On heinäkuun alku. Vanhan omenapuumme oksistosta osa kuivui alkukesällä rajun kukinnan jälkeen. Kääpiöversoissa lehdet alkoivat ensin nuokkua, sitten ruskettuivat ja lopuksi ruskettuneet lehdet kuivuivat rapeiksi.
Herää kysymyksiä:
Onko lehtien alkukesäinen kuivettuminen samaa muumiotautia kuin hedelmissäkin tyypillisesti näkyy?
Kestääkö puu kuolematta taudin vaikka versojen ruskettuneisuus näyttää melko pahalta?
Rutikuivat pikkuversot tuntuisi luontevalta leikata pois. Onko leikkauksella mitään vaikutusta, ja voinko tehdä sen nyt keskellä kesää? Ne haavapinnat arveluttavat.
Olen aikaisemmin leikellyt kesällä pikkuoksia, ja puu on sitten loppukesällä terveen näköinen. Nyt arveluttaa kun tuho on laajempaa kuin ennen. Olisin todella kiitollinen kokeneiden neuvoista.
Kysymys muumiotaudista
1
555
Vastaukset
- terveisin omena
nyt voit siistiä puutasi. Minä otin kaikki ylimääräiset versot pois ja
katsotaan keväällä, miten talvi on sujunut, ja leikkaan lisää. En enää anna omenapuitteni
kasvaa risukoksi, kun näin ammattilaisen leikkaavan niitä.
Hän teki rohkeaa työtä. Ensin kysi, tehdäänkö näistä kerralla hyvät, vai
jatkatko itse keväällä. Minä jatkoin ja jatkan edelleen.
Omenapuu pitää olla sellainen, että hattu lentää läpi helposti heitettäessä.
Ennen oli myös latvukset taajoja, nyt niden pitäisi olla kuin joulukuusen, latvasta kapea
ja alhaalla pidemmät oksat.
Täältä netistä löytää helposti ohjeita niiden muodon suunnitteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406973
- 323938
- 453320
- 402929
- 172706
- 372238
- 162196
- 412133
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482067- 392010