Vedensaanti vaelluksilla

epämääräinen heppu

Kovin olen vasta-alkaja vaeltamisessa, yhden kerran olen pidemmän vaelluksen tehnyt (riparilla Karhunkierros). Lyhyempiä yhden yön kestäviä on takana pari kappaletta (Herajärven kierros). Miten te kokeneemmat hoidatte vesitalouden maastoissa, joissa ei voi luonnonvesistä juoda? Keitättekö vai käytättekö jotain vedenpuhdistuspillereitä? Ymmärtääkseni Lapissa voi huoletta juoda puroista ja joista? Tai ainakin Karhunkierroksella joimme Oulangasta ja Kitkasta suoraan, tosin silloin osa porukasta sairastui. Kuinka paljon vuodenaika vaikuttaa veden juomakelpoisuuteen eli ovatko kylmät vedet keväällä turvallisempia kuin kesän lämpimämmät?

3

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juomartuomar

...juonut koko ikäni järvi ja joki-vesiä. Enkä ole vielä sairastunut.

Lapissa tosiaan vettä voi juoda lähes mistä vaan,kunhan se on kirkasta.Tai virtaa kunnolla. ja sama pätee kaikkiin vesiin Suomessa.Ja olet oikeassa,kylmään aikaan vesi on todennäköisemmin juotavaa.
      Ja veden voi aina keittää,jos se epäilyttää. Tuo sairastuminen teidän reissullanne on voinut johtua ihan siitäkin,että joidenkin elimistö ei vain ollut ehtinyt tottua luonnon veteen. Suomen vesissä ei ole mitään loisia,mutta saattaa aina olla jotain viruksia tai bakteereita.
      ja ne suurimmaksi osaksi kuolevat keitettäessä.
      Luonnovettäkin täytyy totutella juomaan,jotta elimistö tottuu siihen. Samahan pätee uusiin ruokiin ja makuihinkin.

• juoda

Olen retkeilly 25v ja olen juonu luonnosta veden.Tietysti siinä on tullu myös kokemus mistä juo,virtaava vesi on yleensä turvallinen.
      Mutta onhan se vesi hyvä keittääkin jos on aikaa.
      Lapissa juon suoraan puro ja järvi vesiä.
      Itä suomessa liikun ika paljon ja esim Ilomantsin koitajoki on hyvin tummaa vettä mitä olen käyttänyt juomavetena,mutta keittänyt sen.

• epämääräinen heppu

Kiitoksia teille vastanneille! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7422
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4088
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3140
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2366
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43