Timo Puustellin

poika Miko on jo pitkään ollut kuuluisamman isänsä jalanjäljillä ja Netmissionin etusivulta löytyy eräs hänen puheistaan.
http://www.netmission.fi/fi/mediat/streaming/?id=267&vid=3454#player

Puheessa kiinnittyi huomioni erääseen asiaan.
Miko antaa sanoo puhuvansa Jeesuksen nimissä ja antaa syntejä anteeksi ihmisille.

Lestadiolaisillahan on sellainen oppi, että heillä on oikeus antaa syntejä anteeksi toisille.

Onkohan helluntaiherätyksessä yleistäkin, että ihminen antaa Puustellin tavoin syntejä anteeksi toisille?

28

2252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari83

UT:ssa on sana: 'minkä te olette päästävä maanpäällä, sen minä olen päästävä taivaissa.'
      Tämä tarkoittaa synninpäästöä. Ainakin helluntailaisilla on tietääkseni sellainen käsitys, että jokaisella Jeesukseen uskovalla ja hänen omallaan on oikeus antaa synninpäästö ja antaa anteeksi syntejä Jeesuksen nimessä ja veressä.

On myös sana: 'minkä te tuomitsette maanpäällä, sen minä olen tuomitseva taivaissa.'
      Ja tuosta syystä meitä on kehoitettu: 'Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.'

Raamatunpaikkoja en valitettavasti muista. Mutta sellainen muistikuva minulla on että nuo olisivat Jeesuksen opetuksia, kenties vuorisaarnasta.

• hellari83

sain käsityksen että vain papeilla olisi oikeus antaa synninpäästö. Tilaisuudessa oli puhetta myös rukouspalvelijoista (en tiedä ovatko virassa olevia vaiko vapaaehtoisia), jotenkin sain käsityksen että heilläkin saattaisi olla oikeus antaa toisten syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Niin ja ettei tavallisella maallikolla voi tällaista oikeutta olla.

Sain myös kuvan että luterilaisen seurakunnan papit ovat nykyajan apostoleita. Jos tästä asiasta haluaisi paremmin selvyyden, niin se onnistuu luterilaisilta kysymällä, ja kenties jopa heidän keskustelupalstastaan.

• sanoi Pietarille antaessaan hänelle taivaanportin avaimet.

Matt.16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Ei Jeesus antanut siinä taivaanportin avaimia kaikille. vaan pelkästään Pietarille.

Jos ihmiset voisi antaa toisilleen syntejä anteeksi niin eihän Jeesusta enää tarvittaisi.

• Yleinen pappeus
        hellari83 kirjoitti:

sain käsityksen että vain papeilla olisi oikeus antaa synninpäästö. Tilaisuudessa oli puhetta myös rukouspalvelijoista (en tiedä ovatko virassa olevia vaiko vapaaehtoisia), jotenkin sain käsityksen että heilläkin saattaisi olla oikeus antaa toisten syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Niin ja ettei tavallisella maallikolla voi tällaista oikeutta olla.

Sain myös kuvan että luterilaisen seurakunnan papit ovat nykyajan apostoleita. Jos tästä asiasta haluaisi paremmin selvyyden, niin se onnistuu luterilaisilta kysymällä, ja kenties jopa heidän keskustelupalstastaan.

Jokaisellan Jeesuskeen uskovalla on oikeus ja velvollisuus julistaa katuvalle synnit anteeksi Raamtun mukaan.

Tervetuloa helluntaiseurakuntien tilaisuuksiin kuulemaan raamatullista opetusta uskosta.

ReijoR

• anteeksiantoa
        Pe.ku kirjoitti:

sanoi Pietarille antaessaan hänelle taivaanportin avaimet.

Matt.16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Ei Jeesus antanut siinä taivaanportin avaimia kaikille. vaan pelkästään Pietarille.

Jos ihmiset voisi antaa toisilleen syntejä anteeksi niin eihän Jeesusta enää tarvittaisi.

Vaan julistuksesta. Jeesus vain voi antaa synnit anteeksi. Uakovat julistavat hänen anteekisantooaan.

Toisaalta onhan se hyvä, jos uskovat voivat antaa toisilleen synnit anteeksi, - tai ainkin loukkaukset.

• Yleinen pappeus kirjoitti:

Jokaisellan Jeesuskeen uskovalla on oikeus ja velvollisuus julistaa katuvalle synnit anteeksi Raamtun mukaan.

Tervetuloa helluntaiseurakuntien tilaisuuksiin kuulemaan raamatullista opetusta uskosta.

ReijoR

että ihmiset päättävät toistensa taivaspaikoista ja Jeesus on merkityksetön.

Mihinkä Raamatunkohtaan tuo perustuu?

• anteeksiantoa kirjoitti:

Vaan julistuksesta. Jeesus vain voi antaa synnit anteeksi. Uakovat julistavat hänen anteekisantooaan.

Toisaalta onhan se hyvä, jos uskovat voivat antaa toisilleen synnit anteeksi, - tai ainkin loukkaukset.

Puustellin saarna.

Sinä hän antaa synnit anteeksi.

Kahdenkeskiset loukkaukset on täysin eri asia ja harvoin edes syntiä ja niissä pyydetään tai annetaan anteeksi ihmiselle eikä Jumalalle.

• Pe.ku kirjoitti:

Puustellin saarna.

Sinä hän antaa synnit anteeksi.

Kahdenkeskiset loukkaukset on täysin eri asia ja harvoin edes syntiä ja niissä pyydetään tai annetaan anteeksi ihmiselle eikä Jumalalle.

ihan noin mene? Pitää lukea koko asiayhteys.

Matt.16:17. "Jeesus sanoi hänelle, (Pietarille) Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha ja veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        18. Ja minä sanon sinlle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, eivätkä tuonelan portit sitä voita.
        19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa.
        20. Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekkään, että on Kristus."

* Kun Jeesus sanoo, " Tälle kalliolle", hän ei tarkoittanut Pietaria, vaan itseään. Kristus mainitaan Kallioksi useinkin Raamatussa. Koska Jeesus puhui tulevista seurakuntansa asioista eläessään aina peitetysti, niin nytkin. Kallio on Kristus, vaikka Pietari merkitsee "kallio"!
        * Raamattu sanoo, että seurakunta on rakennettu Kristus perustalle. Ja oikeasti Jeesus antoi taivaan valtakunnan avaimet seurakunnalleen. Ei kenellekkään yksityiselle henkilölle. Siksi jokainen uskovainen voi julistaa synnit anteeksi , ei omassa eikä itsessään, vaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Tämä oikeus ei ole pelkästään lestadiolaisten, vaan koko Kristuksen seurakunnan , jokaisella uudestisyntyneellä on Kristuksen todistajana valtuudet Pyhältä Hengeltä Hänen nimessään julistaa synnit anteeksi, koska vaan ja missä vaan!

* Eikä myöskään sitomisoikeutta kukaan voi käyttää ilman Pyhän Hengen valtuuksia, eikä varsinkaan seurakunnan sisäpuolella olevia kohtaan, se ei toimi kenenkään kautta , että voisi ylivaltaisesti tuomita tai sitoa veljiään tai sisariaan. Se valta on ainoastaan Pyhällä Hengellä.

* Silloin kun uskovainen rukoilee, joko henkilön puolesta joka tahtoo antaa elämänsä Jeesuskelle, jos hän rukoillessaan tulee henegntuntemisen kautta tietoiseksi, että rukoiltava yrittää pettää Pyhää Henkeä, Ananiaan ja Safiiran hengessä, siinä on uskovalla valta sitoa ,eikä päästä synneistään joka ei ole rehellinen. Samoin rukoiltaessa Pyhän Hengen kasteen saamisen puolesta, täytyy olla puhdas kristuksen verellä puhdistettu sydän. Esm. uudestisyntynättömät käännynnäiset eivät voi saada PH: täyteyttä. Arthur Kukkulalla oli ja on tämä hengentuntemisen lahja,ja hän on myös käyttänyt sitä, ja paljastanut monia vääriä opetuslapsia, ja siksi hän on saanut monilta ankaran saarnaajan maineen. Hänessä jos kenessä, on Kristuksen Henki ja totuuden Henki.

* Samoin seurakunta voi sitoa vieraat henget, ja harhaan johtavat henget, ja henkilöt, jotka halauavat johtaa seurakuntaa harhaan. Ja silloinkin tulee olla ehdottomasti hengetuntemisen armolahjoilla ja Sanan tuntemuksella
        varustettuja vanhimpia, tai profeettoja, jotka tunnetaan seurakunnassa vanhurskaiksi ja luotettaviksi!
        Pyhä Henki ei koskaan toimi Kristuksen Sanaa vastaan.
        * Ei siis kukaan voi seurakunnassa sitoa toista uskovaa, että jotenkin saisi hänet valtaansa. Paavalikin sanoo, ettei tahdo vallita kenenkään uskoa. Ei siis ole lupaakaan käyttää Pyhän Hengen valtuuttamana lahjaansa väärin, silloin sortuu Ananiaan ja Safiran hengen ansaan! Ja eihän se toimisikkaan, sillä Pyhä henki ei ole huiputettavissa kenenkään taholta.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

ihan noin mene? Pitää lukea koko asiayhteys.

Matt.16:17. "Jeesus sanoi hänelle, (Pietarille) Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha ja veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
        18. Ja minä sanon sinlle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, eivätkä tuonelan portit sitä voita.
        19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa.
        20. Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekkään, että on Kristus."

* Kun Jeesus sanoo, " Tälle kalliolle", hän ei tarkoittanut Pietaria, vaan itseään. Kristus mainitaan Kallioksi useinkin Raamatussa. Koska Jeesus puhui tulevista seurakuntansa asioista eläessään aina peitetysti, niin nytkin. Kallio on Kristus, vaikka Pietari merkitsee "kallio"!
        * Raamattu sanoo, että seurakunta on rakennettu Kristus perustalle. Ja oikeasti Jeesus antoi taivaan valtakunnan avaimet seurakunnalleen. Ei kenellekkään yksityiselle henkilölle. Siksi jokainen uskovainen voi julistaa synnit anteeksi , ei omassa eikä itsessään, vaan Jeesuksen nimessä ja veressä. Tämä oikeus ei ole pelkästään lestadiolaisten, vaan koko Kristuksen seurakunnan , jokaisella uudestisyntyneellä on Kristuksen todistajana valtuudet Pyhältä Hengeltä Hänen nimessään julistaa synnit anteeksi, koska vaan ja missä vaan!

* Eikä myöskään sitomisoikeutta kukaan voi käyttää ilman Pyhän Hengen valtuuksia, eikä varsinkaan seurakunnan sisäpuolella olevia kohtaan, se ei toimi kenenkään kautta , että voisi ylivaltaisesti tuomita tai sitoa veljiään tai sisariaan. Se valta on ainoastaan Pyhällä Hengellä.

* Silloin kun uskovainen rukoilee, joko henkilön puolesta joka tahtoo antaa elämänsä Jeesuskelle, jos hän rukoillessaan tulee henegntuntemisen kautta tietoiseksi, että rukoiltava yrittää pettää Pyhää Henkeä, Ananiaan ja Safiiran hengessä, siinä on uskovalla valta sitoa ,eikä päästä synneistään joka ei ole rehellinen. Samoin rukoiltaessa Pyhän Hengen kasteen saamisen puolesta, täytyy olla puhdas kristuksen verellä puhdistettu sydän. Esm. uudestisyntynättömät käännynnäiset eivät voi saada PH: täyteyttä. Arthur Kukkulalla oli ja on tämä hengentuntemisen lahja,ja hän on myös käyttänyt sitä, ja paljastanut monia vääriä opetuslapsia, ja siksi hän on saanut monilta ankaran saarnaajan maineen. Hänessä jos kenessä, on Kristuksen Henki ja totuuden Henki.

* Samoin seurakunta voi sitoa vieraat henget, ja harhaan johtavat henget, ja henkilöt, jotka halauavat johtaa seurakuntaa harhaan. Ja silloinkin tulee olla ehdottomasti hengetuntemisen armolahjoilla ja Sanan tuntemuksella
        varustettuja vanhimpia, tai profeettoja, jotka tunnetaan seurakunnassa vanhurskaiksi ja luotettaviksi!
        Pyhä Henki ei koskaan toimi Kristuksen Sanaa vastaan.
        * Ei siis kukaan voi seurakunnassa sitoa toista uskovaa, että jotenkin saisi hänet valtaansa. Paavalikin sanoo, ettei tahdo vallita kenenkään uskoa. Ei siis ole lupaakaan käyttää Pyhän Hengen valtuuttamana lahjaansa väärin, silloin sortuu Ananiaan ja Safiran hengen ansaan! Ja eihän se toimisikkaan, sillä Pyhä henki ei ole huiputettavissa kenenkään taholta.

kohdassa Jeesus luovuttaa kaiken vallan Simonille tehden hänestä Pietarin eli "kallion", jolla on siten taivasten valtakunnan avaimet.

""19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa."

Tokihan Johanneksen evankeliumissa joka on kirjoitettu paljon myöhemmin, valta siirretään kaikille apostoleille, mutta se ei olekaan oikeasti Jeesuksen oppia vaan myöhempien kirjoittajien.

Sulla ja monilla helluntailaisilla on tuo katolisen kirkon omaksuma oppi että valta ei ole enää Jeesuksella vaan yksittäisillä ihmisillä.

• Ev.lut.

Nyt on valitettavasti niin, että tuo raamatunkohta, jossa Jeesus puhuu maan päällä ja taivaassa tapahtuvasta syntien päästämisestä ja sitomisesta, on ymmärretty aivan väärin. Se ei tarkoita, että minkä me sidomme tai päästämme täällä, olisi sidottu tai päästetty taivaassa. Alkuperäinen merkityssisältö on se, että meidän on lupa päästää maan päällä ainoastaan sellaisia syntejä, jotka Jumala taivaassa päästää, ja lupa sitoa ainoastaan sellaisia syntejä, jotka Jumala taivaassa sitoo. On olemassa muutamia syntejä, joita meillä ei ole lupa julistaa anteeksiannetuksi, koska niistä ei voi tehdä parannusta.

• Ev.lut. kirjoitti:

Nyt on valitettavasti niin, että tuo raamatunkohta, jossa Jeesus puhuu maan päällä ja taivaassa tapahtuvasta syntien päästämisestä ja sitomisesta, on ymmärretty aivan väärin. Se ei tarkoita, että minkä me sidomme tai päästämme täällä, olisi sidottu tai päästetty taivaassa. Alkuperäinen merkityssisältö on se, että meidän on lupa päästää maan päällä ainoastaan sellaisia syntejä, jotka Jumala taivaassa päästää, ja lupa sitoa ainoastaan sellaisia syntejä, jotka Jumala taivaassa sitoo. On olemassa muutamia syntejä, joita meillä ei ole lupa julistaa anteeksiannetuksi, koska niistä ei voi tehdä parannusta.

Pietarille valta annettiin eikä teille.

• Pe.ku kirjoitti:

sanoi Pietarille antaessaan hänelle taivaanportin avaimet.

Myös muille, kuten voimme lukea Matt.18:18.

• tekopyhää RR:ltä
        Yleinen pappeus kirjoitti:

ReijoR

Kaksinaamainen ihminen tämä, RR

Jakaa ikuisia tuomiota, tuosta vaan.

• Jumalan armosta

Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo..1Piet.2:9.

• mellu

isäänsä matkii

• moderaat

kunhan ei vaan teoissa

• adhocia

Netmission on poissa raiteiltaan.

• hellyys

keittiö Puustelli??

• Anonyymi

Isänsä antoi ja poika seuraa kaikessa isäänsä!!!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5434
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      27
      4705
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2691
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2334
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1390
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe