Oman jarrukärryn teko

Anterozi

Olikos rekisteröitävän jarrullisen kärryn teko suurinpiirtein tällaista:

Hanki jostakin esim. kumivääntö 1-aks 1800kg, siihen 2000kg aisat ja 2000kg vetopää. Nämä siis niin että saat myyjäliikkeeltä siihen jonkun hyväksyntä paperin.

Sitten hommaat muut romppeet, renkaat, sähköt, lava / laita tarpeet, ym. tarpeelliset.

Sitten kasataan ja pultataan pulttiliitoksella säännösten mukaan lava akseliin / aisoihin kiinni.

Rekisteröinti katsastus (maksanee mitä). Senjälkeen 2v välein katsastelu.

Olinkos unohtanut jotakin tosi oleellista?

9

6609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teeseitse

      ja mikä todennäköisintä,sitten kun olet saanut tehtyä ja katsastettua sen kärrysi niin myyt sen ja ostat kunnollisen tehdas tekoisen kärryn jonka veto ominaisuudet on paljon paremmat kun sen itsetekemäsi perässä luikertelevan kärryn

      • Omavalmiste on paras

        Kuules poju, myös ne niinsanotut tehdastekoset on ihmisen tekemiä.


    • Tehty on

      tarvi ostaa mistään valmiina, riittää kun aisaputkessa ei ole yhtään hitsausta. Jos tehdä osaa on itse tehty parempi kuin ostokärry, tosin voi tulla kalliimmaksi kuin ostokärry.

    • gergeg

      rakenteen vaatimuksesta ja yksittäishyväksynnän hinta, voi olla että into loppuu siihen.

      peruskärryä ei kannata tehdä, mutta jos tarvii johonkin erityiskäyttöön niin sitten voi olla järkevää.

    • volvon miäts.

      Jarrullisen peräkärryn tekeminen on tehty miltei mahdottomaksi koska osien toimivuudesta yhdessä pitää olla esittää todistus.

      Jos onnistut katsastamaan omavalmiste peräkärryn jossa on kantavuus yli 1200 kg niin pistäpä tietoa muillekin vene-trailerin tekijöille.

      • Tehty on kyllä

        akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?


      • xxxxyyyy
        Tehty on kyllä kirjoitti:

        akselit ja vetopään samasta paikasta uusina, mitään ongelmia ei sen jälkeen ole tehdä vaikka 3500kg kokonaispainon kärryä, kun EI hitsaa aisaputkeen mitään. Mitä muuta tietoa tarvit ?

        Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
        runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa.


      • rungon kantavuus
        xxxxyyyy kirjoitti:

        Kyselin katsastuskonttorilta taannoin myös ko. asiasta ja ymmärsin että lujuuslaskelmat pitäisi olla myös
        runkorakenteesta akselin ja vetoaisan lisäksi. niitä laskelmia tekevät kai jotkut katsastusasemat joissa ovat kyseiset ohjelmat.. maksaa kai n. 300-400e. että sellasta rahastusta keksineet taas. Olisi kiva tietää onko se niin joka paikassa.

        Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.


      • alutrailer
        rungon kantavuus kirjoitti:

        Rungon osaltakin on oltava joku todistus kantavuudesta, eihän se nyt pelkkien vetopäiden, jarrujen, renkaiden yms. tehdsaosien perusteella yksin selviä.

        Rungon osalta ei vaadita mitään lujuuslaskelmia, näin ainakin pääkaupunkiseudun konttoreilla.
        Peräkärryn/trailerin valmistaja vastaa siitä että kyseinen tekele kestää sen kuorman jolle se on tarkoitettu.
        Tarvitset yhteensopivuustodistuksen vetopään/työntöjarrun ja akselin/akselien yhteensopivuudesta.
        Jarrujen osalta vaaditaan myös todistus jossa on jotain tietoa jarrujen tehoista ja häipymisistä.
        Kaikki dokumentit on saatavilla komponenttien myyjältä tai valmistajalta. Esim. Teohydrauli on hyvä paikka.
        Eli etsit sellaisen katsastuskonttorin jolla on pätevyydet tehdä peräkärryn yksittäishyväksyntä jarrukomponenttien osalta ja myös valojen/heijastimien osalta, kaikki konttorit eivät tee molempia, soittelemalla selviää.
        Varmistat vielä kyseiseltä konttorilta että mitä papereita vaativat, ettei tule turhia käyntejä.

        Itse valmistan venetrailereita alumiinista, kokonaismassa 1800kg, kantavuus 1500kg.
        Yksittäishyväksyntä, rekisteröinti ja kilvet jäivät maksamaan noin 230 euroa.

        Kun teet kärryn hyvin ja vaatimusten mukaan niin mitään ongelmia ei tule rekisteröinnissä.
        Vetoaisa saa myös olla omavalmisteinen kuten joku jo aikaisemmin totesi, mutta niissä ei saa olla yhtään jatkoa eikä hitsaussaumaa. Kaikki pulttiliitoksin aisaan kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5054
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      24
      4171
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2401
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2214
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1978
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1878
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1577
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1209
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1144
    Aihe