Audi A6 1.8T Multitronic vm'04 170tkm. PRNDS-valot alkavat vilkkua näytössä silloin tällöin ja vaihteisto alkaa "tahmata". Oire häviää itsestään, mutta näyttää tulevan aina uudestaan säännöllisin väliajoin takaisin. Onko ollut vastaavaa murhetta? Mikä auttoi? Pitääkö ottaa Audiliikkeeseen yhteys vai osaako muut, ehkä hieman halvemmat, pajat auttaa?
APUA! Multitronicin PRNDS-valot vilkkuu
31
15657
Vastaukset
- fghfghfgh
Ajele meneen vaan, jos olet tätä palstaa lukenut niin tiedät että ainuttakaan Multitronickia ei ole hajonnut.. Ehkäpä maailman luotettavin laatikko. Jos noi vilkkuvat valot häiritsee niin poista polttimot tai katkaise johdot niin ei enää vilku.
- tronicmultinystävö
Ehhehe!
- KIKI.
KÄYTTÄÄ NORMAALEITA NIMIJÄ.
VW CRADTERISTAKIN TUTTUA TIETOKONEOHJATTUA MANUAALILAATIKKOA (SHIFTMATIC) VOI SANOA ROBOTTIVAIHTEISTOKSI
KAKSOISKYTKINVAIHTIESTOA TIETENKIN KAKSOISKYTKINVAIHTEISTOKSI.
JONKIN NÄKÖISTÄ VARIAATTORIVAIHTEISTOA VARIAATTORIVAIHTEISTKSI
NORMAALIA HYDRAULIIKKALAATIKKOA AUTOMAATIKSI...- VARIAATTORIVAIHTEIST
kun painat Caps-Lock nappija niin alkaa tulla pienempijä kirjaimija ja normaaleita nimijä vai mitä pullakuski.
- Multitronic A6 -05
Löytyy googlesta paljon esim. multitronic vilkunta etc. hakusanoilla (englanniksi oikein paljonkin). Eräästä aiemmasta keskustelusta "Vaihteiston valo vilkkuu kuin viimeistä päivää. Liikkeessä sanottiin, että 2300€ korjaus saattaa olla edessä", toisaalta UK palstoilla tuota aiheuttanut pienemmät ongelmat esim. nesteiden vaihtotarve jne.
Ehdottomasti kannattaa kilpailuttaa mahd. korjaus: Audille ensin josta korjaus- ja kustannusarvio, sitten sen kanssa muita valtuutettuja huoltpisteitä kiertämään. Säästät äkkia paljon korjauksessa. - Audi-Guru
Höpö, höpö.
Multitroniceissa ei ole vikaa.
Minulla on ollut kolme Audia multitronicilla ja juuri kun soitin eilen edellisille omistajille niin ei ole ollut vikaa heilläkään.
Nyt minulla on tiptrocic ja sanoisin, että on maailman paras laatikko. Ja Audin saksalaiset moottorit maailman parhaita moottoreita.
Kaiken maailman Esson-baaripuheet väittää että ongelmia olisi ja pahimmat että Audin moottorit tehtäisiin muka Unkarissa, mikä on törkeä, räikeä, anteeksiantamaton valhe!!! - audilaatua
Meikäläisellä sama vika, vaihtaa välillä s:lle joskus vilkkuu koko kaavio. Tänään totuus ilmi vaihdelaatikon ohjainboxi vika ei pysty korjaamaan täytyy tilata saksasta uusi. Ja huom. audiliikkeessä sanottiin että ohjelmoivat boxin saksassa ja toimii vain ja ainoastaan kyseisessä autossa. eli se on auto kohtainen eikä pelitä edes täysin vastaavassa toisessa autossa. Boxin hinta 2000ekee työ n.4-5 tuntia. Pakkohan se perkele oli tilata voi ajanoloon jumittaa vaihteiston niin että mikään vaihde ei toimi.
- vm2004-163tkm
Olikohan noilla viime viikon lämpimillä ilmoilla vaikutusta vai onkohan laatikot koodattu hajoamaan tiettynä päivänä: sama vika täällä A4 vm 2004 1,9TDi 163tkm
Ei viittis mutulla laittaa 2000 euroa remppaan. Onko kenelläkään tietoa maahantuojan kommenteista / mahdollisesta osallistumisesta remontin kustannuksiin?
J. - automaatti-repa
vm2004-163tkm kirjoitti:
Olikohan noilla viime viikon lämpimillä ilmoilla vaikutusta vai onkohan laatikot koodattu hajoamaan tiettynä päivänä: sama vika täällä A4 vm 2004 1,9TDi 163tkm
Ei viittis mutulla laittaa 2000 euroa remppaan. Onko kenelläkään tietoa maahantuojan kommenteista / mahdollisesta osallistumisesta remontin kustannuksiin?
J.Noi audi/vw tekemät laatikot eivät ole kovassa huudossa tarkaan laskettu kesto yleensä laukee 190-250tkm välissä ... myös itseltä hajonnut 220tkm
- audilaatua
vm2004-163tkm kirjoitti:
Olikohan noilla viime viikon lämpimillä ilmoilla vaikutusta vai onkohan laatikot koodattu hajoamaan tiettynä päivänä: sama vika täällä A4 vm 2004 1,9TDi 163tkm
Ei viittis mutulla laittaa 2000 euroa remppaan. Onko kenelläkään tietoa maahantuojan kommenteista / mahdollisesta osallistumisesta remontin kustannuksiin?
J.Eivät tuu hinnassa vastaan. Saksassa määritellään hinnat ja jos ei oo takuu voimassa 2v. niin maksat kaiken itte.
- vm2004-163tkm
audilaatua kirjoitti:
Eivät tuu hinnassa vastaan. Saksassa määritellään hinnat ja jos ei oo takuu voimassa 2v. niin maksat kaiken itte.
Juttelin asiasta VW centerin huoltohemmon kanssa ja se mainitsi, että maahantuoja "voi" tulla vastaan. Tosin ei maininnut kuinka paljon.. heitti, että esim 25% voisi olla hvyä.
Mulla toistaiseksi ainoastaan vilkkuu se valo (silloin tällöin). Ei mitään "oikeeta" vikaa havaittavissa.
J. - audilaatua
vm2004-163tkm kirjoitti:
Juttelin asiasta VW centerin huoltohemmon kanssa ja se mainitsi, että maahantuoja "voi" tulla vastaan. Tosin ei maininnut kuinka paljon.. heitti, että esim 25% voisi olla hvyä.
Mulla toistaiseksi ainoastaan vilkkuu se valo (silloin tällöin). Ei mitään "oikeeta" vikaa havaittavissa.
J.Jos on huollot tehty merkkiliikkeessä ja eka omistaja niin maahantuoja voi harkita mahdollista hinnan alennusta
- tate72
audilaatua kirjoitti:
Jos on huollot tehty merkkiliikkeessä ja eka omistaja niin maahantuoja voi harkita mahdollista hinnan alennusta
Vein auton audiliikkeeseen ja vaidettiin se s..tanan ohjainyksikkö. Hintaa 1800E kokonaisuudessaan.
Tuli tuota nettiä luskeltua aiheesta ja tuntuu olevan melko yleinen vika läpi Suomen ja Euroopan. Samaa moitin huollon kaverille. Vastaus oli että onhan noita tullut vaihdettua, mutta autoja paljon myös myyty. Kommentit ei oikein kassalla lohduttaneet. Minua kuitenkin kiinnostaa oma rikkinäinen auto eikä muiden ehjät. Autoon on selkeästi valittu huonolaatuinen osa ja tullee olemaan iso ongelma Audin imagolle, kenties? Ainakin minun viimeinen Audi on vielä pihassa.
Kiitos ja kuulemiin.. - Nykyisin E91 320d
tate72 kirjoitti:
Vein auton audiliikkeeseen ja vaidettiin se s..tanan ohjainyksikkö. Hintaa 1800E kokonaisuudessaan.
Tuli tuota nettiä luskeltua aiheesta ja tuntuu olevan melko yleinen vika läpi Suomen ja Euroopan. Samaa moitin huollon kaverille. Vastaus oli että onhan noita tullut vaihdettua, mutta autoja paljon myös myyty. Kommentit ei oikein kassalla lohduttaneet. Minua kuitenkin kiinnostaa oma rikkinäinen auto eikä muiden ehjät. Autoon on selkeästi valittu huonolaatuinen osa ja tullee olemaan iso ongelma Audin imagolle, kenties? Ainakin minun viimeinen Audi on vielä pihassa.
Kiitos ja kuulemiin..audia harkitseva viestisi.
Myös minulla vaihtui merkki kun laatikko hajosi. En uskonut puheita vaan sanoin lähinnä kateellisten panetteluksi.
Nykyään ajan BMW:llä eikä ongelmia ole ollut jotain ihan pientä turhaa vikailmoitushässäkkää lukuunottamatta, joka korjautui resetoimalla koodit. Maksoi 20 € kun laatiikoremppa oli sen 2000€. automaatti-repa kirjoitti:
Noi audi/vw tekemät laatikot eivät ole kovassa huudossa tarkaan laskettu kesto yleensä laukee 190-250tkm välissä ... myös itseltä hajonnut 220tkm
audi/vw --> Eivät itse tee mitään laatikoita. Tuo tässä ketjussa esiintyvä multi ei ole ainakaan aina niin oikeassa olevien nettipalstojen mukaan mikään maailman kestävin, tippiloota saattaa kestää paremmin.
- Loota
automaatti-repa kirjoitti:
Noi audi/vw tekemät laatikot eivät ole kovassa huudossa tarkaan laskettu kesto yleensä laukee 190-250tkm välissä ... myös itseltä hajonnut 220tkm
Kuka ajaa samalla autolla tollaset kilometit ilman vaihtamatta. Hulluutta! Ei ku kiertoon vaan siinä VIIMEISTÄÄN 100t vaiheilla! Tyhmiä Hämäläisiä tietty!
- aauuddii
Sama vika, laatikon ohjainboxi meni vaihtoon. Boxin hinta n. 1100€ ja koko hoito n. 1800€ se vaihto teettää töitä ja mm. lootan öljyt menee vaihtoon. Tämä boxin tyyppi sellainen että ei pysty uudelleen ohjelmoimaan joitakin voi toisia ei. Vekatronics Vaasassa korjaa boxeja jos mahdollista, ainakin mainitsevat sivuillaan moottorin ohjaimista ym. Kirjoittakaa hakuun vekatronics niin sieltä pitäis löytyä. Ps. kysäisin Laakkosella mahdollista liikkeen vastaan tuloa hinnassa sanoivat että se on maahantuoja joka sanelee hinnan ja saattavat tulla hinnassa vastaan jos autossa täydellinen huolto historia ja olet ensimmäinen omistaja.
- JarSie
Saksasta n 800 Euroon. Itse ostin boxin ohjelmoituna Audi Teile Shopista. Lasku maksetaan tilille ja boxin on pari viikon kuluessa Suomessa postin kautta. Boxi kannataa tilata ohjelmoituna niin ei tarvitse maksaa VV-autolle tai Laakkoselle "päivityksestä" 500 Euroa. Vaihto on helppo homma; öljyt ulos VAG erikoishylsyllä (á 35 Eur), 10 Torx-ruuvia vaihdelaatikon peräkannesta auki, kansi pois, kortti kolmella ruuvilla auki. Muista ostaa kaksi tiivistettä hydrauliikkalohko ja kortin väliin (á 20 Eur/kpl) ja kannen sekä sähköliittimen väliin. Kokoa vastakkaisessa järjestyksessä. Remonttiin tarvitset lisäksi n. 5 pulloa VAG CVT -öljyä ja jonkun öljypumpun jota voit pyörittään akkuporakoneella ja täyttää laatikko alakautta siitä kuusiokolutulpan reiästä. Lataa läppärillesi Ross-Tech'n sivuilta VDCS Lite ohjelman ilmaisversio ja osta Elekmalta VAG-OBD kaapeli. Avaa VDCS-lite, luo yhteys, ohjelman kohdasta "02" ja sitten "08" ja riviltä 10 näet vaihteiston lämpötilan. ELI kuusiokolutulppa kiinni kun vaihteiston lämpötila on 30-35 astetta C. Homma kestää noin 2-3 tuntia. Rautaa se vain on Multitronic'kin!
- ofo
JarSie kirjoitti:
Saksasta n 800 Euroon. Itse ostin boxin ohjelmoituna Audi Teile Shopista. Lasku maksetaan tilille ja boxin on pari viikon kuluessa Suomessa postin kautta. Boxi kannataa tilata ohjelmoituna niin ei tarvitse maksaa VV-autolle tai Laakkoselle "päivityksestä" 500 Euroa. Vaihto on helppo homma; öljyt ulos VAG erikoishylsyllä (á 35 Eur), 10 Torx-ruuvia vaihdelaatikon peräkannesta auki, kansi pois, kortti kolmella ruuvilla auki. Muista ostaa kaksi tiivistettä hydrauliikkalohko ja kortin väliin (á 20 Eur/kpl) ja kannen sekä sähköliittimen väliin. Kokoa vastakkaisessa järjestyksessä. Remonttiin tarvitset lisäksi n. 5 pulloa VAG CVT -öljyä ja jonkun öljypumpun jota voit pyörittään akkuporakoneella ja täyttää laatikko alakautta siitä kuusiokolutulpan reiästä. Lataa läppärillesi Ross-Tech'n sivuilta VDCS Lite ohjelman ilmaisversio ja osta Elekmalta VAG-OBD kaapeli. Avaa VDCS-lite, luo yhteys, ohjelman kohdasta "02" ja sitten "08" ja riviltä 10 näet vaihteiston lämpötilan. ELI kuusiokolutulppa kiinni kun vaihteiston lämpötila on 30-35 astetta C. Homma kestää noin 2-3 tuntia. Rautaa se vain on Multitronic'kin!
Kiitos yksityiskohtaisesta viestistä - ensimmäinen jopa minunkin taidoillani toteuttamiskelpoinen. Hieman kyllä arvelluttaa... Itselläni (A4, 2003, 2.0) 185000 mittarissa ja 130000 kohdalla joskus kaksi vuotta sitten rupesi PRNDS vilkkumaan, ensin satunnaisesti, mutta nykyään kokoajan. Muutaman kerran on "vaihde" pudonnut ajossa pois, mutta pysähtymisen jälkeen käyttö P:ssä ja matka jatkuu. Samoin ehkä kymmenen kertaa jarruttaessa, ei pykälä ole irronnut ja seurauksena moottorin sammuminen - sama juttu; P:lle ja menoksi. Itse voisin näin ajaakin vaikka maailman tappiin, mutta vaimo kieltäytyy ajamasta. Samoin on hieman hankalaa saada autoa katsastuksesta läpi, kun peruutusvalot palavat vain satunnaisesti.
Kysymykset: mitä tietoja tarvitsee, jotta saa ostettua varmasti omaan autoon sopivan boxin? Entä mstä noita muita tarvikketa saa: erkoishylsy, tiivisteet ja miten sen öljyn saa lämpenemään?
Tonen vika ilmaantui: vilkuista vasen etu ja vasen taka ei toimi - ainoastaan sivuvilkku ja tosi tiuhaan. Korjaamolla haluaisivat vaihtaa "valojen kontolliboxin" a´300 duunit. Onko kellään mitään vinkkiä, miten saisi vikut toimmaan alle 500 sadan euron. Hullua maksaa tästäkin satoja euroja. Ja ihan vaan selvyyden vuoksi: polttimot on ehjät!
- tyttö 27
Hei. Omalla autolla (audi a4 2001, multitronic) ajettu ongelmitta n. 250 000 mutta viimeisen kuukauden aikana alkaneet ongelmat. vaihteistoöljyt vaihdettu ajallaan autoon. Kun kone ei ole ehtinyt vielä lämpiämään tekee autoni samanlaista menee ikäänkuin vapaalle ja alkaa vilkuttamaan vaihdekaavion valoja. Autolla vähän aikaa ajettua ongelma kuitenkin katoaa. Audi huollossa meinasivat viaksi ohjainboxin jtn ongelmaa, saa nyt nähdä mitä tästä tulee :/
- multiaudi
Tutulle kyselin boksia ja selvitin muita korjauskustannuksia. Yllätys oli, kun ohjainlaitteen sai korjautettua kohtuuhinnalla Sercap Huoltopalvelussa Rovaniemellä. Hintaa tuli 300€ ja 12kk takuu.Taas auto kulkee ja vaihteet vaihtuu.
- audi ja multi
multiaudi kirjoitti:
Tutulle kyselin boksia ja selvitin muita korjauskustannuksia. Yllätys oli, kun ohjainlaitteen sai korjautettua kohtuuhinnalla Sercap Huoltopalvelussa Rovaniemellä. Hintaa tuli 300€ ja 12kk takuu.Taas auto kulkee ja vaihteet vaihtuu.
jotka korjaa multitronic ecuja kohtuu hintaan takuun kanssa. Jos on aikaa ja paikka ottaaa ecu irti ja seisottaa autoa hetken aikaa että boksi korjataan.
http://multitronic.co.uk/multitronic.html
Eli yleisin vika multissa lienee ohjainboksin (ecu) vika, joka voi olla esim. hall anturien vioittuminen ja boksi ei tunnista missä asennossa vaihdekeppi on. Tällöin ecu on korjattava tai vaihdettava. Ja se kyllä onnistuu tehdä itse, jos vähän viitsii perehtyä.
Toinen vika on vanhemmissa laatikoissa oleva 5 levyinen kytkin, joka voi kulua loppuun. Myös vaihdettavissa.
Isompia vikoja voi olla laakerit, ketju, rattaat, variaattorit, öljypumppu tms. mutta harvinaisempia. Todennäköisyys samaa luokkaa kuin manuaaliaskin hajoaminen.
Itsellä multissa nyt reilu 160tkm ja vikakoodeja tai vikoja ei ole näkynyt.
Kannattaa muuten lukaista ne laatikon koodit silloin tällöin. Osa koodeista voi kertoa esim. lähestyvästä ecu viasta. Esimerkiksi joku anturi ei anna arvoa ja boksi ottaa korvaavan arvon moottorin eculta tms. Tällaiset viat ei näy ajossa mitenkään, mutta jäävät laatikon vikamuistiin.
Ja tässä tuhti tietopaketti multista:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_228_d1.pdf
Ei se ole kuin liikkuvia osia, hydrauliikkaa ja ohjausta :-) Melko hienosti LUK sen on suunnitellut alunperin ja parannuksiahan on tullut jatkuvasti.
- A63.0T
Kuulin just kaverin multitronic- ongelmista ja syyksi selvisi väärä öljymäärä laatikossa. Tiedä sitten vaikuttaako valojen vilkkumiseen....
- audi ja multi
Mutta koodit pitää lukea laatikosta joka tapauksessa. Tuon multi manuaalin lopussa on myös vianetsinnästä ja minkälaiset viat aiheuttaa mitäkin laatikon toimintaan.
Öljymäärää tarkistaessa on varmaan sama vaihtaa ne öljyt samalla. Jos ei ihan vasta ole vaihdettu ja tullut väärä määrä?
Laatikko pitää lämmittää käyttämällä moottoria ja odotamalla, että se 35 astetta saavutetaan. Sillä hetkellä ei saa täyttöaukosta juuri tulla öljyä pois -> pinta on oikealla tasolla. Auton pitää olla tasan vaakasuorassa jossain hyvässä nosturissa kun öljynvaihto tehdään. - kuumevaiva
audi ja multi kirjoitti:
Mutta koodit pitää lukea laatikosta joka tapauksessa. Tuon multi manuaalin lopussa on myös vianetsinnästä ja minkälaiset viat aiheuttaa mitäkin laatikon toimintaan.
Öljymäärää tarkistaessa on varmaan sama vaihtaa ne öljyt samalla. Jos ei ihan vasta ole vaihdettu ja tullut väärä määrä?
Laatikko pitää lämmittää käyttämällä moottoria ja odotamalla, että se 35 astetta saavutetaan. Sillä hetkellä ei saa täyttöaukosta juuri tulla öljyä pois -> pinta on oikealla tasolla. Auton pitää olla tasan vaakasuorassa jossain hyvässä nosturissa kun öljynvaihto tehdään.Onko tuota multitronic-vaihteistoa, tai siis sisuskaluja, päivitetty esim. tietystä vuosimallista lähtien? Tarkoitan että onko esim. useampilevyinen kytkin tms. tietyn mallivuoden autossa jo valmiina vai löytyykö se uudempi versio vain sarjanumeron avulla selvittäen?
Kovasti polttelis tää A6:sen "C6" (?)-mallisarjan alkupään mallit, eli -04 lopulta tuota uudempaa korimallia on kait myyty... - Hyväauto
kuumevaiva kirjoitti:
Onko tuota multitronic-vaihteistoa, tai siis sisuskaluja, päivitetty esim. tietystä vuosimallista lähtien? Tarkoitan että onko esim. useampilevyinen kytkin tms. tietyn mallivuoden autossa jo valmiina vai löytyykö se uudempi versio vain sarjanumeron avulla selvittäen?
Kovasti polttelis tää A6:sen "C6" (?)-mallisarjan alkupään mallit, eli -04 lopulta tuota uudempaa korimallia on kait myyty...Hyvä auto osta pois. Ei räkänokkien puheita pidä noteerata ollenkaan.
- ippo1
kaustisilla on pätevä askin korjaaja sinne siis
- mese mies
myy pois koko vehje, tuo laatikko on maailman huonoin keksintö. järkyttävä bensarosvo ja hirveä ajaa. Moottori huutaa koko ajan.
- Kolmas Audi vaihtoon
Itselläni vuode 2006 Audi A4 1.8T Multitronic.
http://multitronic.co.uk/ sivuston mukaan tuo ongelma liittyy läinnä 201-2005 laatikoihin, mutta niinpä vaan sama tuli minullekin eteen! Kilometrejä 150 tuhatta.
Eli ei ole vaiva mihinkään lähtenyt - Anonyymi
irti vaa ohjausyksikkö 300 maksaa korjaus mones paikassa mul oli öljyä siä kuumaleikkurilla kansi auki ja kuivaus siligonilla kii ja pelaa taas sama valo vilkku ja jäi p lle vaihde vaihteen vapautusnappi on tuhkiksen alla jos joutuu hinaa
- Anonyymi
Apukuskin penkin alla lilluu vedessä eluktronik boksit folkkareissa, natzi insinöör aikaan saannos?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305800- 345303
- 293004
- 342444
- 372108
- 152068
- 361952
- 121691
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons371634