Kuinka saada lupa vanhemmilta muuttaa omaan asuntoon?

KKKKKKKKKKKKKKKKKKKP

Olen 17- vuotias ja täytän marraskuussa 18. Ongelmana on se, että pitäisi päästä muuttamaan jo elokuussa yhteiseen asuntoon poikaystävän (esim. Mikko) kanssa. Poikaystäväni äiti ehdotti, että Mikko voisi muuttaa yhteen kanssani vuokrakämppään, sillä Mikon äiti joutuu nyt puutteellisen tilan vuoksi nukkumaan lattialla ja hän haluaisi oman makuhuoneen. Mikon äiti antaisi avustusta elämiseen ja Mikko menisi viikonloppuna töihin. Jos Mikko ja minä muuttaisimme kaksioon, molempien vuokraolisi n. 250e muut kulut. Laskin, että jos saan sen tietyn työpaikan, saisin kuukaudessa 600e, joten selviäisin omalta osuudeltani hyvin, kuten Mikkokin. Mutta tässä on vain yksi ongelma; vanhempani.

Minun vanhemmat eivät anna minun muuttaa pois, ennen kuin täytän kahdeksantoista. Totta, että elokuusta marraskuuhun ei ole hirveän pitkä aika, mutta minulle sekin aika tulee olemaan tuskaa, sillä asun koulustani yli 30km päässä, bussit eivät kulje kuin 3 kertaa päivässä, hypärien välinen aika ja koulun/työn välinen vapaa aika. Aikatauluni tulee olemaan koko abi vuoteni hyvin hankala esim. Koulua klo. 8-9:30, hypäri, koulua taas klo.12-14, työt klo.16 jne. Mitä tekisin vapaa aikoina? Ei sitä aina jaksa opiskella tai pyöriä shoppailemassa ilman rahaa. Olisi niin mukavaa vaan mennä kotiin, joka olisi 200m päässä ja rentoutua. Pyörällä taittaisi matkat helposti koulun, työn ja kavereiden välillä.
Olisi myös siinä suhteessa hyödyllistä, sillä muutan varmaan johonkin suurkaupunkiin monien kilometrien päähän jatko-opiskelemaan kun lukio on loppu. Silloin kaikki olisi aivan liian uutta kohta minulle. Olisi kiva, jos olisin sitä ennen ehtinyt kokeilla asumista tutummassa ympäristössä.
Ja vielä se, jos en pääse muuttamaan Mikon kanssa, ei Mikollakaan ole tarpeeksi rahaa ostaa kaksiota (yksiöitä löytyy täällä päin todella surkeasti). Siksi heidän äitinsä joutuisi nukkumaan vieläkin huonoissa olosuhteissa työskennellessään vuorotyössä.

Syitä voisi ladella vaikka kuinka, mutta tuossa taisivat olla pääkohdat. Vanhempieni syyt, miksi en saisi muuttaa jo ovat ne, koska he pelkäävät koulun kärsivän ja tulevan liikaa paineita rahan suhteen. Tähän olen luvannut, ettei koulu saisi kärsiä ja jos en selviäisi, muuttaisin takaisin kotiin, mutta se ei auta.Olen yrittänyt puhua rakentavasti tästä asiasta, mutta tuloksetta. Olen muutenkin aivan kohta 18 vuotias, niin miksi pitäisi jättää minut tänne vielä kitumaan ne kolme kuukautta? Tiedän, että osasyyynä on myös se, että heille tulisi ikävä. Mutta väliä on vain 30km, ei olisi hankala tavata. Mietin, ovatko nuo edelle mainitut asiat "tekosyitä" peitelläkseen oikjeaa syytä ikävää?

Olen se perheen lapsista "kiltein ja rehellisin" joten kyse ei ole siitäkään, että haluaisin kapinamielessä lähteä ulos ovet paukkuen. Haluaisin muuttaa hyvin mielin.

Mutta pointti on: Miten pitäisi keskustelu aloittaa? Mitä pitäisi sanoa tai luvata, jotta voisin saada luvan?

3

763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44 v

Kotitalousasiat ei suju hyvin monta vuotta 18 v ei ole vielä ymmärrystä realimaailmasta.Asuminen ei myöskään onnistu pitemmän aikaa poikaystävän kanssa.lapsellisuuttasi osoittaa myös on 3 kk kuin täytät 18v eikä jaksa odottaa.

• Asumaan ihan yksin, ilman Mikkoa. Opit mitä on oma elämä ja vastaat yksin päätöksistä. Mieti sitten esim. vuoden kuluttua sitä toisen kanssa yhdessä asumista uudelleen.

• ...

Et jaksa odottaa että täytät 18? Kuulostaa joltain 14 vuotiaan ininältä. Ei mikään ihmekään etteivät vanhemmat halua päästää keskenkasvuista ennen kuin 18. Niin kauan kuin olet alle 18 vanhempasi ovat vastuussa sinusta, joten haluavat pelata varman päälle ettei tule sanomista.

Muutenkin suunnitelmasi kuulostaa niin huteralta jos-ja-kun -ketjulta että korttitalosi romahtaa pienestäkin tuuppaisusta.

Mainittakoon että ollaksesi abi niin sekoitat samassa tekstissä suloisesti keskenään vuokraamisen ja ostamisen: "ei Mikollakaan ole tarpeeksi rahaa ostaa kaksiota".

Neuvo: kasva vielä pari vuotta. Mikko kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe