Hetkellinen järjen katoaminen

-Pohdiskelija-

Olen aina pitänyt itseäni kauniina, eikä minua ole erityisemmin koskaan kiinnostanut käydä puntarissa tai mittailla senttejäni. Olen aina harrastanut liikuntaa erimuodoissa, kuten ratsastus, nyrkkeily ja uinti. Kävin myös ennen salilla 3 kertaa viikossa, mutta jouduttuani alkuvuodesta jalkaleikkaukseen on salilla käyminen jäänyt vähemmälle. Liikun, koska haluan pitää terveyteni kunnossa. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siitä syystä painoni on heitellyt vuosien mittaan miten sattuu. Olen ehkä osaksi tästä syystä kasvanut ajattelemaan, että ehkä painoni ei ole se tärkein asia minussa.

Pari viikkoa sitten tämä ajatus kuitenkin järkkyi, kun eräs puolituttu naishenkilö tuli luokseni ja alkoi naputtamaan minulle, kuinka minun pitäisi nyt aloittaa kunnon dieetti, kuntoilukuuri ja kuinka liikakiloistani on heti päästävä eroon. Kysyin häneltä, että "miksi pitäisi? pidän itsestäni tällaisena". Hän ei uskonut minua vaan jatkoi valitustaan. Häntä ulkonäköni näytti oksettavan.

En ole mikään yli-ihminen, joten tunsin oloni hieman loukatuksi. Mietin, ajattelevatko ystävänikin samoin minusta? Tai poikaystäväni? Pomoni? Itkin hetken, koska tämä typerä pieni asia oli kolauttanut omakuvaani aika rajusti.

Päätin soittaa ystävättärelleni, koska kavereille pitää aina saada purkaa pahaa oloaan. Kerroin hänelle tapahtuneesta ja kuten kaikki naiset; odotin että vastaukseksi tulee itsetunnon pönkitysvirsi ”Et sä läski ole”, ”Miten joku voi edes sanoa noin sulle” jnejne. Olin kuitenkin väärässä ja sain vastaukseksi pitkän hiljaisuuden jonka jälkeen ystävättäreni aloitti; ”tosi ilkeästi sanottu, mutta onhan sulla sentään tosi nätti naama!”.

Olin pettynyt, jonka seurauksena sitten päädyin lukemaan näitä keskustelupalstoja. Pikkuhiljaa tunsin vihan kasvavan sisälläni. Täällä on teinityttöjen itkua, koska heitä ei hyväksytä "lihavina", lukuisia kirjoituksia täysin normaalipainoisilta naisilta jotka aloittavat yhä uudelleen ja uudelleen mitä kummallisimpia dieettejä, jotta vastaisivat yhteiskunnan kauneusihannetta, ja miehiä jotka trollaavat pitkin keskusteluja haukkumassa näitä huonon itsetunnon omaavia naisia.
Onko asiat tosiaankin ajautuneet siihen pisteeseen, ettei ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin miettiä toistensa rasvaprosentteja? Maailmassa on tuhansia tärkeämpiäkin asioita kuin montako senttiä paksu reiteni on. Tottakai oma terveys on tärkeä asia, mutta lueskellessani näitä palstoja, huomasin, että suuriosa näistä keskusteluista keskittyy pelkkiin ulkonäkö seikkoihin. Normaalipainoiset naiset kutsuvat itseään lihaviksi ja anorektikot itseään normaalipainoisiksi.

Pian huomasin itsetuntoni taas kohentuvan. Minulla on jotain mitä näillä palstoilla kirjoittavilla ihmisillä ei usein ole: järkeä. Ja mielestäni älykkäät naiset ovat aina olleet niitä kaikkein seksikkäimpiä olentoja tässä maailmassa. Niinpä suljin koneeni, nappasin moottoripyöräkypäräni sekä nahkatakkini ja suuntasin kohti ulko-ovea. Eteisessä laittaessani ajokenkiä jalkaani satuin vilkaisemaan peilioveen, josta minua katsoi kaunis nuori nainen, silmät sädehtien, valmiina ottamaan vastaan niin hyvät kuin huonotkin asiat mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

T. Nainen, 24 vuotta. Painoindeksi viime terveystarkastuksen mukaan 28.

127

6842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunkunkuntoilemaan

teitkö pitkänkin lenkin sillä pyörälläsi, vai jäitkö ihailemaan itseäsi peilin eteen? ;-)

• -pohdiskelija-

hehheh! onhan sitä kesän aikaan lähemmäs 5000 kilsaa tullu ajeltua ;D

• kunkunkuntoilemaan
        -pohdiskelija- kirjoitti:

siis enemmän kuin mitä minä olen ajanut.
        Enemmänkin olen keskittynyt tänä kesänä muuhun liikuntaan, sitten on huomattavasti kevyempi olo ajellakkin tänä tulevana syksynä. Mukavia kilometrejä!

• kohtalaiha
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

siis enemmän kuin mitä minä olen ajanut.
        Enemmänkin olen keskittynyt tänä kesänä muuhun liikuntaan, sitten on huomattavasti kevyempi olo ajellakkin tänä tulevana syksynä. Mukavia kilometrejä!

Viestisi sai melkein itkemään.. koska itse olen juurikin tuommoinen normaalipainoinen syömishäiriöinen tyttö joka yrittää laihduttaa alipainoisiin mittoihin ja yrittää mahtua nykyiseen kauneusihanteeseen. Olen aina halveksinut ylipainoisia ihmisiä, kyllä se läski mua ällöttää. Tajusin kuitenkin kirjoituksesi myötä, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia, esim. juuri tuo sinun kilpirauhasen vajaatoimintasi. Oikein järkevältä ihmiseltä vaikutat, ja toivon sulle kaikkea hyvää. Kyllähän se lihavuus tuo tiettyjä terveysriskejä mukanaan, mutta hienoa että hyväksyt itsesi tuollaisena. Tsemppiä!

• Läskikammoinen.

Hypännyt polkupyörän selkään
        Tuo sama kilometrimäärä kesässä niin et olis enää ylipainoinen
        Nyt olet ja se on fakta

• onnetonko?????
        Läskikammoinen. kirjoitti:

Nyt olet ja se on fakta

olen ylipainoinen ja olen onnellinen itseeni juuri tällaisena.. miksi kaikkien naisten pitäisi yrittää sovittaa itsensä nykyisiin kauneusihanteisiin sekaan???? ihmettelen minne on kadonnut nykypäivän erilaisuus.. miksi erilaisia pidetään outoina ja idiootteina ja vajaina??? olen onnellinen vaikka olenkin läski... ja vaikka miten liikkuisin ja söisin terveellisemmin niin painoni ei putoa... ja sen kanssa on vain elettävä... ja olen sinut itseni kanssa... :)
        olen harrastunut paljon liikuntaa pentuna ja silloinkin olin aina läski... en vain saa painoani näihin ihanteisiin sopimaan vaikka mitä tekisin...

• heh heh ehhheee

että tuolla mahalla joka päivä keskimäärin 57km/päivä

• Solakka ja iso se
        onnetonko????? kirjoitti:

olen ylipainoinen ja olen onnellinen itseeni juuri tällaisena.. miksi kaikkien naisten pitäisi yrittää sovittaa itsensä nykyisiin kauneusihanteisiin sekaan???? ihmettelen minne on kadonnut nykypäivän erilaisuus.. miksi erilaisia pidetään outoina ja idiootteina ja vajaina??? olen onnellinen vaikka olenkin läski... ja vaikka miten liikkuisin ja söisin terveellisemmin niin painoni ei putoa... ja sen kanssa on vain elettävä... ja olen sinut itseni kanssa... :)
        olen harrastunut paljon liikuntaa pentuna ja silloinkin olin aina läski... en vain saa painoani näihin ihanteisiin sopimaan vaikka mitä tekisin...

Lihavat naiset ja pienimunaiset miehet on inhoittavia. Sille nyt vain ei voi mitään.

• onnetonko??
        Solakka ja iso se kirjoitti:

Lihavat naiset ja pienimunaiset miehet on inhoittavia. Sille nyt vain ei voi mitään.

eli taidat itse olla toinen noista... ja se ei taasen ole mun ongelmani...

sä vihaat niitä mutta tiesitkö että pienimunaiselta mieheltä saa paljon paremmin orgasmeja kuin isomunaisilta miehiltä... ;) se pieni kun sattuu olemaan juuri se oikean kokoinen ja hieromaan juuri oikeista paikoista... :) suosittelen kokeilemaan...

• moottorin päällä
        heh heh ehhheee kirjoitti:

että tuolla mahalla joka päivä keskimäärin 57km/päivä

Tekisit sinäkin jotain sille mahallesi, puhumattakaan ahteristasi.

• .

ne pieni munaiset täällä sitten haukkuu ja mollaa niitä lihavia naisia.

Katkiksesta ei ole iloa edes kantajalleen.

• sedrtf

Ja kumpiakinko olet kokeillut?

• Omat moottorit käynt

Nyt olet ja se on fakta

Jeees, näin ajattelen minäkin; kannattaa käyttää ihan omaa energiaa liikkumiseen, siitä on hyötyä sokeri- ja rasvatasapainolle ja ylipäätään aineenvaihdunnalle, ja silloin sillä on oikeaa vaikutusta terveyteen ja liikakiloihin.

• sähän

olet ylipainoinen..?:/ Lievästi tosin. OT. Moottoripyörät.... ärsyttäviä vehkeitä.

• ??????

Vai normaalipainoinen ??????

Painoindeksi (Body Mass Index, BMI) on mittaluku, jolla painoa arvioidaan pituuden ja painon suhteena ja se ilmoittaa painon suhteen pituuden neliöön (kg/m2). Painoindeksi voidaan laskea jakamalla paino (kg) pituuden (m) neliöllä. Se on käytetyin ja käyttökelpoisin painoon perustuva lihavuuden ja laihuuden osoitin.

Normaalipainoisen painoindeksi on välillä 18,5 - 24,9. Nämä viiterajat soveltuvat parhaiten 18-60 -vuotiaille aikuisille

• ..........

Jos sun painoindeksi on 28 niin, kyllä sopis vähän laihduttaa.
      itselläni 20 ja olen mielestäni normaali ja vähän saisi laihduttaakin/kiinteyttää.
      Sellainen 18,5 on paras.

• hoikkaaina

Tuo painoindeksi touhu on pelkkää paskaa. Minun mies on 195 cm ja painaa 95 kiloa.
        Hän on pelkkää lihasta ja komea mies onkin!!! Hänellekin painoindeksi näyttää, että lievä ylipaino!
        Paskaa koko touhu! Eiköhän se peilikuva näytä, että onko ylipainoa vai ei!!
        Älkää uskoko tuota touhua ihan sellaisenaan sillä se on tarkoitettu vain ns. tavallisille tallaajille.
        Ei esim. lihaksikkaille!
        Ja sitäpaitsi tärkeintä on, että ihminen viihtyy itse nahoissaan ja tuntee olevansa kaunis, seksikäs, viehättävä jne.
        Paskaako se kenellekään kuuluu miltä kukanenkin näyttää.
        Ole vaan onnellin sinä 24 v. ja 'mopoile' niin mekin tehdään!!

• kullakin

Olen mies. Pituuteni on 175 cm ja painan 92 kg. Painoindeksini on sen mukaan 30, mikä tarkoittaa ”merkittävää lihavuutta”.

Vaimoni on 160-senttinen ja painaa 76 kg. Hänen painoindeksinsä on 29,7, mikä on aivan ”lievän lihavuuden” ylärajoilla.

Itse pidän itseäni normaalipainoisena ja hyväkuntoisena. Olen roteva ja vahva, selvästi keskivertoa vahvempi voimaa vaativissa ruumiillisissa töissä. En tunne minkäänlaista tarvetta laihduttamiseen.

Vaimollani on vyötäröllä muutama kilo ylimääräistä. En pitäisi pahana, jos hän pudottaisi vaikkapa 70:een (indeksi = 27,3). Siitä alaspäin täysin turhaa.

Jokin 18,5 on minulle ajatuksenakin täysin sairaan anorektinen!

• indeksirules
        hoikkaaina kirjoitti:

Tuo painoindeksi touhu on pelkkää paskaa. Minun mies on 195 cm ja painaa 95 kiloa.
        Hän on pelkkää lihasta ja komea mies onkin!!! Hänellekin painoindeksi näyttää, että lievä ylipaino!
        Älkää uskoko tuota touhua ihan sellaisenaan sillä se on tarkoitettu vain ns. tavallisille tallaajille.
        Ei esim. lihaksikkaille!
        Ja sitäpaitsi tärkeintä on, että ihminen viihtyy itse nahoissaan ja tuntee olevansa kaunis, seksikäs, viehättävä jne.

Ja sinun jutut on pelkkää paskaa, kertoiko aloittaja olevansa kovanluokan naisbodari? no eipä kertonut :D

kyllä se naisilla melko hyvin antaa oikeansuuntaisen kuvan, kun harva on mitään lihaskimppuja ;)

Miesten kohdalla on asia ihan eri, jos sen yrittäisit tajuta pikkuaivoillasi.

Ja naurettavaa tuo sanoa timmejä ihmisiä anorektikoiksi, kateus paistaa läpi :P Anorektikko on sairaanloisen laiha, ei hyväkuntoisen näköinen ja solakka ihminen jolla sitä lihastakin sopivasti on.

• Niin onhan näitä ''calistoja'' paljon tässä maailmassa, oma painoindeksini on 24,6 ja voin sanoa että tohon sisältyy myös lihasta. Joten tästä päästään eteenpäin siihen miten lihaksia omaavan ei kannata tuijottaa tota indeksiä. Tärkein seikka on se että vyötärön ympäryys ei saa olla tyyliin rinnan tai lantion leveyttä isompi, ja jos on niin silloin kannattaa alkaan harkitsemaan painonpudotusta ja ei se silloinkaan ole pakko. Itsehän me kilomme kannamme, eikä kukaan muu.

• kdsfj
        kullakin kirjoitti:

Olen mies. Pituuteni on 175 cm ja painan 92 kg. Painoindeksini on sen mukaan 30, mikä tarkoittaa ”merkittävää lihavuutta”.

Vaimoni on 160-senttinen ja painaa 76 kg. Hänen painoindeksinsä on 29,7, mikä on aivan ”lievän lihavuuden” ylärajoilla.

Itse pidän itseäni normaalipainoisena ja hyväkuntoisena. Olen roteva ja vahva, selvästi keskivertoa vahvempi voimaa vaativissa ruumiillisissa töissä. En tunne minkäänlaista tarvetta laihduttamiseen.

Vaimollani on vyötäröllä muutama kilo ylimääräistä. En pitäisi pahana, jos hän pudottaisi vaikkapa 70:een (indeksi = 27,3). Siitä alaspäin täysin turhaa.

Itse olen painoindeksiltäni juurikin tuo sinun kauhistelemasi 18,5, enkä pidä itseäni lainkaan anorektikkona. Olen pituudeltani samaa luokkaa vaimosi kanssa, sentin pidempi tosin, mutta vartalotyypiltäni olen urheilullinen. Minulla ei ole naisellisen leveää lantiota tai isoa povea, ja jos painoni nousee, kaikki kertyy heti vatsan alueelle, mikä näkyy todella selvästi vartalon mallistani johtuen. Vartalon malli siis vaikuttaa myös todella paljon siihen, näkyvätkö kilot ihmisessä vai eivät. Naisellisen vartalon omaavilla kilot yleensä asettuvat jokseenkin tasaisesti lantion, reisien sekä poven alueelle, jolloin vaikutelma on ainoastaan sopusuhtainen.

Painoindeksiä ei siis voi tuijottaa pelkkinä numeroina, sillä se ei välttämättä kerro ihmisestä juuri mitään.

• Läskikammoinen.
        kullakin kirjoitti:

160 cm ja 76 kiloa...... muutama kilo ylimääräistä....
        Sanottaisko vaikka pari.......kymmentä....

• mk
        hoikkaaina kirjoitti:

Ei esim. lihaksikkaille!

Painoindeksin minkäänläista ylipainoa noilla mitoilla ja jos miehesi on 195cm pitka niin paino on noemaali 95-110kg välillä. Itse olen jo 50v mies ja mitat 204cm ja 123kg päinoa mutta olen hyvässä kunnossa kun liikun ja käyny punttisalilla kohta 30 vuotta eli lihaskunto erinomainen enkä ole mielestani ylipainoinen ollenkaan. Miehen paino on pituus miinus 100 plus kymmennen niin on soppiva paino. Itselläni semmoinen 110kg oli ihannepaino mutta kun en viitsi elää kuin sparttalainen ja elämästä pitää myös nauttia ja niin edelleen.

• sadesadesade
        indeksirules kirjoitti:

Ja sinun jutut on pelkkää paskaa, kertoiko aloittaja olevansa kovanluokan naisbodari? no eipä kertonut :D

kyllä se naisilla melko hyvin antaa oikeansuuntaisen kuvan, kun harva on mitään lihaskimppuja ;)

Miesten kohdalla on asia ihan eri, jos sen yrittäisit tajuta pikkuaivoillasi.

Ja naurettavaa tuo sanoa timmejä ihmisiä anorektikoiksi, kateus paistaa läpi :P Anorektikko on sairaanloisen laiha, ei hyväkuntoisen näköinen ja solakka ihminen jolla sitä lihastakin sopivasti on.

Anorektikko harvemmin on ''sairaalloisen laiha, ei hyväkuntoisen (=huonokuntoisen) näköinen ja solakka ihminen jolla sitä lihastakin sopivasti on''. Anorektikolla tarkoitetaan anoreksiaa sairastavaa, ja anorektikolla harvemmin minkäänlaista lihasta löytyy. Sairaus pistää ihmisen laihduttamaan sen vähäisenkin lihaksen pois, ja eipä taida solakkakaan riittää kuvaamaan. Ja aloittaja ei puhunut timmeistä vaan anorektiokoista, jotka nykyisen kauneusihanteen mukaan ovat niitä kaikista kauneimpia ja ''normaaleja''.

Taitaapi tästä viestistä paistaa läpi ihan erilainen kateus - kateus aloittajan hyvästä itsetunnosta. Itse kun ei pysty tyytymään siihen peilistä töllöttävään laiheliiniin vaan täytyy vielä saada poskia luisemmiksi ja lantiota kapeammaksi.

• juuri !

>

Ei ole, vaan kaikki väliltä 18,5 - 25 ovat samanarvoisia. Ne kaikki ovat yhtä hyviä.

Juuri tuo laihuuden ihannointi on vääristänyt normaalipainon käsitettä. Aina kuvitellaan, että pitäisi olla normaalipainon alapäässä (naisilla - miehillä se taitaa olla yläpäässä tai yli normaalipainon; tarkoitan siis suuria lihaksia nyt). Sehän ei ole totta eikä siinä ole mitään järkeä. Koko normaalipainon alue on oikein hyvä. Jos on ylipainoa, kannattaa pyrkiä laskemaan sitä; jos on alipainoa, kannattaa pyrkiä nostamaan sitä. Kuitenkaan pienet alipainot tai ylipainot eivät ole vaarallisia, joten aloittajan ei välttämättä tarvitse ryhtyä mihinkään toimiin.

• evis82

160 cm ja 76 kiloa...... muutama kilo ylimääräistä....
        Sanottaisko vaikka pari.......kymmentä....

niinpä=) itse olen 160cm ja raskaana puoles välis ja painoni 49.5=D ja olen normaalipainoinen...esikoista odottaes painoin 65 ja huh olin kyl jo aikas ison kokoinen

• joopa joo

Helpoimmin sanottu kuin tehty jos on varsinkin sairaus kysymyksessä. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Taistelen itse samaisesta vaivasta, olen ollut aina hoikka, nyt ei saa millään entisiin mittoihin. Ikä, Selkä vaivat, Et voi liikkua normaalisti. Ette voi tuomita ja Ali arvioida. Kyllä se vielä kolahtaa Arvostelioille.

• Hedonistibotti
        sadesadesade kirjoitti:

Anorektikko harvemmin on ''sairaalloisen laiha, ei hyväkuntoisen (=huonokuntoisen) näköinen ja solakka ihminen jolla sitä lihastakin sopivasti on''. Anorektikolla tarkoitetaan anoreksiaa sairastavaa, ja anorektikolla harvemmin minkäänlaista lihasta löytyy. Sairaus pistää ihmisen laihduttamaan sen vähäisenkin lihaksen pois, ja eipä taida solakkakaan riittää kuvaamaan. Ja aloittaja ei puhunut timmeistä vaan anorektiokoista, jotka nykyisen kauneusihanteen mukaan ovat niitä kaikista kauneimpia ja ''normaaleja''.

Taitaapi tästä viestistä paistaa läpi ihan erilainen kateus - kateus aloittajan hyvästä itsetunnosta. Itse kun ei pysty tyytymään siihen peilistä töllöttävään laiheliiniin vaan täytyy vielä saada poskia luisemmiksi ja lantiota kapeammaksi.

Aijempi kirjoittaja juurikin sanoi ettei anorektikolla yleensä ole lihaksia eikö solakkuutta. Opettele nyt lukemaan!

• uskova
        kdsfj kirjoitti:

Itse olen painoindeksiltäni juurikin tuo sinun kauhistelemasi 18,5, enkä pidä itseäni lainkaan anorektikkona. Olen pituudeltani samaa luokkaa vaimosi kanssa, sentin pidempi tosin, mutta vartalotyypiltäni olen urheilullinen. Minulla ei ole naisellisen leveää lantiota tai isoa povea, ja jos painoni nousee, kaikki kertyy heti vatsan alueelle, mikä näkyy todella selvästi vartalon mallistani johtuen. Vartalon malli siis vaikuttaa myös todella paljon siihen, näkyvätkö kilot ihmisessä vai eivät. Naisellisen vartalon omaavilla kilot yleensä asettuvat jokseenkin tasaisesti lantion, reisien sekä poven alueelle, jolloin vaikutelma on ainoastaan sopusuhtainen.

Painoindeksiä ei siis voi tuijottaa pelkkinä numeroina, sillä se ei välttämättä kerro ihmisestä juuri mitään.

Niin ja sekin aina vaikutaa minkälainen luusto on jos on isot luut ei sellaiseta saa laihduttamallakaan pois kaikkea ylipainoa jos tuijotetaan vain painoindeksiin eikä mietitä mikä ihmisessä on luuta ja mikä lihaa ja mikä läskiä niin ollaan kyllä aikalailla hakoteillä. Jos nyt vähän on ylipainoa niin ei se minusta niin kauhean vaarallista ole varsinkaan jos siihen selkeä syy: isot luut, lihaksikkuus tai niin kuin ensimmäisellä kirjoittajalla jokin sairaus joka vaikeuttaa painon hallintaan hänhän itse sanoi kuitenkin liikkuvansa eli paino ei johdu siitä että hän olisi pelkkä sohvaperuna.
        Ihmiset olisitte nyt vähän armollisempia kanssa sisarianne ja veljiänne kohtaan.

• Hyyppääjä
        Hedonistibotti kirjoitti:

Aijempi kirjoittaja juurikin sanoi ettei anorektikolla yleensä ole lihaksia eikö solakkuutta. Opettele nyt lukemaan!

Mikä ihmeen provoketju täällä taas on? Tarkottaako hedonistibotti nyt alkuperästä kirjottajaa vai edellistä? Alkuperänenhän käytti vaan sananpartta, sadesadesadetta edeltävä elikkä indeksirules kirjotti että anorektikolla on sopivasti lihasta ja että anorektikko nimenomaan on solakka: "Anorektikko on sairaanloisen laiha, ei hyväkuntoisen näköinen ja solakka ihminen jolla sitä lihastakin sopivasti on."

• plussaamiinusta
        mk kirjoitti:

Painoindeksin minkäänläista ylipainoa noilla mitoilla ja jos miehesi on 195cm pitka niin paino on noemaali 95-110kg välillä. Itse olen jo 50v mies ja mitat 204cm ja 123kg päinoa mutta olen hyvässä kunnossa kun liikun ja käyny punttisalilla kohta 30 vuotta eli lihaskunto erinomainen enkä ole mielestani ylipainoinen ollenkaan. Miehen paino on pituus miinus 100 plus kymmennen niin on soppiva paino. Itselläni semmoinen 110kg oli ihannepaino mutta kun en viitsi elää kuin sparttalainen ja elämästä pitää myös nauttia ja niin edelleen.

Taisit keksiä hatusta nämä luvut, sillä jos henkilö on 195cm pitkä, niin sopivat painorajat ovat 76 kg (painoindeksi 20) - 95 kg (painoindeksi 25). Harvoin tosin aikuisilla miehillä painoindeksi näyttää 20, mutta tuo 76kg on sen mukainen. Sopiva paino on ennemminkin tuo pituus - 100cm. Tuo kymmenen siihen on aikalailla maksimi, sen jälkeen mennään reippaasti ylipainoisena.

Sinulla 204cm/123kg on painoindeksi 29,5, eli reippaasti yli normaalin. Tuolla pituus - 100cm, "ihannepainosi" olisi 104 kg, eli painoindeksinä juuri 25, eli normaalipainojakauman 20-25 puitteissa.

• mimimerjji

Tuossa lopussa tuli se tärkein. Jos sä näet siellä peilissä sen kauniin naisen johon sä olet tyytyväinen, se riittää. Älä ala juokseen kenenkään muun pillin tahtiin, siitä hommasta ei valmista tule. Aina on joku joka valittaa. Rohkeasti vaan eteenpäin!

ps. vaikka tämä sairas maailma ihannoi anorektikkoja niin 99% miehistä tykkään naisista joilla on oikeesti muotoja, ei kukaan halua mitään luurankoa vierelleen

• Tyttösiili

painan 100kg ja ihmiset sanoo mulle: sä oot laihtunut... pah jo pitkään on ollu nää samat kurvit, ikää on vaan tullut lisää.. :). ainut mihin puuttuisin kropassani oisi reidet ja käsivarret, mutt miksi luopua kiloista kun uidessa ei huku? Läskihän kelluu veden pinnalla hyvin. Ei miusta oisi anorektikon kropan pitäjäksi tykkään ruuasta.

Tyttösiili kirjoitti:

painan 100kg ja ihmiset sanoo mulle: sä oot laihtunut... pah jo pitkään on ollu nää samat kurvit, ikää on vaan tullut lisää.. :). ainut mihin puuttuisin kropassani oisi reidet ja käsivarret, mutt miksi luopua kiloista kun uidessa ei huku? Läskihän kelluu veden pinnalla hyvin. Ei miusta oisi anorektikon kropan pitäjäksi tykkään ruuasta.

Ajattelet juuri tuollain "sairaalla tavalla" eli jos ihminen ei ole ylipainoinen niin sitten on anorektikko, oletko koskaan nähnyt anorektikkoa ? Tavallinen normaalipainoinen hoikka/hento ihminen ei ole anorektikko vaikkei läskit pursuakkaan.

• Tyttösiili
        ****** kirjoitti:

Ajattelet juuri tuollain "sairaalla tavalla" eli jos ihminen ei ole ylipainoinen niin sitten on anorektikko, oletko koskaan nähnyt anorektikkoa ? Tavallinen normaalipainoinen hoikka/hento ihminen ei ole anorektikko vaikkei läskit pursuakkaan.

Kirjoitin humoristisen kommentin, jolla oli tarkoitus keventää tunnelmaa. Jokainen meistä on omanlaisensa niin kuin pitääkin. Olisi todella tylsää jos kaikki olisi samanlaisia, ei silmäniloa puolin tai toisin.

Olen naiseksi aika härskisilli ja kommenttini ovat sarkastisia jotka ovat miusta humoristisia pikuvitsejä, jotka sisältää pikku palan totuutta.

• loppukesän-elelijä

Mitä siitä, jos toiset ei tykkää. Jos itte on omassa nahassaan tyytyväinen, niin mitä hittoo se toisille kuuluu.. En mäkään tykkää sellasista, joista joku laulella lurautteli: "Maaiiriaaaaaaa LUUUIIISAAAA..." (luisa tarkoittaa 'luiseva'). Must on paaaaljon mukavempi pikku 'pömppö' ja kunnon daisarit, ku joku "Luiiiiisaaaa.."

Nuorella hempukalla on ihan yx-hailee, onko yläkantisa vaiko keskellä jotain "indexiä". Jos mennä viipottaa kaiken aikaa ku olis tuli hännän alla, nin ei kait siihen kuole. Kait tupekin käryytys, löhöttely, juopottelu ja turhan murheen mätystely enämpi o terweyvele ku muutama kilo tuhtia suomalaista sisua!

Ei pitä ottaa tanttaraisten suunpeksäntää ihka kirjaimellisesti! Tekemälkään ei vaaleest suomalaisest persjalast päärynäst tehä mustakäkkäräistä etelän amatsoonia. Se on näjet keenistä kii. Ja taas nää luisevat eli luisat, alikehittyneet ja alaikäiset! "laudat", joita muka ihannoidaan nois muka alan julkaisuis.. HÖH-HÖÖ! Ne on finninaamaisten pikkukundien mielest "kauniita" ja kademielisten tanttaroiden mielenjärkytyksen aiheuttajia. Joku kuustoist-vee, ei ole viel edes kehittynyt aikuisen mittoihin, jotenka sellaiset olis suosiolla jätettävä ihan omaan kastiinsa!

Sit, kun varsinainen kasvukehitys on lopullisest ohi, olis ehkä tarvetta alkaa kattella peileihin. Jos / Kun sitten on niikö tajuttu, et vehkeet on muutai ku kusemist varten ja on lykätty maalimalle liuta uusia veronmaksajia, on aika aatella, haluuko viel olla niiko olis uutta putkesa, vaiko joka olis homma valmis, kö tarhakakaralla.

Ehkä jonku 100-kiloosen ja 150-senttisen tappijalan olis aihetta miettiä, onks kaikki ok, mutta "normaalimitoissa" olevan ei tartteis ihan turhia itteensä ressata jo-lösähtäneen-kasan arvosteluista. Normaali hyötyliikunta ja säännölliset nukkumis- ja ruokailuajat. Niillä on eletty mualiman sivu ja eletään täst ettipäi mualiman tappiin.

Nää "muotijutut" tulee ja menee. Aina on joku muka viksu keksimäs jotain uutta ja ihmeellistä. Tosiasiassa se vaan rahastaa immeisen turhamaisuuvella, itkee rokotiilin kyyneliä ja hykertelee käsiään sekä lihottaa siinä samassa omaa lompuukiaan.

Siuna mie keskittysin vaan motskarilla päräyttelyyn, omiin askareisiin, kunnon sapuskaa, säännölliseen elämään ja Suomen kauniiseen kesään. Jos joku ottaa asiakseen neuvoskennella, nin toisest sisään ja toisest ulos.. Soromnoo. Ähäskuttia! Ei sil oo moppoo, jol pääsee vähän tuulettuun ja vaikkas Timpuktuun, jos silt tuntuu. Iloitse kesäst ja naatiskele olostas!
        Y.T.
        Jussi-kesäkolli

Tyttösiili kirjoitti:

Kirjoitin humoristisen kommentin, jolla oli tarkoitus keventää tunnelmaa. Jokainen meistä on omanlaisensa niin kuin pitääkin. Olisi todella tylsää jos kaikki olisi samanlaisia, ei silmäniloa puolin tai toisin.

Olen naiseksi aika härskisilli ja kommenttini ovat sarkastisia jotka ovat miusta humoristisia pikuvitsejä, jotka sisältää pikku palan totuutta.

Täällä kun ei voi hymiöitä käyttää, mutta olisi laittanut jotain vihjettä, että huumorilla tarkoitit. Itse kun olen hentoinen ihminen (joo en pysy pinnalla montaa metriä, siksi uinkin matalalla), niin oikeasti ottaa päähän, että hoikkuus = anoreksia. Minäkin tykkään hyvästä ruoasta ja syönkin paljon, myös leivon paljon (jääkaapissa on mustikkapiirakka ja mansikka-raparperipiirakka muutama mustikkamuffini), eli en koe olevani anorektikko vaikka osa isommista niin väittää. Mutta en liho, isäni ja sisarukseni ovat myös hoikkia vaikka syövät myös hyvin.

Olen vissiin vähän tosikoksi muuttunut tässä vuosien varrella, kun meille hoikille saa sanoa mitä haluaa, vieraat ihmiset huutelee että menepä syömään jne. Ihan sama kuin ylipainoisille jatkuvasti naljailtaisiin, juhlissa minulle tuodaan isoja kakkupaloja nokan eteen, että otapa sinä tuo kun olet niin laiha ja otetaan se minun itse leikkaama pala pois. Mietinkin miltä mahtaisi teitä ylipainoisista tuntua, kun joku toisi teille ohuen siivun kakkua ja ottaisi sen teidän itse leikkaaman palan pois, ja sanoisivat, syö sinä tuo kun olet noin iso ?

• samaa kuullut
        ******* kirjoitti:

Täällä kun ei voi hymiöitä käyttää, mutta olisi laittanut jotain vihjettä, että huumorilla tarkoitit. Itse kun olen hentoinen ihminen (joo en pysy pinnalla montaa metriä, siksi uinkin matalalla), niin oikeasti ottaa päähän, että hoikkuus = anoreksia. Minäkin tykkään hyvästä ruoasta ja syönkin paljon, myös leivon paljon (jääkaapissa on mustikkapiirakka ja mansikka-raparperipiirakka muutama mustikkamuffini), eli en koe olevani anorektikko vaikka osa isommista niin väittää. Mutta en liho, isäni ja sisarukseni ovat myös hoikkia vaikka syövät myös hyvin.

Olen vissiin vähän tosikoksi muuttunut tässä vuosien varrella, kun meille hoikille saa sanoa mitä haluaa, vieraat ihmiset huutelee että menepä syömään jne. Ihan sama kuin ylipainoisille jatkuvasti naljailtaisiin, juhlissa minulle tuodaan isoja kakkupaloja nokan eteen, että otapa sinä tuo kun olet niin laiha ja otetaan se minun itse leikkaama pala pois. Mietinkin miltä mahtaisi teitä ylipainoisista tuntua, kun joku toisi teille ohuen siivun kakkua ja ottaisi sen teidän itse leikkaaman palan pois, ja sanoisivat, syö sinä tuo kun olet noin iso ?

Tuo on totta, että hoikat ihmiset varmasti kuulee enemmän laihuudestaan. Ihmiset ei edes aina ajattele, että laiheliiniksi, kukkakepiksi yms. sanominen ja "voi kun sä oot laiha", "syöks sä ollenkaan", "ota nyt laiha tyttö vielä lisää kakkua niin lihot", "kyllä miehet tykkää naisista joissa on jotain mistä kiinni ottaa" kommentit loukkaa yhtä paljon kuin lihavia heidän ulkonäkönsä arvostelu. Mutta menepä kommentoimaan, että älä nyt ota enempää kakkua, kun olet noin lihava niin kaikki varmasti järkyttyisivät!

Itse olen aina ollut hoikka, pienikokoinen ja siro. En mielestäni kuitenkaan laisinkaan anorektikon näköinen.

• heh___

nainen selkeästi kirjoittaa mitä mies haluaa. Toki, ei halua luurankoa. Mutta ei kyllä taatusti sotanorsuakaan. Luurankovertaus tuntuu olevan yleinen itsetuntoboosteri ylipainoisille. Ja kyl varmasti on niitä jotka pitävät lihavia nätimpinä (5% miehistä).

• beauty as it is
        ******* kirjoitti:

Hmm.. vai ei ylipainoisia noin kohdella. Muutama "ystävällinen" toimenpide tuttavien taholta:
        Suklaarasia ohittaa minut "ethän sinä nyt enää tarvitse".
        Tuore ihastus, joka mitä ilmeisemmin oli ihastunut myös minuun: "nyt aletaan käymään yhdessä jumpassa" (se juttu loppui osaltani siihen, vaikka tämä tyyppi soitteli moneen kertaan peräänkin).
        "Eikö sinulla jo ole huono-olokin (usealta ihmiseltä kommenttina painoon)
        Ja kruunu ylipainoiselta mieheltä "eiköhän aleta olemaan kun ei tämmöset läskit muutakaan saa" (sai melkein turpiinsa).

Olen reilusti ylipainoinen, huomattavasti enemmän, kuin ketjun aloittaja. Paino muodostuu lihaksista ja läksistä. Itse en jaksa stressailla painosta. Liikun säännöllisesti (kuntosali, uinti pyöräily), veriarvot ja verenpaine ovat kohdillaan, jopa paremmalla tolalla, kuin monella hoikemmalla.

TIEDÄN miten syödään terveellisesti ja TIEDÄN miltä näytän (kolmen ihannepainoisen paksuinen), mutta mikä ihme siinä on, että ihmiset katsovat asiakseen huomautella? En minäkään sano kenellekään (varsinkaan tuntemattomalle) edes että ompa rumasti leikatut hiukset (joka sentään on huomattavasti helpommin korjattavissa, kuin paino) tai vaikka, etkö ole ajatellut tekeväsi jotain noille rypyillesi tms. mutta ilmeisesti painonormista poikkeavat, sekä ylä-, että alakanttiin jotenkin ärsyttävät joitain ihmisiä.

Aloittajalle vielä, tärkeintä on viihtyä itse vartalossaan ja tuntea itsensä terveeksi kauniiksi. Jos se jotakuta ärsyttää, niin todennäköisesti vika on hänellä korvien välissä.

• Kummastelia
        beauty as it is kirjoitti:

Hmm.. vai ei ylipainoisia noin kohdella. Muutama "ystävällinen" toimenpide tuttavien taholta:
        Tuore ihastus, joka mitä ilmeisemmin oli ihastunut myös minuun: "nyt aletaan käymään yhdessä jumpassa" (se juttu loppui osaltani siihen, vaikka tämä tyyppi soitteli moneen kertaan peräänkin).
        Ja kruunu ylipainoiselta mieheltä "eiköhän aleta olemaan kun ei tämmöset läskit muutakaan saa" (sai melkein turpiinsa).

Olen reilusti ylipainoinen, huomattavasti enemmän, kuin ketjun aloittaja. Paino muodostuu lihaksista ja läksistä. Itse en jaksa stressailla painosta. Liikun säännöllisesti (kuntosali, uinti pyöräily), veriarvot ja verenpaine ovat kohdillaan, jopa paremmalla tolalla, kuin monella hoikemmalla.

TIEDÄN miten syödään terveellisesti ja TIEDÄN miltä näytän (kolmen ihannepainoisen paksuinen), mutta mikä ihme siinä on, että ihmiset katsovat asiakseen huomautella? En minäkään sano kenellekään (varsinkaan tuntemattomalle) edes että ompa rumasti leikatut hiukset (joka sentään on huomattavasti helpommin korjattavissa, kuin paino) tai vaikka, etkö ole ajatellut tekeväsi jotain noille rypyillesi tms. mutta ilmeisesti painonormista poikkeavat, sekä ylä-, että alakanttiin jotenkin ärsyttävät joitain ihmisiä.

Aloittajalle vielä, tärkeintä on viihtyä itse vartalossaan ja tuntea itsensä terveeksi kauniiksi. Jos se jotakuta ärsyttää, niin todennäköisesti vika on hänellä korvien välissä.

Täällä palstoilla ja tosi elämässäkin ihmiset kiinnittää aivan liikaa huomiota toisten asioihin joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä heidän, jos kenenkään elämässä. Eikä se huomion kiinnittäminen yksinään vielä paha asia ole, mutta se, että niihin tartutaan hanakasti ja yleensä ilkeässä mielessä haukkumalla ja ilkeästi kommentoimalla. Miksi? Tähänkin viestiin varmaan joku totuudentorvi löytää jonkin teko nerokkaan kommentin, mutta ihan sama. Vähän enemmän ymmärrystä sais tässäkin maailmassa olla. Ketjun aloittaja saa multa täyden sympatiat osakseen=)

Mitä kirjoitin, sinut ohittaa suklaarasia, niin entä sitten ? Mutta monestiko juhlissa, oli synttärit tai hautajaiset tms. sinulta otetaan sinun leikkaama kakkupala edestä ja tuodaan toinen pala tilalle. Kuinka moni sinun syömisiä tulee kyselemään niissä helvetin juhlissa ? Minulta tullaan kyselemään 10 ihmisestä 8 huolehtii että syön, kun olen jo syönyt käsketään hakemaan lisää ja jos olen niin lähde niin sitten sitä ruokaa tuodaan. Viedäänkö sinulta lautaset edestäsi ? Pidetäänkö siitä huoli, ettet hae lisää syötävää ? Olen omasta mielestä aikuinen ja en kaipaa passausta mutta sitä saan haluamatta, suklaarasiaa en näekään kun minulle tuodaan eteen useampi suklaa palanen, muuten hyvä mutta olen allerginen suklaalle, en voi syödä sitä montaa palaa, kun tulee ihottumaa ja anafylaksiaa, silti pitäisi mättää.

• vastata....
        ****** kirjoitti:

Perimänä olen saanut pienen hennon kroppani, vanhemmat olivat pieniä myös. Monasti olen kuullut "kyl olet laiha..." syö nyt niin kasvat"jne. Nuorempana kärsein kun en omannut niitä muotoja kuin muilla. Luojan kiitos, en sairastanut kumpaakaan syömishäiriöistä. Mikään ei ole parempaa kuin hyvä ruoka!
        Välillä kun oikein harmittaa, niin tekisi mieli sanoa etten tuollainen läskikään haluaisi olla!
        Tosin en halua pahoittaa kenekään mieltä noilla typerillä kommenteilla...Mikä oikeus "isommilla tai muodokkaimmilla" on taivastella kenenkin painoa tai ulkomuotoa.
        Avoliittomme on kestänyt puolen vuosisataa ja koskaan ei mieheni ole valittanut pienuuttani ja tainnut löytää jotain kiinni pidettävääkin. Kaikesta huolimatta yritetään elää niin että pikkusen nautittaiskin siitä, jokainen omalla tavallaan.

• tyyris tyllerö

Ihan tosi,ei varmasti monikaan tykkäisi jos sanoo takaisin,että ok. minä olen läski mutta sinä tai
        dat olla tyhmä kun huomauttelet siitä.Joten eiköhän olla onnellisia kukin omalla tavallaan, kilojen kanssa tai ilman.

• entinen lihava
        ******* kirjoitti:

niinhän kaikki tekee!

• RStoner

Joku kirjoitti:

"ps. vaikka tämä sairas maailma ihannoi anorektikkoja niin 99% miehistä tykkään naisista joilla on oikeesti muotoja, ei kukaan halua mitään luurankoa vierelleen "

Ylläoleva on täyttä paskaa, tutkimusten mukaan suurin osa miehistä haluaa hoikan tai
        sporttisen naisen, jossa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä läskiä. Ja hyvä niin. Eivät naisten
        vaatimukset miehen rasvaprosentille ole armollisempia, vai kaipaako joku XXL -miesmalleja,
        jotka sitten voisivat julkisuudessa rohkaista nuoria poikia syömään itsensä läskeiksi,
        "koska naiset tykkäävät miehistä, joilla on kunnon maha"?

• minävaaaaaa

ite oon sellanen, että en yritä missään nimessä mahtua mihinkään normiin tai ihanteeseen. En välitä mitä muut ajattelevat ulkonäöstäni, oonko liian lihava, liian laiha, liian meikattu, liian vähän meikattu, lyhyt tai pitkä. Se oma kauneusihanne on miulla pääni sisällä. Sellanen nainen mikä haluun olla, löytyy ainoastaan miun pään sisältä, enkä sitä koskaan tule saavuttamaan, mut lähelle voin päästä.

Nään päivittäin kauniita naisia, isoja, pieniä, pyöreitä, tikkuja. Toinen on aivan uskomattoman hyvännäköinen kurveineen ja muotoineen, joku muu taas valloittaa hennolla olemuksellaan. Sen on ihan mikä kellekkin sopii. Oon lihonnu lähivuosina jonkun verran (raskauksien myötä) enkä näytä mielestäni ollenkaan pahalta nyttenkään, vaikka "parhaimmillaan" painoin 25 kiloa enemmän kun ennen raskauksia. Mutta en vain TUNNE oloani hyväksi, en tunne itteeni omaksi itekseni näitten ns. liikakilojen kanssa. Peilistä takas katsoo ihan nätti, hyvännäkönen nainen, mutta se en ole minä, ymmärtääkö joku mitä tarkotan? :D SIKSI olen laihiksella. kun mietin itteeni, nään pienen pikkuruisen naisen, jolla on kapea vyötärö, hoikat jalat, pienen pienet rinnat ja pieni pyöreä peppu. En kurvikasta naista ryntäineen ja lanteineen.

Joskus mietin että onko miulla joku psyykkinen "vika" kun tahon näyttää nuorelta tytöltä (siis vartalon puolesta) vai onko se vaan niin että se on miusta nättiä? oon aikuinen nainen ja aikuiset naiset on tosi kauniita miun mielestä, mutta en taho ite näyttää semmoselta. Siksi laihutus.

Mutta pääasiahan on että ite on tyytyväinen, tai siis AINUT asia, muulla ei oo väliä, kunhan ei terveydellään lähe leikkimään ni muula ei oo väliä. Ihanaa kuulla itsevarman naisen puhetta. selaset naiset on aika harvassa. :)

• Laardia....

Ei se lihavuus ole pelkkä ulkonäkö juttu vaan tuo mukanaan SAIRAUKSIA! Mm. diabetes, sydänsairaudet jne. Lihavat ihmiset ovat henkisesti laiskoja ja välinpitämättömiä, kun eivät viitsi omasta terveydestään huolehtia.

• super atleetti
        Laardia.... kirjoitti:

Ei se lihavuus ole pelkkä ulkonäkö juttu vaan tuo mukanaan SAIRAUKSIA! Mm. diabetes, sydänsairaudet jne. Lihavat ihmiset ovat henkisesti laiskoja ja välinpitämättömiä, kun eivät viitsi omasta terveydestään huolehtia.

itellä mitat 184/90 , rasvaprosentti 4 , lisäks vielä hoikka luuston rakenne ! pakaroista näkyy säikeet ja muutenkin tosi ripped.

• tohtorioikea

T. Nainen, 24 vuotta. Painoindeksi viime terveystarkastuksen mukaan 28.

No etpä sinä mikään hyväkuntoinen ja timmi ole tuolla painoindeksillä, sanoisin että pulskahko tapaus.

Se on vaan näitä lihavien itsepetoksia se, että väitetään "normaali nainen, rehevä, terveys ennen ulkonäköä, laihat on sairaita jne".

Ihmisotus ei tarvitse sitä vararavintoa kilokaupalla, nykyään on kaupat olemassa mistä sitä ruokaa saa, ilman että tarvitsee paastota viikkotolkulla.

Säälittävää miten läskistyvä yhteiskunta muuttaa mielipiteitään ja sairaasta tuleekin terve :D

NORMAALIPAINOINEN on sellainen joka on hyvässä fyysisessä kunnossa, ilman läskiä ja löllöä.

katselkaapa vaikka 50-luvun elokuvia, siellä ihmiset on "laihoja" ja terveen oloisia/näköisiä. Ei se läskittömyys sairaaksi tee, vaan nimen omaan läski on pahasta.

Joten lopettakaa se itsesääli ja "olen tyytyväinen itseeni" paskanjauhanta ja aloittakaa uusi terveellinen elämä. tai kestäkää kritiikki

• kakskytyheksän

Tää taas on niitä kotilääkärikirjatohtorin väitöskirjeitä...

...jeeeesuspaita-ostakaa ja silleen joo

• plan.9

en jaksa yleensä kommentoida mitään, mutta:

"Säälittävää miten läskistyvä yhteiskunta muuttaa mielipiteitään ja sairaasta tuleekin terve :D "

jep, mutta tämähän jo tapahtui alkoholinkin suhteen Suomessa, kukaan ei ole alkoholisti vaan se on vaan normaalia, kun suurin osa alkaa olla alkoholisteja ;D

• ihankauheeläski

Mulla kanssa BMI tällä hetkellä n.28. Pitäs laihduttaa joo, ja hankkia elämäkin ja muuta mukavaa.MUTTA, mitä enemmän lukee näitä "v*tun läski"-vastauksia,niin en kyllä ihan piruuttani laihduta. Ja sinä,joka vastaat tähän viestiin tyylillä "oot ylipainoinen,laihduta,ei oo terveellistä,läski on rumaa,tms tms tms", niin voin vaan sanoa sinulle että: LÄSKIÄ SIELLÄ,LÄSKIÄ TÄÄLLÄ,YLPEENÄ ISTUN NIIDEN PÄÄLLÄ. Booyaka!

• Hohhoijaaaa

Moikka!

Tiedän miltä susta tuntuu. Minulla on aina ollut hyvä itsetunto ja olen pitänyt itseäni täysin"normaalivartaloisena". Kunnes.. sain lyhen ajan sisällä kuulla parilta sukulaiselta että olen lihonnut. Kommentit tulivat kun salama kirkkaalta taivaalta ja tosiaan loukkaannuin. Lisäksi vielä painoni on pysynyt samana jo pitkään ja liikunta lisääntynyt huomattavasti. Pakko sanoa että en IKINÄ huomauttaisi kenellekään, miehelle tai naiselle, hänen painostaan. Ei kuulu hyviin tapoihin. Jonkin aikaa ryvin itsesäälissä peilin edessÄ, mutta nyt taas näen itseni samanlaisena kun ennen =)

Tsemppiä sulle, kuljetaan pää pystyssä :)

-Nainen, 26 v. BMI 25,6-

• josephine123

Vähän samankaltaista minullakin, eli sukulaiset tulivat kyselemään. Minulla se rasva kertyy aivan ensimmäisenä vatsan ympärille, joten sukulaiset kyselivätkin "oleko raskaana?"! :D

• What-house-said

Mukavaa nähdä ja lukea jotain tälläistä =)
      Oikeastaan ihanaa olisi parempi sana.

(En itsekkään oikein tajua miksi jotkin naiset yrittävät näyttää joltain 10 vuotiaalta pojalta väittäen että se on muka muotia nykyään tai yrittäen matkia jotain aasialaista piiros hahmoa (realismi hukassa? se on 2 ulotteinen hahmo totta kai se on laihempi sinä olet 3 ulotteinen)... Jos yritän sanoa sen oikein ilkeästi)

• pelottaa valmiiksi

Juuri tämä on huolestuttavaa lihavien kohdalla. Jos ajatusmaailma on tasoa: "jos ei ole lihava, on anorektikko. Kaikki joilla ei ole läskiä ja pömppömahaa ja hirveitä utareita, yrittävät näyttää 10 vuotiaalta pojalta." ,

ei_lopputulos_voi_olla_hyvä!

• järkesi..?

En tiedä mitä ihmettä kuvittelet päässäsi, jos sanot, että painoindeksi 28 ei ole ylipainoinen, sillä sitä se juuri on. Normaalipainoisen painoindeksi on enintään 25. Vaikka nykyajan kauneusihanteet ovat mitä ovat, niin on paljon terveellisempää olla hoikka vartaloltaan. Ylimääräinen paino ei silloin rasita vartaloa. Ja jos liikakilot ovat mahan alueella, se on todella vaarallista, sillä silloin rasvaa kertyy sisäelinten ympärille. Naiset, joilla kilot kertyvät reisiin, eli jotka omaavat ns. päärynävartalon, kilot eivät ole niin vaarallisia.

Mielestäni ylipaino (jollei se johdu jostakin sairaudesta) kertoo ihmisen itsekurin puutteesta. Ja välinpitämättömyydestä asioihin. Jos itse huomaisin, että olen lihonut esim. viisi kiloa (painan tällä hetkellä 51 kiloa ja olen 168 cm pitkä.) niin alkaisin kyllä laihduttaa. En ymmärrä ihmisiä, jotka antavat vain painon kertyä. Lihomista perustellaan kiireellisellä elämäntyylillä, ei ole aikaa laihduttaa. Halveksin tällaisia ihmisiä, minulla ainakin oma terveys ja hyvinvointi menee kaiken edelle.

Ja kun sanoit, että älykkäät naiset ovat aina olleet seksikkäimpiä tässä maailmassa, niin mitäs sanot siihen, että minä olen älykäs ja erittäin hoikka? Olen myös kaiken lisäksi vaaleahiuksinen. Mukamas mahdoton yhtälö, mutta eipä ole minulle. Olen tuleva arkkitehti. Valitettavasti nykyään myös työpaikoilla ulkonäkö merkitsee. Varmasti yhtä älykkäiltä vaikuttavista lihavasta ja hoikasta ihmisestä töihin valitaan hoikempi osapuoli. Kannattaisi katsoa sinne peiliin ihan totuuden mukaisesti ja nähdä myös virheitä itsessään, kuten myös minä teen, jolloin painoa ei pääse kertymään.

• pienyrittäjä ''

Sinua en työpaikalleni ottaisi mistään hinnasta. Katsos, toisten huomioonottaminen on tärkeeä työsuhteissa.

Asiakkaiden kanssa tuollainen itseänsä korostava luonne ei ole eduksi ja paljon mieluummin rekrytoin hieman pulleamman ulkomuodoltaan, mutta kauniimman ja nyöremmän luonteen.

Ihmetten muuten tuota "vaaleat hiukset". Onko se mielestäsi jokin etu?

Tekisi mieleni sanoa, että olet pinnallinen paska, mutta en nyt sano. Kyllä tulet sen vielä kuulemaan aika monelta suunnalta, ellet itse vaihda suuntaa.

• tjep

sinä halveksut, sinua halveksutaan yhtä lailla.. that´s how it goes..

• JaneWanf

Voi hyvänen aika...
        "niin mitäs sanot siihen, että minä olen älykäs ja erittäin hoikka? Olen myös kaiken lisäksi vaaleahiuksinen"
        Voihan sitä tietysti olla kirjaviisas, mutta tuollainen itsensä korostaminen ja kehuminen kuulostaa kyllä vain ja ainoastaan siltä, että sinulla on huono itsetunto. Eikä tilannetajua ja tunneälyä taida löytyä sitäkään vähää...

Ja sinun mitoissasi viiden kilon lihominen ei todellakaan maailmaa kaataisi!

T. Vaaleahiuksinen nainen 25 v., 169 cm ja 58 kg, ei aina niin fiksu, mutta ystävällinen ja toiset huomioonottava ;)

• HA!

Tämän viestiketjunaloittaja ei todellakaan ole mistään suurimmasta päästä! Itelläni on painoind. aika saman verran ja voin lyödä vetoa, että jos kävelisin kaupungilla sinua vastaan niin et edes tajuaisi painoindeksini olevan yli 26. Ja kukaan ei tässä viestiketjussa mollannut, että hoikat (tai blondit) ihmiset on tyhmiä, vaan ihan itse loit sellaisen kuvan.

Työhön otetaan varmasti se kokenein ja asiansa osaavin ihminen. Sopeutumiskyky ja tiimityöskentelytaidot on myös usein plussaa, mutta niitä sinulla ei näytä olevan! Olet selvästikin snobi, itsekeskeinen ja vielä kaiken kukkuraksi tyhmäkin! Että terve vaa!

Ainiin ja lukaiseppa seuraava tutkimustulos niin saatat vaikka saada uusia ajatuksia:

http://www.theage.com.au/news/national/the-figures-are-in-and-they-reveal-that-given-the-choice-most-men-will-plump-for-a-curvy-girl/2008/04/05/1207249548553.html

• HA!
        HA! kirjoitti:

Tämän viestiketjunaloittaja ei todellakaan ole mistään suurimmasta päästä! Itelläni on painoind. aika saman verran ja voin lyödä vetoa, että jos kävelisin kaupungilla sinua vastaan niin et edes tajuaisi painoindeksini olevan yli 26. Ja kukaan ei tässä viestiketjussa mollannut, että hoikat (tai blondit) ihmiset on tyhmiä, vaan ihan itse loit sellaisen kuvan.

Työhön otetaan varmasti se kokenein ja asiansa osaavin ihminen. Sopeutumiskyky ja tiimityöskentelytaidot on myös usein plussaa, mutta niitä sinulla ei näytä olevan! Olet selvästikin snobi, itsekeskeinen ja vielä kaiken kukkuraksi tyhmäkin! Että terve vaa!

Ainiin ja lukaiseppa seuraava tutkimustulos niin saatat vaikka saada uusia ajatuksia:

http://www.theage.com.au/news/national/the-figures-are-in-and-they-reveal-that-given-the-choice-most-men-will-plump-for-a-curvy-girl/2008/04/05/1207249548553.html

ja tuo voittaja tyttö on sit sitä kokoa 42-44, että mites nyt suu pannaan? Kummiski asiaa kysyttiin 60000 mieheltä.

• HA!

• dtdty

bmi taulukko on toistasataa vuotta vanha ja ajalta jolloin kaikki olivat alipainoisia. joten sitä ei kannata pitää esimerkkinä

• Itse asiassa

BMI-taulukkoa on itse asiassa vastikään päivitetty niin, että normaalipaino on aiempaa matalampi -> se on terveyden kannalta turvallisimmaksi painoksi todettu. Joskin paino on kyllä yksilöllinen asia, ja vaikka se BMI 22 onkin tilastollisesti terveellinen, niin ei se joka kropalle ole se "hyvä olotila".

• painosta viis..

Ei noihin kauneusihanteisiin kannata juurtua. Itse urheilen joka päivä. Kuljen pyörällä töihin (20km/pv) ja viikonloppuisin kuljen pyörällä joka paikkaan esim. uimaan, salille tmv. ratsastan, pelaan tennistä, lenkkeilen koirien kanssa vähintään 2 kertaa päivässä pidemmän lenkin ja kerran päivässä mies vie. Painoindeksini on 28 mutta lääkäri katsoi hetken ja sanoi minun olevan ihan normaali. Makkaroita löytyy vähän, mutta en anna sen häiritä. Jos olen jonkun mielestä läski niin olempahan sitten hyväkuntoinen läski. En ole helposti laihtuvaa sorttia. Aamupalani on yleensä 2 ruisleipää johon laitan juustoo, kalkkunaleikettä ja kasviksia. Lounaani on yleensä töissä puolilautallista salaattia, siihen max 1 pihvi ja jos on perunaa tai riisiä niin harvoin otan. Jos otan niin yhden perunan tai lusikallisen riisiä. Välipalana usein on hedelmä tai jugurtti, iltapalaksi syön pari ruisleipää ja kurkkua. Eli tuskin noista nyt hirveän rasva-annoksen saa aikaan. Kun urheilen enemmän saatan syödä banaanin. Herkuttelen n. kerran viikossa jolloin saatan ostaa suklaapatukan tai jäätelön. Saunasiiderin tai pari holasen kerta viikkoon. Olen ruumiinrakenteeltani jykevä. Jos löydän muualta istuvan vaatteen ottaa se joko lantioista tai hartioista kiinni. Jos taas sopii lantiosta tai hartioista on vaatteet muualta, kuin puoljoukkueteltta. En voi sille mitään. Paras mittari on peilin mittari. En ole huolissani painostani (eikä työpaikkalääkäritkään, pidän tätä hyvänä mittarina myös), enemmän olisin huolissani jos vetelisin roskaruokaa enkä urheilisi. Urheilu tuo mulle hyvän mielen joten en tee sitä ulkonäön takia, vaan fyysisen ja henkisen kunnon takia. Meillä on töissä tykytoimintaa ja siellä silloin tällöin ollaan mitattu kuntoa coopertestillä tmv. joissa tulokset on ollut hyviä.
      Tsemppiä sulle ja jätä muiden kommentit huomioimatta..voithan toki laukasta jotain nasevaa takasin ja haastaa kyseiset ruikuttajat vaikka tennismatsiin tai juoksulenkille..niin minä tekisin..enkä toiseksi kyllä jäisi :)

• ainastaina

on kääntäen verrannollinen älykkyysosamäärään. Jos painoindeksi yli 30 / älykkyysosamäärä alle 60.

• tjep
        ainastaina kirjoitti:

on kääntäen verrannollinen älykkyysosamäärään. Jos painoindeksi yli 30 / älykkyysosamäärä alle 60.

sori, mun äo mitattiin opiskeluaikana ja se oli 120.
        toi sun teoria ei ole ainoastaan typerä vaan myös perusteeton.
        t. painoideksi 29,7.

• ksjdhkasdhakhd
        ainastaina kirjoitti:

on bmi 31 ja äo 160.

Revi siitä, urpo.

• Onnellinen näin

Saat olla kyllä ylpeä itsestäsi! Terve ja kaunis nainen omaa hyvän itsetunnon ja viihtyy omassa kropassaan :)

Itselläni painoindeksi näyttää "merkittävästi ylipainoinen", mutta minulla on tiimalasikroppa, vyötäröni ympärys on normaalimitoissa, käytän vaatteissa kokoa M ja tunnen oloni terveeksi, sillä liikun tarpeeksi. Olen kroppaani tyytyväinen näin, sillä saan aina kovasti kehuja ja viihdyn muodoissani. En voisi kuvitella kroppaani erilaiseksi, sillä pidän itseäni kauniina ja seksikkäänä juuri näin.
      Lisäksi elän periaatteella, että koolla ei ole väliä. Kuinka moni ihminen oikeasti muka välittää toisen koosta niin paljon, että se muuttaisi mitään? Itse en ainakaan arvostele ihmisiä heidän kokonsa perusteella. Tietenkään en kannusta liikalihavuuteen tai ylipainoisuuteen, mutta paino on vain numero, eikä se määrää sitä että oletko normaalikokoinen vai et tai että viihdytkö kropassasi.
      Laihduttamista kannattaa ajatella vain silloin, jos ei tunne oloaan mukavaksi kropassaan. Oli hoikka, kurvikas tai vähän pyöreämpi, niin jos tuntee olonsa terveeksi, ei kannata miettiä laihduttamista. Muiden vuoksi ei todellakaan kannata laihduttaa! Kyllä ihailijoita riittää kaikenlaisille naisille ja miehille :)

• painosta viis

Niin totta. Kompit sulle. Itse en edes huomaa muiden makkaroita ja kahvit meinaa tirskahtaa aina väärään osoitteeseen, kun joku sittiäinen tulee siihen heiluttamaan olemattomia jenkkakahvojaan, että "olen lihonnut kaaaamaaalaaasti, ei mulla ennen tämmösiä ole ollut" sou vot? Kuka niitä vaatteiden alta näkee? Harva kuitenkin kulkee töissä/koulussa/missään ilman vaatteita ja jok ikisellä on jotain pikku "kroppavirheitä" jos niitä oikein alkaa tutkimaan. Pikku virheet tekee meistä ihmisen, inhimillisen. Miksi ihmiset haluavat olla noita tekopyhiä, ylpeitä ja nyrpeitä barbeja? Minä kiinnitän ihmisessä huomion ihan kaikkeen muuhun ja ennemmin kannattaa panikoida vaikka hygieniastaan, kuin siitä parista liikakilosta. Jos on iso kokoinen ihminen, se ei sinäänsä mua edo, mutta jos on huonolla hygienialla varustettu, tukka roikkuu rasvasena ja liimattuna, haisee pahalle ja hampaat pesemättä..siihen kyllä kiinnittyy huomio. Käytös on toinen. Mulla on reippaasti ylipainoinen ystävä (paino n. 150kg) joka kantaa itseään kauniisti. Käyttää upeita vaatteita, pitää itsestään hygienisesti hyvää huolta ja on itsevarma ja hyväkäytöksinen nainen. Ei hällä ole viennistä ollut pulaa. Ihailen häntä paljon vaikka kannustankin lenkeille ;). Ihailen hänen tapaansa kantaa itseään ylväästi kiloistaan huolimatta, itsevarmuus..se on kaunista jos jokin :)

• heituli85

Tää normaalit/laihat/ läskit pitää paikkansa myös niin päin, että ihmiset on aika reippaasti kookkaampia kun aiemmin. Ylipaino lisääntyy kokoajan ja ihmiset mieltää ne pyöreet normaaliksi. Sitten lihavat suomalaiset naiset toistelee mantraa, että he on normaalipainosia ja ne hoikemmat on niitä "anorektikkoja"..huoh... Miksi on tasan kaks vaihtoehtoa normaalipainonen(=läski) tai sitten se 10v pojan vartaloinen...eikö ihmisten päähän mahu mitään muuta. Alkaa tuntua, että jos et ole pyöree tai vähä lihava niin sitten sut leimataan aina anorektikoksi.

No loppujen lopuksi se on ihan sama mitä muut sanoo tai miltä vaaka näyttää. se kai on pääasia, että on sinut ittensä kanssa. Ketjun alottajan teksti oli kyllä aika liikkis, mahtavaa, että näit peilistä kauniin naisen, johon itse olet tyytyväinen.

• laiskuutta
        heituli85 kirjoitti:

Tää normaalit/laihat/ läskit pitää paikkansa myös niin päin, että ihmiset on aika reippaasti kookkaampia kun aiemmin. Ylipaino lisääntyy kokoajan ja ihmiset mieltää ne pyöreet normaaliksi. Sitten lihavat suomalaiset naiset toistelee mantraa, että he on normaalipainosia ja ne hoikemmat on niitä "anorektikkoja"..huoh... Miksi on tasan kaks vaihtoehtoa normaalipainonen(=läski) tai sitten se 10v pojan vartaloinen...eikö ihmisten päähän mahu mitään muuta. Alkaa tuntua, että jos et ole pyöree tai vähä lihava niin sitten sut leimataan aina anorektikoksi.

No loppujen lopuksi se on ihan sama mitä muut sanoo tai miltä vaaka näyttää. se kai on pääasia, että on sinut ittensä kanssa. Ketjun alottajan teksti oli kyllä aika liikkis, mahtavaa, että näit peilistä kauniin naisen, johon itse olet tyytyväinen.

Kyllä minunkin työpaikallani on useampi nainen, jolla on ylipainoa n.20-30kg. Keskustelimme laihduttamisesta ja kun kerroin että olen tiputtanut vuoden aikana 20kg ja tarkoitus on tiputtaa vielä ainakin toiset 20, niin naisten naamat valahtivat. "Etkä laihduta! Kuule minäkin nuorempana laihduttelin mutta kyllä se on niin että nämä kilot tulevat takaisin, teki sitten mitä vain". Sama ihminen kehuskeli myöhemmin sillä miten oli syönyt kokonaisen kuivakakun "iltapalaksi"...toinen tapaus kertoi että hyväksyi itsensä koska ei kokenut laihduttamisen hyödyttävän mitään. Ja joo, sama ihminen meinasi kuolla kun käveli kahdet portaat.

Itse lihoin aikoinaan masennuksen ja piilossa olevan hormonihäiriön myötä, mutta onnistuin laihduttamaan suht helposti nuo 20kg. Katsoin vaan ettei energiansaanti mennyt yli tietyn rajan enkä syönyt päivittäin sokeria- se nimittäin sai painon jumimaan, samoin kumma kyllä makeutusaineet. Moni lähipiirin tyyppi oli jo luopunut toivosta ennenkuin edes aloitin, jopa laihdutusleikkauksen mahdollisuutta väläyteltiin. Just joo; yhteiskunnan varoilla vaan leikkaamaan (suht terveen) ihmisen läskejä kun tämä ei ollut edes kunnolla yrittänyt vielä laihduttaa!!

Moni väittää ettei laihdu "vaikka mitä tekisi". Harva myöntää että tulipa otettua keksipurkki lounaaksi, pitsa päivälliseksi ja kolajuoma kahden aikuisen miehen annos kotiruokaa iltapalaksi...

• 16+7=

Niillä, joille toisen ulkonäkö on noin tärkeää, on korvien välissä jotain perustavanlaatuista vikaa, olisivatko saaneet liian vähän rakkautta tms. Ei sellaisten mielipiteitä kannata kovin tarkkaan kuunnella. Eläkööt omaa tyhjää elämäänsä.

Jos sulle terveys on tärkein, niin se on a ja o. Äkilliset muutokset painossa niin ylös kuin alaspäinkään eivät ole hyvästä, joten pidä vaan rauhassa terveydestä huoli, niin eikähän se painokin asetu. Unohda ääliöiden ulkonäkökommentit. Kuten sanoin, ovat itse jostain paitsi, mitä eivät ehkä tiedä itsekään.

Mukavaa kesää!! :)

• huohh..

no nykyäänhän niitä anorektikkoja tai tulevia anorektikkoja on jo niin paljon, että voisi jopa luulla että se on normaalipaino. Itselläni painoindeksi näyttää ihan normaalia, ja olenkin ihan tyytyväinen. Ja en tosiaankaan ymmärrä muita, jotka kommentoivat jonkun toisen ihmisen ulkonäköä. Miksi nykyään niin monen pitää olla tyytymätön itseensä? Sekin nainen, kuka nyt lieneekin joka juontaa sitä Supernanny-ohjelmaa on minusta ihan hyvä noin. Varmasti hän on kauhistus jollekin painoindeksiintuijottajalle, mutta minusta hän kantaa kilojaan ihan kauniisti. Ja eikös se niin ole että dieetit ja sen semmoiset tekevät pitkän elämän, mutta pieni hemmottelu välillä tekee siitä elämisen arvoisen. Jokaisellahan o vain yksi elämä, miksi se pitää pilata sillä että huolehtii päivästä toiseen painoaan ja ulkonäköään? Jos kerran aloittaja harrastaa liikuntaa eikä ole pelkästään tylsä sahvaperuna, niin eikö asiat ole silloin hyvin.?

• yhteiskunta

Harmittavaa että on tälläiset paineet yhteiskunnassa, mutta yleistät että miehet ovat piruja kaikki jotka pakottavat tälläiseen. Entäs sitten miesten ulkonäkö/roolipaineet? Eiköhän kaikilla ole jonkinlaisia paineita ja kyllä, tälläinen painostus on kyllä sairasta sen myönnän. Mutta älä yleistä ja samalla martyrisoi tiettyä porukkaa.

• sarah__L.

Oli ihminen sitten laiha tai lihava, liikuntaa kannattaa harrastaa aina. Se on tärkeintä, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Hyväkuntoisella ihmisellä ei muutama ylikilo haittaa mitään, ne eivät ole mikään terveysriski. Liikunnan puute in AINA terveysriski.

Minusta pahimmalta näyttää langanlaiha ihminen, jolla ei ole yhtään lihaskudosta. Nykyään näkee etenkin ulkomaiden aurinkorannoilla eläkeikäisiä, jotka ovat laihduttaneet itsensä luurangoiksi, ja kun eivät harrasta liikuntaa, niin kropassa on vain luu ja nahka. Pahalta näyttää. Itse kuvittelevat näyttävänsä hyviltä.

Tällaisista "vääristymistä" eivät siis kärsi vain nuoret (naiset) vaan nykyään myös mitä suuremmassa määrin eläkeikäiset.

• 14+18

Toivottavasti oli vaan hetkellinen järjen katoaminen :)
      Minä olen koko ikäni yrittänyt hallita painoani, olen syyllilstänyt itseäni ja pitänyt kurissa vaikka millä tavoin. Nellikymppiseksi asti olin periaatteessa aika hoikka, vaikka tunsinkin itseni vällillä lihavaksi. Sitten tuli ongelmia, paino nousi ja välillä laskin kaloreita joka suupalasta. Enkä laihtunut. Painoindeksini on vähän normaalin yläpuolella, ei kuitenkaan paljoa. Mutta olen 15 vuotta tuntenut itseni lihavaksi, kamalan näköiseksi ja tuntenut syyllisyyttä ja häpeää. Mieheni on haukkunut minua ja olen uskonut. Nyt olen eroamassa ja jo parina viime vuonna olen vähän ihmetellyt, että mistä niitä kiinnostuneita miehiä riittää. Siis todella kiinnostuneita, vakavasti. Ihmetellyt eikö heitä haittaa minun kamala ulkomuotoni ( tiedän, että en ole kamala, mutta jotenkin se tunne vaan on päässä ) Nyt sitten olen törmännyt miehiin, jotka ovat ihan normaaleja ja pitävät minusta ehdoitta. Olenkin miettinyt mistä ihmeestä olen saanut päähäni, että olen kauhean lihava. Minulla yksinkertaisesti on sen asian suhteen niin huono itsetunto, vuosien mittaan olen yrittänyt mahtua noihin pikkutyttöjen kuteisiin. Olisi pitänyt käsittää, että ei se niin mene. Minä voin olla sellainen kuin olen ja kelpaan tai en kelpaa, itselleni kelpaan. Olen tavannut miehen, joka pitää minusta niin paljon, että en minulla on täysi työ ymmärtää häntä. Kuulostaa ehkä tyhmältä. mutta niin ne ajatukset juoksee tuolla päässä. Olen aina liikkunut suhteellisen paljon, syön järkevästi, mutta en vain ole kovin hoikka. Vasta viisikymppisenä käsitän tämän ja väitän, että nuorelle naiselle tulee ulkopuolelta valtavasti paineita nykyisin. Hellittäkää hyvät ihmiset ja antakaa itsellenmr vapaus. Jos huolehditte terveydestänne ja syötte normaalisti, antakaa läskien olla. Luulen, että suurempi paha on se, että on koko ajan huolestunut ja tarkkailee itseään. Ja mikä pahinta, jatkuvilla nälkäkuureilla sekoitetaan pää ja elimistö. En tietenkään puolustele tässä suurta ylipainoa, mutta silloinkin pitää käsittää se, että itseään voi kunnioittaa monella tavoin.
      Sinä aloittaja, olet nuori,, ja olet oikealla tiellä, jatka samoin :)

• Pienessä ylipainossa ei ole terveydellisesti mitään haittaa, kunhan jaksaa vain liikkua säännöllisesti. Ylipainossa on varmaan ongelmallisinta se, että jos on liikaa painoa, niin liikkuminen on paljon raskaampaa ja lopettamiskynnys voi olla korkeampi. Kunto voi ylipainoisella olla yhtä rautaisa kuin laihalla, mutta sen mittaamiseen ei nykyisillä terveysasiantuntijoilla tunnu olevan oikein asiantuntijuutta. Esim. hapentottokyky suhteutetaan painoon vaikka se pitäisi suhteuttaa omaan suorityskykyyn.

Tuota painoindeksiä ei kyllä kannata toljottaa kovinkaan tarkasti. Lihakset painaa enemmän kuin läski ja jos sulla on lihasta tuon 28:n mukana niin et kyllä minusta mitenkään ylipainoinen ole. Ehkä hiukkasen ylimääräistä, mutta ei se vaarallista ole :-)

• heh___

Otapa hissukseen ja mieti hetki. Jos välität muiden mielipiteistä itsestäsi, haluat olla laiha. Laihat ihmiset ovat kauniita. Näin vain on. Vai voitko vaatia muita muuttamaan mielipiteitään? Jos välität muiden mielipiteistä tuolla lailla, ei sinulla yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin laihduttaa. Toinen vaihtoehto on olla välittämättä. Itkupotkuhuuto ei muuta sitä miltä muiden silmissä näytät. Joka ei tokikaan tarkoita, ettet saisi rauhassa kerätä jenkkakahvoja jos haluat. Samanlainen vapaushan sinulla on siihen kuin muilla mielipiteisiinsäkin.

• Tomppakoo

Jos kaveria oksettaa ulkonäkösi, voit sanoa hänelle että eihän hänen ole pakko katsella.
      Olen itse laihtunut 16 kiloa, muuttamalla ruokatottumukset täysin päinvastoin kuin virallinen suositus on ja samalla sairaudet parantuneet.
      Antti heikkilä nimen kun googletat niin löytyy lisää jhänen ruokavaliostaan.
      Kilpirauhasen toiminta kuten monet muutkin sairaudet, pysyvät paremmin kurissa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, kannattaa ehdottomasti tutustua.
      Painoindeksi ei kerro mitään, eikä paino yleensäkään, ainoastaan oma olo ratkaisee.

• iksäl

sinä läski ole, leuka pystyyn vaan ja niin se toinen myös kanssa... leuka siis

• Ylpeä itsestään.

Kaikkien pitäs varmaan olla 50-60 kg, vaikka ois 180 cm pitkä ni pitäs painaa vaan 55 kg, hohhoijakkaa. Itse olen ylipainoinen ( 180/90 ), noin 9 kg ylipainoa, pidän itsestäni tälläisenä. En halua olla laihan näköinen ja muodoton.

• mieti sitä...

Verisuonet ja sisäelimet huutavat rasvan keskeltä hoosiannaa!

• Zlatinki.

Jos te ylpeät ylipainoset ihmiset olette täysin sujut kilojenne kanssa ja kunnialla muista välittämättä kannatte niitä, niin miksi sitten lihavaksi kutsuminen loukkaa teitä? Teidän pitäisi aina sanoa kiitos, kun joku sanoo teille olevanne pyöreä, runsas, lihava, paksu, tuhti jne. Olisiko kuitenkin niin, että pyörittelette ajatusta ylipainoisuudesta päässänne niin kauan, että lopulta torjutte ajatuksen verukkeilla, joita on tullut hyvin esille tämän keskustelun aikasemmissa viesteissä.

Moni ylipainoinen, lihava ihminen ei koskaan ole ollut sopusuhtaisissa mitoissa, varsinkaan erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Heiltä puuttuu täysin tuntu siitä, millaista se olisi. Kun ei tiedetä paremmasta, syntyy lihavuusajatuksien torjuntamenetelmiä tavattoman helposti. Hyvä fyysinen kunto tuntuu nimittäin loistavalta. Jatkuva hyvänolon tunne kehossa ja se todellakin eroaa olosta, joka on tuhdilla ihmisellä. Nuorempana koin senkin puolen, kun olin millin verran ylipainoinen. Olojen ero on niin valtava, että laihduttaminen aiheuttama vaivannäkö on pientä verrattuna siihen, mitä sillä saavutetaan.

• ..--..´´

Jos olet itseesi tyytyväinen, niin hyvä niin. Mutta älä yleistä samassa yhteydessä, että laiha = muodoton.

Laihalla voi olla kaunis kroppa ja naiselliset muodot. On eri asia, kun ihminen on laihduttanut itsensä alipainoiseksi. Samalla tavalla muodot katoavat, jos ihminen lihoo tietyn rajan yli.

• ihana laiheliini
        ..--..´´ kirjoitti:

Jos olet itseesi tyytyväinen, niin hyvä niin. Mutta älä yleistä samassa yhteydessä, että laiha = muodoton.

Laihalla voi olla kaunis kroppa ja naiselliset muodot. On eri asia, kun ihminen on laihduttanut itsensä alipainoiseksi. Samalla tavalla muodot katoavat, jos ihminen lihoo tietyn rajan yli.

viiskymppisenä olet syömisesi syönyt ja nyykähdät puurokupillesi. Näin käy läskeille, mieti sitä??

• 90 kilon keiju
        mieti sitä... kirjoitti:

Verisuonet ja sisäelimet huutavat rasvan keskeltä hoosiannaa!

Sydän voi voida huonosti vaikka olisit 180cm/60kg. Mieheni on 180/78kg harrastaa tai harrasti trialthlonia melkein 30vuotta, mutta vajaa vuosi sitten hän ei jaksanut pyöräillä ylämäkiä eikä myöhemmin edes kävellä asuntomme toiseen kerrokseen, alkoi puristaa rinnasta jo ihan pienikin rasitus. Mieheni on ollut koko ikänsä terveysintoilija ja syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon. Hänellä todettiin sepelvaltimotauti ja kaksi suonta oli 80% tukossa. Ihmettelimme suuresti lääkärille, että kuinka se on mahdollista kun mieheni on minimoinut rasvan ja suolan käytön ja vähäiset hiilihydraatitkin hän varmasti on liikunnallaan poltellut. Yllätyimme todella kun kuulimme että rasvaa pahempi tekijä sepelvaltimotaudissa onkin stressi ja perintötekijät. Miehelleni on nyt vajaan vuoden aikana tehty kaksi pallolaajennusta ja mitä ilmeisemmin on kolmas tulossa. Tällä hetkellä minä olen meidän perheessä se paljon parempi kuntoisempi 25 liikakilosta huolimatta. Mieluummin pitäisin mieheni vaikka 150 kiloisena, mutta terveenä, kuin peläten jokapäivä että hän saa sydän tai aivoinfraktin.

• Hienoa että ymmärsit maailmassa olevan paljon tärkeämpiäkin asioita kuin mitä vaaka näyttää. En ylipäätään ymmärrä niitä ihmisiä jotka katsovat asiakseen huolehtia toisten ihmisten painosta. Mitä ihmeen merkitystä sillä heille on olenko yli-vai alipainoinen, kuolenko tänään vai huomenna, kuolenko sydänkohtaukseen vaiko auton alle.

Toivottavasti pystymme sulkemaan korvamme näiltä käärmeiltä jolla elämä on toisten elämään puuttumista. Painoa pitäisi miettiä vain silloin jos itsestään niin tuntuu että se häiritsee terveyttä. Mielenterveyteen vaikuttanevat juuri toisten ihmisten kommentit, joten niistä ei kannata välittää. Elämämme on meidän ja meitä varten.

• syrjintää

oma painoindeksi taitaa olla joku sama kun aloittajalla.
      Työtä ei tullut koska en kuulu työpaikan IMAGOON...että näin voi myös käydä.

• hkhjk

Hyvä juttu. Usein naisten ulkonäköpaineet pistetään miesten piikkiin, monesti kuitenkin taustalla juuri toisten naisten asettamat kriteerit, millainen kuuluu olla. Ilmeisesti juuri kanssasisarten piikittelevä nälviminen painosta sattuu pahiten, näin miehenä oletan. Tuo painoindeksisihän on vielä kohtuuden rajoissa, tai ainakin mikä tärkeintä, terveyden kannalta ok. Ennemmin muutama lisäkilo, kuin langanlaiha, tätä mieltä minä olen! Lisäkilot ei ole vaarallisia, ennenkuin ne todella ovat jo terveysriski.

• Niinhän se on. Sopusuhtainen on kaunista. Monilla naisilla on ns.Yli-itsetunto. Luulevat olevansa kauniita,ihania,hyväluontoisia,viisaita jne.jne. Mutta muistakaa.Kohtuus kaikessa. Meikää ottaa eniten päähän
      juuri ne joilla on tuo yli-itsetuntosyndrooma. Mutta, niin on, että kaikilla on oikeus olla kuten haluavat kunhan eivät tee pahaa muille luontokappaleille.Eikös?
      Siis voit olla lihava,laiha,viisas,tyhmä,kaunis,ruma, mutta tärkeintä on, että olet sinutitsesi kanssa ja että olet kasvanut aikuiseksi. Aikuisella tarkoitan ihmistä joka on ehyt sisältä ja ulkoa. Silloin itseluottamus on kohdillaan.Mitä väliä mit muut sanovat.Täh?
      Kuitenkin itselleni tärkeää hyvä kunto,hyvä kroppa, hyvät ihmissuhteet ja usko. Tärkein muuten on usko, ainakin minulle.
      Olkaa paksuja.laihoja,lyhyitä,pitkiä, tuoksukaa tai haiskaa pa:lta kunhan olette Sinut itsenne kanssa.
      Jeps, siitä lähtee....

• öööhe53512

Tätä aihetta on kyllä mahdoton lähteä miehenä purkamaan, koska naisnuoriso on kumminkin sitä sorttia, että on pakko olla jotain tiettyä.

Monesti miettinyt, että miksi helvetissä pitää elää jollain standardi mitoilla. Jos et ole ylipainoinen (Ystäväsi eivät ole lääkäreitäsi...Ellei heillä ole ammattitutkintoa) tai alipainoinen...Pidät itsestäsi. Kuka saatana sinulle voi tulla mitään sanomaan?

Mediassahan luodaan tosin täydellistä kuvaa, millainen sinun pitäisi olla ja millainen ei. Moni nuori nääntyy ja popsii porkkanoita saadakseen tietyn painon itselleen...Vasta sillon huomatakseen, että ehkä se malli joka loistaa vain sen hetken lavalla joutuu loput ajastaan kotona popsia pillereitä ja muuta roskaa, että selviää seuraavaan päivään.

Eli haluatko olla kokoajan maha täynnä ja tuskainen olo...Tai vastaavasti kokoajan nääntynyt, et jaksa oikeastaan mitään kuin hetkellisesti, stressaantunut ja vihata itseäsi samalla kuin taistelet puristaaksesi viellä enemmän painoa kehostasi pois. (Se ei ole sisukkuutta...Se on järjenköyhyyttä).
      Vai haluatko olla aktiivinen, iloinen ja stressivapaa. Voit huoletta syödä hyvin, liikkua paremmin ja elää vapaasti. Jos joku muuta sanoo, niin osta hänelle nessu paketti, jotta voi jatkossakin itkeä itsensä uneen.

• _k

Sukulainen hurahti johonkin ihmedieettiin ja näkee nyt kaikki tuttunsa liian lihavina. Monesti ihmiset jotka valittavat muiden painosta, ovat oikeasti huolissaan vain omastaan.

• nainen 60v

tsemppiä sinulle nainen 24v olet järkevästi ajatteleva nuori nainen jatka samaan malliin.

• Normaalikokoinen

kaikki te läskit -ei kun siis ihanan rehevät ja muodokkaat yms- sairastuttuanne saatte hoitajiksi vastaavanlaisen. Siinä sitten nähdään, mikä on lopputulos kun läski yrittää nostaa toista eikä millään onnistu. Vaikka ei omasta ulkonäöstään piittaisi, pitäisi ajatella terveyttään. Järki jo sen sanoo, ettei 10-20 ylimääräisen sentin raahaaminen vyötäröllä edes tunnu hyvältä. Itselleni tuli kummankin raskauden aikana 13,5 kg painoa lisää (vatsan kohdalle ainoastaan) ja silloin ajattelin aina että miten joku VIITSII olla lihava, kun oli niin työlästä, kunnei edes nähnyt sitoa kengännauhoja! Olen yli nelikymppinen, liikun säännöllisesti ja kunnolla hikoillen, painan 61 kg, olen 164 cm pitkä. Lihaksia on, mutta myös löysää, mitä yritänkin saada jumpalla kuriin ja pois. Olen tyytyväinen ulkomuotooni, kurvit ovat kohdallaan, en ole luuranko enkä laiheliini, vaan hyvinkin sopusuhtainen. Painoindeksi kohdallaan. Ja kun suomalaisia katsoo, niin ei näytä siltä, että kovin tyytyväisiä itseen oltaisiin. Huonosti pukeutuvia, reilusti ylipainoisia ja hoitamattoman näköisiä niin miehiä kuin naisia on kyllä enemmän kuin laki sallii.

• minä vaan
        Normaalikokoinen kirjoitti:

kaikki te läskit -ei kun siis ihanan rehevät ja muodokkaat yms- sairastuttuanne saatte hoitajiksi vastaavanlaisen. Siinä sitten nähdään, mikä on lopputulos kun läski yrittää nostaa toista eikä millään onnistu. Vaikka ei omasta ulkonäöstään piittaisi, pitäisi ajatella terveyttään. Järki jo sen sanoo, ettei 10-20 ylimääräisen sentin raahaaminen vyötäröllä edes tunnu hyvältä. Itselleni tuli kummankin raskauden aikana 13,5 kg painoa lisää (vatsan kohdalle ainoastaan) ja silloin ajattelin aina että miten joku VIITSII olla lihava, kun oli niin työlästä, kunnei edes nähnyt sitoa kengännauhoja! Olen yli nelikymppinen, liikun säännöllisesti ja kunnolla hikoillen, painan 61 kg, olen 164 cm pitkä. Lihaksia on, mutta myös löysää, mitä yritänkin saada jumpalla kuriin ja pois. Olen tyytyväinen ulkomuotooni, kurvit ovat kohdallaan, en ole luuranko enkä laiheliini, vaan hyvinkin sopusuhtainen. Painoindeksi kohdallaan. Ja kun suomalaisia katsoo, niin ei näytä siltä, että kovin tyytyväisiä itseen oltaisiin. Huonosti pukeutuvia, reilusti ylipainoisia ja hoitamattoman näköisiä niin miehiä kuin naisia on kyllä enemmän kuin laki sallii.

Kuulehan! Minulla on ollut painoa melkein 90 kg aikoinaan (nyt jonkin verran vähämmän) ja pituutta 165 cm. Ei koskaan ole ollut vaikeuksia sitoa kengännauhoja, kiivetä rappuja tai tehdä muuta kumartelua vaativaa, ei edes raskaana ollessa. Harrastan vaeltamista ja tuolloin kävin myös elämäni pisimmällä vaelluksella Kilpisjärveltä Haltille 110 km ja 10 päivää. Kunto on aina ollut hyvä, eikä tähän päivään mennessä mitään suurempia sairauksia. Työpaikallani on monta hyvännäköistä ja hoikkaa naista, mutta jostakin syystä sairastan vähemmän kuin he. Työmme on fyysisesti raskasta ja paljon sairastetaan tuki- ja liikuntaelinten sairauksia. Minä olen toistaiseksi niiltä miltei kokonaan säästynyt. Ikääkin minulla on jo melkein 50. En ole koskaan kärsinyt ulkonäöstäni, sillä minä olen minä ja sillä hyvä. Ai niin, jos joku ei voi katsoa tai voi minut nähdessään pahoin, katseen voi kääntää muualle. Niin minäkin teen jos näen jotain rumaa.

• huoh090870+980++09%&
        Normaalikokoinen kirjoitti:

Miksi yhdistät pulleat heti huonosti pukeutuviksi ja hoitamattomiksi? Kyllä se riippuu ihan siitä mitä on korvien välissä jos ei pidä huolta hygieniastaan!

• eeelli

mitä porukkaa täällä!!! ihan normaalin kokoinen varmaankin olet. Ja jos joku ei halua katsoa niin ei ole pakko. Kääntäkööän päänsä toiseen suuntaan. Kellään ei ole oikeutta sanoa millaisilla ihmisillä on oikeus kävellä kadulla ja millaisilla ei.

• nainen kiloineen

Sinulla todellakin on jotain tärkeää,järkeä!
      Tämä yhteiskunta on ajautunut aivan uskomattomaksi. Kaikkien pitäisi mahtua tiettyyn muottiin ja jollet mahdu,niin toisella on muka oikeus sinua muistuttaa "virheistäsi". Ja se mikä ihmetyttää, niin aikuiset noin 50-kympin molemmin puolin olevat ihmiset ja vanhemmatkin,yleensä naisia, huomauttelevat joilla kasvatus pitäisi jo jollakin lailla "hanskassa" olla.Voin sanoa ,että aina tulee joku pässimpää vastaasi jolla on jotain sanottavaa ulkonäöstäsi.Koita kestää vaan,,,ja ihmettele,,,sitä minäkin olen tehnyt (55v). Onnekseni omatuntoni kohdallaan on ja olen oppinutkin loksauttelemaan jotain nasevaa takaisin typeryyksille.Olen pitkään työskennellyt ihmisten parissa ja voin taata ,että ylipainoinen ihminenkin voi saavuttaa 90 iän ja paljon vähemmin sairauksin mitä laihempi lähimmäisensä.Lihavuuteenhan on moninaisia syitä ylensyömisen lisäksi.
      Koita jaksaa vaan,meitä on monta tukenasi!

• Naked truth

OLET IHANA NAINEN, olit millainen tahansa. Ja ansaitset tulla rakastetuksi sellaisena kuin olet.
      OLET HYVÄ JUURI NYT, ei sitten kun..

Meitä on monen kokoisia, joka lähtöön. Sen pitäisi olla rikkaus. Uskokaa tai älkää, lihavuus ei aina tarkoita sitä että ihminen on sairas, vaikka se mielikuvissa nykyään yhdistetään sairauteen ja laiskuuteen. Toista se oli ennen kun naisen pyöreyttä pidettiin hedelmällisyyden merkkinä ja jumalatar patsailla oli uhkea lantio.

Jos nämä asiat kiinnostavat suosittelen lukemaan kirjan;
      Naomi Wolf: THE BEAUTY MYTH, KAUNEUDEN MYYTTI (1991) Se avaa varmasti silmiä sen suhteen, miten naisen nälkiintynyt ruumis on alistettu markkinamiesten pelinappulaksi, jota saa katsoa ja arvostella. Kaduilla näkee joka puolella alastomia naisten vartaloita ja rankasti photoshopattuja naamoja. Miksi? Ettei varmasti pääsisi unohtumaan se olennainen..et ole tarpeeksi hyvä, osta siis uusi ryppyvoide. Yllättäen nyt, kun ruokaa on länsimaissa saatavilla yllin kyllin, kauneusihanteena on anorektisen laiha useimmille saavuttamaton "poikamainen" vartalo. Sattumaa? tuskinpa. Naisten tyytymättömyyden turvin myydään vaikka mitä..meikkiteollisuus esimerkiksi tekee isot rahat. Huvittavinta on, ettei niitä kuvien naisia edes ole olemassa sellaisina kuin me ne kuvissa näemme.

Esimerkiksi;

Pienirintaisen Keira Knightleyn isontuneesta etumuksesta noussut kohu:
      http://www.popcrunch.com/keira-knightley-says-no-to-photoshop-bust-in-pirates-of-the-caribbean/

Ihana, mutta vanha, Madonna ilman meikkiä. Vanhuuskin on jotain, mitä pelätään tässä yhteiskunnassa..
      http://celebrities.ninemsn.com.au/blog.aspx?showcomments=true&blogentryid=283278

• Liemi kiehuu

Kanna ylpeäni kilosi ja anna muiden kiehua liemessään. Jos itsesi takia tahdot laihduttaa, tee pieniä muutoksia ruokavalioon ja liiku hieman iloksesi, älä muiden takia. Jos joku tulee valittamaan, kehoita häntäkin vähän . . . johonkin pieneen muutokseen. Iloisesti eteenpäin jatkamme, vaikka emme ole täydellisiä, mutta niin niin ihania siitä huolimatta.

• kalliolilja

Hei! Sinä tiedät ja tunnet itsesi paremmin,kuin ne ystävättäresi,jotka saavat sinut masentumaan .Oe oma itsesi.Olisit sanonut.Minä viihdyn näissä kiloissa.MMikäli sulla on asiat hyvin muuten,jatka eteenpäin.Ei muuta kuin rinta pystyyn ja itseluottamusta.Ole sellainen ,kuin olet.Tiedätkö,että monet naiset,jotka eivät ole tyytyväisiä itseensä alkavat hakea toisista virheitä.Monella saattaa olla esim,joku kohta vartalosta josta eivät pidä,niin he ovat kateellisia muille.Minä olen ylipainoinen.Minulla olisi syytä tiputtaa vähän terveydellisistä syistä.Ajan myötä ylipaino saattaa käydä jolkoihin,niveliin ja jopa luustoakin kuormittaa liikaa.Isäni oli hoikka ja paljon sairauksia.Äitini lihava,isorintainen emäntä ja vähemmän sairauksia.Se oli näin heillä.Riippuu siitä nyt .Onko perinyt äidiltä tai isältä geenejä.Oma liikkuminen ja ruokavalio ym.vaikuttaa myös oman minän hyväksymiseen ja tasapainoon,niin kehon,kuin henkiseenkin tasapainoon .Minä olen vielä työikäinen ja pitäisi vielä jaksaa.Painonpudotuksessa pitää olla tarkkana,miten ja millä laihdutuslääkkeillä aikoo laihduttaa,ettei sairastu sitten .MIELUUMMIN KILOJA YMPÄRILLÄ JA TERVE,KUIN PAKONOMAINEN LAIHDUTUS JA SAIRAS.Ole oma itsesi.Kiitä terveydestä.Ymmärrä,että ihmiset puhuu välillä,mitä ei pitäisi.Jokaisella on oikeus olla oma itsensä.Kyllä aikuinen ihminen itse tietää,milloin voi keventää esim.ruokavaliota.Se on siinä.Siunausta ja aurinkoisia päiviä sinulle

• pikkasepaljonpläski

Minä olen läski, joten tervetuloa vapaasti haukkumaan jos siltä tuntuu. Kun ei nimittäin kiinnosta jos se jotakuta etoo, aina voi laittaa silmänsä kiinni.

• itsetunto!

Olen sinua 15 vuotta vanhempi nainen .Jouduin aloittamaan lääkityksen neuropaattisiin kipuihin ja painoa hupsahti 15 kiloa lisää.Asialle ei voi mitään.Olin hyvännäköinen ja timmi vielä 10 vuotta sitten.Lenkkeilen tosi paljon ja jumppaan mutta lääkkeen takia ei paino putoa.se harmittaa ja hävettääkin.Aiemmin tuo painoasia ei haitannut pätkääkään,olinhan kuitenkin sama ihminen ja hyvällä itsetunnolla varustettu nainen kuin ennenkin...kunnes....sattumalta törmäsin vanhaan tuttuun kadulla joka töräytti sanoa "Oho,en meinannut sua tunnistaa kun olet niin lihonut(näytti vielä pulloposkinaamaa),voi kun sä olit silloin aikoinaan niin nätti likka että!" Mä menin ihan sekaisin kommentista ja kävelin pois.Mies huuteli perään "anteeksi,en tarkoittanut,olet sä toki nätti vieläkin!"
      Mutta ei se auttanut enää.Purin hammasta ja huulta että pääsin kotiin kilometrin päähän.Sitten pillitinkin koko yön.
      Itsetunto romahti siihen paikkaan.Eikä ole korjaantunut vuosiin.En olisi uskonut että olisin niin heikko että tuollainen voisi noin satuttaa,mutta KYLLÄ satutti! Sen jälkeen en ole juurikaan käynyt missään julkisilla paikoilla joissa voisin törmätä kenties johonkin vanhaan tuttuun...vaikka,niinhän tuo mies sanoi ettei meinannut tuntea,joten.... Tuo tapaus kyllä nollasi kaiken..en edes ole halunnut lähteä festareille koko kesänä vaikka olisin halunnut,koska kuitenkin törmäisin taas vahingossa johonkin tuttuun enkä pääsisi karkuun tilanteesta.On ihan hirveää hävetä itseänsä ja luikkia kujilla.
      Nostan hattua ap:lle että on pitänyt ryhtinsä ja pintansa!Mistäs mulle saatais samanlaista?

• painoindeksi 28

Voi sua..minäkin lihosin lääkityksen takia jossain vaiheessa reippaasti. Kuntoilusta huolimatta. Kuulin vastaavanlaisia kommentteja, mutta se ei itsetuntoani horjuttanut, saatoin naurahtaa, että kiitos samoin :). Mene vain festareille sun muille ja unohda muiden kommentit. Minkäs sille mahtaa, että lääkitys pistää aineenvaihdunnan sekasin. Aina kun joku on muistuttanut mulle painosta olen ilmoittanut, että niin oonkin, mut sulle on tullut selkeesti pieni kalju kohta/ryppy/harmaa hius/vatsamakkara..kummasti loppuu keskustelut sun lihomisestasi :D. Liikutaan me lääkityksellä lihonneet tyypit ihan reippaasti, syödään fiksusti ettei tule läskit kekseistä ja jätetään muiden kommentit omaan arvoonsa.

• sopivasti lihava

siinäpäs kaksi asiaa...jos itsetunto kolkuttaa ja järki yrittää sanoa toisin kuin asiat on niin usein käykin niin että itsetunto kun saa kolauksen ni ei siinä enää järkikään auta.itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoiminta ja tiedän aivan hyvin että paino heilahtelee...pituuteeni nähdän olen lääkärin mukaan ihan normaalimitoissa,siis en liian lihava mutten laihakaan.mutta jos painoani aletaan ruotimaan näiden ihanteiden mittakaavojen mukaan niin tulee vastukseksi lievästi ylipainoinen...?!eli uskoakkko lääkäriä vaiko näitä kaikenmaailman typeriä testejä joita netissä on tarjolla?lievä ylipaino on testin mukaan 3-5kg.tiedän kuitenkin että jos laihdutan,ensimmäisenä lähtee rinnat,persukset ja maha jää...tietysti vois tehä vatsalihasliikkeitä mutta en yksinkertaisesti kehtaa!laihana olosta tiedän kuitenkin sen että pituuteni kun on 164kg ja olen joskus ollut todellakin alipainoinen( siis n.15v.sitten) painoin oli 45kg.joka aamu kun nousin sängystä minua oksetti ja huimasi.bulimiaa ei ollut...söin normisti kaikkia ruokia ja herkkuja,mutta en lihonut vaikka kuinka yritin,tuttavieni mielestä minä olinsilloin liian laiha...nyt en ole yli kymmeneen vuoteen syönyt sokeria missään muodossa sekä en syö karkkia ,en edes suklaata vaikka sitäkin mainostetaan olevan hyväksi kaikelle mahdolliselle.minua on ainoastaan haukuttu läskiksi ja lihavaksi kun olin raskaana,painoni kipusi silloin melkein 80kg...eli mikä on sitten hyvä ja mikä huonoa?pitääkö olla mallikelpoinen kuten telkkarissakin on?vai saako olla ihan oma itsensä,rauhallinen,tasapainoinen lievästi ylipainoinen järkeä käyttävä nainen???uskon että useimmat suomalaiset miehet hyväksyvät naisensa viimeksi käytetyillä asioilla-omaavana naisena..ainakin oma mieheni sanoo minua kauniiksi ja on sen verran"totuuden torvi"että varmasti sanoo suoriksi jos siihen on tarvetta sanoa.hän nauroi ja kirvasi kun kerroin silloin raskaana ollessani mitä silloinen "paras" ystäväni oli sanonut minulle minun painostani.hän sanoi ettei naisen tarvitse olla mikään langan laiha lauta vaan naisessa pitää olla muotoja,mistä ottaa kiinni ja ettei katoa käsistä...rakastan itseäni joka aamu kun katson itseäni peilistä ja tiedän että miehenikin myös.

• Poropeu

Niin toiset tykkää langanlaihoista "laudoista", toiset läskeistä. Makuasia. Yritetään kuitenkin hyväksyä kaikki ihmiset painosta huolimatta.

• kokin äiti

olet nuori nainen ja tiedät ..syöt kevyemmin ja liikut ..paino laskee...25v poikani on kokki ja lihoi kun työkseen ruokaa laittaa ja maistaa ja nyt kesän helteissä ruoka ei ole maistunut ja poika n 20 kg hoikempana...eli uinut ja liikkunut ..ja lenkille vain ja tossut jalkaan kyllä paino lähtee ja ruoka valita huolella mitä syöt ja kuinka paljon...elä elämääsi itse tiedät mitä teet ..terveellisesti omalla tahdillasi ja itse painosi kannat..ei kannata välittää arvosteluista...tsemppia oikea sinulla suunta.

• sindrikka

Ei kuule aina mene noin. Täällä aineenvaihdunta semmoinen, että vaikka kuinka liikut ja syöt 1500 kaloria päivässä oikealla tavalla ei paino lähde mihinkään. Kute ap kertoi, kilpisrauhaset ei oikein pelitä. Pääasia on, että ap nauttii liikunnasta, painostaan huolimatta.

• normaaliavaiei
        sindrikka kirjoitti:

Ei kuule aina mene noin. Täällä aineenvaihdunta semmoinen, että vaikka kuinka liikut ja syöt 1500 kaloria päivässä oikealla tavalla ei paino lähde mihinkään. Kute ap kertoi, kilpisrauhaset ei oikein pelitä. Pääasia on, että ap nauttii liikunnasta, painostaan huolimatta.

..tuli mieleen, että ei semmoisetkaan ihan terveitä ole ja siiti niitä ihannoidaan. Meillä on fyysinen työ myöskin ja langan laihoilla on vaikeuksia pysyä mukana tahdissa ja jaksaminen kortilla. Tule sairauksia (tuki ja liikuntaelin) tuntuu tulevan herkemmin niille. Nyt ei puhuta normaalipainoisista vaan selkeästi hentoluisista ja erittäin laihoista, mitä meidän tehtaalla on muutama kappale. Raskaassa työssä pitää syödä hyvin, mutta nämä muutama langanlaiha vetelee vain salaatin härppien ja sitten ihmettelevät, kun väsyvät..se on sairasta jos jokin. Ja nyt en puhu mistään 165 65 kiloisista vaan 170 ja 50 kiloisista naisista..

• sleepysleeper

Itseäni ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka arvostelevat muita ihmisiä ihan armotta painon perusteella, tai sen miten lihavalta näyttää. Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Kaikki ylipainoiset ihmiset eivät ole vain laiskoja herkuttelijoita, jotka makaa sohvalla videopelien ääressä suklaalevyn kanssa. Jotkut tätä kyllä harrastavat, mutta ei sekään muille kuulu.
      Olen kohta 19-vuotias tyttö ja olen ollut tyytyväinen omaan painooni viimeksi 11-vuotiaana. En sitä tietenkään silloin ajatellut näin järkevämmin, mutta tuosta iästä ylöspäin kehityin hyvin nopeasti muihin verrattuna ja tunsin itseni muita isommaksi. En edes ollut kiloakaan ylipainoinen kun nyt olen tarkemmin asiaa miettinyt, äiti piti aina huolen että söimme oikein ja olimme tarpeeksi ulkona. Vasta parisen vuotta sitten muutettuani omilleni painoa alkoi kertyä, kun alussa tietysti tuli elettyä epäterveellisemmin, innoissaan siitä vapaudesta... -.- mutta nekin kilot lähti ja tulivat takaisin vasta vuosi sitten kun alkoi taas uniongelmat ja nukahtamisvaikeudet, vaikea ero pitkäaikaisesta suhteesta, hurjat ongelmat rahan kanssa, jäin koulussa jälkeen monen kurssin verran, kaverien katoaminen ympäriltä kun eri kouluissa ja olen vähän erakkokin.
      Olen yrittänyt saada apua ja aion yrittää jatkossa enemmänkin, ainakin nyt tänä syksynä olen ajatellut mennä koululääkärille puhumaan kaiken ihan kunnolla ja katsoa millaista apua voisin saada. Ette voi uskoa miten pahalta tuntuu, kun joku tulee huomauttamaan masentuneelle ihmiselle painosta ja nalkuttaa että kyllä sitä aikaa laihduttamiselle löytyy! Ette myöskään ehkä ymmärrä miten vaikeaa sitä apua on monesti pyytää, olen ylpeä ihminen ja yritän aina selvityä itse, on uskomattoman vaikeaa mennä rohkeasti vaikka terkkarille tai edes ryhmänohjaajalle kertomaan miten vaikeaa on (vanhemmista puhumattakaan). En kyllä ole kuin vähän pyöreä, olen aika muodokas ja muutamia kiloja vain pitäisi pudottaa. Enkä haluaisi olla hoikempi muiden mielipiteiden vaan itseni takia. Aikaa ja voimia laihduttamiselle ei todellakaan aina löydy, kun nukkuu silloin tällöin muutaman tunnin, käy koulussa ja yrittää selvittää raha-asioita ettei kämppä lähtisi alta, ei ole ystäviä ja muutama koulukaveri vain, olen todella vähävarainen opiskelija jolla ei todellakaan ole varaa ostaa terveellisiä tai edes hyvänmakuisia ruokia. Oikeastaan varaa siihen ruokaan ei ole nytkään yhtään, mutta ei se paino minulta mihinkään tipu kun ei ilman ruokaa ja unta jaksa liikkua muualle kuin alle kilsan päähän kouluun. Ei tosiaankaan huvittaisi kertoa tuota jokaiselle arvostelijalle, joten paras on tyytyä sanomaan "Elämäni ei kuulu sinulle". Sitten saa ylimielisen paskiaisen leiman otsaansa, vaikka paikkansahan se pitää että oma on elämäni.
      Pointtini on se, että tajutkaa jo miten vttumaista on kun ihmiset luulevat voivansa arvostella toisia tuntematta heitä ja voivat omasta mielestään puuttua toisten ulkonäköön/painoon ja dissata ihan 6-0 niiden perusteella. Tuntuu kamalan pahalta kun en voi elää nuoruuttani niin täysillä kuin haluaisin, se johtuu jo rahasta ja mielialastani, mutta myös siitä miten paskoja ihmiset jaksaa olla ja vihani ihmisiä kohtaan etenkin kotikaupungissani vaan kasvaa.
      Älkää ihan oikeasti arvostelko ihmisiä, jos ette tiedä heidän ongelmia ja taustoja.

• khb

No lähetä tekstari sille valittaja-naiselle takasin, missä lukee, että kuule alkaisit laihuttamaan, sulla on 15 kiloo ylipainoa, ja se häiritsee mua, ...yms. kivaa. Siitähän oppii.
        MUTTA. Jos vatsanympäryksesi on yli 80 cm, niin itse hyödyt jos hiukan kavennat. Säästyt diabetekseltä ym.
        Ja jos painoindeksi on yli 23 niin se on hieman ylipainoa, vaikka ei vielä pahasti.

• Zlatinki

Huomaan monen lihavan täällä yrittävän puolustaa itseään sillä perusteella, että moni normaalipainoinen sairastaa enemmän kuin lihava ja joku taisi kertoa, että lihavakin voi elää yli 90-vuotiaaksi. En väitä vastaa, etteikö näin voisi olla, mutta kun tarkastellaan tilastoja suurella mittakaavalla, sairastelevat lihavat ja huonokuntoiset enemmän kuin laihat, ja normaalipainoiset elävät keskimäärin pidempään kuin lihavat. Jättäkää toki moiset perustelut raivoisista puolusteluvieteistänne, sillä esimerkkinne ovat vain satunnaisia tapahtumia, jotka eivät edusta enemmistöä.

• nyt ottaa
        Zlatinki kirjoitti:

Huomaan monen lihavan täällä yrittävän puolustaa itseään sillä perusteella, että moni normaalipainoinen sairastaa enemmän kuin lihava ja joku taisi kertoa, että lihavakin voi elää yli 90-vuotiaaksi. En väitä vastaa, etteikö näin voisi olla, mutta kun tarkastellaan tilastoja suurella mittakaavalla, sairastelevat lihavat ja huonokuntoiset enemmän kuin laihat, ja normaalipainoiset elävät keskimäärin pidempään kuin lihavat. Jättäkää toki moiset perustelut raivoisista puolusteluvieteistänne, sillä esimerkkinne ovat vain satunnaisia tapahtumia, jotka eivät edusta enemmistöä.

En ole koskaan tulkinnut kyseisiä asioita puolustukseksi.

• + 10 kg

Keskustele lääkärisi kanssa painonhallinnasta jos kerta kilpirauhasen toiminnassa on häiriöitä, sillä luonnonvoimia vastaan on turha taistella. Painotulevaisuutesi ei kovin ruusuiselta näytä, koska vuodet tuo lisäkiloja ihan itsestään ja jonkin verran olisi hyvä olla kasvunvaraa. Nelikymppiseksi asti jaksaa vielä hyvin laihduttaa, mutta jos rasvasolujen määrä on lähtötilanteessa kovin suuri, niin tavoitepainossa pysyminen ei tule onnistumaan vaikka siihen alussa pääsisikin.

• BMI43

Tuolla painoindeksillähän olet likimain normaalipainoinen. Jos sinulla on lihasta enemmän kuin liikkumattomalla perusruipelolla, niin olet jopa normaalin rajoissa. Jos tuollaista ihmistä pidetään lihavana, niin kyllä todellakin on asenteissa jotain pielessä. Minun näkökulmastani olet suorastaan hoikka.

• bigbig

aivan mahtavaa. ole oma ihana itsesi. minä sanon aina, että jos joku ei halua olla ystäväni siksi että olen ylipainoinen, niin luultavasti hänen arvomaailmansa on niin kaukana omastani etten minäkään haluaisi olla hänen ystävänsä.

• plörts

Ei sillä lihavuudella muuten ole väliä, mutta jos sinulla on poikaystävä, niin sinun on hyvä tietää, että miehille on tärkeää tyttöystävän ulkonäkö, eikä se perustu asenteeseen vaan ihan biologiaan. Miesten kannalta syttymiselle on hyvin olennaista visuaaliset ärsykkeet. Tämän takia miehet katsovat pornoa tyydyttäessään itseään toisin kuin naiset.
      Mutta poikaystäväsi on sitä tyytyväisempi, mitä paremmannäköinen olet, joten voisit tehdä hänelle mieleksi pitämällä itsesi timmissä kunnossa.

• mielipiteesi

Tiedoksi vaan, että kaikki eivät ole ulkonäkö ärsykkeihin riippuvaisia kuin sinä. On miehiä, joille seksi on korvien väli asia, ei ulkonäkö. Ja mitä tulee naisten pornon katseluun, niin minäkin katson sitä siinä kuin miehetkin.

• Painoateisitit

Maailmassa on paljon uskontoja, Hindulaisuus, budhismi, kristiusko, erilaisia luonnonkansojen uskoja, ym.

Meillä länsimaissa on yleisin uskonto nykyään laihdutususkonto.

Tämä uskonto ei lupaa ikuista elämää, mutta lähes, jos pysyy laihana ja terveenä. Uskonnon mukaan, jos ihminen syö oikean ruokavalion mukaan ja liikkuu, niin ihminen laihtuu pysyvästi haluamaansa painoon.

Uskonnon mantroja toistetaan uskovaisten keskuudessa, ja he kertovat toisilleen ikuisesta eläm.. äsh ikuisesta laihduttamisesta ja tulevasta onnen maailmasta pysyvästi laihana.

Miksi sitten kansa ei laihdu, vaan paino nousee kaikkialla maailmassa. Miksi dieetit eivät pure, vaikka niitä on jo yli 10 000 erilaista. Miksi laihdutusgurujen joukosta ei sitten erotukkaan sitä yhtä, jonka ohjelma takaa pysyvän laihtumisen? Miksi Nobelin lääketieteen palkintoa ei myönnetä tehoavan laihtumisohjelman keksijälle.

Koska pysyvä laihtuminen ei ole mahdollista. Huolimatta kaikista kehitetyistä dieeteistä, niin tieteellinen tutkimus osoittaa tylysti, että paino palaa 95 %:lla takaisin vuoden tai kahden kuluttua. Vain 5 % onnistuu pudottamaan painoaan pysyvästi.

http://ravitsemustiede.hpage.com/energiatasapaino_37074115.html

Painostasi huolehtivat ovat ihmisiä, jotka kuuluvat laihdutususkoon. He haluavat käännyttää sinut uskontoonsa niin kuin muutkin uskovaiset. Se, että muut eivät jaa heidän uskonkappaleitaan heikentää heidän omaa uskoaan ja siksi ärsytät heitä, samalla tavoin kuin viinan juonti tai vapaa seksi ärsyttää lestadiolaisia.

Suhtaudu näihin ihmisiin niin kuin muihinkin uskovaisiin, jotka tuputtavat uskoaan. Kun uskovaiselle tuttavalle tekee selväksi sen, että ei pidä uskonnon tuputtamisesta, niin tämä kyllä ymmärtää sitten lopettaa tuputuksensa.

• suomi88

Ei mitään pikavippi juttuja. Liittykää pokerinpeluun maailmaan. Jokainen joka jaksaa keskittyä ja opiskellu peliä voi pärjätä pienemmillä tasoilla joilla voi tehdä suht helposti sen 100-300 voittoa/kk. Tottakai, kun katselee Sahamiehiä ja muita pokeritähtiä pari sataa ei tunnu paljolta mutta kyllä se ainakin tälläiselle köyhälle opiskelijalle maistuu. Ja uskokaa pois, on aika hieno fiilis kun ostaa ruokaa, tai maksaa laskuja ja tietää että rahat on itse tienannut ja pystyy myös tienaamaan ne samat rahat ensi kuussa.
      Nyt jos olet kiinnostunut niin tarjoan 50e ilmaista aloitusrahaa. Sinun pitää vain rekisteröityä ja aloittaa pelaaminen. Jos häviät rahasi niin ei voi mitään, yrittänyttä ei laiteta ja ainakaan et ole hävinnyt mitään omasta kukkarostasi.
      Eli alla olevan linkin kautta pelaamaan.
      Jos tulee kysymyksiä tai neuvojen tarvetta niin yhteyttä vaa sitten minuun.
      Saitilla joka ilmaisen rahan antaa nimimerkkini on suomi88 jos tarvitsee ottaa yhteyttä.

http://fi.pokerstrategy.com/uEW9NN

• -Pohdiskelija-

Enpä olisi odottanut tälläista vastaanottoa viestilleni. :) Selvästikin mielipiteet ovat hyvin jakautuneita. En aio ruveta nyt erikseen jokaiseen viestiin vastaamaan. Mutta pari asiaa iski kyllä silmään joita aion selventää:

- Ensinnäkin älykkyysosamäräni on 119 ja testin tein siinä 19-ikävuoden tienoilla.

- Painoindeksini ei ole ikinä ollut alle 25. (Vaikka huom! nuorempana harrastin uintiakin ihan tosissaan. Kilpailuissakin pärjäsin)

- Rakastan liikuntaa mm. koska siitä seuraava euforian tunne saa minut jaksamaan ja nukkumaan paremmin. Myös esimerkiksi parempaa stressin lievittäjää ei olekkaan kuin kunnon juoksulenkki. Pystyn myös kevyesti vetämään vaikkapa 5x20 sarjan vatsalihasliikkeitä.

- Viime terveystarkastukseni mukaan pahin ongelmani on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, koska minulla se ei ole vieläkään ns "tasoittunut". Viimeisen 5 vuoden aikana päivittäistä lääkeannostani on muutettu n. puolenvuoden välein, koska kehoni ei vielä tiedä mikä se sopiva lääkeannos olisi. Tämän takia painoni on myös heitellyt merkillisiä määriä tässä vuosien kuluessa.
      HUOM! tietämättömille haluan selventää, että kilpirauhasen vajaatoiminta on tauti jossa oikeastaan kaikki ruumiintoiminnot hidastuu hyvänä esimerkkinä aineenvaihdunta. Jos siis syön nyt vaikka vuoden verran pienempää lääkeannosta: aineenvaihduntani hidastuu ja tästä seuraa lihomista. Jos taas söisin vaikka tuplamäärän lääkkeitäni: aineenvaihdunta vilkastuisi ja laihtuisin. (mutta huom. jos syön liian suurta annosta; hyppää tauti ylitoiminnan puolelle ja se ei ole mukavaa kun ripuli lentää ja on ylipirteä koko ajan).

- Pidän miehistäkin pikkaisen pyöreinä ;). Vaikka se ulkonäkö onkin minulle toissijainen seikka. Enemmänkin olen kriittinen miehissä siitä mitä heidän korvien välissään pyörii. Vaadin ehdottomasti kumppanilta älliä ja kiinnostusta maailman asioihin. Kivat silmät on aina plussaa.

Haluan kiittää kaikkia viesteistään. Ei ole parempaa ajanvietettä (moottoripyöräilyn jälkeen ;D) kuin kunnon rakentavat keskustelut. Pitäkää kaikki lippukorkealla! Minä jatkan nyt kesäloman viettoa ja nautin elämästä kun vielä voin.. hehheh :)

• kyllästynt1213

Ihanaa, kerrankin järkevää tekstiä tällä sivustolla! Itse olen täysin normaalipainoinen (165/62) nuori nainen, mutta tällä keskustelu palstalla minut todennäköisesti haukuttaisiin lihavaksi ja vaikka miksi. Laihuus ei ole kauneuden synonyymi eikä lihavuus rumuuden. Jokainen on oman kokoisensa ja oman näköisensä. Millään muulla ei ole välilä, kunhan itse viihtyy omassa kehossaan.

Miten jotkut ihmiset voivat olla niin itsekkäitä vaatimalla että heidän silmissään kaikkien tulisi olla samanäköisiä. Ihmiset jotka jaksavat täällä jatkuvasti haukkua muka "lihavia" ihmisiä hankkikoot elämän! Eikö maailmassa muka ole mitään muuta mietittävää kuin toisten koko?

• ihmiset vaan ei osaa

http://www.handbag.com/celebrity/Celebrity-Weight-BMI-Eva-Longoria/gallery

Siinä kun alatte tuosta linkistä selailemaan niin näette noiden julkimoiden painoindeksejä joiden pärstät lehdissä vilkkuvat ja joiden mittoihin monet pikkutytöt niin kovasti haluavat päässtä. Mahtuu siihen onneksi pari tervettäkin naista, mutta voiko joku väittää ettei Suomessakin ole ruvennut näkymään tuollaisia aliravittuja neitejä kaduilla yhä enemmän?

• Ihmiset vaan ei osaa

Katsokaas ihmiset seuraavia linkkejä:

http://1.bp.blogspot.com/_cABEl80H82g/S-hfdn3YN8I/AAAAAAAAAZQ/27pJYYalrpQ/s1600/hayley107 (1).jpg

Tämä ihana nainen on Hayley Morley. Hän on vaate kokoa US, 14 eli nykyisen Euroopan standardin mukaan n. 44! Hänen kokonsa takia eräs stylisti marssi ulos muotinäytöksestä viime vuonna!!!! Voitte googlettaa muitakin hänen kuviaan niin voitte hämmästellä lisää, hän nimittäis on varmaan kauneinta mitä olen ikinä nähnyt!!!!

http://2.bp.blogspot.com/_QFVJpHTY94g/S_sJScbvpII/AAAAAAAABEw/iRmZx5jONJM/s1600/laura80.jpg

Tämä upea nainen taas on Laura Catterall. Hän on myös kokoa US,12-14 ja oli samaisessa näytöksessä kuin Hayley Morley!

http://3.bp.blogspot.com/_XVua1pMbBtE/S3mTu9BM6JI/AAAAAAAAA2c/8OjYp94vr50/s1600-h/Marilyn Monroe.jpg

Myös mm. Marilyn Monroe oli kokoa US, 12, eli Eurooppalaista kokoa 42.

MYÖS MINÄ OLEN KOKOA 42 ( /- riippuen kaupasta). Ja painoindeksini on 27!

Jos yhteiskuntamme väittää että nämä naiset ovat läskejä, niin ehkäpä kauneusihanteissamme on jotain häikkää? Esimerkiksi Angelina Jolien on ollut kauneusihanteidemme jumalatar monia vuosia vaikka hän on sairaanloisen painoinen jos kyylää hänen painoindeksiään joka on: 15-16!!!

mites nyt suu pannaan idiootit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7546
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      78
      6604
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5264
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4615
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4266
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      230
      4159
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4095
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3948
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      58
      3080
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48