Renault Megane ongelmia

Kellään tietoa?

Tyhjäkäynti seilailee lämpimänäkin, välillä puistattaa moottoria, kun laskee tarpeeksi alas.
Toinen ihmettelyn aihe on takalasin pesin, eli se suutin jonka vettä pitäisi suihkuttaa takalasiin.
Se ei suihkuta siitä napista, jonka ohjekirja sanoo olevan takalasin pesimen nappi.
Mutta tuulilasiin se suihkuttaa jonkun tehoannoksen kyllä ja samalla takalasin pyyhin hinkkaa kuivaa lasia.
Tuulilasin pesimen saa sitten toimimaan toisesta katkaisijastakin ilman, että takalasin pyyhin kitkuttaa kuiviltaan.

Öljymäärän näyttö digitaalinäytössä kertoo että OIL OK, mutta niitä sen tekstin päällä olevia pallukoita ei ole yhtään.
Ohjekirjan mukaan sellaisetkin kuuluisi olla ja öljyn vähetessä pallukatkin hupenee.
Öljy on maximissa mittatikun mukaan, vähän ehkä ylikin.
Auto on vastikään hankittu Megane vm 2001.
Malli on tällainen.
5D MEGANE BREAK 1,4 16V-KAODO5/257

10

6290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • st182

      Noniin...

      Käyntihäiriön syy: palanut venttiili tai rikkinäinen sytytyspuola(melko yleinen vika).

      Takalasinpesin: Varmaan pienin murheistasi!

      öljymäärämittari: anturi vika?



      Eli summataan tulos = Olet hankkinut kymmenen vuotta vanhan ranskalaisen autoteollisuuden helmen.
      Varmasti hyvä ja mukava auto, mutta laatu tai luotettavuus ei kuulu tähän yhteyteen.

      Mukavaa kyytiä ja "pientä" näpräilyä.

    • for ever

      Ekana se vauhtipyörän päällä oleva anturi, joka tarkkailee moottorin pyörimistä!. Etu rintapellissä on joku alipaine sähköventtiili, jonka alipaineletku murtuu ja häiritsee koneen käyntiä. Meillä ajettu nyt 159 tkm eikä yhtään puolaa ole mennut vm 2000 1,4 14V. Mutta osta yksi puola ja kierrätä se yksitellen jokaisen kohdalla, niin huomaat jos yksi puola kiukuttelee.

    • Meksu ykkönen

      Öljymäärän pallukat tulevat näkyviin, kun käännät virrat päälle ja painat oikean puoleisen viiksen päässä olevaa nappia. Myös käynnistyksen jälkeen voi öljymäärän tarkistaa muutaman sekunnin ajan painamalla nappia. Jos autossasi on ajotietokone, niin samaisen napin takaa löytyy myös sen tietoja.

      Takalasin pyyhin ja pesin ovat oikean puoleisen viiksen päässä. Kääntämällä yhden naksauksen on takalasin tihkutoiminto päällä. Kääntämällä katkaisinta lisää pitäisi vettä tulla takalasille. Huomaa että takalasille vesi tulee hitaasti, joten joudut pitämään kytkintä pesuasennossa pitkään ja sittenkin vaan liruttelee vettä suuttimesta. Jos ei toimi noin, niin jotain vikaahan siinä sitten on. Lohdutuksena voin sanoa että takalasi ei hirveästi likaannu ja itse en oikeastaan koskaan edes käytä takalasin pesuria.

      Itsellä on ollut Megane uudesta asti ja siinä on aina ollut todella alhainen ja hieman aaltoileva tyhjäkäynti. Talvella käy tasaisemmin kuin kesällä. Kyseessä voi olla ihan ominaisuus ja pientä tutinaa ei kannata säikähtää. Jos moottori käy niin huonosti että meinaa sammua, niin sitten vikaa on jossain. Kannattaa varmistaa että auto on huollettu ja moottorin ilmansuodatin ja tulpat ovat kunnossa. Imupuolella voi olla vuoto ja ilmeisesti tyhjäkäyntimoottoreissa on ollut ongelmia.

      Kurkkaapa löytyykö tuolta vinkkejä.

      http://www.dlc.fi/~renault/

      • Kellään tietoa

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?


      • Meksu ykkönen
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Jokaiselle sylinterille on oma puolansa, joka sijaitsee tulpan päässä. Puola on kiinni yhdellä pultilla ja johkaiselle puolalle tulee yksi sähköliitin.

        Valeon ruskeahattuisten puolien pitäisi olla parempia, hintaa noin 50€/kpl eli 200€ yhteensä. Vaihto on helppo tehdä itse, jos työkalut vähänkään pysyvät käsissä.


      • Kellään tietoa?
        Kellään tietoa kirjoitti:

        Niinpä olikin, esiin tulivat.
        Eli ei ollutkaan vikaa siinä.

        Noista puolista.
        Onko jokaiselle sylinterille omansa, niitä pikku mötiköitä?
        Ja onko jossain vielä erikseen joku puola?

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?


      • huomaavinani
        Kellään tietoa? kirjoitti:

        Käyttöohjekirja sanoo että 95 tai 98.
        Saavuttaako sillä mitään etua, jos käyttää ysikasia?
        Edes teoriassa?

        että ysikasilla kulutus hieman laskee, mutta korkeamman hinnan takia on /- nolla


    • sama ongelma 2005

      Ainakin uudemmassa Meganessa pesurin moottori on sama kummallekkin ja taaksepäin lähdöt tukossa yms, juuri sen takia antaa sitten etuikkunalle vettä vaikka yrittää taakse sitä saada...
      vaihto ei maksa juuri mitään, eli motonetissa alle 10€ osa...

    • tyhjäkäynnillä

      Megane on hyvin tarkka nokka-akseleiden asennoista, jos niiden hahlot on hitusenkin pois vaakatasosta,
      kone ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla.. Jos mikään muu ehdotettu korjaus ei auta, joudut nyppäämään
      moottorin oikeassa päässä olevat tulpat pois. Pyöritä konetta kampiakselin päästä (sisälokasuojan ehkä
      joutuu poistamaan), ja tarkista ovatko hahlot samassa asennossa. Siihen on oikein virallinen
      työkalukin, mutta sopivan osan voi tehdä itsekin 5mm lattaraudasta tms.
      Ilman tuota työkaluakin näkee silmällä helposti, ovatko linjassa.(isompi puolisko pitää olla ylhäällä)
      Syy miksi hahlot eivät ole kohdallaan, on mahdollisesti edellinen nyrkkipaja, joka ei ole viitsinyt
      löysätä imunokan hihnapyörän mutteria hihnaa vaihdettaessa.

      • MexMan

        Jos tyhjäkäynti ontuu, niin yleensä on puola palanut. Kaikki puolat kannattaa vaihtaa samalla kertaa, kun ne ei kovin pitkäikäisiä ole. Kun puola hajoaa, niin rikki menee myös katti, joten varapuolat kannattaa olla aina mukana. Kun Meganen käynnistää moottori kuumana, niin virrat pitää olla päällä ainakin 10 sekuntia ennen starttia, muuten tyhjäkäynti jää vaeltamaan ja kierrokset jää liian korkealle. Mulloinkin käynnistys siten, että virrat päälle ja odotus vähintään 5 sec ennen starttia, jotta kaikki anturit ehditään lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      325
      8548
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      106
      6762
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      90
      3910
    4. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      179
      3870
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      46
      3151
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      171
      3145
    7. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      44
      3125
    8. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      50
      3119
    9. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      23
      2579
    10. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      197
      2109
    Aihe