Ensiasunnon osto ja omistusjako 40/60

Piupalipaupali**

Apua. Minä ja puolisoni olemme ostamassa 130000 euron asunto-osaketta. Olemme molemmat ensiasunnon ostajia. Puolisoni tulee sijoittamaan hieman enemmän asuntoon joten pidämme loogisena että omistusoikeus jaettaisiin 40/60. Tuolloin myös ensiasunnon ostajan etu säästyisi itseltäni tulevaa yhteisen omakotitalon ostoa varten joka taas on huomattavasti suurempi sijoitus. Miltä järjestely kuullostaa? Tuleeko verottajan kanssa ongelmia kun omistusjako on noin epätasainen? Jos ei tule vielä niin tuleeko siinä vaiheessa jos osuudet kääntyvät päinvastoin omakotitalokaupassa? Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

3

2397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EmmääVaaanTiiä

Toinen juttu se on sitten, jos toinen selkeästi maksaa oman puolensa lisäksi toiselle asunnon, jeh? Tosin sekään ei taida olla ongelma avioliitossa.

• inmobiliario

kaupanteossa tuo 40% osuuden ostaja eli sinä maksat tuosta osuudestasi varainsiirtoveron (130.000 x 40% x 1,6% = 832€) ja säilytät ensiasunnon ostaja statuksesi. Kun ostatte joskus sen omakotitalon, niin sinä olet edelleen ensiasunnonostaja, etkä maksa siitä varainsiirtoveroa, puolisosi kyllä. Esim 400.000 euron talo ja ostatte sen puoliksi, toinen maksaa 200.000 x 4% = 8000euroa, sinä et maksa puolikkaastasi mitään veroa. Huomaa että ensiasunnon ostajan täytyy olla alle 40v!

• Niin ensin toinen ostaa yksin sen 130.000 € asunto-osakkeen, ja toinen ostaa sitten kokonaisuudessaan sen 400.000 € kiinteistön. Tällöin säästää varainsiirtoveroissa yhteensä 18.080 €. Alkuperäisen kysyjän tomintatavalla säästö olisi 7.168 €, eli huomattavan paljon pienempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe