En kestä tätä enää

kuntoremontti

Olen saanut nyt todellakin tarpeekseni näistä liikakiloista ja huonoista elämäntavoista. Olen valmis kunnon remonttiin, mutta en tiedä mistä aloittaisin? Olen 42 vuotias ja ylipainoa noin 26 kiloa, mutta rasvaprosenttia en ole uskaltanut edes mittauttaa. Olin nuorempana aika hyvässä kunnossa ja tykkään urheilusta vieläkin, viime aikoina enemmän kuitenkin sohvalta käsin..

Miten minun pitää treenata jotta rasva palaa ja lihakset kasvaa turavlliseen tahtiin? Hankinko laitteita kotiin ja urheilen "vanhanaikaisesti" kotona ja luonnossa vai hankinko kuntosalikortin ja jonkunlaisen kunto-ohjelmankin? Kaipaisin myös joitain hyviä perusohjeita ruokavalioremonttiin. Mitä saa syödä ja mitä ei? Kaipaisin neuvoja, joista ilosi hyötyä minulle ja vaimolle. Toivon, että jos itse saan kunnon nousemaan ja kiloja karisemaan niin hänkin seuraa esimerkkiäni. Vaimolla tosin ei ole paljoa liiakakiloja, mutta niistäkin paristakin valittaa koko ajan. Olisi kiva jos tästä tulisi yhteinen harrastus.

49

3685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoilija100

Mene (menkää) johonkin kuntokeskukseen, jossa teille aluksi laaditaan kunto-ohjelma(t). Näissä nykyisissä keskuksissa on todella monipuoliset laitteet ja monentyyppisiä ryhmäliikuntatunteja erilaisille tasoryhmille. Yksinhän ei tule liikuttua tarpeeksi jos on vähänkin "laiska", mutta nämä paikat ovat kivoja :-)

• aikaisesti.

Minäkin harjoittelen ja kotona. Olen jo vuosia harjoitellut ihan kotona ja tulokset alkavat näkyä. Ikää löytyy jo yli 40 minultakin ja löytyy myös pyykkilautavatsa ja lihaksikkaat käsivarret,eli timmissä kunnossa olen. Syön aika tavallista ruokaa valkuaispitoista,mutta roskaruokaa ja limsoja en käytä,kuten en alkoholiakaan. Hyödynnän myös hyötyliikunnan ja joka päivä treenaan,siis kotona. Monet personal trainerit,vai oliko ne rainereita suosittelevat lepopäiviä,mutta niitä en ole pitänyt ja tulokset puhuvat puolestaan. Voin sanoa,että olen paremmassa kunnossa fyysisesti,kuin parikymppisenä. Miksi maksaa kalliita kuntosalimaksuja,kun samaan tulokseen pääsee kotonakin? Kotona treenatessa on sekin etu,ettei tarvitse lähteä erikseen salille. Suosittelen kaikille lämpimästi kotona harjoittelemista. Vanhassa sananlaskussakin sanotaan,vanhassa vara parempi,kuin pussillinen uusia. Tv.Timmimies.

• Pikku-A

"Miksi maksaa kalliita kuntosalimaksuja,kun samaan tulokseen pääsee kotonakin? "

No jos ei mitään erityisen hyvää kuntoa edes aio hankkia, niin miksei. Jos treenataan oikeasti kovaa-on jo pakko pitää lepopäiviä-kunto ja voima kasvavat LEVOSSA, ei treenatessa.

• Elämäntaparemppa

Ruokailun suhteen olisi hyvä vähitellen lisätä kasvisten, marjojen ja hedelmien määrää, ja vastaavasti vähentää turhia hiilihydraatteja, eli lautaselle vähemmän leipää, perunaa, riisiä ja pastaa, korvaa ne vaikka salaatilla ja höyrytetyillä kasviksilla, sekä lisäämällä proteiinien määrää (=esim. lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita). Vältä jatkuvaa leivän mussuttamista, itselläni se oli ongelma koska pidän tuoreesta leivästä! :) Nykyään 0-2 viipaletta päivässä kuluu leipää, ja ehkä 1 peruna tai vastaava määrä riisiä/pastaa.

Mutta toki välillä pitää sallia itselleen vaikka makaronilaatikkoa, joka on herkkuani! Se kuitenkin kannattaa valmistaa tummasta pastasta, niin tulee enemmän ravintosisältöä. Myös tavallisen valkoisen riisin voi vaihtaa täysjyväriisiin, villiriisiin, tms kuitupitoisempaan vaihtoehtoon.

Liikunnan suhteen olisi ehkä ihan mukavaa itsesi kannalta käydä muutama kerta kuntokeskuksessa kokeilemassa laitteita ainakin ennen kuin ostat kotiin mitään. Kuntopyörä tai crossari polttaa hyvin kaloreita koti-oloissakin, ja sopivat naisille ja miehillä yhtälailla.

• Iki-Liikkuja

neuvoja.....leipä (rukiinen) ja perunahan ovat niitä terveellisiä perusruokiamme, eikä kalliit kuntosalit ole todellakaan välttämättömiä kunnonparannukseen. Taidat kuulua niihin kalpeisiin kasvissyöjä "tekstiili-urheilijoihin", joille näkyvyys on tärkeämpää, kuin itse liikunta ja terveys? D=)

• kotiruokaisa
        Iki-Liikkuja kirjoitti:

neuvoja.....leipä (rukiinen) ja perunahan ovat niitä terveellisiä perusruokiamme, eikä kalliit kuntosalit ole todellakaan välttämättömiä kunnonparannukseen. Taidat kuulua niihin kalpeisiin kasvissyöjä "tekstiili-urheilijoihin", joille näkyvyys on tärkeämpää, kuin itse liikunta ja terveys? D=)

Itse olen myös sitä mieltä, että tarveellistä perusruokaa, niin kyllä se paino tippuu pikkuhiljaa, jos vaan muistaa liikkua! Mikä tahansa ruoka varmaan lihottaa, jos ei sitä kuluta! Minä olen kyllä jättänyt leivän vähemmälle, mutta ihan vaan siitä syystä, että se turvottaa. Eikä pidä syömän sitä pullamössöleipää!

• ihan alkuun suosittelisin "vain" kävelylenkkejä vaikka pienissä pätkissä päivän aikaan n.15-20 min kerta.muutaman viikon säännöllisen lenkkeilyn jälkeen vasta aloitat kuntosalia kun elimistö on hiukan tottunut harjoitteluun! teillähän on ihanne tilanne jos kerta molemmat olette kiinnostuneet kunnon kohotuksesta,kaksin se on aina mielekkäämpää ja voitte vähän "potkia" toinen toistaan eteenpäin mikäli säännöllisyys meinaa unohtua!ruokailusta sen verran;ylimääräiset sokerit hiilihydraatit pois ruokavaliosta! itse suosin proteiinipitoista ruokavaliota ja välipaloina hedelmiä,kasviksia! rasvojen saanti on myös tärkeää rasvaaineenvaihdunnan pitämisessä toiminnassa! pääsääntöisesti normaali kotiruoka kyllä on ihan hyvä ja sillä tulee hyvin toimeen normaalissa kuntoilumielessä,muista kuitenkin kohtuus kaikessa ja syö pieniä annoksia useasti päivässä, yhtäherkuttelupäivää viikossa unohtamatta! itse olen näillä opeilla treenannut 1/2 vuotta ja tulosta on tullut! toivottavasti tästä on jotain apua teillekin ,tv jenkkifutari 40-v

• diettaaja mies

minusta sinun täytyy löytää se oma tapasi harrastaa.eli jos olet sali ihmisiä mene ehdottomasti salille,mutta elä unohda ruokavalion tärkeyttä.minä olen pudottanut painoa 30kg ja pelkästään salia,lenkkeilyä,ja ruokailua järjestämällä.minä laitoin 2 päivän ajan paperille kaiken minkä söin ja siten katsoin finellin sivulta paljonko olen syönyt.eli laskin todellisen kalorin saantini!!.se ainakin yllätti minut täysin,mä oli syödä puputtanu kauheasti liikaa!!.nyt olen vähentäny syömisiäni mutta olen nostanut proteiinin saantiani ettei dietti varasta hiellä aikoinani hankkimia lihaksia.samoin lauantaina mä vietän ns roskaruoka päivän jolloin syön mitä haluan ja kuinka paljon haluan.mutta täytyy tunnustaa että en sillonkaan ratkea sipsi linjalle koska en pidä sipseistä yms.
      minusta noi nykyajan kunto ohjelmat on turhia jos et ole päässäsi tehnyt selväksi että nyt le höllö lihat lähteen!!miksi maksaisit jollekkin fitnes klubille jäsen maksua jos et todella meinaa hyödyntää sitä..mutta jos haluat lenkkeillä osta sykemittari niin näät minkälainen on syke alueesi ja huomaat paljonko kyseinen treeni kulutti kaloreita.minulla on aina sykemittari lenkillä mukana.sillä pystyy hyvin treenaamaan rasvanpoltto sykkeellä tms.
      samoin jos sulla on joku kaveri jonka voit pyytää lenkille mukaan,se on hyvä homma.näin treeni menee kivuttomasti läpi eikä tehokaan jää alakanttiin kun aina on pieni kisa käynnissä.ja parasta sillon sulla on juttukaveri jonka kanssa voi parantaa maailmaa..
      sä saat nopeasti tuloksia aikaiseksi kun tarkkailet hiilarien saantiasi.moni ihminen syö uskomattomia määriä pastaa,leipää,nuudeleita yms.kun itse aikoinani jätin ilta palaltani leivän pois ja korvasin sen hedelmällä sain jo sillä kuukaudessa 2kg pois.
      mutta mielestäni paras keino on se että menet saunan jälkeen alastomana kokovartalo peilin eteen ja katsot oletko tyytyväinen näkemääsi? ja jos et ole mietit mitä pitää korjata ja oletko valmis tekemnään sen eteen töitä????.minulla asia alkoi juuri näin ja päätöksen tehtyäni loppu meneekin omalla painollaan.
      helppoa se ei aina ole mutta ei sen tarviikkaan olla riittää kun sinulla on tavoite jota kohti ryömit.
      nyt kun aloitat saat vielä ennen kesää näkyviä tuloksia aikaiseksi.

• kuntoilija101

Pitää olla lujana ja tosi päättäväinen jos aikoo kotona kuntoilla ! Jonkinaikaa viitsii, mutta sitten helposti lopahtaa. Aikoinaan yritin kuntoilla kotona, mutta myin lopuksi kuntopyörän yms.roinan pois. Käsipuntit jätin. Muutaman vuoden päästä menin sitten puolivahingossa salille ja siitä lähtien olen siellä käynyt jo viiden vuoden ajan - ja nyt olen itseeni tyytyväinen. Jäsenmaksuna viiskymppiä kuukaudessa ei ole paljon - itseensä sijoitettuna (en siis sijoita rahojani esim. autoihin). Käyn salilla epäsäännöllisen säännöllisesti, se ei ole elämäni ykkösjuttu, mutta käyn siellä hyvin usein, lepopäiviä unohtamatta.

• manatoonari

Terve!
      Olen ollu 5 v sitten tismalleen samassa "jamassa" siihen päälle vielä erittäin korkeat verenpaineet ja veriarvot, eikä ikää ollu kuin 32v!!! Nyt 25kg kevyempänä ja muutamie maratooneja juosseena voisin OMIIN kokemuksiin perustuen antaa muutamia vinkkejä (samoin yritän kertoa mitä ei kannata tehdä, ettei käy niinkuin minulle alkuun)
      1. aloita liikunta pienin kerta-annoksin eli otetaan liikunnasta tapa. Esim 15min joka päivä(jos paikat kipeät niin huilia väliin) reipasta kävelyä. Tätä 2-3viikoa, tarkoituksena saada ns. rytmi päälle. Alkuun on enemmän intoa kuin järkeä, joten mielumin nälkää huomiseen kuin liian paljon liian aikaisin. Joka pahimmillaan johtaa loukkaantumisiin/ sairasteluihin
      2. Tee harjoitteita monipuolisesti, eli kävely, sauvakävely, uinti, hiihto, kuntpyörää, pyörää, crostrainer yms.... Tällöin et rasita liikaa samoja lihaksia. Mutta tätäkin mahdollisuuksien mukaan
      3. Alkuun kannattaa hommata sykemittari. Eli oletetaan että sinun maksimi sykkeesi on noin 220-ikä (tämä on suuntaa antava, syke on yksilöllinen) eli noin 180. Tällöin sinun sykealueesi olisi luokkaa 100-140 alkuun. Eli puhutaan ns. peruskuntoalueesta. Alkuun sykkeet on korkealla, mutta ajan kanssa maltilla ne tippuu :)
      4. Ruokavaliolla saat 75% painonpudotuksestasi hallintaan, eli itse liilunta ei riitä, mutta on hyvä tuki.
      - kaikki makeiset pois*
      - kaikki alkoholi pois*
      - ruokarytmitys 5-6 kertaa päivässä, tyyliin aamiainen, välipala, lounas, välipala, illalinen, iltapala. Annoskoot pienimmiksi korostaen PROTEIINEJA!! eli 40-50% hiilareita, 30% proteiineja ja loput rasvoja (rypsi, kalanmaksa, jne..hyvät rasvat) Välipalat esim rahkaa/ rasvatontajugurttia/ raejuustoa. Koska painonpudotus tehdään rasvoista EI LIHAKSISTA, siksi paljon protskuja!!! Ja ruokalautanen niin että 50% salaattia, 20% perunaa, riisiä jne loput lihaa (kanaa, kalaa, nautaa) ja salaatin sekaan jos mahdollista tilkka oliivi tai rypsiöljyä. Unohda salaatti lautanen, koska näin salaatti vie tilaa isosta lautasesta.
      - Sitten kohtaan * = herkkupäivä ;) Salli itsellesi kerran viikkoon ns. herkkupäivä. Silloin ei katsota syömisen perään. Ittelläni on tapana tehdä saunalenkki ja sen jälkeen saunaan muutama olut, makkaraa, jäätelöö jne....herkuttelua perheen ja hyvien sarjojen parissa lauantaina. TOIMIII usko pois

5. Muista pitää välillä lepopäiviä !! Koska kunto nousee levossa, eli rasituksen ja levon suhde oikea Kunhan olet veivannut tuota jokapäivä(muista pitää huilia jos paikat kipeät) 15min sen 3 viikkoa, sen jälkeen nostetaan aikaa 20-30min taas 3-4viikkoa jne.... Muista että jos jokin paikka on kipeä esim. polvet niin mieti jotain muuta lajia kävelyn/ juoksun sijaan, esim ui/ pyöräile. Tämä joka päivä jotain teema sopii kevyille pk-alueen treeneille, kunhan kuntosi nousee ja painosi laskee voidaan ottaa kovempaa mukaan, mutta se sitten 3-4kk päästä.

T. hikiliikkuja

• manatoonari

Kun tuo 5000 merkkiä ei riitä mihinkään ;=)

Teen nyt esimerkki "ohjelmat" alkuun ja sitten 3-4kk päähän jolla saadaan hieman enemmän tehoja irti. Alkuun otetaan niveliä säästäviä lajeja, ja kun painosi tippuu otetaan juoksua mukaan (jos nyt juoksusta tykkää)
      Ensimmäiset 3-4viikoa
      ma - su 15min kävelyä päivittäin
      Tuo voi tuntua hölmöltä ja ei kehittävältä, mutta kuten alussa sanoin rytmi reenaukseen on oleellinen asia, eli hyvä rytnmi treeneissä ajaa väkisin myös painonhallintaan ja oikeisiin ruokalu tottumiksiin. Itselläni jos on ollut sairauksien takia vaikka 2-3viikkoa paussia niin kylläpä jäätelöä menee ;=) Äkkiä mieli repsahtaa kun ei lenkille pääsekkään, jännä homma muuten
      Ja noita reenejä siis voi tehdä muutakin kuin kävellä, esim uinti, kuntopyörää, hiihtoa, kuntosalia jne...
      viikot 4-8
      ma: reipas sauvakävely 30min (venyttelyjä pohkeet, reidet) syke 120-140
      ti: kevyttä kävelyä 20min syke 120 (tai lepo)
      ke: reipas sauvakävely 30min (venyttelyjä pohkeet, reidet) syke 120-140
      to: kevyttä kävelyä 20min syke 120 (tai lepo)
      pe: kevyttä kävelyä 20min syke 120 (tai lepo)
      la: reipas sauvakävely 30min (venyttelyjä pohkeet, reidet) syke 120-140 herkkuja
      su: pitkä rauhallinen kävely tms... 60-90min syke 100-130
      Ja noita reenejä siis voi tehdä muutakin kuin kävellä, esim uinti, kuntopyörää, hiihtoa, kuntosalia jne...

Sitten lähetään -10-15kg kevyempänä yrittelemään juoksua ;=)

ma: 40min josta 10min kävelyä alkuun / 15min osuus 1min juoksu (ei kovaa vaan hölkkää) 2min kävely (eli 5 kertaa siis juostaan 1min ja 2min kävellään) loppuun 10min verryttelyä kävellen. Tämän voi tehdä myös pyörällä/ hiihtäen/ vesijuosten jne...
      ti: 45min sauvakävelyä
      ke: lepo
      to: 50min josta 10min kävelyä alkuun / 30min osuus 1min juoksu (ei kovaa vaan hölkkää)2min kävely loppuun 10min verryttelyä kävellen. Tämän voi tehdä myös pyörällä/ hiihtäen/ vesijuosten jne...
      pe: lepo
      la: 50min josta 10min kävelyä alkuun / 30min osuus 2min juoksu (ei kovaa vaan hölkkää)3min kävely, loppuun 10min verryttelyä kävellen. Tämän voi tehdä myös pyörällä/ hiihtäen/ vesijuosten jne...
      su: pitkä rauhallinen kävely 90min syke 100-130 (tämäkin muuttuu ajan kanssa juoksusksi kun huomaat että sykealueelle pääsy vaatii juoksua, malttia!!!!)

Tästä pikkuhiljaa juoksujen osuus kasvaa ja kävelyjen pienenee. Tietysti jos ei halua juosta, niin aina voi tehdä muuta, sillä lajeja kyllä löytyy!!!

Toivon sinulle alkuun malttia ja pitkäjänteisyyttä, koska nopeilla ja älyttömillä dieteillä ei saa MITÄÄN PYSYVÄÄ aikaiseksi. Itse olen ollut samoissa painoissa -25kg jälkeen kohta 5vuotta, ja voin sanoa että painon tiputus on helpoin osuus, tavoite lukemissa pysyminen on helvetin paljon vaativampaa, ja siihen ainoa lääke on ruoka/ liikunta rytmin pysyvyys!!!'

T. hikiliikunta tuli elämäntavaksi

• Kerrankin joku kirjoittaa täällä pelkkää asiaa! Manatoonarin ohjeet ovat juuri sitä, mitä sun kannattaa noudattaa. Alussa hirveä into päällä tekee mieli tehdä pidempiä lenkkejä kuin kunto kestää, ja se yleensä kostautuu myöhemmin harrastuksen lopettamisena. Liikunnasta ja sopivasta ravinnosta pitää ensin tulla tapa ja sitten voi kiristää tahtia. Yleensä tähän menee kai kuukauden verran ainakin. Itselle kannattaa etsiä sellainen laji, joka tuntuu omalta. Kukaan ei jaksa harrastaa sellaista lähes päivittäin sellaista liikuntaa, joka tuntuu itselle tavalla tai toisella vastenmieliseltä. Lykkyä tykö, helppoa se ei missään tapauksessa tule olemaan!

• Jos haluat tuloksia niin astu nykyaikaan ja nappaa tosiasioita sarvista kiinni. Painonpudotus on tottakai kummankin, terveellisen ruokavalion ja liikunnan yhteistulosta. Mutta sinun ei tarvitse hankkia itsellesi personal traineria jolta saat kalliit kuntosali- ja ruokavalio-ohjelmat, sillä samat ohjeet löytyy internetistä.

Onko sinulla hyvä englanninkielentaito? Paino-ongelmien kanssa taistelevien tavallisten pulliaisten rukouksiin on vastattu www.bodybuilding.com toimesta, ja vaikka sivu tarkoittaa suomeksi kehonrakennusta, ei se tarkoita että kyseessä olisi kehonrakentajille tarkoitetut ohjeet.

Käytän itse kyseisten sivujen ohjeita nykyään, ja käytin ennenkin (ennen varusmiespalvelusta) ja nyt olen taas hyvässä matkassa kohti rautaista fysiikkaa (6 viikkoa ja 6kiloa rasvaa poltettu tähän mennessä).

nettisivuilla on juuri tarpeisiisi sopiva ruokavalio/treeniohjelma , joka ottaa huomioon ikäsi ja tavoitteesi.
      Ryhtyäksesi tähän haasteeseen, se edellyttää että hankit paikalliselta kuntosaliltasi kuntosalikortin.
      Suurin haaste tulee kuitenkin olemaan itsekuri. Mitä enemmän lipsut, sitä vähemmän tuloksia voit odottaa.
      Mutta jo pienellä vaivalla tulet saamaan hyviä tuloksia aikaan. Liikunta tulee olemaan mielekästä ja sivuilta löytyy tarkka kuntosaliohjelma video-opastuksineen sekä ruokavalio-ohjelma.

MUTTA sitten asiaan, hyppää samaan kelkkaan kuin minä, ja ota haaste vastaan. Annan suoran linkin ohjelmasta joka on tarkoitettu 40 vuotiaalle miehelle, jonka tavoitteena on painonpudotus :
      http://www.bodybuilding.com/guides/male-over40-fat-loss/intro

Jos löydät haasteellisena ymmärtää jotain englanninkielenpuutteen takia tai herää kysymyksiä , ota minuun ihmeessä yhteyttä, olen mielelläni avuksi.

Sitten ei muutakun kohti parempaa mieltä,fysiikkaa ja terveyttä.

• kunto-ohjelmani

on seuraavanlainen. Kävelen joka päivä reipasta vauhtia 15-20km ja siinä on lisänä noin 1000-1500 porrasta sykettä nostamassa. Tässä kaupungissa noita portaita riittää ja yksi askel portaissa vaastaa kymmentä askelta tasaisella. Ylävartalo tosin jää vähemmälle, mutta välillä nostelen painoja kotona. Sadepäivinä teen kotona porraskuntoilua joka tarkoittaa sitä, että menen alakerran ja yläkerran väliset portaat 10kertaa välillä huilaten ja kun sen toistaa 10 kertaa niin kunto nousee kivasti. Välillä kävelen juoksumatolla (juoksemaan en pysty halvaantuneen jalkaterän takia), juoksumatolla on kiva samalla katsella telkkaria. Syön myös ruokaa, jossa on aika paljon proteiinia. Paino pysyy mukavasti hallinnassa vaikka välillä munkit maistuvatkin.

Olen jo 61 olisi mukava tietää moniko samanikäinen tekee päivittäin samanlaisen kävelylenkin. En tarvitse mitään turhia kuntosaleja, sillä kuntoni pysyy hyvänä ilmankin, en haluakaan olla mikään lihaskimppu.

• Jesebielle g

Ei kai sillä kuntomuodolla ja paikalla ole mitään väliä kunhan a) hiki lentää, b) liikkuu säännöllisesti ja c) tykkää siitä mitä tekee. Kuka nyt mistäkin tykkää, joten siitä vaan liikkumaan!
      (Olen mäkin paraskin toisia neuvomaan..itse samassa jamassa ja tänä talvena oon kasvattanut juuret sohvaan enkä ole pahemmin liikkunut..)

• Tavismamma

Sieltä saat vetoapua ja tietoa edullisesti. Ei tartte käydä erikseen ryhmissä. Liikuntavinkkejäkin saa paljon netistä ja kaveri vetoavuksi lenkille, jos ei tuu yksin lähdetyksi. Toki kuntosalikin on hyväksi, jos rahapussi antaa myöten. Olen itse pudottanut kotona kuntoillen ja kalorilaskurin avulla yli 30 kiloa pysyvästi.

• onneks ei tuota:)))

Kuule jättäpä alkoholi pois ensin vähäksi aikaa ja tupakan poltto. Sitten menet kuntosalille ja hommaat jäsenyyden ja personal trainerin ja mittautua rasvaprosenttisi että saat kuunnon ruokavalion . Hyvän elämän perusta on baari illat pois siitä lähtee jo muutama kilo ja juo 3 l päivässä vettä .

• taksapakki

Aloita ulkona liikkumalla (kävely) tehden joka iltaisia lenkkejä ja keventämällä ruokavaliota. Jos tämä onnistuu, etkä laiskistu muutaman viikon jälkeen niin sitten vasta kannattaa hankkia se kuntosalikortti. Kuntosaleilta saat treeniohjelmat yms.
        Valitettavan usein vain ihmiset saavat näitä omantunnon tuskia ja aloittavat laihduttamisen joka kestää pari viikkoa ja sitten innostus hiipuu. Siinä vaiheessa kuntosalijäsenyydestä on vaikea hankkiutua eroon.

Terveellä maalaisjärjelläkin pystyy syömistottumuksia parantamaan, ei siihen mitään ammattilaista tarvita. Lisää hedelmien ja kasvisten määrää ja vähennä rasvoja. Syö monipuolisesti, tarpeeksi usein ja pieniä annoksia päivässä. Laihdut kyllä kunhan kulutat enemmän kuin syöt.

• ALEKSI10000

Ensin, ala liikkumaan... pitkiä kävelylenkkejä. Peruskunto paremmaksi niin jaksat olla aktiivisempi => hyötyliikunta tehostuu. Muista että sen pitää olla mukavaa, koko ajan!

Toisekseen, pasta, perunat yms. hiilihydraatit minimiin. Mielellään kokonaan pois(ei tosin käytännössä onnistu). Paljon proteiinia. Maitorahkaa, raejuustoa, lihaa, kanaa... pelkästään. Ne täyttää mahan ja pitää nälän poissa. Ja kasviksia tietenkin, ja paljon.
        Tärkeintä on pitää nälkä poissa mutta silti vähillä kaloreilla.

Lasket jokaisen tuotteen kalorit. Syöt vain tietyn määrän päivässä. Ja REILUSTI vähemmän kuin millä uskoisit ensin tulevasi toimeen.

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on yliarvostettua. Sekin auttaa mutta 1h lenkin voi kuitata suklaapatukalla.

• ALEKSI10000 kirjoitti:

Ensin, ala liikkumaan... pitkiä kävelylenkkejä. Peruskunto paremmaksi niin jaksat olla aktiivisempi => hyötyliikunta tehostuu. Muista että sen pitää olla mukavaa, koko ajan!

Toisekseen, pasta, perunat yms. hiilihydraatit minimiin. Mielellään kokonaan pois(ei tosin käytännössä onnistu). Paljon proteiinia. Maitorahkaa, raejuustoa, lihaa, kanaa... pelkästään. Ne täyttää mahan ja pitää nälän poissa. Ja kasviksia tietenkin, ja paljon.
        Tärkeintä on pitää nälkä poissa mutta silti vähillä kaloreilla.

Lasket jokaisen tuotteen kalorit. Syöt vain tietyn määrän päivässä. Ja REILUSTI vähemmän kuin millä uskoisit ensin tulevasi toimeen.

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on yliarvostettua. Sekin auttaa mutta 1h lenkin voi kuitata suklaapatukalla.

Totta! pelkällä liikunnalla ei paino laske, vaan ruokavalio kaiken a ja o. Itse olen 45v normaalipainoinen nainen, ja liikun monipuolisesti miltei päivittäin, ja mitä enemmän liikun sitä enempi syön.
        Kävin 5 km hiihtolenkillä ja sen jälkeen hirmu nälkä, söin kuusi voileipää, pullan, oluen ja palan makkaraa eli kulutin hiihtäessä n.400 kaloria ja söin n.1200.
        En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olen joskus pudottanut painoa n.4 kg ja sen tein kalorit laskemalla ja kirjoittamalla syömiset.
        Aina kun haluan pudottaa muutaman kilon niin vähennän urheilua, ettei tule ahmittua.

• Filibendula kirjoitti:

Totta! pelkällä liikunnalla ei paino laske, vaan ruokavalio kaiken a ja o. Itse olen 45v normaalipainoinen nainen, ja liikun monipuolisesti miltei päivittäin, ja mitä enemmän liikun sitä enempi syön.
        Kävin 5 km hiihtolenkillä ja sen jälkeen hirmu nälkä, söin kuusi voileipää, pullan, oluen ja palan makkaraa eli kulutin hiihtäessä n.400 kaloria ja söin n.1200.
        En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta olen joskus pudottanut painoa n.4 kg ja sen tein kalorit laskemalla ja kirjoittamalla syömiset.
        Aina kun haluan pudottaa muutaman kilon niin vähennän urheilua, ettei tule ahmittua.

Aivan varmasti laihtuu, jos ei ahmi makkaroita liikuntasuorituksen jälkeen :-) Täyttävää ruokaa, kasviksia, leipää liikunnan jälkeen.

• kilot pois

käy ostaa luontaistuotekaupasta Bioteekin rasvasiepparit, 3-4 tablettia/ aterialla ja 1-2tabl. välipalalla jos ruoka/välipala sisältää rasvaa. Ruuasta näkyvä rasva pois (meillä syödään paljon lihaa ja aina leikkaan näkyvän rasvan pois) paistamiseen soijaöljyä, uuni valmisteisia ruokia paljon esim laatikoita.
      Lisukkeina käytetään kotona esim wok-vihanneksia (taco-maustetta pintaan ni maistuu hyvältä) tai tuoresalaattia...

Pari kertaa viikossa ulos kävelylle varovasti, ettei nivelet ym rasitu heti alkuun liikaa ja into häviä kipujen takia... kotona voi treenata vaikka istumalihaksia jännittämällä/rentouttamalla, nilkkapainot jalkoihin, kulkea portaita.. (tai kyhätä joku jakkara jolle nousta)

nämä on meidän omia tapoja ja on tominut, välillä käydään tanssimassa tai uimassa, ulkoillaan muuten vain
      ja hyötyliikunta on hyväksi aina....

• stiinukka..

Muuta ruokavaliota siten että vähennät ruoan määrää et välttämättä laatua.Liiku enempi juo vettä.2lirtaa huoneen lämpöisestä vesikannusta.Kylmää vettä ei kraanasta suoraan sa juoda.LIIKU!!!!!!!!!

Itse olen allergikko ja kasvikset ja erit.hedelmät kun sisältää paljon lisäaineita.Sairastun ruuasta ja kelle lisäaineet voi olla terveelliset kysyn vaan?jos ne on omasta maasta sitten ne on terveelliset.
        Syön normaalisti.Luut ja nivelet näkö kyky tarvitsee rasvaa mutta vähän.Sen voi tarkistaa netistä esim.

Ei rasva ole peikko joka vaanii vaan ihminenhän sitä suuhunsa lappaa piilorasvoinakin niiden kanssa voi olla tarkka.Suunnittele monipuolinen ateria itselle ettei näy pian veriarvoissa.5-6 pientä ateriaa ei nälkää ja syö 4h välein.Ei yöllä eikä myöh.illalla.

Mutta NRO 1 avain sana LIIKU!2:juo vettä..kroppa tarvitsee vettä..aineenvaihdunta.Miehillä laihtuminen muutenkin helpompaa ja nopeammin miehet laihtuvat.

• tullut kokeiltua

ni suosittelen kuntosalia/jossa ammattilaiset laativat sulle kunto ohjelman ja rasvaprosentti mittaukseen suosittelen ekaks ennen kuntosalia jos ko.paikassa ei niitä tehä ja eiköhän ruokavalioonki löydy ratkaisuja...pieniä annoksia monta kertaa päivässä,kasviksia ja proteeini pitoisia...vettä kannattaa juoda ja varata vesipullo mukaan myös salille..kuntosalilla tulee käytyä ja tehtyä koska jouduthan maksamaan siitä toisin kuin kotona..kotona on helppo luisia kuntoilusta.

• sitten liiku

OSta sängyn aluset täyteen laitteita ja DVD levyjä ym ohjelmia sekä pika laihdutus matskua ja sitten totea että pitää sittenkin alkaa itse päätellä ja tehdä uusia valintoja.

Riittää kun aloittaa säännöllisen jutun

• mene salille...Sieltä saat neuvoja ja oma personaalrainerin... hyviä samanhenkisiä kavereita.... kotona ei onnistu yksin.... aina "muka" on muuta tekemistä..... Jätä hiilarit ja silti et näe nälkää, saa syödä vatsansa täytee kaikkea hyvää, googlaa niin tiedät, olen 165/65 ikä 51 ja hyvässä kunossa .....

• josephinee

Samat asiat ovat saattaneet jo tulla viestiketjussa, mutta nämä ovat minun ajatuksiani.

Aloita ensin siitä, että pidät vaikkapa viikon ajan ruokapäiväkirjaa, jonne merkitset mitä olet syönyt/ juonut, kuinka paljon ja mihin kellonaikaan. Pistä ylös kaikki, vaikka ottaisitkin yhden makeisen ruokien välissä, niin silti. Viikon jälkeen lähde tarkastelemaan ruokapäiväkirjaasi: onko ateriarytmisi säännöllinen? Naposteletko? Onko ruokavaliossasi tarpeeksi vihanneksia? Ovatko kenties ateriamäärät liian suuria?

Luettelen tässä nyt ranskalaisilla viivoilla asioita, joiden olen huomannut vaikuttaneen omaan laihtumiseeni:

-syö lämpimällä aterialla puolet lautasesta kasviksia
      -totuta itsesi säännölliseen ateriarytmiin. Syö n. 3-4 tunnin välein pieniä annoksia, ei siis koskaan napaa täysin täyteen. Syö hitaasti niin tiedät, milloin olet sopivasti kylläinen.
      -älä napostele
      -jos tekee mieli makeaa, syö sitä heti aterian päälle (näin et jaksa syödä makea yhtä paljon kuin tyhjään vatsaan)
      -käytä täysjyvätuotteita (leipä, pasta, aamiaismurot...)
      -jos käytät maitoa, margariinia leivän päälle tmv., vaihda ne kevyttuotteisiin
      -vältä vaaleaa leipää, sokeria ja alkoholia. Niistä saa liian helposti liikaa energiaa ja ne voivat turvottaa vatsaa.
      -yritä saada itsesi innostumaan liikunnasta. Tee siitä osa elämäntapaa. Koeta löytää sellainen laji tai liikuntamuoto, mikä on mielestäsi kivaa. itseään ei kannata pakottaa mihinkään. Kun löydät sinua miellyttävän lajin, ala harrastaa sitä useammin.
      -"jokainen askel on tärkeä". Liikuntaa ei tarvitse harrastaa hikoilemalla tunnin putkeen, vaan voit aivan hyvin tehdä vaikkapa 15min lenkin pihapiirissä tai hyppiä hyppynarua kotona, mitä vain liikunnan suhteen tekee mieli tehdä.
      -ole pitkäjänteinen, sillä laihdutus vie paljon aikaa. Niin ihanaa kuin se olisikin, niin kilot eivät haihdu pois yhdessä yössä. Ota oikea asenne laihduttamiseen: sitä EI voi siirtää huomiseksi tai ensi viikoksi, se alkaa NYT. Ja jatkuu niin, että et luovuta. Olet vahva. Tämä on sinun omaksi hyväksesi. Muistele, miksi ylipäätänsä aloitkaan laihduttamaan.
      -älä ajattele heti aluksi sitä 26 kiloa, vaan aseta ensin pienempi tavoite, joka mielestäsi tuntuu realistiselta. Ota vaikka ensin tuo kuusi kiloa pois, jonka jälkeen tavoitteena on -10, ja sitten taas uudet -10. Punnitse itsesi vaikka joka sunnuntaiaamu ja merkkaa paino ylös. Painon kehityksestä näet, oletko menossa oikeaan suuntaan laihdutuksessasi, vai pitääkä sinun vielä miettiä liikunta- ja ruokailutottumuksiasi.
      -kun olet laihtunut kilon, pari tai enemmänkin, voi mieleesi tulla tällainen ajatus: "nyt olen kyllä tehnyt niin paljon töitä, että voin vähän herkutella". EI näin! Omat ja muidenkin laihdutusyritykset ovat kariutuneet juuri tähän kohtaan. Tietysti voit joskus syödä jotain hyvää, muttet tällaisessa tilanteessa. Tai se ei ainakaan kannata. Jos ajattelee näin, syö helposti liikaa kaikkea hyvää, siihen tottuu ja sitten on taas vaikea luopua siitä.

Toivotan paljon onnea laihdutuksellesi, ja se tulee onnistumaan vain, jos sinä itse uskot siihen. :)

• jooooo

Itse haluaisin pari vinkkiä antaa eli ruuan suhteen kannattaa ruveta tarkkailemaan mitä suuhunsa laittaa ja ottaa selville mikä on sopiva kcal määrä/päivä sekä kannattaa pitää ruokailu säännöllisenä eli 2-3 tunnin välein tulisi syödä, ettei pääse syntymään isoa nälkää jolloin helposti tulee syötyä kerralla paljon( ei välttämättä koske juuri sinua). Ja jos olet aamuihminen tai on aikaa aamusta niin uskoisin että tehokkain rasvanpolttomenetelmä on se, että lähtee heti herättyään lenkille ilman että syö yhtään mitään, koska silloin keho ryhtyy suoraan käyttämään energiaa kehon varastoista, ei syödystä ruuasta.

Toivottavasti edes jotain apua on näistä vinkeistä, tsemppiä treenaamiseen!

• mun mielesta

on holkkalenkki luonnossa. Tai miksei hiihtoa nyt kun kerrankin ilmat sallii. Ei tarvii mitaan raakkaysmenetelmaa suorittaa, ihan kevyesti alottaa, vaikka kavelylla, perinteisella tai sauvojen kanssa. Luonnossa liikkuminen on niin ihmeellista... Saa yhta aikaa uutta energiaa ja voimaa ja samalla rauhottuu ja stressikin lievittyy useimmiten. Sitten huomaa, kuinka siihen jaa ikaankuin koukkuun ajan kuluessa. Sillon ei mene polttamaan kaloreita, vaan hankkimaan taas sama ihana olo. Sen jalkeen voi laittaa vaikka saunan paalle ja kattoa joku hyva leffa. Ai ai... Ja syoda pitaa, ehka voi vahan vahentaa, mut yhteenveto on se, et kun haluaa ottaa kiloja pois, niin ei saa olla sellasta LAIHDUTTAMISEN meininkia. Pitaa etsia ja keksia muita motiiveja terveellisimpiin elamantapoihin.

• mi... mi... mimmi

Testaa ensin kotitekoisella kuntoilulla, löytyykö sinulta oikeasti ryhtiä. Kuntosalikorttiin kannattaa sijoittaa vasta sitten kun tiedät että löytyy sitä itsekuria mennä sinne. Nimittäin se kuntosalikortti ei laihduta. Pitäisi vielä jaksaa mennä salille kolme kertaa viikossa.

Monilla salilla (kuten omallani) ei myydä kertakäyntejä vaan pitää sitoutua kerralla vuodeksi ja kk-maksu on n. 60 euroa. Vuodessa siis 720 e. Minä aloitin sillä ja kiroan sitä vielä pari kuukautta. Sitten vuosi tulee täyteen. Vuoden aikana on tullut käytyä tuossa parvekkeelta näkyvällä, ihan kivalla salilla max 10 kertaa. Minusta on tosi, tosi vastenmielistä se lähteminen. Ne kerrat kuin olin salilla, oli ihan kivaa. Siitä huolimatta ja vaikka tuollaiset rahat maksoin niin en saanut lähdettyä.

Jos olisin hankkinut 700 eurolla kuntolaitteita niin ne olisin voinut laittaa vaikka kiertoon nuorisolle.

Jos kuntosalille saa esim. 10 x kortin niin sillä voi testata itseään.

Vaikka kuntosalimaksuni juoksee vielä pari kk niin ostin nyt jo jotakin, ja myöhemmin vähän isompia kuntoilulaitteita, tai esim. mummopolkupyörän. Ostin kuntoilupallon, rekkitangon jossa hihnat käsivetoja varten ja aion hankkia ainakin tasapainolaudan. Jos jonakin päivänä kuntoilu ei innostu, niin istun katsomassa telkkaria kuntopallon päällä ja herätän henkiin kuolleita perslihaksiani. Tai seison tasapainolaudalla. Aina keittiöön mennessäni yritän muistaa että teen ovenkarmipunnerrukset.

Lisäksi kävelylenkkejä, pari tuntia lumitöitä tai hikisiivousta.

Ruokavalioon oletkin saanut paljon vinkkejä ja netissä on paljon kevennysohjeita. Proteiinipitoinen rahka on monikäyttöinen. Laitan rasvatonta rahkaa ja turkkilaista jugurttia ja jos haluan makeaa niin sekaan marjoja. Jos taas haluan suolaista niin vaikka makeaa chilikastiketta, valkosipulia ja dippailen siihen mitä milloinkin. Leipäni on ruis100 ja rasvan voi korvata joskus avokadolla, jossa on tosi hyviä rasvoja. Siirry valkoisesta riisistä täysriisiin tai tummaan riisiin. Sama makaroneissa. Vain tummia.

Älä sysää ruoanlaittoa vaimolle vaan ota vastuu omasta syömisestäsi ja selvää, mitä ravintoaineita missäkin on. Käy itse ruokaostoksilla ja lue pakkauksista tuoteselostukset. Siitä se löytöretki alkaa ja ennen pitkää löytyy vyötärökin.

• Äijä53

Hommaa kävelysauvat ja varovasti alkuun, kun liikuminen alkaa tuntua mukavalta lisää tehoa sauvoihin ONNEA yritykseen

• 66tuippe

www.kilklubi.fi

• Wendies

Kuten vastauksista päätellä voi, kummallekkin vaihtoehdolle on kannattajansa. Jos motivaation ylläpito tuntuu haasteelliselta, kannattaa ehkäpä mennä kuntokeskuksen asiakkaaksi sikahinnasta huolimatta. Siellä ainakin saa tarvittavat ohjeet niin kuntoilun kuin ruokavalion osalta. Samalla saa ulkopuolisen seuraamaan kehitystä ja tarkentamaan heikkoja kohtia. Kun tieto, taito ja into karttuu, voi siirtyä omatoimikuntoiluun. Ei jäsenyys kuitenkaan elinikäinen ole. N. 700€ vuodessa itseensä sijoitettuna on pieni hinta paremmasta fyysisestä ja psyykkisestä loppuelämästä. Omakohtaisesti olen merkinnyt liikunnat kalenteriin työvuorojen tapaan. Niistä on vaikeampi luistaa, kun ne on rinnastettu työhön ja merkattu valmiiksi. Lisäksi käytän kuntoilukorttia, johon merkitään koko vuoden kuntoilut viikottain. Siitä on helppo seurata liikunnan todellista määrää. Onnea remonttiin ja uuteen kevyempään elämään! :)

• onnistuu se

Hienoja ohjeita, mutta pari pikkuasiaa unohtuu aina kaikista laihdutusohjeita.

Ensimmäinen ja tärkein: Nuku tarpeeksi, mene nukkumaan ennen kuin alkaa tehdä mieli iltasyömistä, joska se on merkki siitä, että elimistöä väsyttää ja se haluaa ylimääräistä energiaa jaksaakseen. Todellisuudessa niin laihtuminen, kuin työt ja jopa seksielämä pitävät tästä tavasta, kuhan noudatat sitä kunnolla vaikka kuukauden huomaat varmasti eron vaikka et tekisi mitään muuta. Päiväunia ei siis nukuta, vaan mennään illalla ajoissa nukkumaan niin kuin joskus lapsena :)

Sitten syöminen, jos aina tekee mieli jotain mikä on kiellettyä, se tekee laihduttamisen ikäväksi, joten nauti sitä kohtuudella, kun himo kasvaa kyllin suureksi. Laihdutuskuurilla voi syödä suklaatakin, kuhan kohtuudella. Osta kerralla vain pieni patukka ja nauti se hitaasti omassa rauhassa imeskellen.. tai oli herkku mikä tahansa, sama tyyli.

Napostelu on kielletty kokonaan, et pistä mitään suuhusi kun laitat ruokaa ja tai tarvikkeita paikoilleen. Jos sinne eksyy jotain, syje se pois, vaikka se onkin rumaa, muuten tavasta ei pääse. Vain ateriat ja suunnitellut välipalat kerralla, ei pitkitettyinä vaan syö ja loput roskiin tai kaappiin. Jos tulet täyteen ennen kuin olet syönnyt annoksesi, heitä loput pois hyvällä omallatunnolla.

Liikunnasta taas, muista, että laihdutusliikunta vaatii aika, se on eriasia kuin kunnon kohottaminen. Kaloreita kuluu ja rasvaa palaa oikeasti paremmin pitkällä kävelylenkillä kuin pikaisella juoksulenkillä.

Onnea uuteen elämään.. niin ja laihdutin itse 50 kg.. ja olen nelikymppinen, joten eiköhän ole kokemusta.. samalla voin kyllä todeta sen, että laihduttaminen voi mennä överiksi ja saada anorektisia piirteitä, joten pidä pää kylmänä.

• Jos olet noin läski niin kyllä pahalta näyttää. Ensiksi ruokavalio kondikseen.
      15 kiloa vex ja sitten treenaamaan ja lenkille. Kova duuni, hiki ja paska lentää.Sydän meinaa tulla ulos kurkusta. Sitä se on mut sit voi mennä kesällä rannalle

• Vancouverissa pitäis saada sohvalta treenaamaan ;)

• mies50v

Olen 5kymppinen mies ja treenannut ikäni,suurimmaksi osaksi kotona levypainoilla,ennen treenasin kaks treeniä yks lepo,mutta nyt treenaan neljä kertaa vkossa ke lepopäivä.Ikää kun tulee ei palaudu enää niin nopeasti,sen huomaa kun treenaa,paikat on kipeinä vasta ylihuomenna.Syönyt olen aina ihan normaali ruokia ja ihan hyvät lihakset on vielä tänäänkin.

• mies50v

vielä,mä tein 30vatsalihasliikettä joka päivä,minuun vatsaan se on tehonnut hyvin ja käytän lisäpainoa rinnalla,mutta se vasta sitten kun vatsalihakset hyvässä kunnossa,eikä liian raskasta ettei rasita selkää,mieluummin vaikka toistoja lisää.Teen vatsarutistuksia.

• tupakka/karkki

Hyvä kun kysyit ja hyvä, että huomasin otsikon. Minäkin tarvitsen apua ja tietoa elämäni kohentamiseen ja kilojen karttumisen ehkäisyyn. Lopetin juuri tupakanpolton. EN sorru aloittamaan uudelleen ja pelkäänkin nyt kilojen kertymistä. Olen jo huomannut, että himoitsen tupakan korvikkeeksi jotain mussutettavaa. Kysymys kuuluu: KUINKA LOPETAN TUPAKOINNIN LIHOMATTA ! ( ? )

• vastaus.

Harrasta liikuntaa,silloin kulutat kaloreita. Älä osta sykemittareita äläkä mene ryhmiin,eli älä tee liikunnasta oravanpyörää itsellesi se stressaa. Syö terveellisesti ja nuku riittävästi. Itse harrastan hyötyliikuntaa ja treenaan säännöllisesti kotona. Näin olen harrastanut liikuntaa 5 vuotta ja ikää löytyy yli neljäkymmentä.On pyykkilautavatsa ja muutenkin kroppa on hyvässä kunnossa. Aloittelija tekee siinä virheen kun hakeutuu ryhmiin,siellä kehoitetaan ostamaan sykemittarit ja olemaan kiinni oman ryhmän aikataulussa. Entäs sitten kun tuleekin joku este,ettet pääsekään harkkoihin? Se sitten harmittaa ja ajattelee,menen sitten seuraavalla kerralla.Mutta pikkuhiljaa hiipii mieleen ajatus,noo ei kai harkoilla ole niin väliä. Mutta kun treenaat kotona,voit harjoitella juuri silloin kun sinulle sopii parhaiten. Samoin sykemittareita et tarvitse,jokainen oppii tuntemaan omat rajansa ilman mittareita,kilpaurheilu on asia erikseen. Voit hankkia kotiisi painot,tai jotain muita välineitä,mutta nekään eivät ole aluksi välttämättömiä. Kirjastosta tai netistä löydät hyviä neuvoja harjoituksiin. Miksi maksaa kalliita salimaksuja,kun samaan tulokseen pääsee ihan kotona harjoittelemalla.

• Koo,,Koo

No molempia olisi hyvä treenata, eli kuntosalia ja ulkoilmassa jotain muuta kevyttä liikuntaa. Aloittelijalle kerta viikossa kuntosalia, jossa toistot ei pitkiä (8-10) ja sarjoja 3, eri laitteissa eri lihaksia tunnin verran, sen verran painoo että rasitusta tuntuu. Sitte toinen osa kestävyyttä muina päivinä, reipasta kävelyä, sauvakävelyä, ja jos kunto sallii, nii hiihto on tehokkainta, n.tunnin kertaharjoitus riittää. Huilipäiviäki kannattaa pitää, jos kroppa vaikuttaa väsyneeltä, ei ole mitään hyötyä lähtee kuntoilemaan lisää, jos edellisestä ei oo palauduttu. Ja kolmas osa-alue on oikea ravinto ja riittävä nesteen saanti. Sitä voi jokainen räätälöidä, mut ruoka maitoproteiinipitoista, päivänsaanti väh.30g. Ja kuitupitoista hiilihdraattia ruoka-annoksessa. Nestettä juotava reilusti, n.15min välein lenkillä ja salilla. Rauhallisella ja tasasella tahdilla, sen hetkisen kuntonsa mukaan, tunnin kuntolenkki. 2-6kk päästä alkaa tuloksia näkyä, kroppa kiinteytynyt, paino pudonnut, erintoten liikkuminen on jo huomattavasti kevyempää.

• Koo,,Koo

Maratoonarin ohjeisto ei sovi kaikille, eikä tavan tallaajan kannata pyrkiä maratoonariksi. Jos ylipainoo on, nii juoksulenkki ei oo terveellistä nivelillä, aktiivijuoksijan ihanteellinen paino on 60-70kg. Ja maratoonari tyyppisillä varmaan kroppa naisten mieleen, mut sitä lihasta ei oo yhtää liikaa niillä, korkeintaa reisissä, ja sekin huonosti hapottuvaa, eli tarkottaa ei maksimivoimaa niissä ollenkaan. Ja maratoonarin yläkroppa ihan liian heikko. Miestenhä ei kannata sitä painoaan aina pudottaa, vaan kiinteyttää sitä entistä. Outoo puhetta, että se huippukunto tulee vaan kovalla juoksulla. Sehän sopii vain niille maratoonareille, eikä ole ollenkaa sopiva isoille ja lihaksikkaille miehille.

• 17

olen aina (N 43v) "inhonnut" kaikenmaaliman kuntosaleja ja laumaliikuntaa, ostin grosstrainerin ja sillä vinkutan melkein joka ilta kun katson samalla mieliohjelmaani tv:stä. alkuun en jaksanut kuin 15min ja nyt menee jo puoltuntia. vinkutan sillä pienimmällä vastuksella kun en halua että kintuistani tulee paksut patukat.
      ulkoilua ja siellä olevaa liikuntaa saan työni puolesta 6-8h päivässä.lapioin ammujen paskaa(3-4h) aikas isolta makuualueelta ja se on tehtävä käsin kun sinne ei pääse millään kuormaajalla. olen ottanut tuon luovantyön urheilun kannalta :=) kevättä ja sopivia housuja odotellessa.......

• mk

Eli ensin peruskunto kohdalleen kävelemällä kolmekuukautta joka päivä 5-10 kilometriä ja kun kunto kasvaa ja kilot vähenee niin laitat juoksuksi ja voit myös heti aloittaa kuntosaliharjoittelun sopivilla painoilla ja pitkillä 10-20 kertaa pitkillä sarjoilla että lihaskunto palautuu ja kolmen kuukauden päästä lisäät rasitusta enemmän niin vuoden päästä tulokset ovat hyviä. Kun pudotat painoa niin syöt ennen urheilemista niin tulee hyviä tuloksia. Yksi hyvä konsti painon pudotukseen on että syöt kunnon ruuan vain kerran päivässä esimerkiksi hyvän lounaan ja et syö sen jälkeen mitään niin varmasti kilot putoo jos olet tottunut syömään 2 kertaa päivässä niin kalorit putoo puoleen niin paino putoaa. Kotona voit tehdä 200 vatsa ja etunojapunnerrusta vaikka joka päivä 10-20 kympin sarjoissa niin lihakset kiinteytyy ja jatkat liikuntaa loppuelämäsi niin pysyt hoikkana.

• -

Juuri tuohon ei kannata ryhtyä että syöt vaan kerranpäivässä. Se ei ole terveellistä todellakaan.
        Suositus olisi syödä 3-4h välein pienempiä annoksia. Tasainen energian saanti on tärkeää ja auttaa jaksamaan.
        Jos meinaa syödä ennen urheilua niin se olisi hyvä tehdä n 1-2h ennen.
        Ja joka päiväkään ei todellakaan kannata urheilla. Lepopäiviä on hyvä pitää 1-2 ja vaihtelua niihin kuntosuoritteisiin niin eivät käy pakkopullaksi.

• paino putoaa
        - kirjoitti:

Juuri tuohon ei kannata ryhtyä että syöt vaan kerranpäivässä. Se ei ole terveellistä todellakaan.
        Suositus olisi syödä 3-4h välein pienempiä annoksia. Tasainen energian saanti on tärkeää ja auttaa jaksamaan.
        Ja joka päiväkään ei todellakaan kannata urheilla. Lepopäiviä on hyvä pitää 1-2 ja vaihtelua niihin kuntosuoritteisiin niin eivät käy pakkopullaksi.

Paino pudonnut 6 kg, lähinnä vatsa pienentynyt. Kuntosalilla käyty viime kesästä lähtien 2-3 krt viikossa. Aluksi häpesin möhömahaani mutten enää. Ruokavalioni on aina ollut melko terveellinen, joten siihen en ole puuttunut. Hedelmien ja veden kulutus on tosin noussut kuntosalilla käynnin myötä.

• EJ
        paino putoaa kirjoitti:

Paino pudonnut 6 kg, lähinnä vatsa pienentynyt. Kuntosalilla käyty viime kesästä lähtien 2-3 krt viikossa. Aluksi häpesin möhömahaani mutten enää. Ruokavalioni on aina ollut melko terveellinen, joten siihen en ole puuttunut. Hedelmien ja veden kulutus on tosin noussut kuntosalilla käynnin myötä.

Viestiketjussa on varmaankin jo sanottu kaikki oleelliset asiat (varmasti myös paljon huuhaata, joten käytä maalaisjärkeä tai, vielä parempi, puhu asiantuntijan kanssa), mutta lisään tähän vielä pari asiaa:

Ensinnäkin, käsitin että haluat muuttaa elämäntapasi terveellisempään suuntaan, etkä vain laihduttaa. Näin ollen ei kannata muuttaa ruokavaliota kituuttavaksi niin, että aina on vähän nälkä.
        Jos otat askeettisen elämäntavan, sortuminen on usein se kompastuskivi - nälkä vain kerääntyy ja joku päivä voit tyhjentää koko jääkaapiin sen suuremmitta vaikeuksitta.
        Syö tarpeeksi monta kertaa päivässä (esim. aamuapala, lounas (välipala), päivällinen, iltapala), mutta järkeä käyttäen. Jos syöt valkoista leipää/riisiä/pastaa, ne kannattaa vaihtaa ruis- ja täysjyvä vaihtoehtoihin. Yritä syödä se puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä. Yritä myös saada proteiini-hiilihydraatti-rasva suhde kuntoon. Suomalaiset saavat usein liian vähän hyviä rasvoja (joita saa mm. pähkinöistä, kalasta ja siemenistä).

Yhden herkkupäivän ottaminen on hyvä tapa toisille, mutta jos olet hirveän perso kaikelle "hyvälle", ja huomaat odottavasi sitä herkkupäivää koko viikon (ja silloinkin mässytät henkesi edestä), kannattaa miettiä toistakin vaihtoehtoa.
        Voit syödä jotain hyvää kohtuudella pari kolme kertaa viikossa. Silloin sallit nämä herkut itsellesi, joten niissä ei ole sitä ns. 'kielletyn hedelmän' himoa.
        Terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion plussa on yleensä kuitenkin se, että mieliteot vähenevät (puhun omasta kokemuksesta) ja olo tuntuu energisemmältä.

Ei myöskään kannata kiirehtiä, jos tähtäät pysyvään painonhallintaan.

Elämäntaparemonttiin saa myös korvaamatonta apua esimerkiksi Keventäjistä, Kiloklubista, Painonvartijoista tai muista vertaistukiryhmistä. Toisissa on kuukausimaksu, mutta esimerkiksi Kiloklubiin liittyminen on ilmaista.

Onnea muutokseen!

• mk
        - kirjoitti:

1980 luvun pulivälistä syönyt vain kerran päiväässä kunnon ruuan ja siihen aamiainen päälle ja jos nyt erehtyisin syömää vaikka viikon 2 kertaa päivässä niin tulisi viikossa 5-10 kiloa lisä heti kättelyssä. Tarkoitin että ei syödä kahta lämmintäruokaa päivässä koska aikuinen ei sitä tarvitse ja itse ainakin olet sillä pitänyt itse normaalipainoisena ja riittävästi liikuntaa eli 3-6 kertaa viikossa niin hyvä tulee.

• - e

Jos kerran valtio velvoittaa kansalaisiaan käyttämään puolestaan sodassa annihiloivaa voimaa (suom. tappamaan puolestaan) viimeiseen veripisaraan asti miehiltä. Silloin vakaumuksensa vuoksi kieltäytyvät täytyy velvoittaa kaksitoista kuukautta kestävään 'huoltopalveluun'. Siinähän se VAKAUMUS punnitaan. Oletko tappamassa valtion vihollisia vai hunaja-ansana houkuttelemassa heitä ansaan 'suloillasi' sekä muutenkin patjana päällä pompittavana. Nähtäisiin se vakaumuksen lujuus (nyt yhtä tekopyhää paskanjauhantaa ja lusmuilua).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe