Marino 7000 ja Volvo Penta AQAD 31B, laskin veneen vesille: kaasu pohjassa kierrokset nousee vain 2400 eikä lähde liukuun. Normaalisti pitäisi liukua jo 14 solmussa ja huiput 27 solmia.
Oletan että ilmanotossa on jotain häikkää tai turbo rikki, onko vinkkiä mistä aloittaa?
AQAD 31 tehot poissa
18
5923
Vastaukset
- 26
hyvä alku on mitata ahtopaineet.
- sdasdasd
huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.
sdasdasd kirjoitti:
huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.
Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.
Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).- turbo rikkikö
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.
Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.
turbo rikkikö kirjoitti:
Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.
Ilmanottojärjestelmän huoltoluukku, moottorissa on ilmansuodatinkotelo joka kiinnittyy suoraan ahtimen imupuolelle?
- tsekannut....
oletko tarkistanut polttoaine puolen ? Muutamaan tapaukseen olen törmännyt
jossa vastaava ongelma ratkennut kun tukkeentunee PA-suotimet vaihdettu uusiin.
Niiden vaihtamatta jättäminen on melko yleine synti ja aiheuttaa paljon harmeja.
Samoin PA-tankki hyvä tarkistaa ja jos mahdollista niin tyhjentää ja puhdistaa.- turbo rikkikö
ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.
Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle. - turbo rikkikö
turbo rikkikö kirjoitti:
ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.
Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle.http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.
Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä? turbo rikkikö kirjoitti:
http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.
Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä?Muutamat pultit ovat tosin todella v-mäisissä paikoissa, ja riippuu veneestäkin miten niihin pääsee käsiksi. Eli vatii vähän kärsivällisyyttä, ja kannattaa samalla tilata kaikki tarvittavat tiivisteet Drevialta.
- M_i
Minulla oli monta vuotta vastaava kone. Älä osta ahdinta/turboa vielä..Tarkista ensin seuraavat asiat:
1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm.
2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa. Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua. Harmaa on ihan yes, jos kone kylmä.
T:Mikko"1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"
Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.
"2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"
Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.
"Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."
Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)- 35
Välittäjä_LKV kirjoitti:
"1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"
Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.
"2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"
Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.
"Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."
Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)Anteeksi, että kerroin omista kokemuksistani. Mukava huomata, että teillä on näin paljon henkilökohtaista aikaa korjata muiden "vapaita" kirjoituksia. Oikein hauskaa kesää!
Vai sellainen, missä se sijaitsee 31 ja 41 sarjan koneissa, no ei onneksi ole ollenkaan. Ne kun tuppaaavat jumittumaan talven aikana käyttämättömyyden takia . Sama vaiva D 3 sarjan koneissa , mutta niissähän on muuttuva geometrinen ahdin (VGT) , eli ei hukkaporttia , mutta akseli ahtimessa joka kuitenkin jumittuu. Ongelmatonta kesää kaikille.
- nyt toimii
Kunnossa: öljysuodattimen ja jonkun muun puhdistuksen jälkeen ottaa normaalit ahtopaineet eli 1 tuolle aqad31 koneelle.
- woorks
Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.
Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla. - mitentämänytmenee
woorks kirjoitti:
Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.
Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla.Miten uusi turbo voi poistaa ylikuumenemisongelman??? Ts. : miten tehoton turbo aiheuttaa moottori ylikuumenemista?
Miten ahtopaine liittyy moottorin lämmön säätelyyn tai termostaattien toimintaan????
- Turboko
Mielenkiintoinen viestiketju. Minulla ollut jo useimpana vuosina vastaava ongelma jossa AQAD31 moottorin kierrokset jäävät juuri 2400r/m kiepeillä. Täysiä kierroksia en ole koskaan saavuttanut, parhammillaan ehkä 3200. Hieman erilaiseksi tekee sen että tuo 2400r/m ei ole jatkuva mutta noin 50/50. Saattaa kesken matkan tippua ja sitten useimmiten pysyy loppumatkan suurinpiirtein siinä eikä trimmien avulla silloin pääse liukuun.
Suodattimet ja sihdit putsattu ja vaihdettu. Tankki ja PA letkut olen ohittanut eikä vaikutusta. Olisikohan tässä sama ongelma, turbon vaihto edessä? Muuten olisin epäillyt suuttimet tai pahimmassa tapauksessa ruiskua.- ippaQ
Ei sitä ahdinta heti kannata vaihtaa..puhdistus auttaa monesti. Volvon turboahdin jostain syystä kerää nokea ja pikeä painepuolelle eikä siitä syystä nosta paineita riittävästi.
Ahdinkotelo ilmanjäähdytin väliputki irti ja naftaan likoamaan jonka jälkeen huolellinen puhdistus..tavarat takaisin koneeseen ja taas kiertää kepeästi!
Paloilman riittämätön saanti muuten tappaa koneen kuin keuhkotauti ihmisen :) .
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864