Akun navat väärinpäin

J.H.88

Töppäsin kevät huollon yhteydssä eli otsikon mukaisesti navat akussa väärinpäin ja virta päällä 20sekunnin ajan. Perämoottorista kunnon sihinä ja savupilvi oikosulun johdosta. Sulake vaihtoon ja navat oikeinpäin sitten käynnistyi, nätisti kävi, eiongelmia. Moottoro Evinrude 50 hp vm.-87 2-tahti tuorevoitelulla.

Miten pitäisi suhtautua/ mitä pitäisi tarkistaa. Kärsikö lataus tai tuoreöljyvoitelu sähköt? Miten pystyy tarkastamaan? Vappuna tarkoitus laskea vene vesille. kaikki tosiaan toimi kulkuvaloja myöten kämmin jälkeen. En juuri ymmärrä venesähköistä, joten tietoa otetaan vastaan.

20

5285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K65K76

      Laturin tuo voi ainakin särkeä.

    • Ykä2

      Tasasuuntaaja ottaa yleensä itteensä. Todennäköisesti ei muuta. Eli kone käy ja kukkuu, mutta ei lataa. Mittaa jännitettä ajon aikana, jos ei nouse vähintään volttia tyhjäkäynnistä, on aihetta vaihtaa tasasuuntaaja.

    • kapu 14

      Akun lautausjännitteen voi tarkistaa siten ,että normaalisti akun napajännite on n 12vdc silloin kun moottori on pysähdyksissä ja mitään kuormaa ei ole päällä.
      Latausjännitte määräytyys sen mukaan, millainen on jännitteensäätäjä laturissa. Normaalisti tuo jännite akun navoissa on moottorin käydessä n 13,5 V luokkaa. Eli laita mittari tasajännitettä mittaamaan ja mittarin johdot akun navoille. Jos sinulla on digitaalimittari niin ei ole väliä miten päin nuo johdot laitat. Eron näkee siitä ,että se näyttämä on joko (-) 13,5v tai 13,5v riippuen siitä miten päin ne johdot on kytketty. Jos kyseessä on analogiamittari ja johdot on väärinpäin, niin osoitin pyrkii kääntymään vasemmalle. Se ei hajoita mittaria vaan käännät vain johtimet toisinpäin.

      • J.H.88

        Kiitos hyvistä kommenteista. pitää ostaa halpa mittari ja testata heti kun saa veneen vesille. Eli jos jännite ei nouse moottorin käydessä on oikosulku rikkonut laturin/ tasasuuntaajan ja akku tyhjenee käynnistyksien yhteydessä. Jos näin on käynyt niin onko kallis remppa tiedossa?


      • Ykä2
        J.H.88 kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista. pitää ostaa halpa mittari ja testata heti kun saa veneen vesille. Eli jos jännite ei nouse moottorin käydessä on oikosulku rikkonut laturin/ tasasuuntaajan ja akku tyhjenee käynnistyksien yhteydessä. Jos näin on käynyt niin onko kallis remppa tiedossa?

        Kapu14 neuvo on asiallinen. Todennäköisesti koneessa ei ole mitään säädintä, vaan vauhtipyörän alta löytyy vain erillinen latauskäämi, josta vaihtovirta tuodaan tasasuuntaajalle. Latauksen teho on heikkoa tyhjäkäynnin tuntumassa, joten koneeseen on syytä saada kierroksia lataustilanteen varmistamiseksi.


      • J.H.88
        Ykä2 kirjoitti:

        Kapu14 neuvo on asiallinen. Todennäköisesti koneessa ei ole mitään säädintä, vaan vauhtipyörän alta löytyy vain erillinen latauskäämi, josta vaihtovirta tuodaan tasasuuntaajalle. Latauksen teho on heikkoa tyhjäkäynnin tuntumassa, joten koneeseen on syytä saada kierroksia lataustilanteen varmistamiseksi.

        Eli miten tuo käytännössä onnistuu? Ryyppyä vai ajossa, ajossa ei kyllä pysty varmastikaan mittarin lukemia katsomaan jos aallokkoa.


      • J.H.88
        J.H.88 kirjoitti:

        Eli miten tuo käytännössä onnistuu? Ryyppyä vai ajossa, ajossa ei kyllä pysty varmastikaan mittarin lukemia katsomaan jos aallokkoa.

        Mitä muuten teoriassa tapahtuu jos tasasuuntaaja ei toimi? Siis lataako akkua kuitenkin vaihtovirralla vai vaatiiko tasavirran? Savua kyllä nousi moottorista sen verran, että jotain kärähti.


      • Ykä2
        J.H.88 kirjoitti:

        Mitä muuten teoriassa tapahtuu jos tasasuuntaaja ei toimi? Siis lataako akkua kuitenkin vaihtovirralla vai vaatiiko tasavirran? Savua kyllä nousi moottorista sen verran, että jotain kärähti.

        Koita sillä käsikaasulla. Älä käytä kierroksia kauan, kone käy laihalla ja ei tykkää hyvää.
        Kyllä mittauksen pystyy tekemään ajossakin, mittarin piuhat vain kiinni akkuun jonkinlaisella virityksellä, mutta ei ole tarpeen. Kun kone käynnistyy, menee hetken aikaa kunnes akku toipuu. Sen jälkeen ei jännite nouse vaikka antaa kierroksia, eli täyden akun jännite jää jonnekin 12,5V hujakkeille. Jos koneen kierrosluku vaikuttaa tasavirtapuolella mitattuna jännitteeseen, on toivoa että lataa. Jos savua, voisi sanoa ettei lataa. Sen tasurin voi ottaa myös irti. (kuvaa kytkentä tai merkkaa johtimien paikat) ja mitata diodin koestusasennolla mittarilla miten virta kulkee. Jos ei kulje mihinkään, tai kulkee joka suuntaan, on rikki, mikä mielestäni jo savun perusteellakin varmaa.
        Kaverin koneeseen hankittiin tasuri purkamolta, eka valmiiksi rikki, toka ehjä. Eivät osanneet mitata paikan päällä.

        http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=e731851f-3467-45dd-ac12-1ac940319a46

        Palikka 80


      • Ykä2
        Ykä2 kirjoitti:

        Koita sillä käsikaasulla. Älä käytä kierroksia kauan, kone käy laihalla ja ei tykkää hyvää.
        Kyllä mittauksen pystyy tekemään ajossakin, mittarin piuhat vain kiinni akkuun jonkinlaisella virityksellä, mutta ei ole tarpeen. Kun kone käynnistyy, menee hetken aikaa kunnes akku toipuu. Sen jälkeen ei jännite nouse vaikka antaa kierroksia, eli täyden akun jännite jää jonnekin 12,5V hujakkeille. Jos koneen kierrosluku vaikuttaa tasavirtapuolella mitattuna jännitteeseen, on toivoa että lataa. Jos savua, voisi sanoa ettei lataa. Sen tasurin voi ottaa myös irti. (kuvaa kytkentä tai merkkaa johtimien paikat) ja mitata diodin koestusasennolla mittarilla miten virta kulkee. Jos ei kulje mihinkään, tai kulkee joka suuntaan, on rikki, mikä mielestäni jo savun perusteellakin varmaa.
        Kaverin koneeseen hankittiin tasuri purkamolta, eka valmiiksi rikki, toka ehjä. Eivät osanneet mitata paikan päällä.

        http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=e731851f-3467-45dd-ac12-1ac940319a46

        Palikka 80

        Linkkaus oikeaan hajotuskuvaan ei näköjään onnistu. Mene linkistä eteenpäin.
        Valitse merkki, sitten vuosimalli, koneen koko, ignition parts ja olet oikeiden osien kuvassa. Tasuri on palikka 80


      • heh62
        J.H.88 kirjoitti:

        Mitä muuten teoriassa tapahtuu jos tasasuuntaaja ei toimi? Siis lataako akkua kuitenkin vaihtovirralla vai vaatiiko tasavirran? Savua kyllä nousi moottorista sen verran, että jotain kärähti.

        Akku ei lataudu vaihtovirralla. Se vaatii sisäänsä tasavirtaa ja antaa ulos tasavirtaa.


      • J.H.88
        heh62 kirjoitti:

        Akku ei lataudu vaihtovirralla. Se vaatii sisäänsä tasavirtaa ja antaa ulos tasavirtaa.

        Kiitos keskustelusta. Kun saan veneen vesille selviää tilanne mittaamalla. Osaako joku sanoa mitä tasasuuntimen vaihto maksaa huollossa? Vastauksista päätellen on todennäköistä, että ko. osa menee vaihtoon. Itse en sitä pysty vaihtaamaan näillä taidoilla.


      • J.H.88
        J.H.88 kirjoitti:

        Kiitos keskustelusta. Kun saan veneen vesille selviää tilanne mittaamalla. Osaako joku sanoa mitä tasasuuntimen vaihto maksaa huollossa? Vastauksista päätellen on todennäköistä, että ko. osa menee vaihtoon. Itse en sitä pysty vaihtaamaan näillä taidoilla.

        Nyt on testattu. Akussa ennen käynnistystä 12,8 V ja käynnistyksen jälkeen 12,6 V. Ajossa n. 10 min nousi takaisin 12,8 V. Voiko¨päätellä mitään vai pitääkö ottaa pidempi koeajo ? Nyt ei aikataulu antanut myöten kun tuohon vesille laskuun ja lyhyeen kierrokseen. Oli muuten aika navakka tuuli merellä.


      • cde3
        J.H.88 kirjoitti:

        Nyt on testattu. Akussa ennen käynnistystä 12,8 V ja käynnistyksen jälkeen 12,6 V. Ajossa n. 10 min nousi takaisin 12,8 V. Voiko¨päätellä mitään vai pitääkö ottaa pidempi koeajo ? Nyt ei aikataulu antanut myöten kun tuohon vesille laskuun ja lyhyeen kierrokseen. Oli muuten aika navakka tuuli merellä.

        Mitä se mittari näytti ajon aikana?


      • Ykä2
        J.H.88 kirjoitti:

        Nyt on testattu. Akussa ennen käynnistystä 12,8 V ja käynnistyksen jälkeen 12,6 V. Ajossa n. 10 min nousi takaisin 12,8 V. Voiko¨päätellä mitään vai pitääkö ottaa pidempi koeajo ? Nyt ei aikataulu antanut myöten kun tuohon vesille laskuun ja lyhyeen kierrokseen. Oli muuten aika navakka tuuli merellä.

        Kyllähän tuosta voi päätellä sen verran, että akku on täyteen ladattu ja ei hätkähdä yhdestä käynnistyksestä koska jännite palaa alkulukemiin hetken kuluttua.
        On myös selvää, että jos tuo j12,8 V on mitattu 10min ajon jälkeen koneen käydessä, ei lataa. Jos lataisi olisi jännite yli 13 -15 V.


      • 3 sylinteriä
        Ykä2 kirjoitti:

        Kyllähän tuosta voi päätellä sen verran, että akku on täyteen ladattu ja ei hätkähdä yhdestä käynnistyksestä koska jännite palaa alkulukemiin hetken kuluttua.
        On myös selvää, että jos tuo j12,8 V on mitattu 10min ajon jälkeen koneen käydessä, ei lataa. Jos lataisi olisi jännite yli 13 -15 V.

        Kuten edellä oli mainittu, niin mittaa jännite kun koneessa on kierroksia.

        Jos jännite ei nouse 12,6...12,8 voltin alueelta yhtään, kun väännät reilusti kierroksia paikallaan, niin silloin se ei lataa ollenkaan.


      • J.H.88
        3 sylinteriä kirjoitti:

        Kuten edellä oli mainittu, niin mittaa jännite kun koneessa on kierroksia.

        Jos jännite ei nouse 12,6...12,8 voltin alueelta yhtään, kun väännät reilusti kierroksia paikallaan, niin silloin se ei lataa ollenkaan.

        Ei tosiaan nostanut voltilla ajossa eli uutta tasasuuntaajaa metsästämään. Toivottavasti löytyy jostain purkaamosta johtoineen. Ei näyttänyt olevan vaikea vaihtaa, kunhan johdot merkkaa. Kiitos vain ohjeista kaikille.


      • J.H.88
        J.H.88 kirjoitti:

        Ei tosiaan nostanut voltilla ajossa eli uutta tasasuuntaajaa metsästämään. Toivottavasti löytyy jostain purkaamosta johtoineen. Ei näyttänyt olevan vaikea vaihtaa, kunhan johdot merkkaa. Kiitos vain ohjeista kaikille.

        Tasasuuntaaja vaihdettu. Johdot palaneet eli oikein neuvoitte. Nyt nostaa jännitteen ajossa reilusti yli 13 voltin. Eli kiitos neuvoista, halvalla selvisin kun purkaamolta löytyy ehjiä osia.


      • euronTasuri
        J.H.88 kirjoitti:

        Tasasuuntaaja vaihdettu. Johdot palaneet eli oikein neuvoitte. Nyt nostaa jännitteen ajossa reilusti yli 13 voltin. Eli kiitos neuvoista, halvalla selvisin kun purkaamolta löytyy ehjiä osia.

        Mitä maksoi ?
        Ihan elektroniikka liikkeistä tasureita saa eurolla...


      • J.H.88
        euronTasuri kirjoitti:

        Mitä maksoi ?
        Ihan elektroniikka liikkeistä tasureita saa eurolla...

        20 euroa. Helpompi vaihtoehto, kun rakentaa elektroniikkakaupan osista; johdot, vesitiiviys ja kiinnitykset moottoriin. Nyt meni 5 min vaihtaa osa paikalleen.


      • Anonyymi

        jos akun jännite on vain 12v se on käytännössä tyhjä pitäis olla..12.4-12,8 ilman kuormaa, hyvä akku on 12.7-8v


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe