Hylsyjen

mitotus?

Mitä olen käsittänyt väärin? Kirjassa, ”Jälleenlataajan käsikirja Timo Hyytinen”, on 7X53R hylsyn kokonaispituudeksi ilmoitettu 53,25 mm. Kun vertaan sitä Sakon alkuperäiseen ”neitseelliseen” hylsyyn, niin sen pituus on pari sadasosamilliä vailla 53 mm. Onko tämä 0,25 mm ero jokin toleranssi raja? Kiitos vastaajille

6

916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hillbergmounting.

7,62x53R hylsynpituus lienee "virallisesti" 53,5mm. Sitten on trimmaus / lyhennyspituus yleensä 0,25 lyhempi. Tällainen raunakantahylsy pyrkii venymään, koska "sulku" reunasta eli laipasta. Näin tapahtuu, vaikka supistaessasi omalla aseella ampumiasi hylsyjä siirtämättä olkapäätä.
      Aseesi patruunapesän mitta ratkaisee viimekädessä isoimman hylsypituuden. Näissä suomalaiskansallisissa (7,62x53R-muunnoksissa) kalipereissa se vaihtelee.

• mitta.,

Asia kiinnosti minua sen verran, että katsoin kyseisestä kirjasta lataustaulukon, ja siellä oli tuo 53,25 mm. Mutta, mutta, kirjan toisessa kohtaa mainitaan sanatarkasti seuraavaa.”Hylsyn maksimimitan löydät lataustaulukosta. Jos hylsy on venynyt yli tämän mitan, täytyy sitä lyhentää.”
      Siis, maksimimitta tuo 53,25 mm jota ei saa ylittää.

• ???

Kahteenkertaan ammuttuje 7,62X39 Sellier%bellot hyljysen pituus on noin 1mm allesuositusten:)

• Hillbergmounting.
        ??? kirjoitti:

Kahteenkertaan ammuttuje 7,62X39 Sellier%bellot hyljysen pituus on noin 1mm allesuositusten:)

Olipahan kyse 7,62x53R-patruunasta. R kertoo, että se on laippa- eli reunakantainen, mistä tällöin myös sulku. 7,62x39 rynkkypatruuna onkin mauserkantainen. Sulku tällöin hylsyn hartiasta. S&B-hylsyt alunperinkin jo liian lyhyet. Muuten: S&B = Schlecht&Billig (halpa ja huono).

• mies?
        Hillbergmounting. kirjoitti:

Olipahan kyse 7,62x53R-patruunasta. R kertoo, että se on laippa- eli reunakantainen, mistä tällöin myös sulku. 7,62x39 rynkkypatruuna onkin mauserkantainen. Sulku tällöin hylsyn hartiasta. S&B-hylsyt alunperinkin jo liian lyhyet. Muuten: S&B = Schlecht&Billig (halpa ja huono).

Nimimerkki Hillbergmounting. on rekisteröity nimimerkki, jonka ansiosta se näkyy sinisellä. Kukas sinä olet?!!

• Hillbergmounting.
        mies? kirjoitti:

Nimimerkki Hillbergmounting. on rekisteröity nimimerkki, jonka ansiosta se näkyy sinisellä. Kukas sinä olet?!!

että olen originaali, uuden salasanani unohtanut Hillbergmounting.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7545
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4163
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40