Ristiriita buddhalaisuudessa?

inssitys

Toisaalta buddhalaisuuden lähestymistapa maailmaan on erittäin pragmaattinen (anatta, kyseenalaistaminen jne.) Toisaalta se tuntuu aika korkealentoiselta, kun anattan käsite heitetäänkin syrjään ja aletaan puhumaan olennon (itsen?) kiertokulusta samsarasta nirvanaan. Vai onko tämä vain jotain mikä on "oivallettava"?

7

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en enää minä....?
      • inssitys

        No toi linkkiviidakko vähintäänkin sattuu päähän. Täytyy huomenna paneutua noihin selvinpäin, jos sieltä vaikka vastaus löytyisi.


    • 2 erillistä

      Tuskin ristiriita. Varmasti oivallettava, kuten mainitset.

      Sama "ristiriita" on niin selvästi näkyvillä buddhalaisissa maissa ja tarkoitan theravadaa. Thaimaassa se on niin hyvin havaittavissa että siellä sanotaan että on olemassa kaksi erillistä buddhalaisuutta. Siis kun juttelee kadunmiehen kanssa niin se oivalluksen Dhamma on ihan käsittämätöntä, jostain toisesta universumista.

    • Buddha rulettaa

      Jotta tuon voisi ymmärtää, jotain todellakin on oivallettava. Nimittäin: todella olemassa oleva "itse" ei voi syntyä, muuttua eikä hävitä, koska silloin se olisi pysymätön ja siis vailla itseyttä. Mikä siis on se, mikä syntyy, elää, kuolee ja jälleensyntyy? Se on illuusio todellisesta itsestä, joka "vaeltaa" illusorisessa samsarassa ja kokee sen illusorisia kärsimyksiä. Opetukset karmasta ja jälleensyntymisestä ovat pragmaattisia menetelmiä, joiden avulla elämän voi ottaa hallintaan niin, että elämän suunnan voi kääntää pois kärsimyksestä kohti illusorista onnea.

      Todellisuudessa mitään ei synny eikä häviä, mutta jotta olisi mahdollista harjoittaa myötätunnon ja viisauden bodhisattvapolkua, sitä ennen elämän on oltava jotakuinkin hyvissä uomissa, ja sitä varten opetukset karmasta ja jälleensyntymästä ovat hyödyllisiä. Jos muistimme olisi hyvä, muistaismme myös aiemmat illusoriset elämämme.

      • JOKU/Jokin

        Joka oivaltaa, että voisi oivaltaa jotain mitä ei voi oivaltaa?


    • Karmakasa

      Kaikki psygologiset ja fyysiset ilmiöt, joista yksilökohtainen olemassaolo koostuu, ovat keskinäisriippuvia ja ehdollistavat toinen toisiaan; tämä selittää samalla sen , mikä pitää tuntevia olentoja samsarassa.

      • Karmakasa

        Toisinaan ristiriitaisten tunteiden voima on suuri ja ajatukset ottavat vallan häkellyttävällä tavalla. Toisinaan ajatukset ovat äärimmäisen heikkoja ja vaikuttavat mieleen tuskin lainkaan . Tunteiden voima määrää tekojen laadun, ja teoista seuraa karma.

        Kaksi totuutta nimenomaan, absoluuttinen ja suhteellinen. Absoluuttisesti kaikki on tyhjää, suhteellisesti erilaiset asiat ilmenevät toinen toisistaan johtuen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6895
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2037
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe