Olen ensimmäisen vuoden opiskelija lukiossa, neljäs jakso aluillaan. Kaksi ensimmäistä meni todella hyvin, jaksoin käydä koulussa, tehdä ahkerasti läksyjä ja lukea kokeisiin hyvin tuloksin. Kolmannen jakson puolivälistä asti olen kuitenkin kärsinyt uupumuksesta, jatkuvasta väsymyksestä, univaikeuksista... Vanha masennus, josta luulin jo päässeeni voitolle, on palailemassa. Lisäksi minulla on mahdollisesti raudanpuutosanemia. Mikään ei enää innosta, aamulla ei jaksa nousta saati sitten lähteä kouluun. Ja jos jaksan lähteä aamulla, lähden kesken päivän pois.. Ahdistaa aikataulut, rästiin jääneet tehtävät, harteilleni asetettamani "valtava" työtaakka (minulla on korkeintaan 4-5 kurssia/jakso) ja suuret odotukset, yksinkertaisesti vain tuntuu että minulta vaaditaan tällä hetkellä ihan liikaa.
Olen kärsinyt nuorempana koulukiusaamisesta, yksinäisyydestä, masennuksesta ja kaikenlaisista muistakin mielenterveydellisistä ongelmista. Olisi pitänyt hoitaa ne silloin pois, mutta jotenkin kuvittelin että kaikki johtui ahdasmielisestä ympäristöstä, ja asia korjaantuisi muuttamalla muualle. Auttoihan se hetkeksi, mutta tajusin sitten etten löytänyt täältäkään kavereita, enkä viihdy. Tuntuu että kaikki katsovat minua jotenkin kieroon ja pitävät minua kauhean laiskana ja saamattomana (tai sitten se olen vain minä itse?).
Tällä hetkellä tuntuu että ainoa keino jaksamiseen olisi keskeyttää lukio-opinnot ja hoidattaa pää kuntoon. Ajatuskin lukion lopettamisesta tuntuu kuitenkin ihan hirveältä, vanhempani pettyisivät valtavasti, kun ovat kuitenkin todella paljon uhranneet aikaa ja rahaa jotta pääsisin juuri tänne opiskelemaan. Tuntuu ettei lukio ole sittenkään oikea paikka. En vain jotenkin osaa enää "perääntyä", enkä ollenkaan tiedä mitä tekisin jos en kävisi lukiota. Mikään ala ei kauheasti kiinnosta ja olen aina inhonnut opiskelemista...