Air Baltic kertoo myyvänsä halvalla lentolipun ja rahastavansa lisäpalveluista. Kuinka toimii käytännössä? Lento Rooma-Riga 13.04.2010 klo 13.45. Netistä ostettu e-lippu kourassa jonottamaan vastaanottotiskille. Tiskin takana palvelu toimii siten, että yksi tekee ja kaksi katsoo. Puolen tunnin kuluttua tiskillä muuten OK, mutta pitää maksaa 5 € lisämaksu koska ei ole chekattu sisään netin kautta. Maksu neuvottiin suorittamaan yhtiön palvelutiskille tuossa heti takana. Ei ollut AirBalticin tiskiä, mutta kyselemällä löytyi "palvelutiski" ARE. Tiskin takana neljä naista, jotka pyörivät edestakaisin. Puolen tunnin kuluttua jono ei ollut edennyt mutta kasvanut. Koska koneen lähtö lähestyi, rupesimme vaatimaan palvelua useammalta luukulta kuin yhdeltä. Reaktioina tiskille ilmestyi "suljettu" lappuja ja yksi paikka jätettiin auki jossa "palveltiin asiakkaita. Vihdoin tiskillä, täti ihmetteli annettua maksulappua, pöyhi paperikasaa pöydällä, kyseli kavereilta ja ihmetteli lisää. Lopuksi ilme kirkastui: teitä matkustaa kaksi, mutta lapussa on vain yksi nimi, menkääpä takaisin edelliselle tiskille hakemaan paremmat paperit... Raivon ja hien laskeuduttua 1,5 tunnin jonotuksen jälkeen, tuli mieleen, miksi sitä 5 € maksua ei voinut maksaa samalla kun maksoin lipun hinnan netissä? Air Baltic on ilmeisesti perinyt vanhalta emoyhtiöltään SASlta periaatteen, että asiakasta tulee kohdella asteikolla töykeästä törkeään. RYANAIRilla on puutteensa, mutta siellä sentään systeemit pelaa.
Air Baltic: ei koskaan enää!
16
2539
Vastaukset
- kuokka5
minulla ei ole ollut air balticin kanssa mitään ongelmia. Kannattaa ostaa liput heidän nettisivuiltaan, koska siellä kerrotaan kaikki säännöt tarkasti ja homma toimii. Tsekkausmaksusta olisit välttynyt, kun olisit käyttänyt 30 sekkaa aikaa netissä ja liittynyt kanta-asiakkaaksi. Ebookersit ja muut eivät asiasta tiedota ja siksi ei kannata niiden kautta lippuja ostaa.
- H
Air Balticin sivuilla on kyllä maininta tuosta check in maksusta, kun vaan vähän jaksaa etsiä, lisäksi kyseisen maksun pystyy (ainakin sähköpostilla kun asiaa tiedusteli) kiertämään hankkimalla ilmaisen BalticMiles -kanta-asiakaskortin.
- halvalla preemiumia
Airbalticia halvempi ei taida ollakaan kuin tuo Raikku, sinne siis vaihdat ja kaikki hyvin!
- fwe
varasin kesälomat airbalticilla. Jippii. air baltic rulez!
- MikkoKL
Itselläni on ollut pelkästään hyviä kokemuksia Air Balticista. Hinnat ovat edullisia ja erityisesti lennoilla olen tyytyväinen myyntivalikoimaan. Lyhyilläkin lennoilla on mahdollisuus edulliseen lämpimään ateriaan.
Muitakin ruokia (mm. voileipiä, sämpylöitä, salaatteja jne) on hyvä valikoima. Lisäksi positiivinen juttu on, että Air Baltic on tuonut toivottua kilpailua maakuntakentille.
Lähtöselvitysmaksun ja maksut matkatavaroista voi tehdä Air Balticin nettisivuilla. Jos varaa jostakin matkatoimistojen sivuilta, he eivät todennäköisesti peri näitä maksuja. Kannattaa siis käyttää ainoastaan Air Balticin omia sivuja.
Air Balticilla on hyvä hinta-laatusuhde. Lähes yhtä hyvä kuin Ryanairilla. - JaskaPaskaJokunen
Jos varasit lippusi netistä niin siellähän se lukee ehdoissa tuo maksuasia.
Turha rutista jos on lukutaidoton. - rooman matkalla
Minullakin on huonoja kokemuksia Air Balticista. Viimeisin oli nyt viikonloppuna Rooman matkalla. Minun piti saada tuotua 40 kg matkatavaroita takaisin, niinpä maksoin etukäteen kahdesta matkalaukusta. Koska minua kuitenkin epäilytti, niin soitin asiakaspalveluun ja kysyin, että tarkoittaahan kaksi matkalaukkua samaa kuin 40 kg. Vastaus oli että kyllä tarkoittaa. Totuus selvisi kuitenkin vasta lentokentällä: kahden matkalaukun yhteispaino saa olla max 20 kg. Kun selitin virkailijoille, että minulle oli nimenomaan sanottu sen tarkoittavan 40 kg ja kysyin että miksi muuten maksaisin kahdesta laukusta, niin he totesivat vain, etteivät he voi tehdä asialle mitään ja että jos haluan toisenkin laukun mukaan, niin joudun maksamaan 600 euroa. Niinpä laukku jäi Roomaan ja se tulee sieltä ensi viikolla muin konstein.
Myös minulle tuo 5 euron check in -maksu tuli yllätyksenä, sillä en saanut tehtyä online check-iniä. Tämä sen takia, että idiootti systeemi oli sotkenut etu- ja sukunimeni keskenään.- Randomi_
Tietääkseni millään lentoyhtiöllä laukkujen (oli niitä vaikka 10 kpl) painoraja ei saa ylittää 20 kg. Olisiko esimerkiksi vaikka väärinkäsitys mitään? Esim asiakaspalvelussa luultiin että teitä on tulossa 2 henkilöä lennolle?
Lukaiseppa tuo;
http://www.airbaltic.com/public/pay_for_baggage.html
Ja check-in maksun saa kierrettyä liittymällä Baltic-Miles asiakkaaksi (ilmainen, täytät vain hakemuksen netissä ja that's it) - näppis115
Randomi_ kirjoitti:
Tietääkseni millään lentoyhtiöllä laukkujen (oli niitä vaikka 10 kpl) painoraja ei saa ylittää 20 kg. Olisiko esimerkiksi vaikka väärinkäsitys mitään? Esim asiakaspalvelussa luultiin että teitä on tulossa 2 henkilöä lennolle?
Lukaiseppa tuo;
http://www.airbaltic.com/public/pay_for_baggage.html
Ja check-in maksun saa kierrettyä liittymällä Baltic-Miles asiakkaaksi (ilmainen, täytät vain hakemuksen netissä ja that's it)Norwegianilla saa olla 2 x 20 kg jos maksaa
- rooman matkalla
Randomi_ kirjoitti:
Tietääkseni millään lentoyhtiöllä laukkujen (oli niitä vaikka 10 kpl) painoraja ei saa ylittää 20 kg. Olisiko esimerkiksi vaikka väärinkäsitys mitään? Esim asiakaspalvelussa luultiin että teitä on tulossa 2 henkilöä lennolle?
Lukaiseppa tuo;
http://www.airbaltic.com/public/pay_for_baggage.html
Ja check-in maksun saa kierrettyä liittymällä Baltic-Miles asiakkaaksi (ilmainen, täytät vain hakemuksen netissä ja that's it)Joo, löysin tuon sivun nyt jälkeenpäin, jossa sanotaan lihavoidulla, että maksimipaino on 20 kg. Mutta kysymys tuli vastaan silloin kun olimme ostamassa lippua, jolloin tuntui helpommalta soittaa asiakaspalveluun kuin keskeyttää lipun osto ja ruveta etsimään tietoa. Kyse oli varmaankin virkailijan tietämättömyydestä, koska selitimme kyllä että kyse oli yhdestä matkustajasta.
rooman matkalla kirjoitti:
Joo, löysin tuon sivun nyt jälkeenpäin, jossa sanotaan lihavoidulla, että maksimipaino on 20 kg. Mutta kysymys tuli vastaan silloin kun olimme ostamassa lippua, jolloin tuntui helpommalta soittaa asiakaspalveluun kuin keskeyttää lipun osto ja ruveta etsimään tietoa. Kyse oli varmaankin virkailijan tietämättömyydestä, koska selitimme kyllä että kyse oli yhdestä matkustajasta.
[quote]Myös minulle tuo 5 euron check in -maksu tuli yllätyksenä, sillä en saanut tehtyä online check-iniä. Tämä sen takia, että idiootti systeemi oli sotkenut etu- ja sukunimeni keskenään.[/quote]
Systeemit ovat tietokoneita ja ne eivät nimiä sekoita, esimerkiksi arpomalla niitä. Käyttäjät sen tekevät, joskus epäselvien ohjeiden takia, joskus ihan kiireessä.- viisastuu
Tässäkin asiassa kaikki olisi mennyt hyvin, kun olisit varannut suoraan lentoyhtiön sivuilta. Silloin kaikki tiedot olisi annettu täsmällisesti ja oikein, eikä mahdollisuutta etu- ja sukunimen sekoitukseen ole. Yhtiön sivut on kaikenlisäksi myös halvin ostospaikka.
- rooman matkalla
viisastuu kirjoitti:
Tässäkin asiassa kaikki olisi mennyt hyvin, kun olisit varannut suoraan lentoyhtiön sivuilta. Silloin kaikki tiedot olisi annettu täsmällisesti ja oikein, eikä mahdollisuutta etu- ja sukunimen sekoitukseen ole. Yhtiön sivut on kaikenlisäksi myös halvin ostospaikka.
Huomaan, että Air Balticilla on enemmän kannattajia kuin kritisoijia. Itse aion kyllä boikotoida kyseistä firmaa, sillä haluan saada hyvää palvelua. Vaikka hinnat olisivatkin alhaisemmat, en sen takia rupea kärsimään huonommasta palvelusta. Esimerkiksi, jos puhelinpalvelussa saamani tieto olikin vain inhimillinen erehdys, niin lentoyhtiön pitäisi kyllä olla halukas saamaan asiakkailta palautetta. Jos palvelunumero laitetaan törkeän kalliiksi, niin siinä ei lähtökohtana missään nimessä ole kiinnostus asiakkaiden tarpeita ja heiltä saatua palautetta kohtaan, vaan pyrkimys rahastaa kaikesta mahdollisesta, varmaan jopa happinaamarista onnettomuuden sattuessa.
Ymmärrän sen, että halvemman nimissä voidaan tehdä vähän myönnytyksiä, mutta miten tunnistetaan missä tulee raja vastaan? Jos jengi rupeaa hyväksymään yhä enemmän ja enemmän alempien hintojen himossa, niin jääkö maailmaan enää hyviä tapoja ja asiakkaan kunnioitusta jäljelle? - vaikeeta on
Randomi_ kirjoitti:
Tietääkseni millään lentoyhtiöllä laukkujen (oli niitä vaikka 10 kpl) painoraja ei saa ylittää 20 kg. Olisiko esimerkiksi vaikka väärinkäsitys mitään? Esim asiakaspalvelussa luultiin että teitä on tulossa 2 henkilöä lennolle?
Lukaiseppa tuo;
http://www.airbaltic.com/public/pay_for_baggage.html
Ja check-in maksun saa kierrettyä liittymällä Baltic-Miles asiakkaaksi (ilmainen, täytät vain hakemuksen netissä ja that's it)erittäin hankalaa ja kallista kuljettaa ylipainoa. tarkoitus on todellakin, että kukaan ei koskaan kuljeta yl 20 kg.
If you take baggage with a weight above your allowance you will have to pay an extra charge at the price EUR 15 per 1 kg on each flight segment. If your checked-in baggage allowance exceeds pieces and weight allowed, both fees will be applied simultaneously. Extra weight fees are collected at airBaltic ticket offices only. Please note that baggage allowance for several passengers (e.g. family) does not sum up. - Henry Alanen
rooman matkalla kirjoitti:
Huomaan, että Air Balticilla on enemmän kannattajia kuin kritisoijia. Itse aion kyllä boikotoida kyseistä firmaa, sillä haluan saada hyvää palvelua. Vaikka hinnat olisivatkin alhaisemmat, en sen takia rupea kärsimään huonommasta palvelusta. Esimerkiksi, jos puhelinpalvelussa saamani tieto olikin vain inhimillinen erehdys, niin lentoyhtiön pitäisi kyllä olla halukas saamaan asiakkailta palautetta. Jos palvelunumero laitetaan törkeän kalliiksi, niin siinä ei lähtökohtana missään nimessä ole kiinnostus asiakkaiden tarpeita ja heiltä saatua palautetta kohtaan, vaan pyrkimys rahastaa kaikesta mahdollisesta, varmaan jopa happinaamarista onnettomuuden sattuessa.
Ymmärrän sen, että halvemman nimissä voidaan tehdä vähän myönnytyksiä, mutta miten tunnistetaan missä tulee raja vastaan? Jos jengi rupeaa hyväksymään yhä enemmän ja enemmän alempien hintojen himossa, niin jääkö maailmaan enää hyviä tapoja ja asiakkaan kunnioitusta jäljelle?Olen 100% samaa mieltä. Air Balticin palvelu on niin ala-arvoista,että yhtiötä kannattaa välttää.
Jos asiat sattuvat menemään ihan nappiin,niin hieno homma. Mutta jos kaikki ei mene ihan täysin nappiin,niin on turhaa odottaa minkäänlaista palvelua/apua Air Balticin suunnasta.
Air Balticin hintakategoriasta löytyy muita paljon parempiakin lentoyhtiöitä.
Miksi siis ostaa sekundaa,jos parempaakin saa samalla rahalla?
- hyvin meni meillä
Itse kävimme perheen kera viikko sitten Italiassa AirBalticin kanssa. Välilasku oli mennen tullen Riikassa.
Kaikki lennot olivat aikataulussa, eikä muutenkaan ollut valittamista palvelussa. Mukanamme oli 2 isoa matkalaukkua, vajaat 20kg molemmat (kuten painoraja on). Lisäksi tyttärillämme oli isohkot reput, jotka menivät käsipakaaseina. Vaimolla aika suuri käsilaukku.
Oikeastaan yllätys oli positiivinen, koska odotimme joutuvamme maksamaan lähtöselvityksessä 5-10euroa/nassu lisää. Lähtökentällä Turussa ei voi tehdä online check-iniä, eikä kentällä ole automaatteja. Ei siis veloitusta siellä. Riikassa automaatit on, mutta koska lennot olivat yhdellä lipulla, ei siellä tietenkään ollut tarvetta konetta käyttää.
Takaisin tullessa Italiassa (Malpensan kenttä) taas eivät check-in laitteet jostain syystä olleet toiminnassa, joten sielläkään ei jouduttu maksamaan mitään ekstraa.
Ikävää, että alkuperäinen kirjoittaja on joutunut kokemaan noin huonoa palvelua, omat horror-kokemukset liittyvät kotimaiseen Finnairiin parin vuoden takaa... mutta se on jo ihan oma tarinansa!
Airbaltic toisiaan käyttää osaksi sas/starallancen tiskejä ja koneita, joten tämän pohjatiedon kun omaa, saattaa oikea tiski ja neuvo löytyä lentokentiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164