Junansuorittajan palkka hyvä?

ei tiiää

Tienaako junansuoritta muka 40 tuhatta euroa vuodessa? Voiko olla niin hyvä, onko liikenneohjaaja nykyinen titteli?

7

3137

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrreeeeeeeeeee

      lisiä tulee niin paljon, kas kun junaliikenne on ympärivuorokautista

      • Oikoradan kauko

        Palkkaus siis vaihtelee melkoisesti sen mukaan missä työtään tekee. Karkeasti sanottuna mitä enemmän liikennettä (=ruuhka-Suomi) sitä enemmän tulee palkkaa. Eli RVL:n palkkataulukossa palkkaluokka vaihtelee 13 ja 18 välillä.

        Ilman ylitöitä vuosiansiot pyörivät palkkaluokasta, haittalisistä ja kokemuslisistä riippuen karkeasti välillä 40000-55000e.

        Isoimmissa ohjauskeskuksissa peruspalkka on reilut 3000e/kk.


    • retu k

      on aivan mahdolline tuo 40000 se tekee pauttiarallat 3000 kuussa kouraan nykyään perus hommat on siinä 2500-3000 nettoaa ja pääliköt ottaa jo 5-8 tonttua. meillä oli työjohtossa seniori ku otti semmosta 4 tontun nettoa jo kymmenen vuotta takaperin tosin raksa alalla.

      • hopotitit

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?


      • Oikoradan kauko
        hopotitit kirjoitti:

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.


      • Oikoradan kauko
        Oikoradan kauko kirjoitti:

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.

        Lisätäänpä vielä, että aikaisintaan vuoden päästä näillä näkymin alkaa uusi liikenneohjaajakoulutus, jos silloinkaan. Ensi keväänä kannattaa katsella VR:n sivuilta, josko sinne ilmaantuisi haettavaksi.

        Viimeisillä kursseilla on muistaakseni hakijoita ollut n. 1500-2000 ja sisään on otettu n. 15 henkilöä. Eli tunkua tuntuu olevan.

        Hakuprosessi menee niin, että ensin karsitaan kirjallisten hakemusten perusteella, sitten haastatteluiden perusteella, sitten psykologisten testien perusteella ja sen lisäksi vielä tarkoilla lääkärintarkastuksilla.


    • Anonyymi

      Junasuorittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7382
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4078
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3615
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2324
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2258
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2236
    Aihe