ONKO TÄMÄ VÄÄRIN?

hmmhmm

Nyt ois pieni pulma liittyen tekijänoikeuslakiin. Haluaisin kovasti painattaa t-paitaan erään bändin levynkannen kuvan, ko. bändillä ei ole myynnissä paitaa jossa olisi juuri tämä kuva jonka haluaisin. Eli onko ihan väärin, jos otan esim. googlesta tämän kuvan ja sanon liikkeessä että painata tuo tohon ja käyttäisin sitä julkisilla paikoilla? Painattaisin tasan yhden kappaleen vain ja ainoastaan itselleni, eli en lähtisi todellakaan myymään mitään.

En väittäisi että olisin itse suunnitellut ja toteuttanut kuvan, mutta onko sen painattaminen paitaan väärin?

5

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hapsupaita

Painattaminen on tekijänoikeuslain mukaista yksityistä käyttöä eli kansikopion saat kyllä tehdä ja painaa sen paitaan. Paidan käyttäminen julkisella paikalla onkin sitten epävarmempi juttu. Tiukasti lakia tulkiten se tarkoittaa kuvan saattamista yleisön saataviin ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa. Toisaalta kyseessä on asianomistajarikos ja tuskinpa yhtyeelle ja kannen tekijälle on eduksi nostaa juttua fania vastaan, joka ei sentään _myy_ paitoja.

• hsdjflsweur

Sulla pitäisi olla tekijänoikeudet kyseiseen kuvaan, jonka haluat painattaa. Eli olisi laitonta, jos jokin paitapainatusfirma painaisi sinulle paidan tekijänoikeuslain piiriin kuuluvasta kuvasta. Näin se valitettavasti menee. Luvan voi tietysti yrittää hankkia itselleen ottamalla yhteyttä bändiin.

• Huojokuma

Empä kyllä kauheana pelkäisi mitään oikeusjuttuja koska sehän on ilmaista mainosta bändille, sinähän tässä teet palveluksen bändille, itse asiassa sinun tulisi saada sellainen paita ilmaiseksi koska mainostat heitä. Mutta jos aiot alkaa tienaamaan paidalla niin sitten se on asia erikseen ja rikos tietenkin. Minä puolestani en mainosta mitään vaatteissani koska minä haluan saada jotain vastineeksi mainostamisesta. Sitten kun kotiteollisuus alkaa maksamaan minulle heidän sponsoroinnistaan niin alan mainostamaan heitä :D Oho, nytkin tuli mainostettua perkele. Mistäs mä saisin mun mainospuherahoituksen nyt?

• hmmhmm

Minä taas ajattelin sen niin, että juuri silloin en tukisi bändiä jos painattaisin paidan enkä ostaisi heiltä paitaa, koska rahat menevät silloin ihan muualle kuin bändille. Muttajoo, olen nyt vastauksien perusteella kallistunut enempi siihen suuntaan, etten mene painattamaan sitä paitaa... katellaan jos bändiltä vielä tulisi sellanen paita jossa ko. levyn kannen kuva olisi.

• videontekijä009

Onko väärin, että ostan kaupasta musiikki CD-levyn, lataa musiikin koneelle, pistää sen soimaan itsetekemänsä videon taustalle ja esittää sitä julkisesti esim. you tubessa?
      Mitäs sanotte?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5344
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4518
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2631
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2294
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2048
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1978
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1627
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1561
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1317
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1224
    Aihe