Vaihdatin autooni uudet talvirenkaat. Asentaja oli vaihtaessaan katkaissut pinnapultin/rengaspultin. Voiko tästä pyytää hyvityksiä tms.? Onko rengasfirmalla minkäänlaista vastuuta tällaisesta? Pinnapultti oli mahdollisesti huono, näin sanoivat, mutta ei sen kanssa ole ollut itsellä ongelmia renkaita vaihtaessa.
Mahtaako tuollaisen pinnapultin uusiminen maksaa minkä verran Toyotaan? Itse tuota en osaa tehdä. :(
Asentaja katkaisi pinnapultin. Hyvityksiä?
26
7857
Vastaukset
- miska2
tuskin asentajan vika,viestistä ei ilmennyt katkesiko irroitettaessa vai kiinni laitettaessa yleensä niillä momenttiavaimet käytössä. Se pultti ei maksa kymppiäkään ja helppo vaihtaa varsinkin etupyörään
- waler
Pulttikoneella poikkastu.Uusikin pinnapultti menee poikki,jos sitä murjotaan koneella kiinni.Vie takas
ja pyydä korjaamaan takuuseen.Ei pitäis olla kummonen homma,jos kyseessä on autokorjaamo,eikä
pelkkä rengasliike.- 3 pulttia
Kyseessä on pelkkä rengasliike ja takapyörän pultti. En niin näitä termejä osaa mutta tarkennukseksi vielä että kyse on pinnapultista(?) ja rengas kiristetään tähän mutterilla.
Siinä tuli nyt kaksi erilaista vastausta, eli takuu/hyvitys vai ei? Se jäi kyllä mulle epäselväksi että missä tilanteessa katkesi. - Kitkarengassssss
3 pulttia kirjoitti:
Kyseessä on pelkkä rengasliike ja takapyörän pultti. En niin näitä termejä osaa mutta tarkennukseksi vielä että kyse on pinnapultista(?) ja rengas kiristetään tähän mutterilla.
Siinä tuli nyt kaksi erilaista vastausta, eli takuu/hyvitys vai ei? Se jäi kyllä mulle epäselväksi että missä tilanteessa katkesi.Kerrohan nyt vielä, oliko alla kitkarenkaat.Ehehhehehee. Sekoitetaan nyt tähänkin nämä maan kuulut maailman parhaat kitkarenkaat. Siis kitkarenkaat. ehheheheeeeee
- esp++
3 pulttia kirjoitti:
Siinä tuli nyt kaksi erilaista vastausta, eli takuu/hyvitys vai ei? Se jäi kyllä mulle epäselväksi että missä tilanteessa katkesi.Yleensä nuo hajoaa aukaistaessa, kun edellisessä paikassa on vedetty ylimomenttiin.
Jos autolla alkaa olla ikää 10 vuotta, niin siinä on ehtinyt olla monenlaista "asentajaa".
Korvauksia ei siis kannata paljon odotella. Uudemmissa autoissa asennusvirheestä voi yrittää valittaa, vaikka kyllä niillekin pajalla naureskellaan. Ei muttereita voi oikeasti asentaa väärin, jos tietää mitä tekee. Jokaisen auton käyttöohjeissa on kyllä ohjeet renkaan vaihtamiseksi. - 3 pulttia
esp++ kirjoitti:
Yleensä nuo hajoaa aukaistaessa, kun edellisessä paikassa on vedetty ylimomenttiin.
Jos autolla alkaa olla ikää 10 vuotta, niin siinä on ehtinyt olla monenlaista "asentajaa".
Korvauksia ei siis kannata paljon odotella. Uudemmissa autoissa asennusvirheestä voi yrittää valittaa, vaikka kyllä niillekin pajalla naureskellaan. Ei muttereita voi oikeasti asentaa väärin, jos tietää mitä tekee. Jokaisen auton käyttöohjeissa on kyllä ohjeet renkaan vaihtamiseksi.Autolla ikää n. 6 vuotta. En tiedä miten edellinen omistaja vaihtanut renkaat, mutta ite aina käsipelillä, joten ei ole momenttia ollut liikaa. Eli ainakaan kun talvikumit pistin alle niin ei ole mennyt ylimomenttiin. Ja se totta, ettei renkaita voi asentaa väärin. Tai en ainakaan itse keksi miten sen onnistuisi tekemään.
Tällä hetkellä vaan harmittaa se, että tarvii tuon takia mennä auton kanssa remonttiin. Ja se mitä lisäkustannuksia tuo nyt tuo.
- frangrobba
niin et mitä,tottakai ne nyt sentään uuden pultin laittoi eikä edes pyytäneet siittä hintaa
- 3 pulttia
eivät pyytäneet hintaa. Mutta eivät kyllä laittaneet mitään uutta siihen. Maksaessani minulle vaan ilmoitettiin että yksi pinnapultti katkesi. Siinä se kaikessa lyhkäisyydessään. Jälkeenpäin aloin vasta miettiä "oikeuksiani"...
Jos haluat, että autoasi ei murjo urakkamies, vaihda renkaat itse. Hyvin yksinkertainen toimenpide johon kykenee kukatahansa. Pulttipyssyillä ne pultit noissa rengasliikkeissä murjotaan pilalle.
Lähes poikkeuksetta renkaita vaihtaessa pultit ovat liian tiukassa "ammattilaisten" jäljiltä.- waler
Laittavat nykyään jopa aluvanteita pulttikoneella kiinni ilman pinnapulttien voitelua.Toi momenttiin
laitto on pas.jauh....Voithan sä kysyä liikkeestä.että hajosiko se irrottaessa tai kiinnittäessä.Toden-
näköisesti vastaus tulee olemaan irrottaessa,joten vastuu siirtyy sinulle.Et ollut paikalla,joten näin si-
nulle luultavasti tullaan väittämään.miska2.pulttikone ei ole momenttiavain,vaikka siinä tehonsäätö
olisikin.Itselläni on semmonen naksahtava laite,joka pistää oikeeseen momenttiin.En ole paljon
nähnyt nykyään sellaista käytettävän.Mielestäni auto ei ole edes niin vanha,että melkein väittäisin
pultin hajonneen kiinnittäessä.ON NOITA HUOLTOMIESVUOSINANI ITSEKKIN MUUTAMAN RIKKONUT.
Kysyppä,tulevatko yhtään vastaan kustannuksissa.Jos on kunnon firma kyseessä,se kyllä korvaisi tuon.
Jos ei,niikuin oletan,pane viestiä tänne,mitä valitsemasi korjaamo pyytää kyseisestä hommasta kor-
keimmillaan.Katotaan ,ettei sua ihan kuseteta - Alu°
waler kirjoitti:
Laittavat nykyään jopa aluvanteita pulttikoneella kiinni ilman pinnapulttien voitelua.Toi momenttiin
laitto on pas.jauh....Voithan sä kysyä liikkeestä.että hajosiko se irrottaessa tai kiinnittäessä.Toden-
näköisesti vastaus tulee olemaan irrottaessa,joten vastuu siirtyy sinulle.Et ollut paikalla,joten näin si-
nulle luultavasti tullaan väittämään.miska2.pulttikone ei ole momenttiavain,vaikka siinä tehonsäätö
olisikin.Itselläni on semmonen naksahtava laite,joka pistää oikeeseen momenttiin.En ole paljon
nähnyt nykyään sellaista käytettävän.Mielestäni auto ei ole edes niin vanha,että melkein väittäisin
pultin hajonneen kiinnittäessä.ON NOITA HUOLTOMIESVUOSINANI ITSEKKIN MUUTAMAN RIKKONUT.
Kysyppä,tulevatko yhtään vastaan kustannuksissa.Jos on kunnon firma kyseessä,se kyllä korvaisi tuon.
Jos ei,niikuin oletan,pane viestiä tänne,mitä valitsemasi korjaamo pyytää kyseisestä hommasta kor-
keimmillaan.Katotaan ,ettei sua ihan kuseteta>> Laittavat nykyään jopa aluvanteita pulttikoneella kiinni ilman pinnapulttien voitelua.Toi momenttiin
laitto on pas.jauh....
Jahas, siitä onkin vierähtänyt hyvin pitkä tovi kun en itse ole aluvanteita ruuvaillut. Yleensä rasvasin pultit ja vedin käsivaralla kiinni tai sopivan kevyellä jalkatyöllä, ristiin rastiin tietty. Sitten muutaman viikon päästä tarkastus ja tarvittaessa pieni lisäkiristys.
Millaiseen momenttiin ne tulisi vetää, mikäli momenttiavain saatavilla ? - 3 pulttia jäljellä
Alu° kirjoitti:
>> Laittavat nykyään jopa aluvanteita pulttikoneella kiinni ilman pinnapulttien voitelua.Toi momenttiin
laitto on pas.jauh....
Jahas, siitä onkin vierähtänyt hyvin pitkä tovi kun en itse ole aluvanteita ruuvaillut. Yleensä rasvasin pultit ja vedin käsivaralla kiinni tai sopivan kevyellä jalkatyöllä, ristiin rastiin tietty. Sitten muutaman viikon päästä tarkastus ja tarvittaessa pieni lisäkiristys.
Millaiseen momenttiin ne tulisi vetää, mikäli momenttiavain saatavilla ?Kesäkukka74: itsehän ne renkaat yleensä vaihdanki, mutta kerropa miten onnistuu uusien kumien vaihto vanhoille vanteille kotikonstein? Itse en nopeasti keksi miten tähän pystyy kuka tahansa.
Waler: Luultavasti rengasfirma väittäisi, että hajosi irrottaessa, kuten sanoit. En tätä ole kysyny (ainakaan vielä). Korjaushinnaksi on kuulema tulossa pinnapultin hinta 4,30kpl ja mutteri 5,50 kpl sekä työ 41 euroa. En tiedä onko kallis vai ei? Mutta pakko tuo on kai maksaa, jos haluaa renkaan taas kunnolla kiinni. Ja tämä korjaus ei siis ole rengasliikkeessä, vaan korjaamolla joka ei ainakaan yleisesti ottaen ole sieltä kalleimmasta päästä.
Kiitos jos tähän kommentoit/kommentoitte - ex asentaja
3 pulttia jäljellä kirjoitti:
Kesäkukka74: itsehän ne renkaat yleensä vaihdanki, mutta kerropa miten onnistuu uusien kumien vaihto vanhoille vanteille kotikonstein? Itse en nopeasti keksi miten tähän pystyy kuka tahansa.
Waler: Luultavasti rengasfirma väittäisi, että hajosi irrottaessa, kuten sanoit. En tätä ole kysyny (ainakaan vielä). Korjaushinnaksi on kuulema tulossa pinnapultin hinta 4,30kpl ja mutteri 5,50 kpl sekä työ 41 euroa. En tiedä onko kallis vai ei? Mutta pakko tuo on kai maksaa, jos haluaa renkaan taas kunnolla kiinni. Ja tämä korjaus ei siis ole rengasliikkeessä, vaan korjaamolla joka ei ainakaan yleisesti ottaen ole sieltä kalleimmasta päästä.
Kiitos jos tähän kommentoit/kommentoitteNaurattaa se kun tuolla joku sanoi että "ei mutteria voi asentaa väärin jos tietää mitä tekee".
Siinäpä se, mutta kun noissa rengasliikkeissä vaan on paljon sellaisia henkilöitä jotka ei paljon tiedä mitä tekevät. 15 vuoden aikana tuli nähtyä kaikenlaista kengänkuluttajaa työpaikalla.
Mutta itse asiaan. Minun veikkaus asiaan on se että tumpelo veti pulttipyssyllä mutterin väärille kierteille, minkä seurauksena se "hirtti kiinni" ja kun sankari yritti avata sitä niin pultti katkesi.
En tiedä onko myöhäistä, mutta itse kyllä vaatisin nähdä tuon katkenneen pultin ja mutterin ja siitä kyllä näkee onko se vedetty väärille kierteille. - waler
ex asentaja kirjoitti:
Naurattaa se kun tuolla joku sanoi että "ei mutteria voi asentaa väärin jos tietää mitä tekee".
Siinäpä se, mutta kun noissa rengasliikkeissä vaan on paljon sellaisia henkilöitä jotka ei paljon tiedä mitä tekevät. 15 vuoden aikana tuli nähtyä kaikenlaista kengänkuluttajaa työpaikalla.
Mutta itse asiaan. Minun veikkaus asiaan on se että tumpelo veti pulttipyssyllä mutterin väärille kierteille, minkä seurauksena se "hirtti kiinni" ja kun sankari yritti avata sitä niin pultti katkesi.
En tiedä onko myöhäistä, mutta itse kyllä vaatisin nähdä tuon katkenneen pultin ja mutterin ja siitä kyllä näkee onko se vedetty väärille kierteille."kohtuu hinta" korjaamolla nykyään.Oon yllä olevan ex asentajan kanssa samaa mieltä,että
näinkin on voinut käydä.Pultti olisi tärkeä todiste,mutta tuskin enää löytyy.KUPARITAHNA
on pinnapulttien voitelussa mielestäni paras."vinkki ammattiasentajille".Toi momentti jäi sen
verran kalvaa,että otin selvää,se on kuulemma 11Nm,tai kiloo ,tai jotakin.kukaan ei tiedä
tarkkaan,kuten en itsekään.Tosin kun pulttikone sinulle annetaan, on sinua opetettava
myös sitä käyttämään.Toi miten ALU. sanoi kiristäneensä pultit,siitä kannattaisi ottaa oppia,
Koska henkilö on niitä nähtävästi eräänkin asentanut.Elikkä asiaan.Koska luultavasti joudut
itse korjauksen maksamaan,ei varmasti ole nykyään mitään uutta.MUTTA,VARMISTA IHMEESSÄ VIELÄ
RENGASFIRMALTA,TULEVATKO VASTAAN?????JOS EI,mikään ei estä sinua mainitsemasta kyseisen
"rengaspuljun nimeä täällä"..... waler kirjoitti:
"kohtuu hinta" korjaamolla nykyään.Oon yllä olevan ex asentajan kanssa samaa mieltä,että
näinkin on voinut käydä.Pultti olisi tärkeä todiste,mutta tuskin enää löytyy.KUPARITAHNA
on pinnapulttien voitelussa mielestäni paras."vinkki ammattiasentajille".Toi momentti jäi sen
verran kalvaa,että otin selvää,se on kuulemma 11Nm,tai kiloo ,tai jotakin.kukaan ei tiedä
tarkkaan,kuten en itsekään.Tosin kun pulttikone sinulle annetaan, on sinua opetettava
myös sitä käyttämään.Toi miten ALU. sanoi kiristäneensä pultit,siitä kannattaisi ottaa oppia,
Koska henkilö on niitä nähtävästi eräänkin asentanut.Elikkä asiaan.Koska luultavasti joudut
itse korjauksen maksamaan,ei varmasti ole nykyään mitään uutta.MUTTA,VARMISTA IHMEESSÄ VIELÄ
RENGASFIRMALTA,TULEVATKO VASTAAN?????JOS EI,mikään ei estä sinua mainitsemasta kyseisen
"rengaspuljun nimeä täällä".....Joskus oli ohjearvona 12 kpm mikä on noin 120 Nm. Liika kiristys taivuttaa joissakin vanteissa itse vannetta yli myötörajan, jolloin vanne on käytännössä pilalla.
Ja niille aluvanteille sitten se jälkikiristys.
Kierteisiin ja kiinnityskartoihin käy se ihan tavallinen molybdeenirasva.
Kannattaa vaihtaa itse ne renkaat alle.- Alu°
sitroen kirjoitti:
Joskus oli ohjearvona 12 kpm mikä on noin 120 Nm. Liika kiristys taivuttaa joissakin vanteissa itse vannetta yli myötörajan, jolloin vanne on käytännössä pilalla.
Kannattaa vaihtaa itse ne renkaat alle.Aluvanteiden kohdalla saattaa joskus unohtua, että tulisi olla tarkkana myös niihin sopivien pulttien suhteen.
Joissakin aluissa tulee olla kartionmuotoinen pultin juuriosa, toisissa puolipyöreä / "pulleaposki", pultin juuriosa joka istuu vanteen pultinreikään. Mikäli vahingossa kayttää vaikkapa noita puolipyöreitä (mikä lienee niiden oikea nimike) kartikoloiselle aluvanteelle, niin vahinkoa tulee (saattaa mennä komea vanne sudeksi kerralla), eikä vanne välttämättä asetu kohdilleen, josta seurauksena tasapainotusongelmia ja pahimmassa tapauksessa vanne hajoaa vauhdista alle.
Asiaa sivuten. Eräällä ulkolaisella foorumilla muuan henkilö kertoi kuinka autoonsa oli asennettu alut joiden keskireikä oli napaa suurempi ja tämä ilman sovitinta (edellisen omistajan toimesta, kirjoittaja oli juuri hijattain ostanut auton). Osa pulteista katkesi ja vanne hajosi alta ajossa kerta laakista. Hänellä oli tuuria, sillä vahinko sattui juuri moottoritieltä poistumisen jälkeen hiljaisessa vauhdissa. Voi vaan arvata mitkä olisi olleet "vahingon" seuraukset täydessä vauhdissa "täyteen ladatulla" moottoritiellä.
Avaajan tilanne on kiusallinen, varsinkin ellei asiasta ole todisteita / todistusaineistoa, kuten tuossa on mainittu. Tietysti mikäli firma on "ryhdikäs", niin se ottaisi asian suosiolla kontolleen ja vähintäänkin 50 / 50. - aluvanne
sitroen kirjoitti:
Joskus oli ohjearvona 12 kpm mikä on noin 120 Nm. Liika kiristys taivuttaa joissakin vanteissa itse vannetta yli myötörajan, jolloin vanne on käytännössä pilalla.
Kannattaa vaihtaa itse ne renkaat alle.Parit uudet alumiinivanteet olen hiljakkoin ostanut ja molemmissa kiristysmomentiksi ilmoitetaan 120Nm.
- Elvis oli kala
aluvanne kirjoitti:
Parit uudet alumiinivanteet olen hiljakkoin ostanut ja molemmissa kiristysmomentiksi ilmoitetaan 120Nm.
Ei ehjä pinnapultti katkea, mutta jopa rautakangen saa rikki väärällä käytöllä. SiiS neuvottelutilanne on edessä.
Henkilöauton alu/peltivanteiden kireys on n. 110-120Nm.
Tuosta jälkikiristyksestä vielä sen verran. Jälkikiristys tulee aina esille renkaiden kausivaihdon yhteydessä, mutta kuinka moni on kuullut puhuttavan jälkikiristyksestä, kun autoon on vaihdettu esim. jarrupalat tai tehty muita korjauksia, jonka takia on pitänyt rengas ottaa irti? ?
Loppujen lopuksi, onko siis se jälkikiristys tarpeellinen? ? ? - teutoni
sitroen kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa itse ne renkaat alle."Kierteisiin ja kiinnityskartoihin käy se ihan tavallinen molybdeenirasva"
eikös se ole niin että kartioita ei rasvata. - jeppe k
Alu° kirjoitti:
>> Laittavat nykyään jopa aluvanteita pulttikoneella kiinni ilman pinnapulttien voitelua.Toi momenttiin
laitto on pas.jauh....
Millaiseen momenttiin ne tulisi vetää, mikäli momenttiavain saatavilla ?aluvanteille riittää n. 110nm momentti
- Goodride
Ompa moinen hommeli sattunut itselle ja aika usein, niin uuteen kuin vanhaankin autoon, avatessa usein olen itse katkaissut, Japsit ja muut idän autot yleensä käyttävät pinnapulttia, se on kait helpompi renkaita vaihdeltaessa, Rengas-sentajat eivät juurikaan osaa asiaansa, vaan kiskovat tiukkaan, väärille kierteilekin saavat ja jopa mutterin kartion ulospäin. Auto kuin auto, niin maantiesuola ja maamme kelit ovat mukana ruostuttamassa kierteitä, jos ajaa vuoden kitkoilla niin melko varmasti saa vaihtaa pultteja, joskus olen katsellut kun merkkiliikkeen asentaja laittaa kuparirasvaa pyöränpultteihin, ja kopion homman muistiini. se on osoittautunut hyväksi tavaksi. Pultit maksaa 1,50 motonetissä ja pyörännapa pitää kaivaa esiin, eli jarruvehkeet pitää purkaa, Yleensä saa huollon hintaan kun tinkii.
Oikein helppo homma.- Helsinko haloo
Veikkaanpa, että vuonna 2010 pulaan joutunut autoilija on saanut asiansa hoidettu tavalla tai toisella, että kiitos hieman myöhäisestä kannustuksesta.
Kumma juttu. Minulla ei ole vielä koskaan (noin 50 vuoden aikana) tullut vastaan katkennutta pyöränpulttia. Eikä ns. väärille kierteille kierrettyä.
Aina olen rasvannut kierteet ja kartiot ihan tavallisella molybdeenirasvalla. Ei ole irtoilleet eikä ole tarvinnut jälkikiristää (peltivanteet) koskaan. Eikä ole ruostuneet kierteet, ei tässäkään nykyisessä, 23 v aikana 450 tuhatta km ajetussa pikkuautossa.
Mikähän teillä muilla oikein pännii?
- JohnnieHM
"Veikkaanpa, että vuonna 2010 pulaan joutunut autoilija on saanut asiansa hoidettu tavalla tai toisella, että kiitos hieman myöhäisestä kannustuksesta. "
Nii ja aihestako ei saa enä kirjottaa sen jälkeen kun joku on saanut siihen vastauksen? Ja jos ei niin kumminkin sitten päätit itsekkin kirjoittaa.
Itse asiaan: Kävi tänään itselle samat. Autoista en niin tajua mutta pisti miettimään kun 3 vuotta vanhaan qashqaihin vaihettiin renkaat ja kun menin autoa hakemaan, todettiin että kaksi pinnapulttia on poikki. Syyksi sanottiin niiden huono laatu. Tämä maksoi minulle toisen korjaamolla käynnin ja noin 60€. Kyselin myöhemmin vuosia huollossa renkaita vaihtaneelta kaveriltani mielipidettä ja aavistukseni siitä, että todennäkösin syy tapahtumaan oli niiden kovakourainen käsittely eikä laatu, vahvistui. Niinkuin joku täällä totesi, oli pitäny pyytää nuo rikkinäiset pultit ja mutterit nähtäväksi ennen maksamista, taitaa olla jälkikäöten turha naukua. Paskan maku tälläsistä silti jää.- Totta
Toi hyvinkin pitää paikkansa. Mulla X-trailissä venähtänyt pari kiristettäessä. Momentilla sen huomaa hyvin kun mutteri vaan jatkaa pyörimistä eikä lähde tiukkaantumaan.
- Kuluttaja2012
Iteltä paukahti viimevuonna 2 pulttia ja tänä vuonna yksi pulti katki, voimaa ei käytetty yhtään ja kaksi tapauksista vieläpä katkesi siten, että rengas oli ylhäällä eli ei edes lopullisessa kiristyksessä momenttiin, ja vieläpä nämä katkes siten, että olen homman tehny aivan oppaiden mukaisesti.
Mun mielipiden on hyvin selvät asiassa eli kyllä auton pulttien pitää kestää useamman vuoden ilman katkeilua jos homman tekee oikein eikä kiristä liikaa, mun mielestä nämä pultit kuuluvat takuun piiriin vaikka autoliikkeet väittävät toista ja vieläpä auton takuuaikana.
Pari faktaa asiaan liittyen:
- jos rengasliike rikkoo pultin niin ei sitä kuluttajan tarvitse maksaa vaan juurikin rengasliike joka sen rikkoo, lisäksi kuluttajan ei tarvitse näyttää toteen rikkoutumisen syytä, joka tapauksessa kuluttaja voi vaatia, että ehjänä viety auto saadaan takaisin ehjänä eli rikkoutumisesta vastaa rengasliike (myyjät kuitenkin aina kokeilee kepillä jäätä eli tyytyykö kuluttaja maksamaan viulut).
- myöskin jos on esim. uusi auto ja siinä takuuta ja itse vaihtaa ohjeiden mukaisesti renkaansa ja vieläpä auton myyneen liikkeen momenttiavaimella joka on calibroitu ja kaikesta ohjekirjan mukaisesta toiminnasta huolimatta menee pultti katki niin homma menee takuuseen vaikka kuinka se autoliike kovasti toista kertoopi ja ettei he voi näyttää toteen sitä, että kuluttaja itse ei olisi virheellisellä toiminnallaan rikkonut (kuluttajasuojan mukaan juurikin liikkeen on näytettävä toteen kuluttajan tekemä virhe, tässä kuluttajan suoja on hyvinkin yksioikoinen ja kuluttajan puolella ja ns. vahva kuluttajan suoja).
Itse olen tähän asiaan törmännyt omakohtaisesti ja onneksi vielä ei ole tarvinnut kuluttajan suojaan ottaa yhteyttä tämän tiimoilta, toivottavasti ei ensi vuonnakaan kun vähän näyttää siltä että "riisikupin" autoliike kovasti toitottaa ettei olisi takuun piiriin kuuluva asia.
Takuusta vielä sen verran, ettei se suinkaan lopu juurikaan siihen kun aika umpeutuu vaan hommahan oikeasti mietitään siten, mikä on se tuotteen elinkaari ja mikä kohtuullinen kuluttajalle ja minkä se tuote pitää kestää normaalissa käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277