Kovin olen vasta-alkaja vaeltamisessa, yhden kerran olen pidemmän vaelluksen tehnyt (riparilla Karhunkierros). Lyhyempiä yhden yön kestäviä on takana pari kappaletta (Herajärven kierros). Miten te kokeneemmat hoidatte vesitalouden maastoissa, joissa ei voi luonnonvesistä juoda? Keitättekö vai käytättekö jotain vedenpuhdistuspillereitä? Ymmärtääkseni Lapissa voi huoletta juoda puroista ja joista? Tai ainakin Karhunkierroksella joimme Oulangasta ja Kitkasta suoraan, tosin silloin osa porukasta sairastui. Kuinka paljon vuodenaika vaikuttaa veden juomakelpoisuuteen eli ovatko kylmät vedet keväällä turvallisempia kuin kesän lämpimämmät?
Vedensaanti vaelluksilla
3
837
Vastaukset
- juomartuomar
...juonut koko ikäni järvi ja joki-vesiä. Enkä ole vielä sairastunut.
Lapissa tosiaan vettä voi juoda lähes mistä vaan,kunhan se on kirkasta.Tai virtaa kunnolla. ja sama pätee kaikkiin vesiin Suomessa.Ja olet oikeassa,kylmään aikaan vesi on todennäköisemmin juotavaa.
Ja veden voi aina keittää,jos se epäilyttää. Tuo sairastuminen teidän reissullanne on voinut johtua ihan siitäkin,että joidenkin elimistö ei vain ollut ehtinyt tottua luonnon veteen. Suomen vesissä ei ole mitään loisia,mutta saattaa aina olla jotain viruksia tai bakteereita.
ja ne suurimmaksi osaksi kuolevat keitettäessä.
Luonnovettäkin täytyy totutella juomaan,jotta elimistö tottuu siihen. Samahan pätee uusiin ruokiin ja makuihinkin. - juoda
Olen retkeilly 25v ja olen juonu luonnosta veden.Tietysti siinä on tullu myös kokemus mistä juo,virtaava vesi on yleensä turvallinen.
Mutta onhan se vesi hyvä keittääkin jos on aikaa.
Lapissa juon suoraan puro ja järvi vesiä.
Itä suomessa liikun ika paljon ja esim Ilomantsin koitajoki on hyvin tummaa vettä mitä olen käyttänyt juomavetena,mutta keittänyt sen.- epämääräinen heppu
Kiitoksia teille vastanneille! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457422
- 324088
- 573635
- 503140
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522366- 532327
- 432268
- 372258
- 162246