AQAD 31 tehot poissa

turbo rikkikö

Marino 7000 ja Volvo Penta AQAD 31B, laskin veneen vesille: kaasu pohjassa kierrokset nousee vain 2400 eikä lähde liukuun. Normaalisti pitäisi liukua jo 14 solmussa ja huiput 27 solmia.

Oletan että ilmanotossa on jotain häikkää tai turbo rikki, onko vinkkiä mistä aloittaa?

18

6065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 26

      hyvä alku on mitata ahtopaineet.

      • sdasdasd

        huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.


      • sdasdasd kirjoitti:

        huomasin ainkin heti aluksi että huoltomies oli unohtanut laittaa kokonaan uuden ilman suodattimen paikoilleen.

        Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.

        Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).


      • turbo rikkikö
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ilmansuodatin tehoihin, tai pikemminkin suodatin (teoriassa) laskee tehoa.

        Itsekin olisin tuon aikaisemman vastaajan kanssa samaa mieltä että ahtopaineet ovat kateissa. Yksi vaihtoehto on jumiutunut turbo, toinen jotenkin auki jämähtänyt wastegate-venttiili (erittäin epätodennäköistä).

        Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.


      • turbo rikkikö kirjoitti:

        Onkelma on ilman saannissa. Jos ajan ilmanottojärjestelmä huoltoluukku auki niin toimii. Kiinni ollessa ei. Seuraavaksi tutkin onko ilman sisäänottokanavissa sorsia yms.

        Ilmanottojärjestelmän huoltoluukku, moottorissa on ilmansuodatinkotelo joka kiinnittyy suoraan ahtimen imupuolelle?


    • tsekannut....

      oletko tarkistanut polttoaine puolen ? Muutamaan tapaukseen olen törmännyt
      jossa vastaava ongelma ratkennut kun tukkeentunee PA-suotimet vaihdettu uusiin.
      Niiden vaihtamatta jättäminen on melko yleine synti ja aiheuttaa paljon harmeja.
      Samoin PA-tankki hyvä tarkistaa ja jos mahdollista niin tyhjentää ja puhdistaa.

      • turbo rikkikö

        ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.

        Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle.


      • turbo rikkikö
        turbo rikkikö kirjoitti:

        ilmanoton huoltoluukku on veneessä, seiltä ilma tulee moottoritilaan. Se oli ihan ok.

        Nyt kun kone on lämmin niin trimmien avulla sen saa liukuun ja se kulkee normaalit huiput 27 solmua. SEn verran vaikeaa on toi liukuun lähtö, että oletan turbo ongeman olevan oikea vika. Täytynee viedä Penta korjaamolle.

        http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.

        Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä?


      • turbo rikkikö kirjoitti:

        http://www.drevia.se/ AQAD 31 turbo maksaa 1000e, ja ottavat vanhan vaihdossa.

        Vaatiiko asennus erityistyökaluja / erityissäätöjä joita ei voisi itse tehdä?

        Muutamat pultit ovat tosin todella v-mäisissä paikoissa, ja riippuu veneestäkin miten niihin pääsee käsiksi. Eli vatii vähän kärsivällisyyttä, ja kannattaa samalla tilata kaikki tarvittavat tiivisteet Drevialta.


    • M_i

      Minulla oli monta vuotta vastaava kone. Älä osta ahdinta/turboa vielä..Tarkista ensin seuraavat asiat:
      1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm.

      2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa. Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua. Harmaa on ihan yes, jos kone kylmä.
      T:Mikko

      • "1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"

        Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.

        "2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"

        Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.

        "Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."

        Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)


      • 35
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "1. kone on erittäin herkkä ilmansuodattimen osalta. Ota suodatin pois, ja kokeile. Koneen pitäisi ottaa ythjäkierroksilla noin 3800 rpm ja kuormasta riippuen 3000-3400 rpm"

        Ensimmäisenä pienenä huomiona, kyllä dieselmoottori ottaa ryntäyskierrokset ilman ahdintakin. Toisekseen moottorin huippukierrosten pitäisi ajon aikana olla 3600 rpm. Ja lisäksi alkuperäisen kysyjä on ennenkin ajanut veneellään, joten kyllä hän varmaan huomaa jos jokin on vialla.

        "2. Vuosien 198? - 1992 Volvon merimoottoreissa käytettiin ahtimia, jotka ovat "vähän" hitaita syttymään. Eli kun koneen lämmöt ovat nousseet, niin kestää yllättävän kauan ennen kuin turbo alkaa ahtaamaan. Siellä on lämpöön perustuva läppä, joka aukeaa"

        Sitä kutsutaan turboviiveeksi, joka johtuu siitä että tarpeellisen pakokaasuvirtauksen kerääminen vie oman aikansa, eikä se ole vika vaan jokaiseen pakokaasuahtimella varustettuun moottorin kuuluva ominaisuus. Eikä siellä ole mitään läppää, wastegate-venttiili kylläkin on, joka päästää liialliset ahtopaineet pihalle. Koko turbon toiminta on mekaanista, eikä lämpötila vaikuta siihen mitenkään.

        "Jos ahdin on puakkunut tulee koneesta mustaa sauhua."

        Niin tulee silloinkin kun suutinkärjet ovat loppu, siinä olet oikeassa että 31- ja 41-sarjan moottorit savuttavat harmaasavua kylmänä :)

        Anteeksi, että kerroin omista kokemuksistani. Mukava huomata, että teillä on näin paljon henkilökohtaista aikaa korjata muiden "vapaita" kirjoituksia. Oikein hauskaa kesää!


      • Vai sellainen, missä se sijaitsee 31 ja 41 sarjan koneissa, no ei onneksi ole ollenkaan. Ne kun tuppaaavat jumittumaan talven aikana käyttämättömyyden takia . Sama vaiva D 3 sarjan koneissa , mutta niissähän on muuttuva geometrinen ahdin (VGT) , eli ei hukkaporttia , mutta akseli ahtimessa joka kuitenkin jumittuu. Ongelmatonta kesää kaikille.


    • nyt toimii

      Kunnossa: öljysuodattimen ja jonkun muun puhdistuksen jälkeen ottaa normaalit ahtopaineet eli 1 tuolle aqad31 koneelle.

      • woorks

        Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.

        Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla.


      • mitentämänytmenee
        woorks kirjoitti:

        Vaihdoin uuteen turboon (1000€). Vaikutus oli dramaattinen, nyt nousee liukuun kevyesti. Vanhan ja uuden turbon ero on todella suuri.

        Samalla katosi ylikuumenemisongelma joka oli aikaisemmin ajettaessa korkeilla kierroksilla.

        Miten uusi turbo voi poistaa ylikuumenemisongelman??? Ts. : miten tehoton turbo aiheuttaa moottori ylikuumenemista?

        Miten ahtopaine liittyy moottorin lämmön säätelyyn tai termostaattien toimintaan????


    • Turboko

      Mielenkiintoinen viestiketju. Minulla ollut jo useimpana vuosina vastaava ongelma jossa AQAD31 moottorin kierrokset jäävät juuri 2400r/m kiepeillä. Täysiä kierroksia en ole koskaan saavuttanut, parhammillaan ehkä 3200. Hieman erilaiseksi tekee sen että tuo 2400r/m ei ole jatkuva mutta noin 50/50. Saattaa kesken matkan tippua ja sitten useimmiten pysyy loppumatkan suurinpiirtein siinä eikä trimmien avulla silloin pääse liukuun.
      Suodattimet ja sihdit putsattu ja vaihdettu. Tankki ja PA letkut olen ohittanut eikä vaikutusta. Olisikohan tässä sama ongelma, turbon vaihto edessä? Muuten olisin epäillyt suuttimet tai pahimmassa tapauksessa ruiskua.

      • ippaQ

        Ei sitä ahdinta heti kannata vaihtaa..puhdistus auttaa monesti. Volvon turboahdin jostain syystä kerää nokea ja pikeä painepuolelle eikä siitä syystä nosta paineita riittävästi.
        Ahdinkotelo ilmanjäähdytin väliputki irti ja naftaan likoamaan jonka jälkeen huolellinen puhdistus..tavarat takaisin koneeseen ja taas kiertää kepeästi!
        Paloilman riittämätön saanti muuten tappaa koneen kuin keuhkotauti ihmisen :) .


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      321
      8257
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6503
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      175
      3745
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2948
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2590
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2553
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2286
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      121
      2243
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2054
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1633
    Aihe