Lattialankut naulalla vai ruuvilla

laddiaaa

Pitäsi hirsisaunaan lattia tehdä. Lattiavasat ovat valmiina paikallaan n. .5 m välein. Lankku on 28x95 ponttilankkua. Laitanko kiinnityksen naulalla, vai ruuveilla?

Lattia on alta tuulettuva.

Muita vinkkejä homman tekoon saa laittaa.

5

7051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • www.jsalokangas.tk

Aloitetaan alusta kuitenkin.
      Lattiavasat voivat olla esim 60cm jaolla jos lankkusi kestää tuollaisen jännevälin. toinen yleisesti käytetty on 40cm jako. Nämä juontavat juurensa siitä että rakennuslevyt ovat yleensä 120cm leveitä joten levysaumalle osuu aina puu.
      Jos vasat ovat 5 metrin jaolla niin se on kyllä liikaa. Taitaa tulla aika trampoliini lattiasta.

suosittelisin vasoihin 60cm jakoa vähintään.
      Sen jälkeen voit vielä jäykisteeksi koolata lattia 40cm jaolla laudalla toiseen suuntaan. En tiedä saunasi rakennetta tarkemmin, joten ei tästä enempää.

Itse lattialankkujen kiinnitys tulee suorittaa vasoihin pontista vinottain jotta ruuvit jäävät piiloon. Kiinnityksessä siis tulee käyttää ruuveja lattian natisemisen estämiseksi.
      Ruuvi voisi olla vähintäin 60mm pitkä ja osakierteellä, eli kierre ei tule aivan ylös asti. Tällaista ruuvia tulee käyttää sen takia että ruuvit kiristävät lankut kunnolla.
      Ruuvin kannan tulee olla uppoava, jotta seuraava lankku mahtuu ponttiin.
      esim. HOBAU ruuvi nimellä myydään kyseisenlaisia ruuveja.
      Jos on intoa niin voit vielä joka ponttiin vetää pikku siivun liimaa hilltsemään lankkujen keskinäistä elämistä.

Jos joidenkin lankkujen viimeiset millit kiristyvät huonosti pontin pohjaan, niin apuna voi kokeilla käyttää parkettirautaa, kiristysliinoja, sorkkarautaa tai jotain jolla saa laudat väännettyä yhteen. Mitään älyttömiä propelleja tai banaaneja ei kuitenkaan kannata lattiaan ruuvata. Puu kuitenkin elää ilmankosteuden vaikutuksesta aina.

Eli tuon pontista kiinnittämisen etuna on se että lankut kiristyvät paremmin vastakkain ja myöhemmin lattiaa pinnoittaessa tai hioessa ei ole mitään kantoja näkyvissä.

• pappa

purkasin vanhan ponttilaudan ja kiinnitys oli laitettu naaraspuolelle !

onko oikein ?

• Timpermanni 55

Siis, hei lisäys, lattiapontti naulataan koiraasta, seinäpanelia naulattiin aikoinaan naaraspontista, kun haluttiin paneeli piilonaulata, sitten tulivat metalliset piilonaulauskiinnikkeet, jne.

• Timpemanni 55

Kyllähän se naula/ruuvi on hyvin vaikea naaraspuolelta laittaa, joutuu pistämään niin vinoon, että tuskin tarttuu minnekään kiinni?!
      Koiraan juuresta ne oikeaoppisesti kiinnitetään.. inakin itse olen muutamia vuosikymmeniä niin tehnyt;)

• Anonyymi

Naulat käy yhtä hyvin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3402
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3344
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1984
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1686
    5. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1389
    6. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1386
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1139
    9. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    10. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      73
      995
    Aihe