Laitanpa tänne kokemuksia katsastukseen liittyvästä remontista, kun kävi niin surkeasti,että Previa ei menny päästöistä läpi. Häkä arvo kierroksilla oli siis yli 0,36 josta pomppas. Katsastusmies kehotti vaihtamaan ilmansuodattimen ja sytytystulpat. Ne ostettuani etsin mm. netistä tietoa sytytystulppien vaihdosta, koska kyseessähän on keskimoottorinen auto ja kone pötköttää kyljellään. Em. syystä ovat tulpat jääneet tällaiselta keskiverto t-i mieheltä autoon vaihtamatta, kun ei niitä koskaan ole missään näkynyt. Nyt oli sitten pakko alkaa tutkia, miten previaan vaihdetaan tulpat? Ensin kurkkaus auton alle ja vänkärin puolelta näkyy venttiilinkoppa ja sen perän puolella virranjakaja. Tulpanjohdot menevät muovikannen alle, joka on kiinni kolmella pultilla. haitolla on myöskin alustan muovisuojus, josta irroitin muutaman pultin ja sen sai käännettyä sivuun. Nyt irroitettuani sen muovikannen, tulpanhatut tulivat näkyville. MUTTA eihän ne tulpanhatut mahtuneet tulemaan mokomat tietenkään, ja ilmiselvästi lattiassa näkyvä luukku pitää irroittaa yläkautta eli kartturin penkin alta. No kartturin penkki , lattiamatot ym. pois tieltä ja sieltähän se luukkukin sitten irtosi ja tulpanvaihtoon pääsi suhteellisen hyvästä työasennosta..
Previa 2,4i
3
622
Vastaukset
- es
Täytyy vielä jatkaa juttua, eli previan tulpanvaihto tosiaan pitää suorittaa ohjaamon kautta. Myöskin ilmansuodattimen vaihdettuani suuntasin paikalliseen korjaamoon ottamaan pakokaasutestiä. Tulos oli ensin yhtä surkea kuin konttorilla. Autosta ei aluksi saatu kunnon lukemia huoltomies antoi tuomion: jotain on vialla: tulppavika? lambda? apuva! Sitten mulla välähti, kysyin huoltomieheltä kymppimillim listaa lainaksi ja ehdotin että nollaan ekun eli tämän tietokoneen, joka huolehtii ja säätää näitä moottorin ympäristöarvoja. No akunkenkä irti ja puolikymmentä kertaa jarrupoljinta että konkat tyhjenee (netistä opittua tietoa) ja päälle vielä jorkkailua ja nokan kaivuuta kolme minuuttia. Auto uudelleen testiin ja tulos häkäarvo 0,06/2500 rpm/hyväksytty! Autoni oppi siis paremmat säädöt ekun nollaamisen jälkeen. Johtopäätös lienee, että eku nollaantuu ja oppii uudet arvot ja aionkin vielä nollata sen ja tehdä monipuolisemman ekunsäätölenkin. Ps. kannattaa seurata mittausarvoja vuositasolla kats yht
- jpre
Previan päästöjen kans mullakin ollut ongelmia joskus ja silloin oli vika lambda anturissa. Oli laitettu tarvike lamda ja liitokset juotettu. Juottaa ei saa, koska anturi tarvitsee vertailuilman ja se vertailuilma kulkee johdon säikeiden välissä. Liittäminen siis aina puristusliitoksella.
- Anonyymi
Ylös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225294- 254478
- 282591
- 342274
- 372018
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101204