8 vai 16 venttiilinen kone?

Valve 16

Ostaisin vanhaa opelia. Myynnissä on Astraa ja Vektraa. Nyt löytyi yksi aika kiinnostava. Ajettu mittarin mukaan vain vähän yli 100th. Kone on se 8-venttiilinen? Onko viisasta ostaa tällainen? Nykyisinhän ne on merkinnällä 16v.?
Pikaisia vastauksia kiitos.

8

3398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venttiilinen

      on ns. vapaastipyörivä moottori. Eli, jos jakohihna katkee niin venttiilit ja männät ei osu toisiinsa, kun taas 16 v.................. pahaa jälkeä. Voi olla että tehoissa vähän häviät mutta eihän turhilla (yli 100 hv) ole mitään käyttöä. Ota huolettomampi ja pitempi hihnan vaihtoväli, siis 8 v

      • mmakine

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.


      • 10+11
        mmakine kirjoitti:

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.

        lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.


      • Jussi__
        10+11 kirjoitti:

        lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.

        jostain muistan lukeeneeni että X16SZR 8venanen oisi ooppelin vähä vikaisin moottori


      • 2.0 ecotec syö öljyä
        mmakine kirjoitti:

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.

        Saako noita venttiilinohjurikumeja ostettua uuseja? Ja onnistuuko noitten vaihtaminen miten?


    • 17-5

      ei se 35hepan teho lisäys tunnu missään ja varsinkin jos se 16v on se ekoteko paska mylly joka muuten on itelläkin niin tehoja oli se 20 heppaa enemmän kun 8v. Ainoo mikä on paskaa 8 tapissa on tulpanjohdot jotka nyt menee melkein joka kerta vaihtoon tulppien yhteydessä ja ne johdot pystyy mahdollisesti särkemään jo siinä kun oot paketista ottanut ja laitat paikalleen.

    • 23.

      Osta ennemmin 8-venainen.

      • ehdottomasti

        8-venttilinen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      39
      5150
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      518
      1720
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1100
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1008
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      943
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      921
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      860
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      814
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      803
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      738
    Aihe