanavaa kaivettaessa kuoli 270000 työläistä 1930-luvun alussa. Kanavan pituus 270 km, siis 1m ja vainaja. Olen itse käynyt kanavalla. Kun ei miehistön jäsenellä srkssa tule ko. aihe edes mieleen, kuinka se olisi tullut tässä aiheessa mainituilla saarnaajilla. En usko kyllä siihen.
- EiPelastustaHellpuljussa
Suomen hellareista sanoisin, että "suurin" oli Eino Ilmari Manninen.
Ilman häntä ei helluntailaisuus olisi kasvanut niihin mittoihin, missä se oli, ennen kuin Perkele meni muutamiin saarnamiehiin, perustaen Helluntaikirkon ennen elävän herätysliikkeen sisään.
Sen jälkeen helluntailaisuus alkoi kuihtua. Ehkä jossain kehäkolmosen ulkopuolella löytyy vielä entistä, aitoa helluntailaisuutta. Tälläkin foorumilla näkee välähdyksiä siitä.
Helluntaikirkkolaisuus ei ole helluntailaisuutta, vaikka esiintyy sellaisena, se on ihan ulkopuolinen, toisin opein toimiva huijaripulju, monirikollinen. Joka ottaa vastaan Helluntaikirkon hengen, ei voi pelastua, sillä se on saastaa, ei Jumalasta lähtöistä ja Pyhän Hengen pilkkaa.- muistelen.näin
Taisi muistaakseni narvalaiset naiset rukoilla sitä herätystä Suomeen, josta kuuli muualla. Sitten tänne tuli Barratt ainakin. Näiden esirukoilijoiden merkitys oli siis suuri. Samoin Walesin herätys syntyi, kun yksi uskova nainen jaksoi rukoilla vuosikausia sitä. Sitten Jumala lähetti evankelista Moodeyn sinne leikkaamaan. Esirukoilija oli nähnyt vaivan ja muut leikkaamaan sadon. Onneksi Jumala maksaa jokaiselle palvelijalleen iankaikkisuudessa oikean palkan. Toiset ottavat mielummin palkaksi ihmiskunnian täällä maan päällä. Aika pieni palkka. Mutta eivät nämä Barratt, Moody ja muut Jumalan miehet omaa kunniaansa etsineet. He vain täyttivät oman tehtävänsä.
- Jopi48
Helluntaiherätyksen suomalainen legenda, nyt jo kuollut Eino Manninen on sanonut: "Jos minä olen samaa mieltä Jumalan kanssa, meillä on aina enemmistö." Niin se on, kaikki vai riippuu siitä, kenen kanssa samaa mieltä Jumala on. Tai kuka onnistuu kulloinkin antamaan sen varman kuvan, että hän on tässä nimenomaisessa asiassa saanut käytettäväkseen omansa lisäksi myös Jumalan äänestyslipun. Lähde: Saarnaaja kirja, sivu 118.
- 1234567---
Jumala ei ole samaa mieltä ainakaan niiden kanssa, jotka eivät pidä Jumalan antamaa sapattia pyhänäpäivänä.
- Laskuntulos
1234567--- kirjoitti:
Jumala ei ole samaa mieltä ainakaan niiden kanssa, jotka eivät pidä Jumalan antamaa sapattia pyhänäpäivänä.
Adventistit ovat samaa mieltä hindujen kanssa. Heillä ei ole pedon merkiä.
- 1234567---
Laskuntulos kirjoitti:
Sapatti on Jumalan merkki. . . Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi.
- näin.kuullut
Laskuntulos kirjoitti:
Atventisteilla taitaa olla Jumalan merkki sapatti.
- pyhpyhpyy
1234567--- kirjoitti:
Sapatti on Jumalan merkki. . . Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi.
Valheesi ei hetkauta..
- trolli.mikä.trolli
pyhpyhpyy kirjoitti:
Valheesi ei hetkauta..
Tämä pyhpyhpyy taitaa olla joku trolli.
- hyhhyh
trolli.mikä.trolli kirjoitti:
Tämä pyhpyhpyy taitaa olla joku trolli.
Pyörinyt täällä jo vuosia sitten. Halveksii kaikkien kirjoituksia.
- sophiie
Eino Ilmari Manninen oli persoona. Muistan hyvin lapsuuden kokoukset Helsingin Saalemissa, Mannisen iloisuuden. Hänellä oli joskus tapanaan "heittää kärrinpyörää" lavalla. Tai tulla lavalle käsillään kävellen. Saalemilaisia hymyilytti. Hän halusi osoittaa, että usko on iloinen asia.
Kaitpa hänessä oli puutteensakin, mutta itselleni hän on ollut se varhaislapsuuden vaikuttavin hengellinen isä, sittemmin aikuisena myös Luther.
*- mannislainen.ex.hellari
Tässä kuva Eino Mannisen siunaustilaisuudesta Hgin Saalem-seurakunnassa, Pengerkatu 9.
5.12.1967:
https://www.ristinvoitto.fi/data/kuvat/cache/aa_691.jpg-900x900.jpg
Lavalla "sekakuoro" ja oikealla ylhäällä "torvisoittokunta".
Mannisen arkkua oli katujen reunustoilla saattamassa niin paljon uskovia, helluntailaisia, että siihen mennessä lähinnä presidentit olivat saaneet samankaltaisen huomion. En löydä kuvaa hautajaissaattueesta eli ihmisjoukoista katujen reunoilla.
* - Anonyymi
mannislainen.ex.hellari kirjoitti:
Tässä kuva Eino Mannisen siunaustilaisuudesta Hgin Saalem-seurakunnassa, Pengerkatu 9.
5.12.1967:
https://www.ristinvoitto.fi/data/kuvat/cache/aa_691.jpg-900x900.jpg
Lavalla "sekakuoro" ja oikealla ylhäällä "torvisoittokunta".
Mannisen arkkua oli katujen reunustoilla saattamassa niin paljon uskovia, helluntailaisia, että siihen mennessä lähinnä presidentit olivat saaneet samankaltaisen huomion. En löydä kuvaa hautajaissaattueesta eli ihmisjoukoista katujen reunoilla.
*Ettei ollut tässä kuvassa kyseessä kuitenkin Eino "the vanhempi", eli siis Ahonen?
- Steyr
Helluntailainen E.Holopainen Juankoskelta on lähemmäs 190 senttiä pitkä. Että aika kääpiöhän meitsi on hänen rinnallaan 180 sentin mitassani. Täytyy katsoa niska kenossa ylöspäin, kun keskustelee Holopaisen kanssa. Ja ossaa ukolla olla hyvä ja kuuluva lauluääni. Siitä kiitos Herralle ja kunnia Jumalalle!
- sellainen.tapaus
Eräs edesmennyt veli oli tosi suuri. Kun istui nojatuolissa ja nousi seisomaan, nojatuoli, suuri sellainen oli edelleen kiinni ahterissa. Takapuoli täytti niin tarkoin nojatuolin, että se seurasi mukana. Oli tosi suuri veli. Muutakin suurta kuin takapuoli, oli tanakka, ei plösö.
- Eikiitosjeesus
Muuan Helena, oli ainaskin 140 kg.
- MINÄ.olen.mikä.MINÄ.OLEN
Suurin Helluntalainen on Jumala itse.
Siinailla helluntai-aikaan Hän antoi lakinsa kansalleen, jonka päämäärä on rakkaus.
Siinailla taas kansa teki kultaisen vasikan, huusivat Aaronia nokkamieheksi.
Tosin Mooses pisti lainkäskyn pirstaleiksi, kun kansalle ei voi antaa Pyhää tallottavaksi.
Egyptiinhän ne halasi, palvelemaan niitä epäjumalia.
Sitten, hypätään siihen helluntaihin, kun Jeesus lähetti Pyhän Henkensä, kirkastamaan sovitusUhriamme- Jeesusta, Sekä voimaksi - rakentamaan Hengellisen huoneen, Herran huoneen ja olemaan Valkeutena, laittamassa Jumalantahdon Uudessaliitossa sydämiin.
Näin, että kansa tietäisi Jumalantahdon - eli rakkauden, Hengessä noudattaisivat sitä, ja langetti tulensa, kansansa ylle.
Eli suurin Helluntalainen on taas Herra itse - Hän, joka luo kaiken uudeksi - ja se on Pyhää se.
taas sitten kansa huutaa aaroneita - ja kultaista vasikkaa - jota palvotaan. On katolista äitilapsi kulttia, on marttilaista vasikkaa- on helluntalaista vasikkaa - jossa omat kullat on valettu ja Egyptin orjuuden jumalat on mielessä.
Siinä menee Herran tahto pirstaleiksi - juuri siksi, että se MINÄ on altterillla herrana.
Mutta, on jäännös - joka on oksastettu tähän Luoja- Jumalaan Pyhän Hengen kautta ja siinä on tämä helluntaiHenki - Herra itse - jota kansansa seuraa, Vapahtaja, käsittäen sijaisuhrinsa merkityksen.
Eli suurin -----Helluntalainen--- on Herra itse ----- Pyhän Henkensä kautta. - TaasPaljastivatKarvansa
Odotin jännityksellä milloin joku vastaa: "Jeesus" ja tulihan se lopulta!
Nyt toinen lyö paremmaksi: "suurin helluntailainen on Itse Jumala!"
Hän ei siis ole muiden kuin helluntailaisten Jumala, Jeesusta ei ole muilla? Ei, helluntaiuskonnon todellisen opetuksen mukaan.
1.Kor.1: 12,13
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Hellareilla on siis eri jumala ja kristus kuin esim. juutalaisilla ja kristityillä.
Se Jumala, jonka minä tunnen, ei ole helluntailainen.
Hän On Jumala Kaikkivaltias, koko maailman Luoja ja Herra.
Tämä ketju kysyy, kuka on suurin helluntailainen. Itse Raamatun Jumala ei siis kuulu joukkoon.
Mutta tätä on helluntaiuskonto. - Anonyymi
Veli Saarikalle oli aika lihava. Olisikohan ollut ainakin oman seurakuntansa suuri kokoisin
- Anonyymi
onko helluntailaisista suurin uskovien Pelastaja,
- Anonyymi
Tunsin erään todella suuren veljen. Kun hän nousi sohvanojatuolista ylös, tuoli seurasi mukana; oli nääs sen verran leveä mies, ahteri tiivistyi kyynärnojiin.
Oli muutenkin tanakka, suuri helluntailainen.
Mitä tulee suurimpaan hengellisessä mielessä, aikuistukaa. Ihmiset nostaa ja laskee.
Joka haluaa olla suurin, se olkoon kaikkien palvelija. - Anonyymi
Yhtä Helenaa on syytä epäillä. Valtava.!
- Anonyymi
En tiedä, olisiko se evankelista ollut Suomessa suurin helluntalainen.
Hän omisti 30- vuotta sitten Nissan Micran, ja etupenkkiä hän ei siinä pitänyt, vaan ajoi sitä takapenkiltä. Luulisin, että hän oli suurin helluntalainen. - Anonyymi
Mikähän on toi Radio Patmoksen Juutalaisen seurakunnan keräys? Ne on luvanneet jonkun summan tuolle Juutalaiselle seurakunnalle ja kuuntelijoiden pitäisi lahjoittaa heille se summa? Vähän tähän tyyliin taisivat jossain aamulivessä puhua. Tai sitten ymmärsin asian jotenkin väärin.
Eikä millään pahalla..
Jostain syystä tosta naisesta joka lukee sitä enkelitkin nauravat kirjaa voisi kuvitella olevan vanhempi näyttää nuorelta noissa kuvissa. Ääni ei jotenkin vastaa henkilön ulkonäköä hänen kohdallaan. Teuvo Hakkarainen.
- Anonyymi
Oliskohan se kristittyjen omista herroista joku...
Onhan helluntalaisilla kristittyjen paavalilais-luterilaisuuden herrat:
https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
siikristittyjen todellinen jeesus heidän laittomuuden historian mukaan:
"Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."- Anonyymi
sen verran helluntai (bisnes?) saarnaajia on, että Ylpeys on heidän "pelastus"
- Anonyymi
No sehän on tietenkin Harri Veijonen!
- Anonyymi
Manniset. Lähinnä Eino Ilmari ja Veikko, mutta myös koko muu perhe. 🔥
- Anonyymi
Kuka se oli se jo edesmennyt nainen, joka myi perinnöksi saamansa maatilan ja lähti Oulusta Sri Lankaan (vai Intiaan) ja perusti orpolasten koulun, jossa oli joskus 1500 lasta. Tämä kaikki vapaaehtoisten lahjoittajien varoilla.
Mirja Kaukiainen Raumalta oli kaverina loppuvaiheessa.- Anonyymi
Ootaha ny, tiedän ketä tarkoitat... Aune Hyny muist. oli hänen nimensä. Intiassa tunnetumpi ja kunnioitetumpi kuin Äiti Teresa. Kuoli joitain vuosia sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ootaha ny, tiedän ketä tarkoitat... Aune Hyny muist. oli hänen nimensä. Intiassa tunnetumpi ja kunnioitetumpi kuin Äiti Teresa. Kuoli joitain vuosia sitten.
Intiassa äänsivät sukunimen Hyny: "Haini".
- Anonyymi
Suurimmat helluntailaiset löytyvät Suomen rajojen ulkopuolelta, jotka pitävät Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä.
1234567---
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162077MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911174
- 941144