Minulla on 2008 mallinen Kia Ceed diesel farmari auto, ajettu 44.000 km. Kesäkuun 13 pvä se hajosi. auto vietiin korjaamolle, jossa se on edelleen tänään 10.09.2010.moottoritielle kiihdytettäessä pamahti ja savu nousi pakoputkesta. ajoin sivuun ja auto siirrettiin korjaamolle. Autoa on korjattu ja korjattu kuin iisakin kirkkoa Ensin luultiin, että turbo pamahti mut ei se ollutkaan syy.Moottorista oli hajonnut joku osa. Korjaamo yritti saada uutta moottoria, mutta Delta ei antanut. Pakoputkistoon oli mennyt öljyä ja korjaamo oli pyytänyt sitäkin, mutta sai luvan vasta kun oli tehnyt koeajon. Nyt viimeinen putken osa puuttuu vielä. sain korjaamolta vara-auton heinäkuun 19 pvä, kun lomani alkoi. auto on kohta ollut lorjaamolla 3 kk, että TAKUUKORJAUS Deltassa on NOPEAA heh heh takuu on 7 vuotta , mutta korjaus KESTÄÄ JA KESTÄÄ.
DEltan takuu on paska
39
3556
Vastaukset
- ex-Konela
Minä en mielelläni asioi näiden venäläisfirmojen kanssa.
- nou häthä
Minä en valittaisi, jos Delta on antanut asiallisen vara-auton ilmaiseksi käyttöön. Oma autohan siinä säästyy kun kilometrit rullaavat, joten vats tö proplem?
- autot ne hajoo
veikkaampa,että joku toinen merkki lyemmällä takuulla olisi korjannut auton mukisematta ja kohtuullisella aikataululla. Kialle(Deltalle) tuo takuu tahtoo tulla niin kalliiksi, että jokaisessa tapauksessa pitää vääntää kättä ja yrittää säästää.
Ei ole nimittäin ensimmäinen tarina jonka kuulen, että selvässäkin asiassa saa tapella ja sittenkin asia jää jollain konstilla asiakkaan piikkiin ainakin osittain.- luultavasti näin
Eiköhän Delta ole hoitanut asian siten, että se on ottanut vakuutuksen näitä takuukorjauksia varten.
Kun autoliike myy vaikka pidennettyä takuuta, se itse ostaa tämän palvelun vakuutusyhtiöltä. Näin kustannukset ovat etukäteen maahantuojan osalta laskettavissa, eikä joka korjauksesta tarvitse vääntää asiakkaan kanssa. - veikattu
luultavasti näin kirjoitti:
Eiköhän Delta ole hoitanut asian siten, että se on ottanut vakuutuksen näitä takuukorjauksia varten.
Kun autoliike myy vaikka pidennettyä takuuta, se itse ostaa tämän palvelun vakuutusyhtiöltä. Näin kustannukset ovat etukäteen maahantuojan osalta laskettavissa, eikä joka korjauksesta tarvitse vääntää asiakkaan kanssa.Millä hinnalla sinä vakuutusyhtiön omistajana antaisit vakuutuksen korjausten varalle seitsemäksi vuodeksi täysin tuntemattomalle autolle? Minä ottaisin ainakin viisi tonnia autolta.
- kerkkokoskienn
Niin mitenkäs se VW tai BMW olisi korvannut yli kaksivuotiaan auton moottorirempan. Vastaushan on tiedossa ja se on ettei mitenkään. Kumma että näitä "paremman kahden vuoden" takuun ylistäjiä ilmaantuu. Kyllähän tässäkin tapauksessa on etu siitä että auto korjataan takuun puitteissa. Korjausaika on tosiaan pitkä mutta ehkäpä siihen olisi kannattanut puuttua heinäkuussa, vian selvittäminen ei voi kestää paria päivää enempää. Tokihan tuosta selvisi ettei vikaa oltu haettukaan vaan yritetty saada uutta moottoria...
- Anonyymi
Paska
- Naurava kulkuri
moottorista hajosi "joku" osa mutta korjaamo pystyi koeajamaan sen silti. Eikä edes öljyä ollut korjaamolla kun piti erikseen pyytää. Pitäisiköhän sinun pyytää aikaa antenniosastolta...:)
- ottaa päähän
niin se osa oli moottorista, mutta korjaamo luuli että turbo hajosi. Vaihtoivat uuden turbon ja 2 kilometrin koeajon jälkeen pamahti taas. Sitten he aukaisivat moottorin ja sieltä löytyi vika.Minä en turhaan tänne kirjoittele ja puhun totta. voitte irvistellä jos haluatte. Ajattelin vain kertoa tän kun en ennen ole törmäänyt näin pitkään korjaukseen. terv ottaa päähän.
- bbd44
niin palvelu on tälläistä paskaa, onko pakko asioida telttaautoissa, eikö joka palsta kerro varoituksia että ei italjaanoja, kiinalaisia, ranskalaisia, telttakauppoja yms. Välttyy monet harmit kun jättää nämä asiat kokeilematta, moni on kokeillu ja liian moni pettynyt.
- rokrok_i
Se seitsemän vuoden takuu tarkoittaa sitä että auton rikkoontuessa korjaamiseen voi kulua koko takuuaika :I ja jos ei riitä loput menee sun pussista. Kätevää eikö totta.
Mulla pamahti ceratosta vaihdelaatikko. Osia tilattiin ennen korjausta, mutta ei kuitenkaan kaikkia tarvittavia. Sitten odoteltiin laatikko auki 1 kk. Nyt kasassa, mutta synkronointi ei oikein toimi kunnolla, -- siis edelleen rikki.
Jäi vielä öljyroppu huollossa auki. Osa levis pitkin teitä. EI OIKEESTI JAKSA ENÄÄ NARISTA. Merkin vaihto. - Näin se menee...
Anteeksi ensin kaikille(olen automyyjä). Itselleni oli yllätys tuo deltan takuu aika, luovutin asiakkaalle n.2,5 vuotta vanhan kia ceedin jossa pitäisi kaiken järjen mukaan olla vielä tehdastakuuta jäljellä jokunen vuosi?. Asiakkalle tuli ongelmia auton kanssa ja luonnollisest asiakas soitti minulle kysyäkseen neuvoa pulmaansa, sanoin että ei hätää,vie deltaan korjattavaksi, sillä kia on takuun alainen auto... Seuraavana päivänä asiakas soitti ja kertoi, että autossa ei ole takuuta koska se on myyty autoliikkeestä???!!! Soitin delta autoon ja kysyin , että miten tämä on mahdollista? Monen puhelun ja selityksen jälkeen minulle kerrottin ettei autossa ole takuuta!!! Että näin.. P.S. Liike jossa olen töissä maksoi asiakkan auton korjauksen.
- tällee?
Tossa autoliikkeen ilmoituksessa myynnissä 2008 kia. Takuu 12kk/20thkm. Sen antaa ilmeisesti myyjäliike.
- S. Hynynen
"Seuraavana päivänä asiakas soitti ja kertoi, että autossa ei ole takuuta koska se on myyty autoliikkeestä???!!! Soitin delta autoon ja kysyin , että miten tämä on mahdollista? Monen puhelun ja selityksen jälkeen minulle kerrottin ettei autossa ole takuuta!!! Että näin.. P.S. Liike jossa olen töissä maksoi asiakkan auton korjauksen."
Sama koskee Hyundaita. Takuu siirtyy, jos auton myy merkin valtuutettu myyjä tai yksityinen. Kannattaa lukea aina takuuehdot. - korpelo
S. Hynynen kirjoitti:
"Seuraavana päivänä asiakas soitti ja kertoi, että autossa ei ole takuuta koska se on myyty autoliikkeestä???!!! Soitin delta autoon ja kysyin , että miten tämä on mahdollista? Monen puhelun ja selityksen jälkeen minulle kerrottin ettei autossa ole takuuta!!! Että näin.. P.S. Liike jossa olen töissä maksoi asiakkan auton korjauksen."
Sama koskee Hyundaita. Takuu siirtyy, jos auton myy merkin valtuutettu myyjä tai yksityinen. Kannattaa lukea aina takuuehdot.Tänä vuonna tuo takuuehto poistui, takuu jatkuu vaikka auton myy toinen autoliike, Deltasta kerrottiin.
- Make.
S. Hynynen kirjoitti:
Sama koskee Hyundaita. Takuu siirtyy, jos auton myy merkin valtuutettu myyjä tai yksityinen. Kannattaa lukea aina takuuehdot.Hyundaissa takuu siirtyy oli myyjä merkkiliike tai ei.Tämä asia on kysytty.
- Kale.
Make. kirjoitti:
Hyundaissa takuu siirtyy oli myyjä merkkiliike tai ei.Tämä asia on kysytty.
Hyundailla eri maahantuoja.Ei ole mitään tekemistä Deltan kanssa.Takuu siirtyy kaikissa tapauksissa.
- 7 Onnen vuotta
Kale. kirjoitti:
Hyundailla eri maahantuoja.Ei ole mitään tekemistä Deltan kanssa.Takuu siirtyy kaikissa tapauksissa.
Tälläinen KIAn takuu:
http://pics.kuvaton.com/kuvei/kia.jpg
http://www.riemurasia.net/kaatopaikka/go.php?id=1372
- P R O V O
Todella surkea PROVO !!!
- hynynen__
Eikai se takuusta paskaa tee, jos se on työnalla.. ja olet saanut myös korvaavan auton käyttöösi vaikka sitä ei takuussa edes luvata. Ehkäpä kyse onkin siitä että delta hoitaa vikaasi vitkutellen, ja sinällään ymmärrettävää että ei sinun auton moottoria enää korvata uudella sillä se ei enää ole uusi. Sen sijaan uskon että jahka deltalla olisi hyllyssä 2v vanha, 44tkm ajettu kone niin antaisivat sen sinulle heti. Jahka siihen tulee uusi moottori, on se paremmassa kunnossa kuin rikkoutunut ja muutenkin jo kulunut kone joten joutunet maksamaan väliä. Ikävä asia mutta näin se menee, myös tojotalla.
Tojotan tyylin tiedän kun kerran turisin 2006 mallisen corollan omistajan kanssa, kyselin että onko ollut hyvä auto.. omistaja sanoi että moottori syö öljyä paljon ja takuusta ei anneta uutta konetta vaan tarjotaan käytettyä tilalle. Uudesta pitäisi maksaa välirahaa. Tuo corolla oli miehellä ajossa, eikä sitä edes oltu otettu edes pihaan seisomaan saati tarjottu korvaavaa autoa ilmaiseksi.. ukko ajeli autollansa ja piti isoa öljykanisteria kontissa.
Takuukorjauksilla on aikaraja, jonka ylittyessä tuote pitää korvata uudella.. en muista nyt tähän hätään millainen aikaraja on kyseessä, lisätietoja asiasta saat kotikuntasi kuluttajaneuvojalta.
.. täytyy myös sanoa että en itse aja kialla, enkä edusta kiaa mitenkään.- ottaa päähän
Korjaamo sanoi, että takuukorjauksen aika on 7 arkipäivää ja osien saaminen. Olen soitellut koko ajan , mutta aina joku osa puuttuu.Mielestäni yli 3 kk:n korjausaika on pitkä. Palaan varmaan seuraavaksi toyotaan takaisin, erhdyin Kiiaan ja on kyllä ollut hyvä ajaa ja muutenkin.
- Käsitteistä
Takuuhan on oikeastaan myyjän lupaus siitä, että jokin sen lupaama asia kestää tietyn ajan eikä siksi oikeastaan kerro mitään. Takuuajan umpeuduttua myyjäliike on kuitenkin edelleen kuluttajansuojalain mukaisessa virhevastuussa tietyistä asioista, kuten esimerkiksi auton moottorista, jonka lähtökohtaisesti oletetaan kestävän normaalikäytössä ja säännöllisillä huolloilla auton koko käyttöiän. 44000 km auton moottorin kestolle on kovin lyhyt kesto, olipa kyseessä mikä automerkki tahansa. (Kukapa haluaisikaan ostaa sellaisen kertakäyttömoottorillisen auton, millään hinnalla!)
Jos autoon vaihdettaisiin uusi moottori, niin lähtökohtanahan on oltava se kuinka pitkään auton moottorin oletettu käyttöikä kilometrien suhteen on: 200 000-300 000 km (?) ja kuinka paljon kilometrejä oli ajettu, kun moottori rikkoutui ja vaihdettiin. Auton kunnon koheneminen Kian kohdalla olisi siis vain sen 44000 km edestä, josta korkeintaan pitäisi kaiken järjen mukaan itse joutua vastaamaan. Mikäli vaihtomoottori taas olisi lähelläkin ajamaasi km-määrää, niin auton kuntohan ei silloin paranisi ja maksun tulisi määräytyä sen mukaan, eli kuluttajalle ei maksua.
Mistä on tullut tällä foorumilla yleisesti levitetty tieto, että auton takuu on 7 vuotta? Itse olen paremminkin nähnyt, että se uudessa autossa on 3 vuotta tai 100 000 km riippuen siitä, kumpi ensin tulee täyteen. Toisaalta, kun auton moottorin odotetaan kestävän koko auton käyttöiän, niin myyjäliikkeen (mutta ei yksityisen henkilön) virhevastuu on voimassa takuuajan jälkeenkin. Kannattaa katsoa kuluttajansuojalaista sen ehdot. Se, mikä tässä tulee mieleen on, että tavaran /laitteen kestoikä on ollut huomattavasti lyhempi kuin kuluttaja voi kohtuudella olettaa. Sen toki tiedän, että maahantuoja / myyjäliike yrittää kaikin keinoin keplotella siitä pois esim. viittaamalla umpeutuneeseen takuuaikaan, kukapa noita moottoriremontteja haluaisi maksaa - ja koskaan ei vastaavaa vikaa meidän automerkissä ole ollut tai, jos jotain on ollut, niin vika on ollut niin vähäisessä määrässä autoja, että sen vuoksi ei ole haluttu asiasta tiedottaa ja pelotella kuluttajia - nämähän ovat ne vakiovastaukset maahantuojalta. Autoliikkeelle tai maahantuojalle virhevastuun ottaminen ja siitä huolehtiminen olisi kyllä etu; kyllä tieto näistä - ja jok'ikisen automerkin maahantuojan ja myyjäliikkeen toimista leviää. Ilmeisesti ne kuitenkin haluavat vain negatiivista mainosta.
Selvittelepä "ottaa päähän" asiaasi joko paikallisen tai valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan kanssa, kuten joku jo täällä neuvoi. - hynynen__
ottaa päähän kirjoitti:
Korjaamo sanoi, että takuukorjauksen aika on 7 arkipäivää ja osien saaminen. Olen soitellut koko ajan , mutta aina joku osa puuttuu.Mielestäni yli 3 kk:n korjausaika on pitkä. Palaan varmaan seuraavaksi toyotaan takaisin, erhdyin Kiiaan ja on kyllä ollut hyvä ajaa ja muutenkin.
Ihan ymmärrettävää mielipahaa, harmi homma :(
- hynynen__
Käsitteistä kirjoitti:
Takuuhan on oikeastaan myyjän lupaus siitä, että jokin sen lupaama asia kestää tietyn ajan eikä siksi oikeastaan kerro mitään. Takuuajan umpeuduttua myyjäliike on kuitenkin edelleen kuluttajansuojalain mukaisessa virhevastuussa tietyistä asioista, kuten esimerkiksi auton moottorista, jonka lähtökohtaisesti oletetaan kestävän normaalikäytössä ja säännöllisillä huolloilla auton koko käyttöiän. 44000 km auton moottorin kestolle on kovin lyhyt kesto, olipa kyseessä mikä automerkki tahansa. (Kukapa haluaisikaan ostaa sellaisen kertakäyttömoottorillisen auton, millään hinnalla!)
Jos autoon vaihdettaisiin uusi moottori, niin lähtökohtanahan on oltava se kuinka pitkään auton moottorin oletettu käyttöikä kilometrien suhteen on: 200 000-300 000 km (?) ja kuinka paljon kilometrejä oli ajettu, kun moottori rikkoutui ja vaihdettiin. Auton kunnon koheneminen Kian kohdalla olisi siis vain sen 44000 km edestä, josta korkeintaan pitäisi kaiken järjen mukaan itse joutua vastaamaan. Mikäli vaihtomoottori taas olisi lähelläkin ajamaasi km-määrää, niin auton kuntohan ei silloin paranisi ja maksun tulisi määräytyä sen mukaan, eli kuluttajalle ei maksua.
Mistä on tullut tällä foorumilla yleisesti levitetty tieto, että auton takuu on 7 vuotta? Itse olen paremminkin nähnyt, että se uudessa autossa on 3 vuotta tai 100 000 km riippuen siitä, kumpi ensin tulee täyteen. Toisaalta, kun auton moottorin odotetaan kestävän koko auton käyttöiän, niin myyjäliikkeen (mutta ei yksityisen henkilön) virhevastuu on voimassa takuuajan jälkeenkin. Kannattaa katsoa kuluttajansuojalaista sen ehdot. Se, mikä tässä tulee mieleen on, että tavaran /laitteen kestoikä on ollut huomattavasti lyhempi kuin kuluttaja voi kohtuudella olettaa. Sen toki tiedän, että maahantuoja / myyjäliike yrittää kaikin keinoin keplotella siitä pois esim. viittaamalla umpeutuneeseen takuuaikaan, kukapa noita moottoriremontteja haluaisi maksaa - ja koskaan ei vastaavaa vikaa meidän automerkissä ole ollut tai, jos jotain on ollut, niin vika on ollut niin vähäisessä määrässä autoja, että sen vuoksi ei ole haluttu asiasta tiedottaa ja pelotella kuluttajia - nämähän ovat ne vakiovastaukset maahantuojalta. Autoliikkeelle tai maahantuojalle virhevastuun ottaminen ja siitä huolehtiminen olisi kyllä etu; kyllä tieto näistä - ja jok'ikisen automerkin maahantuojan ja myyjäliikkeen toimista leviää. Ilmeisesti ne kuitenkin haluavat vain negatiivista mainosta.
Selvittelepä "ottaa päähän" asiaasi joko paikallisen tai valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan kanssa, kuten joku jo täällä neuvoi.Jos kaupoista on alle 6kk aikaa niin myyjä on näyttövelvollinen ettei vika ole ollut myyntihetkellä. Mikäli kaupoista on yli 6kk näyttötaakka kääntyy ostaneelle, eli esim auton ostaja joutuu näyttämään todisteet että vika on ollut autossa jo myyntihetkellä.
.. Eli käytännössä takuuajan jälkeen virhevastuulain soveltaminen on kuluttajalle hemmetin vaikea asia, ellei sitten asiasta päästä osapuolten kesken sopuun (eihän esimerkiksi automerkit kaipaa negatiivista julkisuutta ja pyrkivät siksi ostamaan itsensä asiasta ulos).
Kyllähän moottorin sanotaan kestävän auton elinkaaren noin yleisesti, MUTTA kyllä vikojen suhteen maksajan rooli heittäytyy hyvin usein heti takuun umpeudutta omistajalle.
Ja tosiaan, takuu on vain myyjän 'lupaus'. Virhvevastuu on laki -> virhevastuulaki. - KKKHHH
hynynen__ kirjoitti:
Jos kaupoista on alle 6kk aikaa niin myyjä on näyttövelvollinen ettei vika ole ollut myyntihetkellä. Mikäli kaupoista on yli 6kk näyttötaakka kääntyy ostaneelle, eli esim auton ostaja joutuu näyttämään todisteet että vika on ollut autossa jo myyntihetkellä.
.. Eli käytännössä takuuajan jälkeen virhevastuulain soveltaminen on kuluttajalle hemmetin vaikea asia, ellei sitten asiasta päästä osapuolten kesken sopuun (eihän esimerkiksi automerkit kaipaa negatiivista julkisuutta ja pyrkivät siksi ostamaan itsensä asiasta ulos).
Kyllähän moottorin sanotaan kestävän auton elinkaaren noin yleisesti, MUTTA kyllä vikojen suhteen maksajan rooli heittäytyy hyvin usein heti takuun umpeudutta omistajalle.
Ja tosiaan, takuu on vain myyjän 'lupaus'. Virhvevastuu on laki -> virhevastuulaki.Pini korjaus edelliseen viestiin: Virhevastuusta säädetään kuluttajansuojalaissa, ei virhevastuulaissa, sillä sellaista lakia ei olekaan - ainakaan Suomessa.
Totta on, että kuluttaja joutuu takuuajan umpeutumisen jälkeen ja jos ostoajasta on kulunut 6 kk, osoittamaan, että virhe oli olemassa jo auton ostohetkellä. Virhevastuun keston pituutta säätelee tavaran oletettavissa oleva kestoikä. Auton kestoikään vaikuttavat Kuluttajaoikeuden linjauksen mukaan auton ajomäärä, käyttöolosuhteet ja auton huoltohistoria. Googleta esim. virhevastuu -sanalla, niin pääset katsomaan kuluttajaoikeuden linjauksia autokaupoista ja takuista tarkemmin (en saanut linkkiä liitetyksi tähän).
Linjauksessa myös sanotaan, että maallikon vian oikeaksi todistamisvelvollisuudella on tietty raja, mihin asti hän pystyy asiaansa todistamaan, mutta tuo oletettu moottorin kestoikä, ajomäärä, käyttöolosuhteet ja auton huoltohistoria tarvittavat mittaukset tms. vikaa ja sen syntymistä osoittaneet asiapaperithan sitä osoittavat, jos asian joutuu viemään kuluttajariitalautakuntaan asti. Työtä todistelu varmaan kyllä vaatii, mutta ei liene ylivoimaista - miksi muuten laki olisi voimassa. Sitä kautta voi saada ainakin objektiivisen suosituksen, miten korjauskustannukset tulisi jakaa, vaikka olisikin joutunut ne itse alkajaisiksi maksamaan. Eikä se maksa mitään, joten kannattaa kokeilla. Uskoisin, että asialliset myyjäliikkeet seuraavat Kuluttariitalautakunnan suosituksia, kukapa niistä mahtaa mustalle listalle haluta. Tositärkeää kuluttajan kannalta kuitenkin on, että mikäli epäilee autonsa vian kuuluvan virhevastuuseen, neuvottelee asiasta ennen mitään toimenpiteitä myyjäliikkeen kanssa. Kuluttajaneuvonnasta saa hyvää apua, miten edetä asiassa, mikäli sopimukseen ei päästä.
Voihan ajatella vaikka näin: Jos ja kun lähtökohtana on, että auton moottori kestää normaalikulutuksella ja säännöllisillä huolloilla auton kestoiän, niin sehän tulee oikeastaan määritellyksi Kuluttajariitalautakunnan päätöksistä: esim hatusta heittäen 250 000 km. Jos moottori vikaantuu ennen sitä, virhe oli olemassa jo auton myyntihetkellä, vaikka se ilmenisikin myöhemmin, esim. 8 vuoden ja 100 000 km:n kohdalla, kunhan kuluttaja osoittaa huollisuuttaan auton hoidosta mm. esittämällä auton huoltohistorian muut tarvittavat dokumentit auton kunnosta ja vian synnystä. Se, että mitä silloin kukakin joutuisi korjauskustannuksista maksamaan on sitten toinen juttu, sillä siinähän katsotaan sitä jo aikaisemmin ketjussa mainittua auton kunnon mahdollista paranemista. Esimerkiksi voi katsella vaikka Kuluttajariitalautakunnan aikaisempia päätöksiä ja verrata omaa asiaansa niihin.
Nyt, kun näitä moottorivikoja on alkanut olla yhdellä, jos toisella automerkillä, ja kuluttajat ovat aktivoituneet niistä avoimesti puhumaan, niin olen huomannut, että maahantuojat ovat alkeneet puhua auton normaalista kulumisesta, esim. jo vähän ikääntyneemmän auton kohdalla, vaikkei siinä mitään muuta vikaa olisikaan kuin moottorivika. Minusta ainakin on ouoa, että moottori hajoaa autosta ensimmäisenä. - Pepib
KKKHHH kirjoitti:
Pini korjaus edelliseen viestiin: Virhevastuusta säädetään kuluttajansuojalaissa, ei virhevastuulaissa, sillä sellaista lakia ei olekaan - ainakaan Suomessa.
Totta on, että kuluttaja joutuu takuuajan umpeutumisen jälkeen ja jos ostoajasta on kulunut 6 kk, osoittamaan, että virhe oli olemassa jo auton ostohetkellä. Virhevastuun keston pituutta säätelee tavaran oletettavissa oleva kestoikä. Auton kestoikään vaikuttavat Kuluttajaoikeuden linjauksen mukaan auton ajomäärä, käyttöolosuhteet ja auton huoltohistoria. Googleta esim. virhevastuu -sanalla, niin pääset katsomaan kuluttajaoikeuden linjauksia autokaupoista ja takuista tarkemmin (en saanut linkkiä liitetyksi tähän).
Linjauksessa myös sanotaan, että maallikon vian oikeaksi todistamisvelvollisuudella on tietty raja, mihin asti hän pystyy asiaansa todistamaan, mutta tuo oletettu moottorin kestoikä, ajomäärä, käyttöolosuhteet ja auton huoltohistoria tarvittavat mittaukset tms. vikaa ja sen syntymistä osoittaneet asiapaperithan sitä osoittavat, jos asian joutuu viemään kuluttajariitalautakuntaan asti. Työtä todistelu varmaan kyllä vaatii, mutta ei liene ylivoimaista - miksi muuten laki olisi voimassa. Sitä kautta voi saada ainakin objektiivisen suosituksen, miten korjauskustannukset tulisi jakaa, vaikka olisikin joutunut ne itse alkajaisiksi maksamaan. Eikä se maksa mitään, joten kannattaa kokeilla. Uskoisin, että asialliset myyjäliikkeet seuraavat Kuluttariitalautakunnan suosituksia, kukapa niistä mahtaa mustalle listalle haluta. Tositärkeää kuluttajan kannalta kuitenkin on, että mikäli epäilee autonsa vian kuuluvan virhevastuuseen, neuvottelee asiasta ennen mitään toimenpiteitä myyjäliikkeen kanssa. Kuluttajaneuvonnasta saa hyvää apua, miten edetä asiassa, mikäli sopimukseen ei päästä.
Voihan ajatella vaikka näin: Jos ja kun lähtökohtana on, että auton moottori kestää normaalikulutuksella ja säännöllisillä huolloilla auton kestoiän, niin sehän tulee oikeastaan määritellyksi Kuluttajariitalautakunnan päätöksistä: esim hatusta heittäen 250 000 km. Jos moottori vikaantuu ennen sitä, virhe oli olemassa jo auton myyntihetkellä, vaikka se ilmenisikin myöhemmin, esim. 8 vuoden ja 100 000 km:n kohdalla, kunhan kuluttaja osoittaa huollisuuttaan auton hoidosta mm. esittämällä auton huoltohistorian muut tarvittavat dokumentit auton kunnosta ja vian synnystä. Se, että mitä silloin kukakin joutuisi korjauskustannuksista maksamaan on sitten toinen juttu, sillä siinähän katsotaan sitä jo aikaisemmin ketjussa mainittua auton kunnon mahdollista paranemista. Esimerkiksi voi katsella vaikka Kuluttajariitalautakunnan aikaisempia päätöksiä ja verrata omaa asiaansa niihin.
Nyt, kun näitä moottorivikoja on alkanut olla yhdellä, jos toisella automerkillä, ja kuluttajat ovat aktivoituneet niistä avoimesti puhumaan, niin olen huomannut, että maahantuojat ovat alkeneet puhua auton normaalista kulumisesta, esim. jo vähän ikääntyneemmän auton kohdalla, vaikkei siinä mitään muuta vikaa olisikaan kuin moottorivika. Minusta ainakin on ouoa, että moottori hajoaa autosta ensimmäisenä.Suurin ongelma deltalla on se, että maahantuoja on ostanut uudet kiat tehtaalta ilman tehtaan takuuta ja näin ollen saanut vähän halvemmalla. Nyt mainittu takuu on nimenomeen deltan, siis jälleenmyyjän antama takuu. Ehdot ovat äärettömän tiukat ja jokainen takuukorjaus maksaa deltalle melkoisen paljon, joten yrittävät kitsastella kaikessa. Halvan tehtaalta ostohinnan takia uusia autoja on saanut myytyä halvalla kuluttajalle ja annettua kaupanpäällisiä, kuten 0% käsirahan rahoitukseen. Kalliissa huolloissa on sitten yritetty ottaa rahaa takaisin kuluttajilta. Ja huollot on takuun mukaan tehtävä deltalla, jonka laillisuudesta uusi ryhmäpoikkeusasetus antaa melko toisenlaisen kuvan.
- ottaa päähän
Pepib kirjoitti:
Suurin ongelma deltalla on se, että maahantuoja on ostanut uudet kiat tehtaalta ilman tehtaan takuuta ja näin ollen saanut vähän halvemmalla. Nyt mainittu takuu on nimenomeen deltan, siis jälleenmyyjän antama takuu. Ehdot ovat äärettömän tiukat ja jokainen takuukorjaus maksaa deltalle melkoisen paljon, joten yrittävät kitsastella kaikessa. Halvan tehtaalta ostohinnan takia uusia autoja on saanut myytyä halvalla kuluttajalle ja annettua kaupanpäällisiä, kuten 0% käsirahan rahoitukseen. Kalliissa huolloissa on sitten yritetty ottaa rahaa takaisin kuluttajilta. Ja huollot on takuun mukaan tehtävä deltalla, jonka laillisuudesta uusi ryhmäpoikkeusasetus antaa melko toisenlaisen kuvan.
niin tänään 16.09 poikkesin korjaamolla ja olivat hyvin pahoillaan kun pakoputkia ei löytynyt maahantuojalta eikä Ruotsin varastosta. Tilaus on varmaan Koreasta nyt käynnissä. koreastakin tulee lentorahti aika äkkiä jos halutaan.huoltomiehet sanoivat että savuttaa niin paljon etteivät voi antaa autoa ennenkuin on pakoputket vaihdettu. sijaisauto mikä minulla nyt on pikku ceed ja kyljissä lukee kissan korkuisilla kirjaimilla 7 vuoden takuu.olen kyllä soittanut kuluttaja-asimiehen toimistoon kerran ja he ottivat tiedot talteen. pitää miettiä jos soittaisi taas maanantaina sinne.
- ei fiattia
Oli sitten viimeinen auto deltasta minulle.
- ottaa päähän
viimeinen tieto taas autosta. Pakoputki tulee viikolla 41 eli lokakuun 11 pvä alkava viikko, että pittää viä odottaa jokunen aika.
- Ottaa päähän
ottaa päähän kirjoitti:
viimeinen tieto taas autosta. Pakoputki tulee viikolla 41 eli lokakuun 11 pvä alkava viikko, että pittää viä odottaa jokunen aika.
Kävin torstaina 14.09 taas puhelemas autostani, nyt on pakoputket vaihdettu, mutta ei pelaa sutsuttaa vaan eli rikki vieläkin.Myyjäliike yrittää nyt katsoa mulle toista 2008 mallista autoa, lupasi korvata dieselverot ym. maahantuoja kai syyttää korjaamoa ettei se osaa korjata. Saisinpa vain autoni pois ennen talvea.
- ottaa päähän
Ottaa päähän kirjoitti:
Kävin torstaina 14.09 taas puhelemas autostani, nyt on pakoputket vaihdettu, mutta ei pelaa sutsuttaa vaan eli rikki vieläkin.Myyjäliike yrittää nyt katsoa mulle toista 2008 mallista autoa, lupasi korvata dieselverot ym. maahantuoja kai syyttää korjaamoa ettei se osaa korjata. Saisinpa vain autoni pois ennen talvea.
Sain hakea autoni korjaamolta 25.10.2005. lopetan kirjoittelun tähän.kiitos kaikille kirjoittelijoille.
- speikko men
ottaa päähän kirjoitti:
Sain hakea autoni korjaamolta 25.10.2005. lopetan kirjoittelun tähän.kiitos kaikille kirjoittelijoille.
Jaa saitko uuden moottorin, mikä vika oli ja mikä huolto teki sitä näin kauan? Takuu ilmeisesti toimi ja nyt tiedät että Kaskon keskeytysturva on tätä varten.
- tätä varten
speikko men kirjoitti:
Jaa saitko uuden moottorin, mikä vika oli ja mikä huolto teki sitä näin kauan? Takuu ilmeisesti toimi ja nyt tiedät että Kaskon keskeytysturva on tätä varten.
Hei urpo!Keskeytysvakuutus on kolaritilanteita varten!!
- hevonperse
ottaa päähän kirjoitti:
... joku tehtaan demo-auto jos Ceedin sait korjaamolta jo vuonna 2005?
Urpo. - MR Urpo
tätä varten kirjoitti:
Hei urpo!Keskeytysvakuutus on kolaritilanteita varten!!
Hei vakuutusurpo.. IF:n kaskossa tulee sijaisauto myös niissä tapauksessa kun auto on vian takia ajokelvoton...
- JooJooJooJoo
Delta auto antaa käytetyille autoilleen oikein Helmi-takuun, saadaan hieno plakaatti ja kaikki. No, moottori pamahti alle 60 tkm ajetussa autossa. Mitä sanoo auton myyjäliike, Delta....?
Takuu ei korvaa, luistavat takuukorjauksista.
Merkin vaihto heti edessä, kunhan saa koslan korjaamolta.
Kiertäkää Delta-autoliikkeet kaukaa.- opirus
Mielenkiintoista,tarkempia tietoja olisi kiva kuulla?
- Marmoritiskin Make
Tää provo hävis hyvin nopsaan, varmaankin se tukkeutunut öljynsuodatin on saatu vaihdettua.
- Kialla 7 vuotta ok
Tää koko ketju on alusta asti provo, koska aloittaja ei keksinyt enää mitään, niin sanoi saaneensa auton takas ja lopetti kirjoittelun... en usko koko tarinaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225004- 234083
- 272371
- 342184
- 371978
- 151878
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191567- 121481
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons201209Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101144