Hengen johtamana ?

Lista adventtikirkon pääjohdon puheenjohtajista toimikausineen löytyy alla olevasta linkistä:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Presidents_of_the_General_Conference_of_Seventh-day_Adventists

Mikä merkillisintä, että vuosina 1966 - 1999 kirkon korkein johtotehtävä oli kelvottomissa käsissä.

1966 – 1979: Robert H. Pierson
1979 – 1990: Neal C. Wilson
1990 – 1999: Robert S. Folkenberg

Minulle kun nuoruudessani opetettiin, että Pyhä Henki ohjaa pääjohdon virkailijavalinnat niin, että ne menevät Jumalan tahdon mukaisesti.

Mutta miksi tuo onneton tunarikolmikko tuli virkaan valituksi?

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_H._Pierson

Pierson käytännössä erosi virastaan ja siinä yhteydessä vetosi "terveydellisiin syihin". Ehkäpä "aivoverenkierron ongelmat" käyvät selitykseksi sille, että oma etu ja yhdyskunnan etu jotenkin kummasti vain sekaantuivat keskenään? Kerrankos sellaista sattuu itse kullekin. Viittaan Davenport-skandaaliin.

Pierson kävi 60-luvulla puhujamatkalla Suomessakin, jossa yhteydessä minulla oli tilaisuus kuunnella hänen tulkattua puhettaan. Oli niin tiukkapipoista pyhitysjulistusta, että mietiskelin, kauanko mies jaksaa noin pyhänä pysyä.

Eniten adventtikirkolle on koitunut vahinkoa veli Wilsonin toilailuista. Niistä joku vielä kirjoittanee romaanin. Siksi en tässä yhteydessä esitä mitään linkkiä. Etenkin kun Wikpediasta on poistettu siinä joskus ollut artikkeli Wilsonista. Ottakaa itse asioista selvää, jos ketä kiinnostaa!

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_S._Folkenberg

http://www.christianitytoday.com/ct/1999/april5/9t4020.html
(yllä näkyvä linkki viittaa asioihin, jotka pakottivat Folkenbergin eroamaan).

Jos joku väittää, että tuon kolmikon valintaa virkaansa ajoi Pyhä Henki, minulle herää kysymys, oliko Hengen tarkoitus tuottaa vahinkoa adventtikirkolle. Mitäpä jos oli?

Tarkoitukseni ei ole esittää, että kaikkia Piersonin edeltäjät olisivat olleet hyviä johtajia, mutta ainakin Figuhrista minulla on se käsitys, että siinä oli rehellinen ja kunniallinen mies.

3

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "" Pierson kävi 60-luvulla puhujamatkalla Suomessakin, jossa yhteydessä minulla oli tilaisuus kuunnella hänen tulkattua puhettaan.
      Oli niin tiukkapipoista pyhitysjulistusta, että mietiskelin, kauanko mies jaksaa noin pyhänä pysyä. ""

Niinhän sitä sapattiakin pitää viettää vain periaatteen vuoksi.
      "Putsattu" kaikista säädöksistä, vain sapattiraamit kaulassa koruna.
      Kevyt ies sellainen kun ollaan muodon vuoksi tiukkoja, mutta käytäntö
      sitten on kunkin pyhä yksityisasia. Sinetti otsassa riittää - vertauskuva
      aivoista.

• vaan

valitaan johtajat pärstäkertoimen mukaan ja suvun saavutusten mukaan.
        Ei niissä valinnoissa kysytä "yläkerran Johtajan" mielipiteitä.
        Toisaalta tavaallisen Johtajan mielipide johtajavalintoihin olisikin liian selkeä hyväksyttäväksi:

1 Sam 8:7 Niin Herra sanoi Samuelille: "Kuule kansan ääntä kaikessa, mitä he sinulle sanovat; sillä sinua he eivät ole pitäneet halpana, vaan minut he ovat pitäneet halpana olemaan heidän kuninkaanansa.

• sydämissämmekö..?

Eiköhän se usko käy tässä ja nyt aikaa.
      Jos vaikka joku tarttuu auranvarteen, niin kehoitetaanko katsomaan taakse?
      Parhaiten seurakunta hoituu siinä, että jokainen elää uskon todeksi elämässä ja jakaa suun tunnustusta Jeesuksesta.
      Joka hetki löytyy mistä tahansa sanomista jos sanomaan ruvetaan.
      esim. erään suuren vapaansuunnan kirkon perustuksissa vapisee repimisen meininki, mutta ketä se palvelee?

Vai mitä olet mieltä, tässä ja nyt hetkestä ja oman uskon suun tunnustuksen merkityksestä.

ts. Yhdessä koolla, se oli alkuseurakunnan motto ja ehkä siihen olisi tässä ajassakin hyvä pyrkiä.

Se väärä epäuskon henki, mikä vaikuttaa hengittää niskaan jokahetki.

Tuo Jesaja 1:9-20, sekä Stefanoksen puhe Ap.t. 7:1-53.
      Siinä voisi hieman pakanauskovatkin pysähtyä, ei kovin kummosempaa porukkaa.
      Siihen Sodoman ja Gomorran perustukselle ollaan paljon rakennettu ja sydän ei ole saanut ympärileikkautua Jumalan tahtoon.

Niskurikansa on tämä uskon kansa.

Parannusta, mutta parannusta omista teoista olisi lähtökohtana jokaisella.

Eiköhän se siitä lähde rakentumaan.

Mutta kun katsoo tätä pakana kristillisyyttä, jää noitten jakeitten jälkeen miettimään, missä me oltaisiin parempia kuin edeltäjät? Hedelmä pakkaa olemaan vain niin mätää ja muotojumalista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94