sähköshokkihoito

mielialainen

Hei olen 39vuotias mies ja kärsinyt syvästämasennuksesta jo lähes 10 vuotta ja nyt lääkärini on ehdottanut sähköshokki hoitoa masennukseeni.Minkä lainen olo jää hoidon jälkeen ja kuinka monta kertaa pitää käydä hoidossa???ja ennenkaikkea mitä siinä tapahtuu???

95

9831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minervä

salpaajahoito? Vai pelkkä sähköärsykke? No, saako niitäkään tehdä ollenkaan? Kuitenkin on sellaisia ihmisiä, jotka ovat ajat sitten ilmoittautuneet vapaaehtoisiksi sairaalassa syömään ihmisiä heidän niin vaatiessaan. Siksi on aivoihin asetettavat sähköärsykkeet, että on nukutus sitten vanhuksena, kun on lapsia ja lapsen lapsia.

• Ihmiskunta Sinde

sähköärsyke. Uskonto on suunnattu ihmisille, eläimillä ei varsinaisesti ole uskontoa. Eläimillä on kuitenkin anestesia, tästä johtuu sähköärsykehoidon tarve ja monesta muusta asiasta. Voi olla myös ilman sähköärsykkeitä, siihen on omat apukeinonsa ja välineensä, voit käydä kysymässä tätä käsittääkseni terveyskeskuksesta. Eri asia on sitten osaavatko he vastata näihin kysymyksiin. Voi olla parempia päiviä ja huonompia päiviä. Mulla on ollut tosi hyviä päiviä pitkään, ne ovat aiheuttaneet kateutta kanssaihmisistä.

• Anonyymi
        Ihmiskunta Sinde kirjoitti:

sähköärsyke. Uskonto on suunnattu ihmisille, eläimillä ei varsinaisesti ole uskontoa. Eläimillä on kuitenkin anestesia, tästä johtuu sähköärsykehoidon tarve ja monesta muusta asiasta. Voi olla myös ilman sähköärsykkeitä, siihen on omat apukeinonsa ja välineensä, voit käydä kysymässä tätä käsittääkseni terveyskeskuksesta. Eri asia on sitten osaavatko he vastata näihin kysymyksiin. Voi olla parempia päiviä ja huonompia päiviä. Mulla on ollut tosi hyviä päiviä pitkään, ne ovat aiheuttaneet kateutta kanssaihmisistä.

Sähköhoito toimii jos käytetään tarpeeksi ampeereja

• Anonyymi

Älä sekoile

• Syvä masennus

voi johtua infektiosta, huonosta ruokavaliosta ja myrkytyksistä. Ne eivät parane sähköshokeilla.

• Rane-R

Tervehdys.
      Sähkösokkihoito on aivojen sähköhoitomuoto, jota käytetään erityisesti depressioissa lääkehoidon ja psykoterapian ohella. Sähkösokkihoidossa annetaan kallon alueelle nukutuksen aikana heikko sähkövirta. Tehokkaan hoidon on osoitettu lisäävän masennuspotilaiden aivojen otsalohkoissa hidasaaltotoimintaa ja tehostavan aivojen otsan alueen verenkiertoa. Aivojen sähköhoidon tarkkaa vaikutusmekanismia ei kuitenkaan vielä tunneta. Uskotaan, että se korjaa aivojen häiriintynyttä biologista tasapainotilaa.

Sähkösokkihoidolla on todettu mielialaa parantava ja masennusoireita lievittävä vaikutus. Se on suositeltava hoitomuoto erityisesti vaikeassa tai psykoottisessa masennuksessa, ja myös keskivaikeassa masennuksessa, kun masennuslääkkeillä ei saada riittävää hoitovastetta. Sähkösokkihoitoa voidaan käyttää lisäksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisessa vaiheessa ja joskus skitsofrenian hoidossa. Itsemurhavaarassa olevalle psykoottisesti masentuneelle potilaalle ja katatonisessa sulkutilassa olevalle skitsofrenia- tai masennuspotilaalle sähkösokkihoitoa tulee harkita ensisijaisena hoitomuotona.

Sähkösokkihoitoa voidaan antaa potilaan omalla suostumuksella psykiatrisissa sairaaloissa. Hoidossa voidaan käydä myös polikliinisesti kotoa käsin. Ennen sähköhoitoa potilas nukutetaan kevyesti, ja lisäksi käytetään lihaksia rentouttavaa lihasrelaksanttia. Päähän sijoitetaan kaksi elektrodia, tavallisesti toinen päälaelle ja toinen ohimolle. Elektrodien kautta johdettava heikko sähköimpulssi aiheuttaa muutaman kymmenen sekunnin kestoisen aivosähköpurkauksen eli kouristuksen, joka muistuttaa epileptistä kohtausta. Sähkösokkihoitoa annetaan yleensä 2-3 kertaa viikossa 6-12 kertaa. Joskus sitä käytetään ylläpitohoitona pitämään depressio-oireet poissa.
      Sähkösokkihoidon katsotaan tehoavan masennuksen oireisiin nopeammin kuin lääkehoidon. Arviolta yli puolet vaikeaa masennusta sairastavista saa siitä merkittävää apua. Masennusjakson uusiutumista estetään lääkehoidolla ja tarvittaessa jatkamalla sähköhoitoa harvempitahtisena jatko- tai ylläpitohoitona.
      terv. R.R.

• Särkynyt saviruukku

Kiitos, R.R. asiallisesta vastauksesta!

Olen 45-vuotias nainen, ja minulle on suositeltu sähköshokkihoitoa. Toistaiseksi en ole uskaltautunut menemään. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet avun, toiset taas eivät.

Kaipaan vielä vastauksia niiltä, jotka ovat kokeilleet ko. hoitoa. Oliko teille apua? Tuliko muita sivuvaikutuksia kuin mahdollinen lähimuistin heikkeneminen?

• hoidokki
        Särkynyt saviruukku kirjoitti:

Olen 45-vuotias nainen, ja minulle on suositeltu sähköshokkihoitoa. Toistaiseksi en ole uskaltautunut menemään. Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet avun, toiset taas eivät.

Kaipaan vielä vastauksia niiltä, jotka ovat kokeilleet ko. hoitoa. Oliko teille apua? Tuliko muita sivuvaikutuksia kuin mahdollinen lähimuistin heikkeneminen?

Oon 40-vuotias nainen ja sain muutama vuosi sitten tätä sähköshokkihoitoa. Mulla se ei auttanut pahemmin. Ei se kyllä huonontanutkaan oloa.
        Se meni silleen, että nukutettiin. Eli nukutuslääkäri laittoi tipan ja muut hoitajat laittelivat niitä johtoja sun muita päähän. Sitte laitettiin verenpainemittarit ym. Minusta ne alkuvalmistelut olivat tosi pelottavia ja jännitti tosissaan. Onneks ne ei kestäny kauaa.Sitten nukutuslääkäri toivotti hyviä unia ja ja sit muutaman minuutin kuluttua heräsin heräämössä. Itse hoitohan kestää alle minuutin. Joskus oli vähän päänsärkyä, mutta muistin kanssa mulle tuli ehkä keskimääräistä pahempaa ongelmaa, mutta ei mitään kamalaa. En esim. muistanu omaa osastoa tai huonettani. Mutta se korjaantui tosi nopeesti.

• Särkynyt saviruukku
        hoidokki kirjoitti:

Oon 40-vuotias nainen ja sain muutama vuosi sitten tätä sähköshokkihoitoa. Mulla se ei auttanut pahemmin. Ei se kyllä huonontanutkaan oloa.
        Se meni silleen, että nukutettiin. Eli nukutuslääkäri laittoi tipan ja muut hoitajat laittelivat niitä johtoja sun muita päähän. Sitte laitettiin verenpainemittarit ym. Minusta ne alkuvalmistelut olivat tosi pelottavia ja jännitti tosissaan. Onneks ne ei kestäny kauaa.Sitten nukutuslääkäri toivotti hyviä unia ja ja sit muutaman minuutin kuluttua heräsin heräämössä. Itse hoitohan kestää alle minuutin. Joskus oli vähän päänsärkyä, mutta muistin kanssa mulle tuli ehkä keskimääräistä pahempaa ongelmaa, mutta ei mitään kamalaa. En esim. muistanu omaa osastoa tai huonettani. Mutta se korjaantui tosi nopeesti.

Kiitos vastauksestasi. Mietin edelleen kohdallani tätä hoitovaihtoehtoa.

• Eräs äiti

Kiitos Rane R hyvästä,selkeästä tiedosta koskien sähkösokkihoitoa!! Tyttärelläni (ikä 35v.) on kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja koska hän on kärsinyt pitkään vaikeasta masennuksesta,on hänelle ehdotettu kyseistä hoitoa.Vielä on ensin käynti keskussairaalan psykiatrilla,joka kartoittaa hoidon tarpeen. Äitinä olen asiasta huolestunut ja tahdon mahdollisimman paljon asiallista tietoa hänen hoitoihinsa liittyen,vaikka tytär onkin aikuinen ja perheellinen.

• Rane-R
        Eräs äiti kirjoitti:

Kiitos Rane R hyvästä,selkeästä tiedosta koskien sähkösokkihoitoa!! Tyttärelläni (ikä 35v.) on kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja koska hän on kärsinyt pitkään vaikeasta masennuksesta,on hänelle ehdotettu kyseistä hoitoa.Vielä on ensin käynti keskussairaalan psykiatrilla,joka kartoittaa hoidon tarpeen. Äitinä olen asiasta huolestunut ja tahdon mahdollisimman paljon asiallista tietoa hänen hoitoihinsa liittyen,vaikka tytär onkin aikuinen ja perheellinen.

Tervehdys Eräs äiti .
        Tyttäresi on vielä nuori, olkoonkin aikuinen ja perheellinen.
        Huolenpitosi tyttärestäsi kertoo teidän läheisestä suhteesta ja sinun kyvystäsi ymmärtää tyttäresi sairautta ja sen monimuotoisuutta.
        Tyttärelläsi on ymmärtäväinen ja huolehtivainen lähiomainen (huomaavaisia ja ymmärtäväisiä lähiomaisia) joiden tuki ja läsnäolo mainitsemasi sairauden eri vaiheissa on tyttäresi kannalta välttämätöntä. Mielenterveyden häiriöt ovat yleisiä, silti joskus omaisille ja läheisille 'tabuja'.
        Monesti mielenterveyden ongelmista kärsiviä kartetaan jopa lähipiirissä, tai heihin suhtaudutaan kuten kummajaisiin, vaikka mielenterveyden ongelmat ovat terveyden ongelmia kaikkien muiden lukuisten joukossa.

Kaikkea hyvää sinulle ja tyttärellesi perheineen.

ter. R.R.

• älä tuu ehotteleen!
        Särkynyt saviruukku kirjoitti:

Aiheuttaa parkinsonintaudin vanhemmiten.

• mindi
        älä tuu ehotteleen! kirjoitti:

Aiheuttaa parkinsonintaudin vanhemmiten.

No empä usko tuohon. Isäni nimittäin sairastaa parkinsonia joka edennyt pitkälle, hän on masentunut ja sairaalahoidossa. Lääkäri oli ehdottanut sähkösokkihoitoa ja isäni suostuu kokeilemaan sitä. Se että auttaako syvään masennustilaan jää nähtäväksi, mutta ei varmasti ole haittaa tai pahenna parkinsonia.

• Rane-R
        mindi kirjoitti:

No empä usko tuohon. Isäni nimittäin sairastaa parkinsonia joka edennyt pitkälle, hän on masentunut ja sairaalahoidossa. Lääkäri oli ehdottanut sähkösokkihoitoa ja isäni suostuu kokeilemaan sitä. Se että auttaako syvään masennustilaan jää nähtäväksi, mutta ei varmasti ole haittaa tai pahenna parkinsonia.

Tervehdys.
        Parkinsonin taudin oireet , kuten raajojen jäykkyys , lepovapina ja muut liikehäiriöt , johtuvat siitä , että aivojen dopamiinia erittävät hermosolut tuhoutuvat aivojen keskeisten pohjaosien hermotumakkeissa , varsinkin mustatumakkeissa..kun dopamiinin määrä vähenee , muiden välittäjäaineiden osuus korostuu ja niiden välityksellä viestivät tumakkeet saavat ylivallan...
        Tämän kaiken " mindi " jo varmasti tiedät.

Isäpuoleni , joka oli minulle kuin isä 30 vuotta (biologinen isäni kuoli ollessani 2v.) sairasti Parkinsonin tautia vuosia , nukkui pois 2009. Nämä kirjoista ja muista opinnoista sisäistetyt tiedot Parkinsonin taudista ovat kuvaavia , mutta todellisuus koettuna elämänvaiheena omaishoitajalle ei ollut kaunisteltavissa.
        Parkinsonin tauti etenee monin yksilöllisin oirein , jotka korostuvat henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan , tai päinvastoin.
        Mainitsemani isäpuoleni kuoli lopulta aspiraatio keuhkokuumeeseen , joka voidaan olettaa johtuneen refluksitaudista , joka taas tässä tapauksessa on Parkinsonin `kylkiäinen'..
        Paljon omakohtaista kokemusta Parkinsonia sairastavan läheisen oireista ja hoidon onnistumisista sekä vastoinkäymisistä kokeneena , en poissulkisi mitään vaihtoehtoja , millä Parkinson potilaan elämää voisi helpottaa.
        ter. Rane-R

• Anonyymi

"..tarkkaa vaikutusmekanismia ei kuitenkaan vielä tunneta."

"Uskotaan, että se korjaa aivojen häiriintynyttä biologista tasapainotilaa."

Eikö olisi syytä aivan aluksi selvittää tarkka vaikutusmekanismi olettaen siis, että tarkoitus ei ole vahingoittaa potilasta?
        Uskomushoitoako se on? Paraskaan asiantuntija ei voi mennä takuuseen ECT-hoidon turvallisuudesta.

• Anonyymi

Missään ei ole todistetta sähköshokki masennus poisto hoidosta,
        Kerran koettuaan moisen, yksilö ei koskaan uskalla sanoa olevansa masentunut yhä, koska se johtaisi uuteen sähkö kidutukseen, joten psykiatrit sanoo:sen masennus parani sähköshokeilla, totuus on että yksilö sanoo en ole masentunut, ettei joudu uudelleen sähköshokki puoskarointi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missään ei ole todistetta sähköshokki masennus poisto hoidosta,
        Kerran koettuaan moisen, yksilö ei koskaan uskalla sanoa olevansa masentunut yhä, koska se johtaisi uuteen sähkö kidutukseen, joten psykiatrit sanoo:sen masennus parani sähköshokeilla, totuus on että yksilö sanoo en ole masentunut, ettei joudu uudelleen sähköshokki puoskarointi.

Hei nyt taas ihan aikuisten oikeesti. Anna masentuneiden itse puhua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei nyt taas ihan aikuisten oikeesti. Anna masentuneiden itse puhua.

"Hei nyt taas ihan aikuisten oikeesti. Anna masentuneiden itse puhua."

Turo hei. Kuka sinä olet sanelemaan, mistä ihmiset täällä saavat keskustella?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hei nyt taas ihan aikuisten oikeesti. Anna masentuneiden itse puhua."

Turo hei. Kuka sinä olet sanelemaan, mistä ihmiset täällä saavat keskustella?

Aki hei! Oletko koskaan miettinyt miksi täällä on niin monta aihe aluetta, vaikka riittäisi että olisi yksi. "Hoidon vastainen alue"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aki hei! Oletko koskaan miettinyt miksi täällä on niin monta aihe aluetta, vaikka riittäisi että olisi yksi. "Hoidon vastainen alue"?

"Aivojen sähköhoidon tarkkaa vaikutusmekanismia ei kuitenkaan vielä tunneta. Uskotaan, että se korjaa aivojen häiriintynyttä biologista tasapainotilaa."

Vaikutusmekanismia vasta selvitetään parhaillaan potilaisiin kohdistuvilla hoitokokeiluilla. Ehkä se 100 vuoden päästä selviää, kun psykiatria nuorena tieteenalana tästä vielä hetkisen kehittyy.

• Karin_aivopesula
      • Ihmiskunta Sinde

luuston piirteisiin, varsinkin jos on sosiaalialalla. Harmi ja sääli, jos ei onnistu. Tosi lapsellisia noi anestesiat, nytkin heräsin hikimärkänä ja kuola valuen. Näin siis vesipostissa unta kurjasta olosta ja lapsuudesta. Sellainen se sähköärsyke anestesia on.

• Wellie

Alan ihmisenä voinen sanoa, että ota hoito vastaan! 10 vuoden sairastamisen jälkeen max 6:n viikon hoitojakso on lyhyt aika. Ajatuksena varmasti epämiellyttävä, mutta hoitotulokset puhuu puolesta.

• ffffffffffffffffffff

Kaksi kertaa olen nähnyt hoidoista hyviä tuloksia, ja muita kokemuksia ei ole. Auttaa myös lääke resistentteihin. Paljon fiksumpaa mennä ja kokeilla, kun jäädä sänkyyn makaamaan.

• 35

Oletko itse kokeillut?

Hoitotulokset ovat nopeita ja kustannustehokkaita, mutta pitkässä juoksussa potilaan kannalta tuhoisia.

Olen itse saanut tätä ah! niin tehokasta hoitoa. Nopeastihan sieltä sängyn pohjalta tosiaan nousi ja saivat sitten sairaalasta kammettua ulos pörräämään muistamattomana. Tuosta muistamattomuuden ajasta yksikseni en muista mitään vieläkään, omaiset ja tuttavat olivat todella huolissaan. Olin kuin dementoitunut vanhus.

En ole kuullut kenenkään ect:a saaneen puoltavan jälkeenpäin sitä. Pahinta on ne vaikutukset lyhytkestoiseen muistiin, joka voi kestää kauan, itselläni n 6-8 kk. Muistista voi myös pyyhkiytyä vanhoja asioita pois. Itselläni hoito laukaisi myös migreenikohtaukset.

Mielestäni jokaisen "alan ihmisen" pitäisi kokeilla ainakin kerta sähköhoito ja miettiä suosittelua sen jälkeen.

• Terapiatapaus

Ei välttämättä auta "lääkeresistentteihin"... eikä sellaisia ei ole, on vain huonoja pillereitä. Lääkehoito on virallisestikin oireidenmukaista hoitoa.

Sähköshokkihoito on kuulema suhteellisen turvallista nykyisin.

En kyllä suosittelisi kuin oikein vakavasti masentuneille kuitenkaan. Eihän sitä mekanismia tunneta ollenkaan miten se hoitaa. Voi olla että siinäkin suurin hoito on lumevaikutusta, kun saa oikein sähköshokkeja sairaalassa...Ei ole tutkittu verrokkina lumesähköhoito.

• pohtiva-

Ohimennen kysyen, pohtien. Miten olisi jääkylmä suihku aamuisin? Se aiheuttaa myös kehoon aikamoisen reaktion, sekä tutkimusten mukaan lieventää depressiota, muuttaen aivokemiaa. Eikö se vastaisi jossain määrin sähköshokkihoitoa?

• kokeilkoot itse eka

Ja avantouinti! :)

• ota selvää

Pesäpallomailalla lyönti voisi myös olla vaikutuksiltaan lähellä sähkösokki"hoitoa". Siinähän aiheutettaisiin myös tälli päähän ulkoisella voimalla. Tosin tuollainen lyönti harvemmin kai johtaa epileptiseen kohtaukseen, jollaisen taas tämä sähkö"hoito" aiheuttaa. Kumma, miten epileptiset kohtaukset ja niiden tahallinen tuottaminen potilaalle yhtäkkiä muuttuvatkin "terapeuttisiksi" psykiatrin käsissä...

Sairasta touhua, eikä tuolla ole oikean lääketieteen kanssa mitään tekemistä. Iso bisnes tuo on jenkkilässä psykiatreille, jossa tosin tämän "hoidon" tulevaisuus on nyt avoin (jos FDA alkaa vaatia ECT-laitteilta turvallisuus- ja tehokkuustestejä, jollaisia niiden kohdalla ei ole koskaan perusteellisesti tehty.) No turvallistahan tuollainen hoito ei missään tapauksessa voi olla. Tutkitusti aiheuttaa muistinmenetystä (esim. H Sackeim ym. 2007). "Tehokkuuskin" yleensä rajoittuu joihinkin viikkoihin, jos on sitäkään.

• Kake 59

Miusta käsittämätöntä että tollasta nyky aikana tehhään ihmisille että sähköä annetaan päähän! Eipä oo kovin kehittyneet hoito keinot 2000 -luvulla. Ei ees tiietä oikeesti että miten se vaikuttaa, siis mikä se on se mekanismi siinä. Jos mietin tuota ihan maalaisjärjellä. tosissaan sairasta touhua tuo on miustakin.

• LK

Siis onko ajatus että hoitoa ei kannata ottaa (vaikka sillä on osoitettu tuloksia) koska siihen liittyy epileptinen kohtaus nukutuksessa (josta ei siis itse tiedä mitään).

Olen ollut pari sähköhoitoa katsomassa. Ei ollut mitään frankenstein meininkiä eikä potilaat olleet tyytymättömiä.

Ja ei tiedetä mekanismia, mutta kun aivoja ei tunneta niin ei tunneta oikein minkään muunkaan hoidon. Toisaalta taas hoitojen tulokset ovat oikeastaan parempia kuin fyysisissä sairauksissa.

• Avun saanut

Olen käynyt sähköhoidossa kohta kymmenen vuoden ajan. Olen 33-vuotias nainen ja sairastan vaikeaa masennusta ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Hoitovasteet ovat todella tehokkaita, vointini paranee huomattavasti aina hoitokertojen jälkeen. Mitkään lääkkeet minulle ei toimi, niinpä niitä ei edes enää käytetä. Ainoa huono puoli on tosiaan muistamattomuus; menneisyydestä muistan vain pieniä paloja sieltä täältä ja lähimuisti tosiaan pätkii. Myös reittien hahmottaminen autolla on hankalaa, onneksi on navigaattori :)
      En kuitenkaan pärjäisi ilman tätä hoitomuotoa!

• huypkwa

Eikö ne saa edes maniaa kuriin lääkkeillä?

Mulla oli lääkeresistentti sekamuotoinen jakso vuosia, joka sitten parantui itsekseen.
        Sähköhoidosta puhuttiin mutten olisi siihe suostunut, koska olin jatko-opiskelija ja mitkään muistikatkokset ei oikein olisi sopineet...

• Anonyymi
        huypkwa kirjoitti:

Eikö ne saa edes maniaa kuriin lääkkeillä?

Mulla oli lääkeresistentti sekamuotoinen jakso vuosia, joka sitten parantui itsekseen.
        Sähköhoidosta puhuttiin mutten olisi siihe suostunut, koska olin jatko-opiskelija ja mitkään muistikatkokset ei oikein olisi sopineet...

Itse olisin ainakin hyvinkin huolissani, jos muistaisin menneisyydestä vain pieniä paloja, lähimuisti pätkisi ja reittien hahmottaminen olisi hankalaa.

• samiakanttila

Sähköhoito on ihan hyvä hoito kun oikea potilas (erittäin masentunut) oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Mitä lievempi masennus, sen huonommin se auttaa. Raskaana olevilla se on vaikean masennuksen ensisijainen hoito.

Me olemme Tampereella tutkineet erityisesti neurogeneesiin vaikuttavien geenien merkitystä. Sähköhoitohan lisään hippokamkuksessa uusien hermosolujen muodostumista 40% eli kaksi kertaa enemmän kuin tavanomainen masennuksen hoito.

http://www.samianttila.net/

• En suosittele

Sähköshokkihoito lisää uusien hermosolujen muodostumista koska aivoille aiheutetaan vaurioita, aivot tuottavat uusia hermosoluja aivovaurion seurauksena! Ihan sama jos lyötäisiin potilasta pesäpallomailalla kalloon pari kertaa. Placebo ect hoitojen on todettu olevan oikeita ect hoitoja vastaavan tehokkaita. Ect hoito toimii placebo efektillä, useat ihmiset myös masentuvat suuresti ect hoitojen jälkeen muistinmenetyksen takia. Muistinmenetys on suuri vaara sähköshokkihoidoista. En missään nimessä suosittelisi tällaista aivojen runtelua kenellekkään. Ect lyhentää myös elinikää niin kuin kaikki psykiatrian aivoja vaurioittavat "hoitotoimenpiteet". Uuden tyyppinen ect hoito ei suinkaan ole vanhan tyyppistä turvallisempaa, koska potilas joudutetaan nukuttamaan, anastesian takia sähköshokkihoidossa joudutaan käyttämään suurempaa volttimäärää kuin ennenaikaan jolloin potilaita ei nukutettu.

• Anonyymi

Nukutus ei vaikuta sähköhoidon tehoon mitenkään!

• Anonyymi

Ei niitä volttimääriä ole nukutuksen takia muutettu.
        Jossain vaiheessa otettiin vain nukutus avuksi helpottamaan toimenpidettä potilaan kannalta.
        Sähkösokit ei ole varmaan olleet ihan kivuttomia silloin, kun ei vielä käytetty nukutusta.

• 5+18

Viimeisimmän viestin kirjoittaja on oikeassa ! Tästä tieteellistä näyttöä olemassa/tulossa.

• oma kokemus

Itse sain ECT-hoitoa masennukseen nelisen vuotta sitten. Minulla on siitä ristiriitaisia ajatuksia. Itse hoidot eivät tietenkään tunnu miltään ja koin anestesian miellyttävänä, koska kärsin pahasta unettomuudesta. Herättyäni olin täysin virkeä ja koherentti (liitttyen aikaan, paikkaan, edeltäviin tapahtumiin). Kuitenkin jälkeenpäin huomasin, että muistissa on aukkoja pitemmältä ajalta ja amnesia tuntui olevan myös anterogradista ts. uudet muistot eivät tarttuneet kunnolla päähän ja esim. elokuvan loputtua kävin vessassa ja palasin katsomaan sitä, luullen sen edelleen jatkuvan.

Pahinta on, että muistissani on edelleen aukkoja, vuosia hoidon jälkeen. En kuitenkaan voi varmuudella sanoa, johtuuko se ECT:stä vai jostain muusta. Kuitenkin pelottaa, kun olen nyt jälkeenpäin perehtynyt asiaan tarkemmin ja vahvistunut siinä käsityksessä, että sähköhoito tosiaan aiheuttaa aivovaurion. Se on aika iso asia. Jos minun pitäisi nyt päättää, ottaisinko vastaan ECT-hoitoa, olisi päätökseni kielteinen.

Kuitenkin kannattaa punnita asiaa monelta kantilta, lukea asiasta ja keskustella lääkärin kanssa. Monissa tapauksissa hoidon sivuvaikutukset voivat kuitenkin olla pienempi paha verrattuna siihen, millainen tilanne olisi ilman hoitoa. Masennus itsessään aiheuttaa jo kognitiivista alenemaa, heikentää muistia, lyhentää mahdollisesti elinikää jne. Jos ihminen on toimintakyvytön ja lääkeresistentti, voi ECT-hoito auttaa merkittävästi. Itse koin silloin, että mielialani ja energiatasoni nousi, mutta en ole varma, kuinka pitkäaikainen tuo vaikutus oli ja mistä se edes johtui.

• eikiitosmulle

En suosittele sähköhoitoa ainakaan näkemäni ja kuulemani perusteella. Olin kesällä psyk.sairaalassa hoidettavana ja siellä tutustuin pariin nuoreen naiseen joille oli annettu sähköä masennuksen hoitoon.
      Molemmilta oli mennyt muisti ja odottivat muistitutkijalle pääsyä.

Kumpikin kertoi että muistot pyyhkiytyvät samantien mielestä; toinen kertoi minulle, että hän muisti että on edellisenä iltana kanssani keskustellut muttei mitään käsitystä mistä olemme keskustelleet.

Toihan on ihan kauhea tilanne, jos on vaikka perheellinen ja lapest hoidettavana.

• Kidutettu.

Sähköshokkihoito TAPPAA!
      Tieteen sairas maailma: Sähkösokki - Se on kidutusta! (Electro Shock - It's Torture)
      www.youtube.com
      Peruuttamaton aivovaurio auttamisen nimissä, päättäjien siunauksella ja veronmaksajille langetetaan kustannukset. Ihmisen vammauttaminen ja l...

Tätä on ''parantaminen''.

Tv: lähellä ollut ja traumatisoitunut.

• tietäjä 2013

Ei kiitos sähkölle !!!

t.Krooninen masennus, joka pahenee sähkön ansiosta ts. vie loputkin muistista/muistoista (voi näennäisesti hetkeksi auttaa samoin kuin esim. neuroleptilääkitys mutta loppupeleissä tuhoaa ihmisen persoonan täydellisesti)

EN SUOSITTELE !!!

• mitä tämä on

Koska tulee aika jolloin tämäkin auttamisen muoto kielletään? Sähköhoito on julmaa, eikä sen vaikutsmekanismista tiedetä yhtään mitään.

Arvailua koko psykiatria, täysin mutu toimintaa.

Muuten terveydenhuolto toimii niin tarkasti ja kaikkea ohjetta ja määritystä on potilaan oikeuksista. Miksi tämä yksi ala saa toimia näin villisti? Aivan käsittämätön tilanne. Oikeastaan järkyttävä.

• Ainakin nokialla

laitetaan ihmisiä pakolla sähköhoitoon. eikä niitä uskalleta lopettaa ettei vointi "romahda totaalisesti" kuten sukulaiselleni sanottiin.

Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? Hoitoneuvotteluja ei anneta että vois kysyä.

• info.

• hoidokki2

Ketään EI TODELLAKAAN laiteta väkisin sähköhoitoon! Se harkitaan muutenkin tarkkaan tapauskohtaisesti. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä ootte jostain kuulleet, sähköhoidosta on paljon virheellistä tietoa liikkeellä!!!

• Anonyymi
        hoidokki2 kirjoitti:

Ketään EI TODELLAKAAN laiteta väkisin sähköhoitoon! Se harkitaan muutenkin tarkkaan tapauskohtaisesti. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko kaikkea mitä ootte jostain kuulleet, sähköhoidosta on paljon virheellistä tietoa liikkeellä!!!

Ei pidä paikkaansa. Kyllä laitetaan jos päättävät että olet toivoton tapaus! Ei sun mielipidettä kuuntele..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Kyllä laitetaan jos päättävät että olet toivoton tapaus! Ei sun mielipidettä kuuntele..

Montakos sellasta toivotonta tapausta tunnet, jotka oli väkisin laitettu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun väkisin ei laiteta.
        Olin vuosia sitten toivoton tapaus, mutta psykiatri keskusteli sähköhoidosta kanssani ja kysyi minulta, suostunko kokeilemaan. Minuakaan ei olisi pakotettu siihen.
        Omalle kohdalle oli onni, että suostuin, siitä oli hyötyä.

Sähköhoitoa ei anneta ilman potilaan suostumusta, tai ainakaan ei saisi antaa.

• kyllä, kyllä

laitetaan väkisin. Itse olen ollut vieressä seuramassa aluesairaalan osastolla, joka on eräs nokian etäpiste. Jos ei olisi suostunut sähköön, sanottiin, että sitten ulos täältä.

Edellisellä kerralla muutama vuosi sittten olin myös mukana vastaanotolla kun nokian lääkäri ahdisteli sairaalassa olevaa potilasta puhua päpättämällä kymmeniä minuuutteja. Muistan vielä kuin eilisen päivän, kun huusin lääkärille, että nyt tämä menee jo henkisen väkivallan puolelle, sinä teet potilaasta psykoottisen tuolla konstilla. Lääkäri siihen, että niin hän onkin. Potilas istui koko ajan hiljaisena ja rauhallisena lääkityksestä tokkuraisena tuolillaan.

On hyvä että tällaisia tullee esille toistenkin tiedoksi.

• ASD

kertoisitko missä, hoitohenkilökuntaan kuuluvien nimiä jne. KIITOS!!!!!!

• ASperger.

infoa1

• info.

sähköä ei missään nimessä varsinkaan autisminkirjolaisille

• 209+1

psyko?

• Voisitko huomio

ystävällisesti suomentaa antamasi vinkin keskeisen sanoman. Kaikilla ei ole kielitaitoa varsinkaan lääketieteen sanastolle. Kiitos!

• Lisähuomio

Edeltäneen linkin kirjoituksesta poimittuja kohtia:

Sähköshokki voi aiheuttaa pysyviä aivovaurioita; mm. dementiaa ja muita kognitiivisia vaurioita, kuten tunteiden epävakaisuutta, arvostelu- ja järkeilykyvyn heikkenemistä, apatiaa, tai vastavuoroisesti euforiaa, sekä muutoksia henkilön persoonassa. Eläinkokeissa eläinten aivoissa havaitaa yleisesti pienenpieniä verenvuotoja, glioosia sekä hermojen rappeutumista ja paikoittaisia solukuolemia. Samoja vaurioita havaitaan sähköshokkia saaneiden potilaiden aivoissa myöhemmin heille tehdyissä ruumiinavauksissa.

• Anonyymi

Tämän vuoksi sähköshokit tulisi kieltää niin kuin monissa maissa on jo tehty

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämän vuoksi sähköshokit tulisi kieltää niin kuin monissa maissa on jo tehty

Ja mikä suomessa ei ole kiellettyä, niin on sallittua eikö niin? Ehkä siksi suomessa ollaan hyvää vauhtia siirtymässä mangneetti hoitoihin.

Eihän siinä hoito vastasuudessa mitään, mutta kun edes tietäis mitä vastustas.

• Anonyymi

Olen kuullut ihmisiltä huonoja kokemuksia sähköshokkihoidosta. Muistoja on lähtenyt jne. Kannattaa miettiä kyllä tarkasti ennenkuin lähtee sellaista testaamaan. Siitä että olisit vähemmän masentuneempi hoidon jälkeen ei ole varmuutta. Voit muuttua masentuneemmaksi hoidon jälkeen jos menetät esim. lapsuusmuistosi tai ilmenee jotain muuta neurologista oireilua sähköhoidon jälkimainingeissa

• Anonyymi

Miten minä aina kuulen ihmisiltä ne päinvastaset jutut? Silläkin hoidolla on sivuvaikutuksensa, mutta se on kaikkea muuta kuin elokuvaa eikä kukaan ole vielä valittanut katuneensa. Päin vastoin vastaan on tullut ihmisiä jotka ovat itkeneet, kun ovat joutuneet jättämään hoitojaksot kesken syystä X.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten minä aina kuulen ihmisiltä ne päinvastaset jutut? Silläkin hoidolla on sivuvaikutuksensa, mutta se on kaikkea muuta kuin elokuvaa eikä kukaan ole vielä valittanut katuneensa. Päin vastoin vastaan on tullut ihmisiä jotka ovat itkeneet, kun ovat joutuneet jättämään hoitojaksot kesken syystä X.

Jotkut tutut kehuneet sähköhoitoa. Heidän kanssa keskustellessa huomaa että ovat unohdelleet tapahtuneita asioita, tärkeitäkin, eivätkä tiedosta sitä.
        Minä en itse aio käyttää enää mitään psykiatrian hoitokeinoja koska niistä on seurannut enemmän pahaa oloa ja harmia elämässä. Oloni on paljon pahempi niiden jälkeen kuin ennen niitä.
        Kuinka paljon sähköhoidolla hoidetaan lääkkeistä kummunneita ongelmia? Varmasti paljonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut tutut kehuneet sähköhoitoa. Heidän kanssa keskustellessa huomaa että ovat unohdelleet tapahtuneita asioita, tärkeitäkin, eivätkä tiedosta sitä.
        Minä en itse aio käyttää enää mitään psykiatrian hoitokeinoja koska niistä on seurannut enemmän pahaa oloa ja harmia elämässä. Oloni on paljon pahempi niiden jälkeen kuin ennen niitä.
        Kuinka paljon sähköhoidolla hoidetaan lääkkeistä kummunneita ongelmia? Varmasti paljonkin.

ITse kieltäydyin sähköshokki hoidosta, lähinnä sen hurjan maineen takia. Näin jälkikäteen ajatellen, olisihan sitäkin voinut kokeilla, mutta järjellä ajatellen, se ei olisi tuonut pysyvää ratkaisua ongelmaani.

• Anonyymi

Sähköshokeilla kuin kaikilla muulla psykiatrien hoidoilla on aivoja tuhoava vaikutus.
      Itke masennukseen, mene metsään katso oravia, etsi uusi hobby, se parantaa masennuksesta ja kyynelnesteen sisältämät luomu aineet tekee itkun jälkeen raikkaan olon kuin sateen jälkeinen metsä. Pysy pois psykitreista, se on paras ja viisain masennus hoito.

• Anonyymi

Ei nyt hyvää päivää taas tätä foorumia. Täällä ihmiset valittaa päivästä päivään elinikäsiä traumoja, ja nyt trauman syykin tiedetään, ei ole katseltu tarpeeksi oravia. Just joo.

• Anonyymi

Kymmenen vuotta masennuksesta kärsinyt, kymmenen vuotta lääkkeitä popsinut ihmisen elimistö on jo muuntunut lääkesairaaksi. Sähköhoitoa lääkärit tarjoavat usein juuri tällaisille joita he ovat ensin itse tehneet kroonikoiksi ja lääkeriippuvaiseksi.

Lääkkeiden elimistöä lamaannuttama ja vaurioittama vaikutus ei lähde pois sähköllä, koska lääkehoito jatkuu senkin jälkeen ennallaan ja se jatkaa myös elimistön tuhoamista. Jotain tilapäistä piristystä sähkö voi tehdä, mutta pian olo on entinen tai huonompi.

Lisäksi tulee myös tietää sellainen, että sähköhoito ei yleensä jää lääkkeiden aiheuttamassa sairaudessa yhteen kertaan vaan juuri sen väliaikaisen piristävän vaikutuksen takia lääkärit uskovat itsekin että sähkö auttoi, mutta eivät tiedä että se on kuin ottaisi kunnon kännin pahaan oloon joka helpottaa hetken mutta ei paranna mitään.

Jos ei välitä tulevaisuudessa muistin menetyksistä, kongnitiivisten taitojen heikkenemisestä, hahmotushäiriöistä, dementiasta voi mennä sähköön. Ainoa parantava vaikutus on lääkkeiden lopettaminen.

• Anonyymi

10 lääkevuoden jälkeen ei sairasta enää masennusta, ei ainakaan sitä masennusta johon lähti hakemaan apua. Lääkärit ovat koulutettu siihen että he uskovat lääkkeistä johtuvan elimistön fyysisen ja psyykkisen lamaantumisen olevan masennusta, vaikka se ei olekaan ihmisen omaa sisäsyntyistä masennusta vaan lääkkeiden aiheuttamaa kroonistunutta lääkemasennusta johon liittyy usein lääkepsykoosia. Tätä lajia ei saa paranemaan sähköllä niin kauan kun lääkkeitä on elimistössä.

• Anonyymi

Olin sähköhoidossa varmaan n. 5 krt yhteensä vuosi sitten. Muisti joo heikkeni, mutta palasi. Myöskin minusta tuli sosiaalisempi ja aktiivisempi. Pitäisi käydä uudestaan ns. Ylläpito jaksoissa.

• Anonyymi

Sinua varmaan kiinnostaa meta-analyysit, joiden mukaan sähköshokkihoito aiheuttaa vähemmistölle potilaista ohimenevää mielialan nousua, kun taas 12-15 % kärsii pitkäkestoisesta amnesiasta eli käytännössä aivovauriosta. Tämä on toki helppo pitää depression oireena, koska vakava depressiohan aiheuttaa ohimeneviä muistiongelmia. Näyttö sen tehosta masennuksen hoidossa ja itsemurhien ehkäisyssä onkin olematonta.

Sinua varmaan myös kiinnostaa, että vain 11 hyvin pientä meta-analyysia aiheeseen liittyen on käsitellyt sokkoutettuja plasebokontrolloituja sähköshokkihoitoja, joissa toiselle ryhmälle annetaan anestesiaan mutta ei sähköshokkihoitoa. Irvin Kirchin ja kumppaneiden tekemän tutkimuksen mukaan nämä meta-analyysit ovat niin luokattomia eli heikkolaatuisia, että niistä ei voi tehdä johtopäätöstä suuntaan tai toiseen sähköshokkihoidon tehosta vakavan depression hoidossa. Haluat varmaan tietää myös, että monissa tutkimuksissa hoitovasteita ei tulkitse potilas itse ,vaan ainoastaan psykiatri. Lisäksi sinua varmaan kiinnostaa, että yksikään tehty koe ei ole ollut kaksoissokkoutettu. http://oro.open.ac.uk/70686/

Minä en ottaisi ohimenevän hyvän olon tunteen takia merkittävästi kohonnutta riskiä saada pysyvä aivovaurio, mutta toki sehän on sinun oma päätöksesi. Todennäköisesti uskomuksilla on tuossakin hyvän olon tunteessa merkittävä rooli, joten yhtä hyvin voit lyödä itseäsi pesäpallomailalla päähän ja vankka uskosi hoitosi tehoon saa sinut piristymään ja itsetuntosi nousemaan, kun tulkitset ohimenevän sekavuustilan uudeksi aluksi. Tätäkään hoitoa -kuten ei sähköshokkihoitoakaan -ole toki tutkittu laadukkaista plasebokontrolloiduissa kokeissa, eli hypoteesin tasolla toki liikutaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinua varmaan kiinnostaa meta-analyysit, joiden mukaan sähköshokkihoito aiheuttaa vähemmistölle potilaista ohimenevää mielialan nousua, kun taas 12-15 % kärsii pitkäkestoisesta amnesiasta eli käytännössä aivovauriosta. Tämä on toki helppo pitää depression oireena, koska vakava depressiohan aiheuttaa ohimeneviä muistiongelmia. Näyttö sen tehosta masennuksen hoidossa ja itsemurhien ehkäisyssä onkin olematonta.

Sinua varmaan myös kiinnostaa, että vain 11 hyvin pientä meta-analyysia aiheeseen liittyen on käsitellyt sokkoutettuja plasebokontrolloituja sähköshokkihoitoja, joissa toiselle ryhmälle annetaan anestesiaan mutta ei sähköshokkihoitoa. Irvin Kirchin ja kumppaneiden tekemän tutkimuksen mukaan nämä meta-analyysit ovat niin luokattomia eli heikkolaatuisia, että niistä ei voi tehdä johtopäätöstä suuntaan tai toiseen sähköshokkihoidon tehosta vakavan depression hoidossa. Haluat varmaan tietää myös, että monissa tutkimuksissa hoitovasteita ei tulkitse potilas itse ,vaan ainoastaan psykiatri. Lisäksi sinua varmaan kiinnostaa, että yksikään tehty koe ei ole ollut kaksoissokkoutettu. http://oro.open.ac.uk/70686/

Minä en ottaisi ohimenevän hyvän olon tunteen takia merkittävästi kohonnutta riskiä saada pysyvä aivovaurio, mutta toki sehän on sinun oma päätöksesi. Todennäköisesti uskomuksilla on tuossakin hyvän olon tunteessa merkittävä rooli, joten yhtä hyvin voit lyödä itseäsi pesäpallomailalla päähän ja vankka uskosi hoitosi tehoon saa sinut piristymään ja itsetuntosi nousemaan, kun tulkitset ohimenevän sekavuustilan uudeksi aluksi. Tätäkään hoitoa -kuten ei sähköshokkihoitoakaan -ole toki tutkittu laadukkaista plasebokontrolloiduissa kokeissa, eli hypoteesin tasolla toki liikutaan.

anteeksi, vaihteluväli oli aivovaurion osalta 12-55 %, eli yli puolet saavat joissakin tutkimuksissa pitkäkestoista amnesiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Haluat varmaan tietää myös, että monissa tutkimuksissa hoitovasteita ei tulkitse potilas itse ,vaan ainoastaan psykiatri. "

Hullua tämäkin. Siis, potilas voi sanoa, että hoito ei auttanut masennukseen yhtään, mutta psykiatri katsoo, että auttoipa. Ja kirjoittaa sen tutkimusraporttiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Haluat varmaan tietää myös, että monissa tutkimuksissa hoitovasteita ei tulkitse potilas itse ,vaan ainoastaan psykiatri. "

Hullua tämäkin. Siis, potilas voi sanoa, että hoito ei auttanut masennukseen yhtään, mutta psykiatri katsoo, että auttoipa. Ja kirjoittaa sen tutkimusraporttiin.

Potilailta ei kysytä kokemuksia hoidon hyödyistä ja elämänlaadusta, hyödyt kirjaa psykiatri. Tuo on koettu psykiatrian osastolla. Haittoja on jäänyt kirjoittamatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

anteeksi, vaihteluväli oli aivovaurion osalta 12-55 %, eli yli puolet saavat joissakin tutkimuksissa pitkäkestoista amnesiaa.

Voiko ikävän menneisyyden unohtaminen parantaa elämänlaatua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hullua tämäkin. Siis, potilas voi sanoa, että hoito ei auttanut masennukseen yhtään, mutta psykiatri katsoo, että auttoipa. Ja kirjoittaa sen tutkimusraporttiin."

Milloin psykiatriassa on potilaan kokemusta ja mielipidettä kuunneltu varsinkaan, jos se ei ole yleisen agendan mukainen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Hullua tämäkin. Siis, potilas voi sanoa, että hoito ei auttanut masennukseen yhtään, mutta psykiatri katsoo, että auttoipa. Ja kirjoittaa sen tutkimusraporttiin."

Milloin psykiatriassa on potilaan kokemusta ja mielipidettä kuunneltu varsinkaan, jos se ei ole yleisen agendan mukainen?

On kyselty ainakin 2000-luvun alussa.
        Olin hoidettavana valtion mielisairaalassa muutaman vuoden, ja siellä oli hyvät lääkärit.
        Seurasivat oikeasti potilaan vointia, lääkitystä oli mahdollisimman vähän.

Minulle tuli yhdestä lääkkeestä todella huono olotila ja tuntemukset, lääkäri otti heti sen lääkkeen pois ja sanoi, että ei sellaista tarvitse syödä, josta huono olo tulee.
        Kunnallisissa sairaaloissa olin tottunut aivan toisenlaiseen käytökseen, joten kyllä tuo hyvältä tuntui, että potilasta kuunneltiin.

Siinä laitoksessa viettämänäni aikana sain myös sähköhoitoa, joka omalla kohdallani auttoi. Sitä ei tosin annettu masennuksen takia, vaan muista syistä.
        Ja kyllä, kerroin myös lääkärille oman kokemukseni, ja että tunsin saavani hoidosta hyötyjä. Lääkäri oli kanssani samaa mieltä.

Tultuani vuosien varrella parempaan kuntoon, tuntuu siltä, että myös kunnallisella puolella on helpompaa asioida, silloin harvoin, kun vielä yhteydessä olen.

Onhan se mukavampi asioida, kun on järjissään ja pystyy keskustelemaan, jopa kyseenalaistaen asioita, jos siltä tuntuu.
        Takavuosina on tullut paljon sitä pas...kin koettua, kuultua ja nähtyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voiko ikävän menneisyyden unohtaminen parantaa elämänlaatua?

Menneisyys kulkee aina mukana, myös se ikävä.

Etenkään ikävimpiä asioita voi olla todella vaikeaa unohtaa, toki ne voi yrittää painaa taka-alalle, pois mielestä. Se ei ole mielestäni kuitenkaan hyvä vaihtoehto, koska siellä " takaraivossa " ne sitten kuitenkin kummittelevat, ja voivat aiheuttaa mielipahaa.

Jos haluaa, ja siinä onnistuu, niin menneisyyden voi hyväksyä.
        En tarkoita tällä sitä, että jokin paha ja ikävä asia pitäisi hyväksyä tapahtuneeksi, mutta voi hyväksyä sen, että se asia on osana omaa menneisyyttä, ja sen kanssa on pakko elää.

Jos asian, sekä itsensä kanssa tulee ns. " sinuiksi ", ja hyväksyy sen, kuten tuossa kirjoitin, osaksi omaa menneisyyttä, niin jo sekin voi parantaa elämänlaatua.

Minullekin on tapahtunut jos vaikka mitä, sekä olen itsekin sotkenut aikoinaan suurimman osan asioistani, mutta ajattelen nykyään niin, että se kaikki on ollut osa minun elämääni ja minun on silti jatkettava elämää eteenpäin.
        Henkinen hyvinvointini on huomattavasti parempaa, kun jo joitain vuosia sitten käsittelin asioita ja tajusin, että kaikki tapahtunut seuraa koko elämän, mutta voin silti elää suht hyvää elämää, antamatta menneiden vaikuttaa.

Menneeseen ei voi vaikuttaa, mutta tulevaan pystyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun et ole ottanut riskiä, niin miten voit tietää minkä tunteen hoito aiheuttaa, vai aiheuttaako se minkäänlaista?

Itse kun sain vuosia sitten sähköhoitoa, niin ei mulle tullut minkäänlaista hyvän olon tunnetta, ei ohimenevää, eikä pidempäänkään tuntuvaa.

Kaikenkaikkiaan psyykkinen tilanteeni parani, eli toki siinä mielessä hyvä olo tuli, mutta en sitä sen erikoisemmin huomannut, eli mitenkään korostuneesti tuo ei tuntunut.

En usko, että omalla kohdallani olisi ollut kyse mistään uskomuksesta, vaan sähköstä oli oikeasti hyötyä paljon enemmän kuin mistään lääkkeistä, joita käytin vuosia kourakaupalla.

• Anonyymi

Usein sähköhoito tulee siinä vaiheessa kehiin, kun ensin on liian pitkään käytetty psykiatrian mömmöjä kuten "masennuslääkkeitä" niin että ne alkaa oikeastaan jo aiheuttaa kroonista masentuneisuutta (tardive dysphoria). On epäily, että pitkäaikainen masennuslääkkeen käyttö voi johtaa huonompiin hoitotuloksiin. Vuosikausien jälkeen masennuslääkkeissä voi tulla myös ilmiö "antidepressant poop-out eli antidepressant tachyphylaxis" eli toleranssi eli lääkkeet alkaa lakata toimimasta. Tässä vaiheessa asia ei välttämättä ole niin helposti vain käännettävissä, että uusi lääke tilalle ja elämä hymyilee. Ehei. Entisestä lääkkeestä voi tulla esim. vieroitusoireet ja ei ole mitään takeita että uusi lääke pelittää.

Jatkuva loputon masennuslääkkeiden käyttö ei varmasti ole ihmisen aivoille tai hermostolle niin suotuisaa mitä psykiatria antaa olettaa. Aivot pyrkii kokoajan löytämään uuden homeostaasin lääkkeissä pyrkien säätelemään lääkkeen tuomaa epätasapainotilaa.

Vuosikausien lääkekäytön jälkeen keho on myös koukussa lääkkeisiin ja puskee vieroitusoireita kun niistä yrittää irti ja varmaan osalle on tuossakin vaiheessa tyrkytetty sähköhoitoa. Vieroitusoireista voi seurata lääkekierteitä jos niitä aletaan lääkitsemään koska aina lääkkeisiin ei reagoi hyvin vieroitusoireita potevana vaan hermosto on voinut herkistyä lääkkeille. Mutta tätä psykiatria ei ymmärrä.

Psykiatriassa usein käytetyt antipsykootit eli neuroleptit aiheuttavat itsessään masennusta koska ne vaikuttavat salvaten dopamiinia mikä on keskeinen välittäjäaine esim. motivaatiossa. Itse en ole eläissäni niin apaattinen ja tunsin kyseisen lääkkeen takia kognitiivisia ongelmia jotka helpotti kun psykiatrin sanoja vastaan irtauduin kyseisestä lamaannuttavasta mömmöstä.

Itse en mennyt sähköhoitoon vaikka sitä ehdotettiin koska olin jo menettänyt siinä vaiheessa uskoni psykiatriaan että se tietää mitä se tekee tai että hoitokeinot on turvallisia (kauheat vieroitusoireet lääkkeistä, ja haitat jne). Vieroittauduin lääkkeistä ja ajoin alas apatiaa ja turtuneisuutta ja kognitiivisia ongelmia tehneen lääkekoktailin tällä kertaa vertaisten ohjeilla HITAASTI. Ja hoitaa kehoa oikeasti huolehtien terveydestä. Ja kappas vain, olo alkoi helpottaa. Kognitiiviset ongelmat, aivosumu, neuroleptien tekemä hitaus ja lamaantuneisuus, mömmökoktailien tekemä syvä pahan olon tunne hävisi. Valitettavasti kaikki haitat vuosien lääkkeiden syönnistä ei helpottaneet ja vieroitus oli kamala, mutta sekin oli paljon parempi kuin haitat lääkkeistä.

• Anonyymi

"Vuosikausien lääkekäytön jälkeen keho on myös koukussa lääkkeisiin ja puskee vieroitusoireita kun niistä yrittää irti ja varmaan osalle on tuossakin vaiheessa tyrkytetty sähköhoitoa."

On harkittu, muttei tyrkytetty. Jos minulle psyykenlääkkeillä aivoni vaurioittaneelle olisi vielä sähköhoitoa annettu, en kirjoittaisi enää kokonaisia lauseita. En enää tietäisi kuka olen, missä ja miksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vuosikausien lääkekäytön jälkeen keho on myös koukussa lääkkeisiin ja puskee vieroitusoireita kun niistä yrittää irti ja varmaan osalle on tuossakin vaiheessa tyrkytetty sähköhoitoa."

On harkittu, muttei tyrkytetty. Jos minulle psyykenlääkkeillä aivoni vaurioittaneelle olisi vielä sähköhoitoa annettu, en kirjoittaisi enää kokonaisia lauseita. En enää tietäisi kuka olen, missä ja miksi.

Itsekin epäilen, että olisin saanut vielä vaikeampiasteisia kognitiivisia ongelmia, jos olisin vielä vieroitusoireiden ja lääkkeiden puhkaisemien haittojen aikana mennyt vielä sähköhoitoonkin. Se ei olisi ollut yhtään turvallista aivoterveydelle. Mutta mitäpä se psykiatriaa kiinnostaa? Hoitavat vain Käypähoidon mukaan tekaistuilla diagnooseillaan, ihan sama mikä haittahistoria potilaalla edellisistä hoidoista. Sitä ei juuri oteta huomioon. Jos invalidisoituu hoidoista, niin sitten riittää lisää diagnooseja joilla voidaan vaan ohittaa saatu harmi. Hoitoja löytyy loputtomasti vielä harmien jälkeenkin, lääkettä, sähköä, sähköä, lääkettä. Jossain vaiheessa potilaan kannattaa tajuta irrottaa itsestä tuosta kierteestä suojellakseen itseään, koska psykiatria harvoin sitä tekee, koska se näkee aina potilaan pahan olon psykiatristen diagnoosien läpi johon on tarjolla sitten Käypähoitoa (=jossa korostuneessa asemassa on hermoston ja aivojen sorkkiminen "lääkkeillä") Joskus voi olla hyvä tuuri ja saada lääkärin, joka on kriittinen hoitoja kohtaan ja tajuaa, että nyt on menty metsään, mutta se on harvinaista. Itselläni on kokemusta vain lääkäreistä jotka on lääkelääkelääke lääkkeenperään lääke. Ja on aivan sama mitä haittaa on kokenut niin se on silti lääkelääke jos on huonovointinen (ja minähän olin vieroitusoireissa). Sitten sähkö. Heidän mukaansa ei voi parantua ilman psykiatrisia lääkkeitä tietyistä tiloista.

Onnekseni sain lääkäreitä jotka kunnioittivat toivettani lääkkeettömyydestä. Huonossa kunnossa oli tosin hankalampi perustella lääkkeettömyyttään, koska psykiatrit olisivat vain halunneet lääkitä ja lääkitä.

Tuollaisesta kierteestä voi kestää aikaa toipua, ja itselläni oli lääkkeillä sorkkimisen jälkeen hermosto sekaisin. Toipuminen vaatii aikaa. Kuukausissa alkoi tapahtua jo hiukan edistymistä, mutta palautuminen vuosien lääkkeistä ja harmista, ja sen harmin emotionaalisista seurauksista ja säröistä on vienyt huomattavan pitkään..

Elämäntapakeinot ja uusien lääkkeiden välttely auttoi toipumaan. Elämäntapakeinot ovat tehokkaampia kuin psykiatria antaa ymmärtää. En usko enää pätkääkään siihen, etteikö ihminen voi toipua lääkkeettäkin asioista. Erityisesti tilassa, jossa on jo saanut lääkkeistä haittaa ei ole oikein juuri mitään muuta mahdollisuutta kuin kokeilla tätä polkua. Ei lääkkeistä saatuja haittoja voi parantaa lääkkeillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekin epäilen, että olisin saanut vielä vaikeampiasteisia kognitiivisia ongelmia, jos olisin vielä vieroitusoireiden ja lääkkeiden puhkaisemien haittojen aikana mennyt vielä sähköhoitoonkin. Se ei olisi ollut yhtään turvallista aivoterveydelle. Mutta mitäpä se psykiatriaa kiinnostaa? Hoitavat vain Käypähoidon mukaan tekaistuilla diagnooseillaan, ihan sama mikä haittahistoria potilaalla edellisistä hoidoista. Sitä ei juuri oteta huomioon. Jos invalidisoituu hoidoista, niin sitten riittää lisää diagnooseja joilla voidaan vaan ohittaa saatu harmi. Hoitoja löytyy loputtomasti vielä harmien jälkeenkin, lääkettä, sähköä, sähköä, lääkettä. Jossain vaiheessa potilaan kannattaa tajuta irrottaa itsestä tuosta kierteestä suojellakseen itseään, koska psykiatria harvoin sitä tekee, koska se näkee aina potilaan pahan olon psykiatristen diagnoosien läpi johon on tarjolla sitten Käypähoitoa (=jossa korostuneessa asemassa on hermoston ja aivojen sorkkiminen "lääkkeillä") Joskus voi olla hyvä tuuri ja saada lääkärin, joka on kriittinen hoitoja kohtaan ja tajuaa, että nyt on menty metsään, mutta se on harvinaista. Itselläni on kokemusta vain lääkäreistä jotka on lääkelääkelääke lääkkeenperään lääke. Ja on aivan sama mitä haittaa on kokenut niin se on silti lääkelääke jos on huonovointinen (ja minähän olin vieroitusoireissa). Sitten sähkö. Heidän mukaansa ei voi parantua ilman psykiatrisia lääkkeitä tietyistä tiloista.

Onnekseni sain lääkäreitä jotka kunnioittivat toivettani lääkkeettömyydestä. Huonossa kunnossa oli tosin hankalampi perustella lääkkeettömyyttään, koska psykiatrit olisivat vain halunneet lääkitä ja lääkitä.

Tuollaisesta kierteestä voi kestää aikaa toipua, ja itselläni oli lääkkeillä sorkkimisen jälkeen hermosto sekaisin. Toipuminen vaatii aikaa. Kuukausissa alkoi tapahtua jo hiukan edistymistä, mutta palautuminen vuosien lääkkeistä ja harmista, ja sen harmin emotionaalisista seurauksista ja säröistä on vienyt huomattavan pitkään..

Elämäntapakeinot ja uusien lääkkeiden välttely auttoi toipumaan. Elämäntapakeinot ovat tehokkaampia kuin psykiatria antaa ymmärtää. En usko enää pätkääkään siihen, etteikö ihminen voi toipua lääkkeettäkin asioista. Erityisesti tilassa, jossa on jo saanut lääkkeistä haittaa ei ole oikein juuri mitään muuta mahdollisuutta kuin kokeilla tätä polkua. Ei lääkkeistä saatuja haittoja voi parantaa lääkkeillä.

Kumpi kuulostaa terveellisemmältä ja hyvinvointia lisäävämmältä : alkaa huolehtimaan kehostaan ja terveydestään, puhua asioista ja käsitellä tunteita, myös niitä negatiivisia. Antaa ajan myös parantaa eikä etsiä jotain pikaratkaisuja. Käsitellä historiaa, syitä pahan olon taustalla. Opetella strategioita pärjätä tunteiden kanssa käsittäen myös pahat tunteet ihan normaaleina ihmiselämään kuuluvina asioina, kompasseina jotka auttaa ymmärtämään itseään. Ymmärtää että on ihminen. Ihmisyyteen valitettavasti kuuluu myös kärsimyksen tunteet. Ymmärtää, että ihmisellä on paljon enemmän vahvuutta selvitä ongelmista, kuin voitaisiin luulla. Itse olen nähnyt, mistä kaikesta voi selvitä.

Miettiä erilaisia strategioita miten arjessa voida paremmin, jotka on ihan luonnollisia ja hyväksi keholle. Ottaa pieniä askelia eteenpäin kohti hyvinvointia. Opetella elämään ongelmiensa kanssa.

Kun olin huonovointisin, en kyennyt huolehtimaan itsestäni kunnolla. Tämä otti aikaa. Pikkuhiljaa pääsin pisteeseen, jossa jaksoin taas. Yritin tehdä kokoajan pieniä asioita hyvinvointini tueksi ja lisätä niitä hiljalleen. Aluksi en jaksanut paljoa. Aivot alkoivat kuntoutua mömmöistä ja pää alkoi toimia kokoajan paremmin. Eikä siihen tarvittu yhdenyhtä psykiatrian tarjoamaa mömmöä tai aivojen sähkötystä, vaikka psykiatria toki muuta väittikin vaan hiljalleen tapahtuva aktiivisuustason kasvattaminen sängynpohjalta.

Antaa keholle asioita mitä se tarvii voidakseen hyvin. Lepoa, terveellistä ruokaa, liikuntaa, auringonvaloa,riittävästi unta jne. Tämä alkaa myös heijastella niin, että aivotkin toimii paremmin ja mielialakin saattaa nousta. Toki ihmisen hyvinvointi ei ole vain kehon hyvinvoinnista huolenpitämistä ja meillä on myös monenlaisia muita tarpeita, kuten sosiaalisuus tai esim. onhan se hankala olla hyvinvoiva, jos esim on huoli talousasioista. Voi olla hankala voida hyvin jos esim on yksinäinen. Mutta kaikki lähtee kehon hyvinvoinnista joka voi myös heijastella mielen hyvinvointiin monin tavoin. Erityisesti se mielestäni korostui lääkevieroituksessa jossa oli erityisen tärkeää vastata kehon tarpeisiin jotka olivat hieman erilaiset kuin normaalisti, koska esim. ei jaksanut asioita kuin ennen kun läpi vieroitusta.

Psykiatriassa törmäsin lukuisiin hoitohenkilöihin jotka kivenkovaan väittivät että minulla pitää olla hoitava lääke enkä ilman sitä voi mennä eteenpäin. Tämä on ihan täyttä hevonkukkua. Lääkkeet pitivät minua huonovointisena ja saivat olon heittelemään.
        Toistan vielä : psykiatrian hoidoilla en tuskin ikinä olisi saavuttanut minkäänlaista kunnollista toimintakykyä harmin jälkeen.

VAI

Ottaa pillereitä, sähköttää aivoja toistaen tuota kehää jatkuvasti. Käydä keskustelemassa terapiassa lääkittynä (mikä voi leikata tunteita). Menettää mahdollisesti kytkös omiin tunteisiinsa lääkkeiden myötä. Yrittää pikatahdilla saada itsensä kuntoon hakemalla biologisista hoidoista buustia. Lääkitä oireita. Kokeilla lääkettä. Kokeilla toista lääkettä. Saada mahdollisesti vieroitusoireita, haittoja. Kärsiä haitoista, esim.siitä että ei ole seksihaluja tai mitä lie muita haittoja onkaan. Minulla on kokemusta, että niistä haitoista seurasi pahaa oloa.

Antaa toisen ihmisen määritellä ongelmansa ja ratkaisut niihin jota tapaat hyvin harvoin.
        Hän määrittelee ongelmasi tehden ongelmistasi stereotyyppikuvauksen. Alat sitten sen kautta määrittelemään itseäsi ja miettimään että et voi välttämättä parantua ollenkaan psykiatrisesta sairaudestasi. Ainut ratkaisu on lääkkeet ja sähköhoidot tai mitä hoitosysteemillä on tarjota.

Masentuneena ei ole mitään muita vaihtoehtoja kuin ottaa lääkkeet.

Ongelma on se, että myös meidän yhteiskuntamme haluaa pikaratkaisuja eikä meidän yhteiskuntammekaan aina lisää hyvinvointia. Nykyään yhteiskunnan ongelmatkin ja niiden lisäämä pahoinvointi tunnutaan niputtavan yksilön ongelmiksi.

--------

Ymmärrän, että jotkut tilat voi olla niin kipeitä, että niihin voi haluta jotain lääkettä joka voi helpottaa oloa. Ja ymmärrän, että jollakin on positiivisempia kokemuksia psykiatriasta.. Kunnioitan niitä. Toisaalta näen myös psykiatriassa myös asioita, jotka vaarantavat ihmisten hyvinvointia. En suosittelisi esim. läheisille nykymalliseen psykiatrian hoitosysteemiin lähtemistä, koska se on riski hyvinvoinnille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Itselläni on kokemusta vain lääkäreistä jotka on lääkelääkelääke lääkkeenperään lääke. Ja on aivan sama mitä haittaa on kokenut niin se on silti lääkelääke jos on huonovointinen (ja minähän olin vieroitusoireissa)."

Useasti ihmettelen, miten ennen vanhaan ja sitä ennen esi-isiemme aikoihin asti on pärjätty ilman lääkelääkkeitä. Elämän on täytynyt olla todella kovaa, kun ei ole ollut turvallisia ja hyvin siedettyjä valmisteita aivojen kemiallisia epätasapainotiloja korjaamaan. Miten helvetissä ihmiset ovat voineet selvitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sitä ei juuri oteta huomioon. Jos invalidisoituu hoidoista, niin sitten riittää lisää diagnooseja joilla voidaan vaan ohittaa saatu harmi. Hoitoja löytyy loputtomasti vielä harmien jälkeenkin, lääkettä, sähköä, sähköä, lääkettä."

Lääkehaitoista olen jo varmasti saanut oman osuuteni.
        Muistin ja ajattelun häiriöitä on jo nyt melkolailla.
        Siksi katson, ettei pääni kestäisi ensimmäistäkään sähköhoitokertaa.
        Lopputuloksena olisi kohdallani todennäköisimmin akineettinen mutismi tai vastaava tila. Pian en kykenisi enää huolehtimaan itsestäni ja asioistani. Dementoituisin ja joutuisin luopumaan kokopäivätyöstäni. Yhteiskunnan tarjoama kymmenien vuosien koulutuspanos valuisi hukkaan.

Syy olisi kuitenkin edelleen potilaassa, joka ei halua ottaa hoitoa vastaan ja parantua. Tai potilaan asenne on väärä.

• Anonyymi

"Hei olen 39vuotias mies ja kärsinyt syvästämasennuksesta jo lähes 10 vuotta ja nyt lääkärini on ehdottanut sähköshokki hoitoa masennukseeni.Minkä lainen olo jää hoidon jälkeen ja kuinka monta kertaa pitää käydä hoidossa???ja ennenkaikkea mitä siinä tapahtuu???"

Jos minulle lääkäri ehdottaisi sähköshokkihoitoa, niin sanoisin hänelle, että lääkäri on hyvä ja menee ensin itse sähköshokitettavaksi. Ja minä katselen samalla vierestä. Vasta sen jälkeen voin mennä itse.

• Anonyymi

Kun lääketiede tarjoaa tämänkaltaisia hoitoja on hieman vaikea perustella uskomushoitojen kannattajille mikä heidän metodeissaan on vikana.

• Anonyymi

ECT-laitteilla tehdään raakaa bisnestä siinä missä kaiken maailman psyykenlääkkeilläkin. Potilaat ovat niitä, jotka joutuvat ottamaan näiden bisnesten sidosryhmien tuottamat iskut vastaan.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ECT-hoito tuntuu uskomushoidolta varmaan esim. tutkija John Readin ja Irving Kirschin mielestä:

https://theconversation.com/no-evidence-that-ect-works-for-depression-new-research-139938

ECT:tä ei ole edes juurikaan tutkittu plasebokontrolloiduissa kokeissa, eikä olemassa olevienkaan tutkimusten mukaan niiden näyttö sen hoidosta vakavan depression hoidossa ole kovinkaan uskottavaa. Peräti 55 % saa pitkäkestoisen muistihäiriön, minimissään 12 % mikä sekin on aika paljon tällistä, joka vähemmistööä potilaista piristää ja siitäkin on näyttöä vain hyvin lyhytaikaikaisesta ja sattumanvaraisesta "kiksistä". Yhtä hyvin voisit rakentaa koe-astelman, jossa lyöt nukutettuja potilaita pesäpallomailalla päähän ja tutkisit sitten vaikutusta depressioon ilman, että kontrolloisit sen enempää lääkärien kuin potilaidenkaan odotuksia hoidon tehosta. On olemassa hämmästyttäviä tutkimuksia, joissa plasebo on saanut jopa liikuntakyvyttömän parkinson-potilaan liikuntakyvyn takaisin pelkän uskon voimalla tai nosebo vienyt ihmisen teholle. Onkin anteeksi antamatonta käyttää hoitoa, jonka taustalla olevaan tutkimusnäyttöä ei ole edes plasebokontrolloitu ja jonka riski jopa elinikäiseen aivovaurioon on huomattava. Mieluummin tosiaan menisin homeopaatin tai energiaparantajan luokse, kuin sähköshokkihoitoon ihan siksi, että uskon hyppy omaa pienempiä riskejä. Energiahoitoon uskominen ei sentään vaurioita aivoja eikä vie muistia. Masennuslääkkeitä sentään yritetään plasebokontrolloida enemmän tai vähemmän onnistuneesti ja tutkimusten pohjalta onkin ilmeistä, että niiden keskeinen vaikutusmekanismi on plaseboa. Ihmiset tulkitsevat minkä tahansa vaikutuksen, jonka saa lääketieteellisen auktoriteetin antamasta hoidosta, merkiksi hoidon "tehosta". Sillä voi itsessään olla huomattavia seurauksia hoidon tuloksiin etenkin kokeissa, jossa oletuksena koehenkilöillä on usein, että hoidosta pitää hyötyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ECT:tä ei ole edes juurikaan tutkittu plasebokontrolloiduissa kokeissa, eikä olemassa olevienkaan tutkimusten mukaan niiden näyttö sen hoidosta vakavan depression hoidossa ole kovinkaan uskottavaa. Peräti 55 % saa pitkäkestoisen muistihäiriön, minimissään 12 % mikä sekin on aika paljon tällistä, joka vähemmistööä potilaista piristää ja siitäkin on näyttöä vain hyvin lyhytaikaikaisesta ja sattumanvaraisesta "kiksistä". Yhtä hyvin voisit rakentaa koe-astelman, jossa lyöt nukutettuja potilaita pesäpallomailalla päähän ja tutkisit sitten vaikutusta depressioon ilman, että kontrolloisit sen enempää lääkärien kuin potilaidenkaan odotuksia hoidon tehosta. On olemassa hämmästyttäviä tutkimuksia, joissa plasebo on saanut jopa liikuntakyvyttömän parkinson-potilaan liikuntakyvyn takaisin pelkän uskon voimalla tai nosebo vienyt ihmisen teholle. Onkin anteeksi antamatonta käyttää hoitoa, jonka taustalla olevaan tutkimusnäyttöä ei ole edes plasebokontrolloitu ja jonka riski jopa elinikäiseen aivovaurioon on huomattava. Mieluummin tosiaan menisin homeopaatin tai energiaparantajan luokse, kuin sähköshokkihoitoon ihan siksi, että uskon hyppy omaa pienempiä riskejä. Energiahoitoon uskominen ei sentään vaurioita aivoja eikä vie muistia. Masennuslääkkeitä sentään yritetään plasebokontrolloida enemmän tai vähemmän onnistuneesti ja tutkimusten pohjalta onkin ilmeistä, että niiden keskeinen vaikutusmekanismi on plaseboa. Ihmiset tulkitsevat minkä tahansa vaikutuksen, jonka saa lääketieteellisen auktoriteetin antamasta hoidosta, merkiksi hoidon "tehosta". Sillä voi itsessään olla huomattavia seurauksia hoidon tuloksiin etenkin kokeissa, jossa oletuksena koehenkilöillä on usein, että hoidosta pitää hyötyä.

Olisi hyvä, jos psykiatrien tarjoamat hoidot testattaisiin psykiatreilla itsellään. Koskee niin ECT:tä, TMS:ää, psyykenlääkkeitä kuin kaikkea muutakin. Näin heidän puheilleen hoitojen turvallisuudesta ja hyvästä siedettävyydestä saataisiin enemmän katetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi hyvä, jos psykiatrien tarjoamat hoidot testattaisiin psykiatreilla itsellään. Koskee niin ECT:tä, TMS:ää, psyykenlääkkeitä kuin kaikkea muutakin. Näin heidän puheilleen hoitojen turvallisuudesta ja hyvästä siedettävyydestä saataisiin enemmän katetta.

Heille voisi aueta asiat paremmin jos itse kokeilisivat hoitojansa. He voisivat kokeilla esim. vieroitusoireita liian nopeasti lasketun masennuslääkkeen ym jälkeen tai akatisiaa tai antipsykootin vaikutusta älyllisiin toimintoihin. Tai masennuslääkkeen vaikutusta tunne-elämään ja seksipuolelle. Toki ECT muistihäiriötkin voisi olla opettavaisia.

Sitten voisivat miettiä uudestaan sitä miten määräävät lääkkeitä, mitä niistä kertovat potilailleen ja muita syvällisiä asioita kuten että potilaan kokema suuri kärsimys voi kummuta lääkkeistä

• Anonyymi

Avausta kirjoittaessasi olet ollut noin 70 vuotias. Olet myös KD puolueen kannattaja. Saako teillä ihan johdon luvan kanssa kirjoittaa oman ikänsä aina vaan nuoremmaksi?

• Anonyymi

Äidilläni oli masennusta ,ahdistusta,unettomuutta.Sai 1 viikon aikana 3 kertaa sähköshokki hoitoja ja parani täysi.Siitä aikaa jo 50v.

• Anonyymi

"Antaa toisen ihmisen määritellä ongelmansa ja ratkaisut niihin jota tapaat hyvin harvoin.
      Hän määrittelee ongelmasi tehden ongelmistasi stereotyyppikuvauksen. Alat sitten sen kautta määrittelemään itseäsi ja miettimään että et voi välttämättä parantua ollenkaan psykiatrisesta sairaudestasi. Ainut ratkaisu on lääkkeet ja sähköhoidot tai mitä hoitosysteemillä on tarjota."

Niin. Tähän "hoitomuotoon" kuuluu usein, valitettavasti, myös annos empatiaa. Lääkärit ja muut mt-ammattilaiset eivät nimittäin yleisesti ottaen ole keskimääräistä ihmistä ilkeämpiä tai kylmempiä (ehkä jotkut heistä ovat), he ovat tavallisia ihmisiä jotka pääpiirteittäin suhtautuvat kanssaihmisiinsä ja potilaihinsakin suht. ystävällisesti ja haluavat joskus jopa auttaa. Lääkäri tarjoaa vastaanotollaan juttutuokion, jota ahdistunut, usein yksinäinen ja sosiaalisia katkoksia kokenut potilas tarvitsee (tarvitsee, ehkä enemmän kuin mitään muuta). Juttutuokio saattaa kestää 10-20 minuuttia, se saattaa koostua suurimmaksi osaksi pinnallisista vointikyselyistä ja lääkkeiden määräämisestä, diagnosoinnista, eikä siten sisällä mitään oleellista potilaana olevan ihmisen elämäntilanteen kannalta. Se sisältää kuitenkin hetken toisen ihmisen läsnäoloa. Valkoisessa takissa, noin puolentoista metrin päästä, josta asti lämpö säteilee. Ehkä lääkäri katsoo potilastaan silmiinkin pari kertaa. Usein hän hymyilee. "Tämä lääke varmasti auttaa!" hän toteaa optimistisesti, kun edellinen lääke ei auttanut ja tuotti vaan tukalia haittoja, joita sanottiin sivuvaikutuksiksi... Kun lääkäri niin iloisesti hymyilee potilaan lähtiessä, potilas ymmärtää, että tämä haluaa hänelle parasta. Haluaa hänelle hyvää. Hän lähtee, tuntien saaneensa jotain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5144
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4328
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2244
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1174
    Aihe