Rc koptei probleema

Apua tarvitseville

Joo, Niin, Eli Tossa ostin kesällä tollasen 450 luokan kopterin ja sitte yritin lentää. Vähän sain sen leijumaan siinä ja sitte se kerran ''kräts'', Hajos lavan pidinten tanko joka pitää ne yhes, siinä sitte piti tietysti tilata vara-osia. No, Saatiin se kuntoon mutta, kun kaasutin sitä ensimmäisen kerran se toimi ihan hyvin, ja sit ku lähettiin kentälle lennättää, nii sepä ei toiminukkaan enää, vaa gyro vaa välkyttää sinistä ja punasta nopeella tahilla, sitä sitte ollaan katottu ja mietitty, että mikä siinä nyt on vikana, ei gyrossa ainakaan. Pitäisikö ohajelmoida, koska se on 6-kanavainen, mutta mitenkäs ohjelmoidaan?

Osaisko joku kokenu auttaa?

9

555

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reerari

      Otappas esille ne käyttöohjeet mitkä tuli mukana. Tutustu niihin.

      • Apua tarvitseville

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Kyllä on kateltu se ohje opus, mutta olisikohan vika se että KOPTERI PITÄÄ OHAJELMOIDA UUDESTAAN. nimittäin kuusi kanavaisethan pitää ohjelmoida, ainakin silloin jos ostaa uuden radion, MUTTA ei ole ostettu uutta radiota, niin missä vika?
        Se on tollanen Dynamin vehje.

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).


      • Reerari
        Reerari kirjoitti:

        On itselläkin radiot. Ohjelmoitava versio ja täysin analooginen. Molemmat heli/lennokkiversioita. Kopukka on noista lentävistä härpäkkeistä haastavimpia ja siksi niihin on syytä tutustua ohjeisiin kunnolla. Kaikki elektroniikka joka siinä on, on jollakin lailla dokumentoitu ja sen antama palaute (esim ne vilkkuvat valot gyrossa) on merkki jostakin, jota on "säädettävä".
        Ohjelmointi on itseasiassa sen lähetinyksikön ohjelmointia. Kopteriosaa ei ohjelmoida. Liikeratoja asetetaan mekaanisesti vivunpituuksia ja välitankoja säätämällä. Lähetin yksikköön ohjelmoidaan liikesuunnat, liikken pituus ja mahdolliset miksaukset (mitkä kanavat toimivat yhdessä).

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Muuten syytä tarkistaa aina kaikkien johtojen kiinnitykset. Ne on oikeassa paikassa ja kunnolla kiinni sekä ehjät.
        Tiedän monen kopukkalennättäjän harjoittelevan liikeitä simulaattorilla ennen varsinaista lennätystä juuri kopukan haastavuuden vuoksi. Suosittelen.

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?


      • Reerari
        Apua tarvitseville kirjoitti:

        Voisiko vika muuten servoista, pitää kysyä, koska ne tekevät itsestään liikeitä?

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.


      • Apua tarvitseville
        Reerari kirjoitti:

        Riippuu siitä miten suurialiikkeitä ja kuinka usein. Pieni nykäisyn tapainen lähinnä aiheuttaa äänen servossa joitakin kertoja minuutissa ei tarvitse olla huolustunut. Syynä voi olla paikka jossa olet, kehittyy mielenkiintoinen radiotaajuuksienkoktail. Vastaanotin yrittää selvittää sekamelskasta mikä on oikea seurattava signaali ja silloin voi päästä joitakin hazardeja läpi. Jotkut pienet nykäykset (lähinnä värinää) kuuluvat joitenkin servojen ominaisuuksiin. "huipputarkka" säätää jatkuvasti yrittäen korjata sitä eineen suuruista virhettä ja ihan turhaan. Liikeiden ollessa hiukan harhailevan näköisiä ja vaikutusajaltaan pitkiä, olisin jo asiasta huolestunut. Onhan se lähetin muuten varmasti päällä. Akuissa virtaa. Johdot kiinni, oikeissa paikoissa ja ei ole ylimääräisiä johtoja.

        Servot tekevät melkeinpä liikkeensä maksimi vääntökohtaan asti.


    • RC-hekoilija

      Jos olet lukenut ohjeen kunnolla tietänet että tarkistetaan kaikki liitännät ja jos 2,4 GHz laite niin pitää sovittaa lähetin ja vastaanotin toisiinsa (parittaa). Lisäksi kun kytketään sähköt kopteriin on AINA ensin oltava virrat lähettimessä ja kaasuvipu nollilla eikä kopteria saa liikutella jotta gyro saa itsensä vakioitua.

      Vaikuttaisi kuin joko tuo liikuttelu- tai kaasuvipuhomma olisi ainakin pielessä...

      • Apua tarvitseville

        Kiitos paljon, Luulisin että ehkä onnistuu nyt...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      38
      5038
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      511
      1635
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1090
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      933
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      911
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      793
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe