Ruusu pohjoiseen

rusonen

Suunnitelmissa olisi istutella ruusuja Inarin korkeudelle, ennestään on juhannusruusu. Nyt tahtoisin löytää punaisen ruusun joka menestyisi siellä. Olisiko jollain antaa neuvoja? Jostain luin ettei kasvuvyöhykettä pidä noudattaa niin orjallisesti, koska nykypäivän talvet ovat leudompia ja pohjoisessa todella paksu lumipeite suojaamassa ruusuja, onkohan tässä perää?

5

1500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruusuilija

Kasvuvyöhykettä ei kannata orjallisesti noudattaa,vaan paikan oma pienilmasto kannattaa ottaa huomioon. Kasvaahan esimerkiksi käsivarren Lapissa satoa tuottavina niin luumu- kuin päärynäpuitakin omenien ja kirsikoiden lisäksi.Ja lumi on hyvä suoja kasville kuin kasville.

Mitä nuihin ruusuihin tulee niin kurtturuusujen (R. rugosa-ryhmä) porukasta ainakin löytyy ihan VII-vyöhykkeelläkin selviäviä esim. Pohjolan kuningatar.Tumman violetinpunaiset puolikerrotut kukat, kasvukorkeutta 1-1,5m. Sittenhän on pietarinruusu (yksinkertaiset punaiset kukat, 1-1,8m) ja karjalanruusu (yksinkertaiset ruusunpunaiset kukat, 1-1,5m) ainakin. Kuvia luulisi löytyvän ja ainakin Oulujoen taimiston (www.taimisto.net) valikoimiin taitavat kuulua kaikki...

• rusonen

Kiitos, löytyihän sieltä monenlaista. Ajattelin nyt ainakin hansaruusun istutaa. Mitenhän on, kannattaako ruusuille kaivaa istutusalue jonka vuoraa juurimatolla, vai mikä on viralliselta nimeltään, jotta pensas ei leviä valtoimenaan, vai onko parempi istuttaa vain sellaisenaan?

• ruusuilija
        rusonen kirjoitti:

Kiitos, löytyihän sieltä monenlaista. Ajattelin nyt ainakin hansaruusun istutaa. Mitenhän on, kannattaako ruusuille kaivaa istutusalue jonka vuoraa juurimatolla, vai mikä on viralliselta nimeltään, jotta pensas ei leviä valtoimenaan, vai onko parempi istuttaa vain sellaisenaan?

Juurimatto ei tietenkään ole pakollinen,mutta toki sitä voi käyttää.Suosittelen varsinkin voimakkaasti juuriversoista leviäville lajeille/lajikkeille.Juurimatto ei täysin estä leviämistä "sinne minne ei pitäisi" mutta jossain määrin ainakin.Juurimaton avulla voit myös eritellä isommassa ruusuryhmässä eri lajikkeet/lajit toisistaan.Itse olen vähän/hillitymmin leviävillä ruusuilla käyttänyt istutusalueen reinoilla myös vanhaa kasvihuonemuovia rajaamassa niin eri lajikkeiden istutusalueita kuin koko ryhmääkin ja hyvin on tähän mennessä toiminut.

• rusonen
        ruusuilija kirjoitti:

Juurimatto ei tietenkään ole pakollinen,mutta toki sitä voi käyttää.Suosittelen varsinkin voimakkaasti juuriversoista leviäville lajeille/lajikkeille.Juurimatto ei täysin estä leviämistä "sinne minne ei pitäisi" mutta jossain määrin ainakin.Juurimaton avulla voit myös eritellä isommassa ruusuryhmässä eri lajikkeet/lajit toisistaan.Itse olen vähän/hillitymmin leviävillä ruusuilla käyttänyt istutusalueen reinoilla myös vanhaa kasvihuonemuovia rajaamassa niin eri lajikkeiden istutusalueita kuin koko ryhmääkin ja hyvin on tähän mennessä toiminut.

Sitten mietin multahommia, maaperä savimaata johon tarkoitus istuttaa, sekoitanko sekaan puutarhamultaa vai riittääkö pelkkä hiekka kuohkeuttamaan savimaata?

• ruusuilija
        rusonen kirjoitti:

Sitten mietin multahommia, maaperä savimaata johon tarkoitus istuttaa, sekoitanko sekaan puutarhamultaa vai riittääkö pelkkä hiekka kuohkeuttamaan savimaata?

Laittaisin sopivassa suhteessa sekä että.Savimaahan on kyllä itsessään ravinteikasta mutta tiiviytensä takia luovuttaa ravinteita suht hitaasti.Itselläni ruusut ovat kasvaneet tavallisessa savensekaisessa peltomullassa,johon lisäsin istutusvaiheessa jonkun verran turvetta ja hiekkaa.Tämän jälkeen olen lannoittanut keväisin joko kevätlannoitteella tai kanankakalla,kumpaa on milloinkin sattunut olemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7316
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4058
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2279
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37