Fiesta -83 jarruongelma

Fiesta 1.1, -83

Harrasteautona on vanhempikorinen -83 Fiesta, jolla on ajettu 105000 km. Takana on uudet jarruhihnat ja lähes uudet rummut. Käsijarru pitää hyvin, mutta käyttöjarrun teho oikealla puolella on lähes olematon. Jarrusylinterin männät toimivat asentajan mukaan herkästi. Nyt epäillään vikaa jarrupainesäätimessä, joskin Fordeihin erikoistunut asentaja sanoi, ettei niissä ole vikoja ollut. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta asiasta ja mikä on ollut vikana. Uutta jarrupaianesäädintä ei ole enää saatavissa, joten neuvoja olisi mukava saada. Myös vihjeitä, mistä saisi kunnossa olevan säätimen. Autopurkaamot.com on varaosahaku päällä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt. Tosin vasta kaksi on vastannut ja pahoitellut, ettei osaa löydy.

3

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diplinssi

      - Jos uudet jarrukengät, ei vika ole siinä, että toinen kenkä laahannut ja menettänyt pitonsa.
      - Jos oot avannut jonkun jarrusylinterin, kaikkien pyörien sylinterit ilmattava. Vasemman etupyörän sylinterin ilma vaikuttaa oikeaan takapyörään (ristikkäiset piirit).

      - kokemusta Micrasta, jossa sama käsijarruvaijerijärjestelmä: Vaijeri kahvasta takapyörien välille. Siellä vipu vetää vasenta ja oikeaa vaijeria toisiaan päin. Vaijerit pitää olla ruosteettomat ja liikkua yhtä hyvin. Muuuten vetää vain toista. Käsijarru liikuttaa säppimekanismia, joka säätää kenkiä ulospäin. Jos toinen ei säädy, jalkajarrut epätasapainossa.
      - ethän ole säätänyt käsijarrua liian kireälle. Nostaessasi kahvaa, siinä pitää olla pikkuisen väljää ensin. Tällöin liike on suurin ja liikuttaa säppimekanimia.
      - tuntuuko napsahduksia, kun vedät käsijarrukahvasta ylös asti? Tällöin säppimekanismi voi olla rikki, hampaat ei pidä (oikean kenkä ei pysy kyllin lähellä rumpua).

      • Fiesta 1.1, -83

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.


      • diplinssi
        Fiesta 1.1, -83 kirjoitti:

        Kiitos kun viitsit vastata. Käsijarrukahva nousee melkein pystyyn, koska vaijerit lienevät alkuperäiset ja venyneet. Säätö auton alla on lopussa ja ajattelin vaihtaa pyöriin menevät vaijerit säädön loppumisen takia. Käsijarru pitää dynamometrin mukaan tasaisesti molemmin puolin. Katselin katsastuspapereita useamman vuoden ajalta ja totesin, että säännöllisesti oikean takapyörän käyttöjarru on ollut heikompi kuin vasen. Joskus aikaisemminkin on tullut hylky tästä syystä. Sitten on vaihdettu jarrukenkiä ja -rumpuja, jolloin pito on parantunut, mutta sittenkin on ollut jarrutehossa eroa vasempaan takapyörään verrattuna. Nytkin vaihdettiin jarrukengät molemmille puolille, mutta jarruteho ei muuttunut siitä miksikään. Kun auton perä on ylhäällä ja jarrupoljinta painettu niin syvään kuin menee, niin silti oikeaa takapyörää pystyy kääntämään käsin.
        Voisiko jarruletku olla rispaantunut sisäpinnaltaan? Se on tarkoitus vaihtaa kunhan Motonet saa toimitettua. Sanoppa, mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Jos painesäädin jumittaa eikä toista löydy mistään, sopiiko siihen joku toisenlainen säädin, tai mitä tapahtuu, jos sen ohittaa? Tuleeko jarruista liian takapainoiset? Kaikissa tämän ikäisissä ei ole säädintä lainkaan, joten niissä lienee takajarruvoimaa säädelty putkien, sylintereiden ja rumpujen mitoituksella.

        Vanhat käsijarruvaijerit kannataa vaihtaa uusiin, alkavat liikkua molempiin suuntiin. Mekanismit kannattaa voidella rummun sisästä jarrurasvalla (alumiini- tai kuparitahna), mutta ei liikkaa.
        Jos jarruletku rispaantunut, niin vaihda. Silloin pitää kyllä ilmata sekä takasylinteri ja ristikkäinen etupyörän sylinteri. Vaihda samalla jarruneste: Ensin säiliö tyhjäksi, uutta täyteen, ilmausruuvi auki ja poljet sinne putkistoonkin uudet nesteet. Älä päästä säiliötä tyhjäksi polkiessa.
        Jarrupaineensäädintä en epäile.
        Jos letkut tai putket vuotaa, siinä syy, voi vetää myös ilmaa vuotamisen lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe