Kiinan kaupungeissa kiinalaiset kristilliset seurakunnat toimivat aktiivisesti sosiaalisina auttajina ja näin toteuttaa kristillistä etiikkaa ja kristillisiä arvoja yhteiskunnassa. Kun maailma ja Kiinan hallinto lähes unohtivat Sichuanin maanjäristyksen, kristityt jatkoivat vapaaehtoiset työtään uhrien parissa fyysisen ja psykologisenkin avun merkeissä. Yksittäiset kristityt ovat auttaneet pohjoiskorealaisia pakolaisia.
Kristilliset järjestöt auttoivat vähemmistö kansaan kuuluvia uiguureja hakemaan turvapaikkaa ulkomailta. Monet kristityt auttoivat orpoja, sairaita, syrjäytyneitä, alistettuja ja monia muita. Myös kristityt juristit ovat puolustaneet ihmisoikeuksia ja oikeutta hallituksen kirjoitettujen periaatteiden mukaisesti, usein maksaen korkean hinnan niin tehdessään. Näiden joukossa on Gao Zhisheng, joka katosi hallituksen pidätettyä hänet.
Seurakunnan yhteiskunnallisesta positiivisesta vaikutuksesta huolimatta Kiinan hallitus jatkoi kotiseurakuntaliikkeen kristittyjen vainoa. Ihmisoikeusrikkomukset kotiseurakuntaliikkeen kristittyjä vastaan lisääntyivät vuoden 2009 aikana. Hallitus on tiukentanut strategiaansa, niin ettei se enää vainoa ainoastaan seurakuntien johtajia ja kaupunkiseurakuntia, vaan myös keskeyttää seurakuntien tilaisuuksia, rankaisee niiden johtajia kovalla kädellä ja on koventanut otettaan myös virallisesti hyväksytystä Kolme itse -kirkosta.
Vuonna 2009 tapahtui myös positiivista kehitystä Kiinan uskonnonvapaudessa. Esimerkiksi monissa ankarista vainoista tunnetuissa maakunnissa vainot vähenivät. Myös Xinjiangin hallitus vapautti kotiseurakunnan johtajan Lou Yuanqin. Hallitus myös lopetti väkivaltaisen vainon Kiinan kotiseurakunta allianssin johtajaa Zhang Mingxuania kohtaan.
Kiinalaiset sekulaaritutkijat ovat kiinnittäneet enemmän huomiota Kiinan uskonnonvapauteen, erityisesti kotiseurakuntaliikkeeseen. Kiinalainen uskontoasiantuntija Liu Peng sanoi maan olevan suosiollisessa tilanteessa kehitykselle, jossa uskonnosta tulee hyväksytty ja tasa-arvoinen tekijä yhteiskunnassa. Myös presidentti Hu Jintao äskettäin ilmaisi odottavansa, että uskonnosta voi tulla suurempi vaikuttava tekijä maan sosiaaliselle harmonialle. Liu Peng peräänkuulutti ”kehitettäväksi järjestelmää niin että useampia uskonnollisia asioita hallittaisiin lain kautta, eikä hallinnollisin keinoin.” Kaikille uskonnollisille ryhmittymille pitäisi taata yhteneväinen mahdollisuus rekisteröityä, hän sanoi.
Wang Zuoan valtion uskonnollisesta hallinnosta sanoo, että Kiinan ateistinen hallitus ja uskonnollisten asioiden hoitaminen on poliittisesti ristiriitaista. Hän painotti, että molemminpuolinen kunnioitus ja yhdistyminen politiikassa ovat avain harmonialle. Lopuksi hän sanoi paikallisen hallinnon välinpitämättömyyden ja kykenemättömyyden käsitellä uskonnollisia asioita sekä hallituksen pelottelun olevan asioita jotka tulisi ratkaista.
Mikäli Wangin sanat edustavat hallituksen virallista kantaa vuodelle 2010, niin seurakunnat tulevat todennäköisesti olemaan entistä vakavamman vainon kohteena. ChinaAidin tammikuun aikana tietoonsa saamien tapausten perusteella tämä on hyvinkin mahdollista. Kiinan hallituksen tiukentunut kontrolli internetistä vuonna 2010 saattaa vaikeuttaa ChinaAidin tiedonkeruuta jatkossa. Kontrolli saattaa tulla kohdistumaan erityisesti suuriin tai vaikutusvaltaisiin seurakuntiin.
Kiinan väestön uskonnnollinen jakautuminen
50 % uskonnottomia (ateisteja)
29 % kiinalaisia uskontoja
8,4 % buddhalaisuus
7,3 % kristittyjä
4,3 % traditionaalisia uskontoja
2 % muslimeja (lähinnä uiguurit)
Ateistista fundamentalismia
3
270
Vastaukset
- agnostikko.
"50 % uskonnottomia (ateisteja)"
Uskonnottomuus ei ole sama asia kuin ateismi.
Agnostikot ovat uskonnottomia, mutta he eivät silti ole ateistja.
Agnostikoilta vaan puuttuu usko jumaliin.
He eivät silti kiellä jumalan olemassaolon mahdollisuutta kuten ateistit- vääräsääri
ota mielelläsi selvää, mitä olet, jos nimität itseäsi agnostikoksi.
Ateistilla ei ole uskoa jumaliin. Suurin osa ateisteista ei kiellä jumalia. Eikö jumalaan pidä ensin uskoa, jotta sen voisi kieltää? Suurin osa ateisteista ei myöskään pidä jumalien olemassaloa 100% mahdottomana, koska se vaatisi asiasta ehdottoman tiedon, mikä taas on mahdotonta.
Agnostikolla ja ateistilla ei oikeastaan ole mitään eroa - kumpikaan ei usko jumaliin. Joskus agnostikot tekevät ateisteihin pesäeron sanomalla, että he eivät tiedä uskovatko jumaliin vai eivät.
Antiteistit, eli uskontoja aktiivsesti vastustavat, ovat sitten oma poppoonsa. - C.E.
vääräsääri kirjoitti:
ota mielelläsi selvää, mitä olet, jos nimität itseäsi agnostikoksi.
Ateistilla ei ole uskoa jumaliin. Suurin osa ateisteista ei kiellä jumalia. Eikö jumalaan pidä ensin uskoa, jotta sen voisi kieltää? Suurin osa ateisteista ei myöskään pidä jumalien olemassaloa 100% mahdottomana, koska se vaatisi asiasta ehdottoman tiedon, mikä taas on mahdotonta.
Agnostikolla ja ateistilla ei oikeastaan ole mitään eroa - kumpikaan ei usko jumaliin. Joskus agnostikot tekevät ateisteihin pesäeron sanomalla, että he eivät tiedä uskovatko jumaliin vai eivät.
Antiteistit, eli uskontoja aktiivsesti vastustavat, ovat sitten oma poppoonsa."ota mielelläsi selvää, mitä olet, jos nimität itseäsi agnostikoksi. "
Mielenkiintoinen mielipide, kun sitten kuitenkin samassa viestissä sanot seuraavaa:
"Agnostikolla ja ateistilla ei oikeastaan ole mitään eroa - kumpikaan ei usko jumaliin. Joskus agnostikot tekevät ateisteihin pesäeron sanomalla, että he eivät tiedä uskovatko jumaliin vai eivät.".
Siis agnostikko on se, jolla ei ole varmaa kantaa tai tietoa jumalan olemassaoloon tai olemattomuuteen. Sen sijaan agnostikko voi olla jumalaan uskova tai uskomaton.
Ateististen agnostikkojen lisäksi on olemassa paljon uskovia (teistisiä) agnostikkoja, ja lisäksi muunlaisia agnostikkoja, kuten meitä vahvoja agnostikkoja tai täysin välinpitämättömiä ignostikkoja, joiden näkemys uskontoihin on hyvin toisenlainen kuin ateistien, joten vain vähemmistö agnostikoista voidaan rinnastaa atteihin.
Mielenkiintoinen tuo uskomisfetissi, joka esiintyy vapaaseurakunnissa henkilökohtaisen jumalaan uskomisen pakkona ja vapaa-ajattelijoissa vastakohtaisestin uskomisen kieltämisenä. Kumminkin käytännössä kyse on molemmissa pitkälti lähinnä pienyhteisösidonnaisesta tavasta suhtautua samallalailla jumalakysymykseen, ja tavasta luoda yhteisöllisyyttä luomalla yhteisölle perusnormi, jota kaikki jäsenet noudattavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3157907Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne916168Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733611Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322147Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222076- 391993
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961954- 771733
- 461527
- 431487