Millasia hommia nuo on? Hakkeet joiltain sahoilta ja kentiltä haetaan yms? turpeet suolta, helppo pääsy jne?
Työvuorot millasia yleensä ja maksaako suurin osa kuten pitääkin? Ja onko työolot inhimilliset?
Itse työnä varmasti kelpo hommaa?
Hake/turvehommia
16
5906
Vastaukset
- kiitti mulle riitti
Hake ja puru sahalta tehtaalle/voimalaitokselle. Siis asfalttipihalta hyvää tietä pitkin asfalttipihalle. Tilaa kääntyillä ja hyvin vähän peruuttelua, joten onnistunee aloittejaltakin. Hommaa suht tasaseen tahtiin vuoden ympäri vähän paikoista riippuen. Turve sieltä suolta vähän ahtaamman ja joskus pienemmän tien päästä. Mitä enemmän pakkasta sitä enemmän ajoa(taistelua vehkeiden kanssa -30 pakkasessa kun voimalaitoksen siilonpohja rupee näkyyn nii ei varaa löysätä yhtään tahtia vaikka mikä on) Metsähakkeen ajot onkin oma taiteenlajinsa. Ei edes vaikeeta kun senkin homman oppii, mutta alkuunsa omat haasteensa sellasella yhdistelmällä metsäautoteillä taiteilussa.
Jokatapauksessa jos töitä pitäs painaa ainaki kiire aikaan kellon ympärys 7päivänä viikossa. Palkkaakin voi ABC:n kuppilassa kehua kun jättää kertomatta kuinka monta tuntia sen eteen on töitä tehny.- ketjun aloittaja....
Ajan yhdistelämää työkseni, rahtipuolella tosin ja aloittelija en ole eli ei ne peruuttelut sun muut ole ongelmia. Ainut vaan, kun en ole ikinään moista hommaa kulj. alalla tehny niin en tiedä siitä siten, kun sitä hommaa tehnyt.
Siksi mielenkiinnolla realististä tarinaa kuuntelen täällä vaikka täällä vaarana on suoli24-jutut...
- puuk
Lähe mieluummin ajaa puita!
- pee.lo
on ihan jees, puukenkähommaa, ja pysyy hytti ja auto siistinä, huono puoli et yleensä 2-3 kuskii/auto, mut turve on jostain ja syvältä!
- ytv n
pee.lo kirjoitti:
on ihan jees, puukenkähommaa, ja pysyy hytti ja auto siistinä, huono puoli et yleensä 2-3 kuskii/auto, mut turve on jostain ja syvältä!
eipä tuo turpeen ajokaan pahaa hommaa ole, keleistä riippuu paljon.
syksyllä/keväällä kun useamman kuorman jyräät suolta pois niin tiet ihan velliä/paskana
talvella turvekentän päälle tehdylle "talvitielle", kestää jos kestää, eräs scania tipahti tien läpi ja syvään.
kesällä on ihan asiahommaa tosin, paitsi jos kelit kuraa
puolikkaalla noita vapon turpeita kai ajavat, miten menee talvella siellä pikkuteillä? - saksanseisojavoimaa
ytv n kirjoitti:
eipä tuo turpeen ajokaan pahaa hommaa ole, keleistä riippuu paljon.
syksyllä/keväällä kun useamman kuorman jyräät suolta pois niin tiet ihan velliä/paskana
talvella turvekentän päälle tehdylle "talvitielle", kestää jos kestää, eräs scania tipahti tien läpi ja syvään.
kesällä on ihan asiahommaa tosin, paitsi jos kelit kuraa
puolikkaalla noita vapon turpeita kai ajavat, miten menee talvella siellä pikkuteillä?Mites toi turpeen ajo,onnistuuko kävelevä lattiaisella purkaa,eli kesällä/keväällä onnistuu ,mutta mites talvella.Mielenkiinnosta vähän turvemiesten mielipiteitä kyselisin.
- ScaniaV8.
ytv n kirjoitti:
eipä tuo turpeen ajokaan pahaa hommaa ole, keleistä riippuu paljon.
syksyllä/keväällä kun useamman kuorman jyräät suolta pois niin tiet ihan velliä/paskana
talvella turvekentän päälle tehdylle "talvitielle", kestää jos kestää, eräs scania tipahti tien läpi ja syvään.
kesällä on ihan asiahommaa tosin, paitsi jos kelit kuraa
puolikkaalla noita vapon turpeita kai ajavat, miten menee talvella siellä pikkuteillä?AInakin meillä täällä pohjoisessa ajetaan ihan täysperillä vapon soilta. Pari puolikasta löytyy turpeenajosta mutta muuten on kaikki täysperiä.
- kertokaas..amis
Mites turpeen ajossa, ajetaanko viikonloppuisin myös koko talviaika??
Ja mites kesällä?? onko siinä töitä koko vuodeks vai tekeekö turvekuskit muita hommia kesäajan??
Minä en tiedä enkä kehtais kellekkään yrittäjällekkään soitella että mites te teette...kun ihan vaan uteliaisuuttani kysyn täällä...- lopettanu ajossa
Kyllä sitä ihan 24/7 tahtiin ajetaan,et ei turhia viikonloppumenoja kannata suunnitella.Kannattaa käyä pari kertaa mukana kahtoo sitä touhua,mielellään talvella,yöllä,ketjupurkuvehkeillä ja semmosella suolla missä ei käy ku pari autoo vuorokaudessa,et tietää mitä se KYLMÄ KONE on.Eikä se ketjupurkuvehkeillä purkaminen mitään valkoihosen touhua oo.Pelkäät millon ketju katkee,et pääset lapiohommiin,voi sitä riemua!Eikä ne kaikkien lastareitten pyöräkoneet ihan timmissään oo,jarruttomia,huonot valot ym.Ja se turvepöly,sitä on sit joka paikassa vaikka kuinka putsaat vaattees ja ittes!Vaikka plussina voi kyllä sanoa et näki ainaki paljon erilaisia paikkoja.
- turvetta kattilaan
lopettanu ajossa kirjoitti:
Kyllä sitä ihan 24/7 tahtiin ajetaan,et ei turhia viikonloppumenoja kannata suunnitella.Kannattaa käyä pari kertaa mukana kahtoo sitä touhua,mielellään talvella,yöllä,ketjupurkuvehkeillä ja semmosella suolla missä ei käy ku pari autoo vuorokaudessa,et tietää mitä se KYLMÄ KONE on.Eikä se ketjupurkuvehkeillä purkaminen mitään valkoihosen touhua oo.Pelkäät millon ketju katkee,et pääset lapiohommiin,voi sitä riemua!Eikä ne kaikkien lastareitten pyöräkoneet ihan timmissään oo,jarruttomia,huonot valot ym.Ja se turvepöly,sitä on sit joka paikassa vaikka kuinka putsaat vaattees ja ittes!Vaikka plussina voi kyllä sanoa et näki ainaki paljon erilaisia paikkoja.
Ei kai sitä kärrykuormaa esimerkiks lapioida pois sieltä jos ketju katkee??? Minä oon nähny semmosia pitkällä varrella olevia lanoja pyöräkoneeseen liitettävän... ??? Ja ei kai samat naamat 7 päivänä töissä oo talvikautenakaan?? Digiautojahan sitä on nykysin paljon. Varmaan vuorot kiertää jotenkin??
- lopettanu ajossa
turvetta kattilaan kirjoitti:
Ei kai sitä kärrykuormaa esimerkiks lapioida pois sieltä jos ketju katkee??? Minä oon nähny semmosia pitkällä varrella olevia lanoja pyöräkoneeseen liitettävän... ??? Ja ei kai samat naamat 7 päivänä töissä oo talvikautenakaan?? Digiautojahan sitä on nykysin paljon. Varmaan vuorot kiertää jotenkin??
Kyllä se kuule lapioidaan sen verran,et ne ketjun päät tulee näkyviin mistä pystytään liittämään.Pahimmassa tapauksessa menee koko kuorma,jos ei kotihalli tms. satu siinä nurkalla olemaan ja kuorma on saatava pois.Ei ainakaan niillä voimaloilla millä minä kävin semmosia lanoja ollu.Ihan ite on joutunu lapioimaan ne kolme kertaa mitä ketjut katkes.Turvemiehet pysyy yleensä sillon tietokoneittesa äärellä ,jos ovat vähänki "tehdastyöläisiä".Se on ollu hyvin varustettu laitos,jos siellä on semmonen lana ollut.Ei ne samat miehet tietenkään joka päivä töissä oo,tarkotin lähinnä autoja sillä 24/7.Siinä rytmissä on yleensä 3 ukkoo ajamassa,tyyliin 4 töitä ja 2 vapaata.
- aurakuski
mitenkäs toi ajojärjestelypuoli? tuleeko jostain soittoa että mistä ja minne vai onko autoissa yhtiön (vapo, biowatti, upm, metsä, storaenso... jne) tietokone ja siin ajojärj. ohjelma vai mite se menee?
- Turvettako?
Ai meinasit turvetta ruveta ajamaan?
Vuonna 2012 vapo toimitti 14,8TWh:n edestä turvetta, vuonna 2013 vain 11TWh. Hommat niin sanotusti sulaa alta. 25% vähemmän kuljetettavaa. - hytikka
aika paskat vehkeet jos pelottaa että ketju katkeaa.
- ajossa lopettanu
Niin, niitä vehkeitähän on joka lähtöön.., osaa se ketju katketa joskus niistä hyvistäkin. Tietokoneethan niissä nykyään on, johon ne ajomäärät tulee. On GPS- pohjaiset, hyvä niitten perusteella on mennä. Näinä talvina on vaan aikas huonosti noita turvehommia, ku ei tuota pakkasta juuri hirveesti oo ollu pitkiä aikoja.
- Tero Terävä
Kuinka kauan kestää purkaa lapiolla hake kuorma? Hymyilytti joskus ko näin uunon purkavan;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224374- 203495
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052357- 272041
- 341974
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391959- 351754
- 151618
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191407- 121311