Ketjujen vaihtoseikkailu

mika2

Moi päätinpä kertoa kokemuksestani kun päätin vaihtaa ketjut ja rattaat ihan ite. En ole koskaan hommaa tehnyt, mutta velimies auttoi vaikeimmissa kohdissa (ei hänkään ammattilainen siinä hommassa ole, mutta mekaanikkona muuten etevämpi ja sillä oli jonkinlainen käsitys mitä siinä oltiin tekemässä.

No sain herätyksen aiheeseen kun ketjut ja rattaat alkoivat oireilemaan niin paljon, että oli pakko uskoa niiden olevan vaihtokunnossa jo ennen syksyn huoltoa. Pyörä täristi, vatkasi ja metelöi niin pahasti että viimeisellä sivulla alkoi jo pelottaa, että pääsenkö perille saakka. Pyörä on Yamaha TDM850 vm 2000 ja tiedän vanhoilla ketjuilla ja rattailla ajetun ainakin 20 000 kilometriä mutta en tiedä kuinka paljon yli sen. Ketjuissa ei ollut jäykkiä kohtia, mutta säätövara alkoi olla aika lopussa (ei ihan, mutta melkein). No ostin RK: RX525SXO 120 lenkkiset ketjut ja sopivat rattaat (yht. 135 euroa) ja eikun vaihtamaan.

Suunnitelma oli irroittaa ensin eturatas ja kun otin rataskopan auki, niin rattaan kiinnitysmutteri putosi kouraan (olin siis ajellut viimeiset päivät eturatas irti !?!) ei enää ihmetyttänyt että alkoi pyörä olemaan vähän epävakaa ja rahista ja kolista luojan kiitos ei ollut mitään pahempaa käynyt( eturattaaseen kuulemma yleensä tarvitsee paineilmalla toimivaa pulttikonetta). No rälläkällä vanhat ketjut poikki ja takarattaan kimppuun. Takaratas ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia, vaan mutterit lähtivät kiltisti räikällä irti ja uusiratas istahti nätisti paikoilleen ja rengas takaisin paikoilleen. Tässä kohtaa pujottelin uudet ketjut rattaille ja tutkimaan liitosta (ketjujen mukana toimitettiin pikaliitin, jota monet eivät suosittele käyttämään, mutta arvelin sillä kuitenkin laittaa). Tässä vaiheessa hokasimme, että ketjut ovat liian pitkät. Ketjut toimitetaan niin, että sisemmät lenkit ovat vastakkain eli sopivaan pituuteen, jos olisi niitannut, olisi tarvinnut poistaa toisesta päästä viimeinen lenkki ja pikaliitintä varten piti poistaa kokonainen lenkkipari, jolloin ketjut istahtivat pituuden puolesta. No ketjut katkesivat mukavasti kun tapin painoi prässillä ulos (isot pojat kuulemma lyövät pistepuikolla ja vasralla sen ulos, mutta meillä sattui olemaan prässi käsillä). Liitoksen päälimmäinen levy oli aika tukala puristaa paikalleen kotikonstein (tähän on olemassa edullinen työkalu, jonka suosittelen hankkimaan), mutta homma onnistui kummiskin ja ketjut tuli liitettyä.

Sitten tuli vastaan ongelma. Nimittäin se mutteri, joka putosi kouraan sieltä eturataskopasta oli tietysti korkannut eikä sillä voinut enää kiertää ratasta paikalleen. Soitto Yamaha Canteriin ja uusi mutteri tilaukseen prikkoineen (niillä tietenkään ei sellaisia ole varastossa ja hintakin mokomalle 16€ ja se peltiprikka 5€ joka antoi vihjeen ettei vastaavia helposti löydy varaosakaupoista). No eihän sitä niin helpolla luovuteta, vaan tuumasimme haastateltuamme muutamaa moottoripyörämekaanikkoa, että Yamahassa voi hyvinkin olla useammassa mallissa samanlainen mutteri, kun löysimme erää kuussatasen purkupyörän kyljestä moisen ehjänä, kokeilimme ja kierre ja mutterin koko oli sama, mutta kuussatasen mutteri oli vähän matalampi joten se tarvitsi korotusprikan väliin sopiakseen, mutta sopihan se sitten. No ketjut säätöihin ja koppa kiinni ja baanalle. Pyörä toimii ja kukkuu niinkuin pitääkin joten tyytväinen pitää olla. Nyt on vain niin, että eturatas on kiinni "viritelmällä" ja takarattaan muttereissa en käyttänyt kierreliimaa kuten suositellaan. Tarkoitus on siis sadan kilometrin sisällä tarkistaa takarattaiden mutterien kireys sekä eturattaan tilanne. Eturatas arveluttaa lähinnä niksi, että ilmeisesti rattaan kiinnitysmutteri on tarkoituksella tehty pehmeämmästä seoksesta kuin rattaan akseli johon se kierretään (tämän päättelin siitä että vain mutterin jenga oli vahingoittunut, kun se oli puskenut ulos). Se taas tarkoittaa ettei sitä pitäisi kiertää liian tiukkaan (lukitusprikkahan sen pitää lopulta kuitenkin paikoillaan). Usein se kuitenkin tulee varmasti tiukattua ja paikallaan ollessaankin voi saada tärinästä rasitusta joka väsyttää metallia enkä siksi voi olla mitenkään varma minkälainen tuon mutterin kunto lopultakaan on eli se pitää tarkistaa ajoittain. Menen alkuviikosta hakemaan sen uuden mutterin ja prikan ja suunnittelin, että vaihdan sen paikoilleen vasta eturattaan vaihdon yhteydessä jos tuo meitin viritelmä osoittautuu kestäväksi. Toinen vahdittava asia on pikalukituksen pitävyys.

..... jatkan seuraavassa viestissä kun tämä on näemmä liian pitkä.

7

2333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

      jatkoa edelliseen viestiin.....



      Mitä opin? ensinnäkin sen ettei ketjujen vaihto ole mitään tähtitiedettä. Toiseksikin tuli mieleen, että se eturattaan mutteri ja lukitusprikka kannattaa ostaa ketjujen rattaiden kanssa valmiiksi, koska se lienee syytä vaihtaa uuteen rattaan yhteydessä tai ainakin se saattaa olla vaurioitunut tms. Kannattanee myös harkita ostaa valmiiksi mittaan lenkiksi niitatut kettingit tai opetella itse pätevästi niittaamaan. Valmiiden kettinkien asennuksessa pitää käsittääkseni takahaarukka irroittaa, mutta ei sekään liene ylivoimainen homma. Kolmanneksi ketjujen asialliseen huoltoon kannattaa perehtyä ja kuni paremmin huolehtii ketjuista, sen kauemmin ne kestää (ei loputtomasti kuitenkaan).

      • kysynkin näin

        miten asensit sen pikalukon?
        suosittelen käyttämään niitattavaa liitintä.


      • mika2
        kysynkin näin kirjoitti:

        miten asensit sen pikalukon?
        suosittelen käyttämään niitattavaa liitintä.

        .... siis puristin pikalukon levyt paikoilleen (jouduttiin kehittelmään puristin tuota hommaa varten, että sai tasaisesti ja riittävän tiukkaan) ja se jousiklipsi siihen päälle. Niitattavaa suosittelee melkeinpä kaikki ja voin ymmärtää sen. Varmaan itsekin liityn niitattavien suosittelijoiden joukkoon kun mulla hajoaa tuo liitos ekan kerran. Kävin juuri kaikki läpi ajettuanireilu sata kilometria ja vielä ainakin viritelmäni on pysynyt läjässä.

        Siinä niittihommassa on vaan sellainen ongelma etten tiedä miten niittaus tapahtuu enkä sitä, minkälaisia välineitä siihen tarvitaan. Ai niin päädyin kokeilemaan hoitoaineeksi ketjuöljyö kun tuolla mp-foorumilla ketjuvaha ei saanut ihan varauksetonta kannatusta (voi olla että kurapyöräilijät vierastaa vahoja, mene ja tiedä).


      • tarkkuutta
        mika2 kirjoitti:

        .... siis puristin pikalukon levyt paikoilleen (jouduttiin kehittelmään puristin tuota hommaa varten, että sai tasaisesti ja riittävän tiukkaan) ja se jousiklipsi siihen päälle. Niitattavaa suosittelee melkeinpä kaikki ja voin ymmärtää sen. Varmaan itsekin liityn niitattavien suosittelijoiden joukkoon kun mulla hajoaa tuo liitos ekan kerran. Kävin juuri kaikki läpi ajettuanireilu sata kilometria ja vielä ainakin viritelmäni on pysynyt läjässä.

        Siinä niittihommassa on vaan sellainen ongelma etten tiedä miten niittaus tapahtuu enkä sitä, minkälaisia välineitä siihen tarvitaan. Ai niin päädyin kokeilemaan hoitoaineeksi ketjuöljyö kun tuolla mp-foorumilla ketjuvaha ei saanut ihan varauksetonta kannatusta (voi olla että kurapyöräilijät vierastaa vahoja, mene ja tiedä).

        Miten se jousiklipsi tuli ketjun pyörintäsuuntaan nähden?


      • mika2
        tarkkuutta kirjoitti:

        Miten se jousiklipsi tuli ketjun pyörintäsuuntaan nähden?

        ..... nyt juuri en pääse tarkistamaan, mutta muistaakseni niissä tapeissa on sellaiset urat, jotka tulevat näkyviin, kun päälyslevy on painettu pohjaan, niin laitoin niihin uriin sen siten, että se on auki eteenpäin ketjujen ulkupuolella siellä rattaan yläpuolella eli hetkinen..... eli siis ketjujen pyörimissuuntaan auki eteenpäin.

        Jos olisit ystävällinen kertoisit miten päin se pitää olla, niin ehtisin vielä vaihtaa koska se ei ole vielä irronnut. Kiitoksia kovasti jo näistä kommenteista, opin koko ajan lisää ja tämä on aivan ihmeellisen kiehtova tämä moottoripyörien maailma.


      • väärinpäin
        mika2 kirjoitti:

        ..... nyt juuri en pääse tarkistamaan, mutta muistaakseni niissä tapeissa on sellaiset urat, jotka tulevat näkyviin, kun päälyslevy on painettu pohjaan, niin laitoin niihin uriin sen siten, että se on auki eteenpäin ketjujen ulkupuolella siellä rattaan yläpuolella eli hetkinen..... eli siis ketjujen pyörimissuuntaan auki eteenpäin.

        Jos olisit ystävällinen kertoisit miten päin se pitää olla, niin ehtisin vielä vaihtaa koska se ei ole vielä irronnut. Kiitoksia kovasti jo näistä kommenteista, opin koko ajan lisää ja tämä on aivan ihmeellisen kiehtova tämä moottoripyörien maailma.

        Eli jos sepustuksestasi ymmärsin, se on väärinpäin. Ehjä puoli pyörimissuuntaan ja avoin jää tietysti taaksepäin. Nyt jos se liitin tökkää johonkin, se ei irtoa. Sinun asennustavassasi se irtoaa osuessaan johonkin, kopan reunaan, kiristimiin yms.


      • mika2
        väärinpäin kirjoitti:

        Eli jos sepustuksestasi ymmärsin, se on väärinpäin. Ehjä puoli pyörimissuuntaan ja avoin jää tietysti taaksepäin. Nyt jos se liitin tökkää johonkin, se ei irtoa. Sinun asennustavassasi se irtoaa osuessaan johonkin, kopan reunaan, kiristimiin yms.

        .... käännän sen oitis oikein perin. Kiitokset neuvoistasi:-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6925
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3908
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe