Sähkötöitä tekemään itse

raksaajaa

Olen rakentamassa omakotitaloa ja nyt talo olisi siin vaiheessa että pitäisi vetää sähköt. Olen päättänyt että itse vedän sähköt, kun ei se rakettitiedettä kuitenkaan ole. Eli siis oliko se nyt niin että lampuilla menee pelkät johtimet, ovatko ne pakko putkittaa? Vedetäänkö nolla suoraan lampulle vai kytkimen kautta, entäs kevi? Kelpaako pistorasia vetoihin 1.5s kaapeli ja se 16A sulakkeen taakse? Miten muuten eikös fortumin vetämä maakaapeli yhdisty sähkökaapilla? Se tulee kaiketi maakiskoon kaapissa? Ja siitä sitten jollakin langalla yhdistetään nolla johtoon?

8

720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei naurata

hauska vai? Keksi nyt hitto vähän uudempia provoja pelle! Tai jotain muuta tekemistä.

• trollendaali

jos saat valot palamaan niin kaikki on ok Rane-standardin mukaan.

• foorumi on jees 1

"Olen päättänyt että itse vedän sähköt, kun ei se rakettitiedettä kuitenkaan ole. "
      Oikein ! se on muutenkin niin kallista muilla teettää, ett kuulostat niin fiksulta että selviit varmasti yksin siitä ja tän foorumin perustiedoilla.

"Eli siis oliko se nyt niin että lampuilla menee pelkät johtimet, ovatko ne pakko putkittaa? "
      vedä kaikki MMJ:llä

"Vedetäänkö nolla suoraan lampulle vai kytkimen kautta, entäs kevi? "
      nolla suoraan, vaihe kytkimen kautta ja kevi kevikiskosta suoraan

"Kelpaako pistorasia vetoihin 1.5s kaapeli ja se 16A sulakkeen taakse? "
      paremmin kävis se 2.5mm

"Miten muuten eikös fortumin vetämä maakaapeli yhdisty sähkökaapilla? Se tulee kaiketi maakiskoon kaapissa? Ja siitä sitten jollakin langalla yhdistetään nolla johtoon? "
      juuri noin....anna forttumin tehdä omat liitokset ja et puutu niihin, kun ne forttumin ukot häipyy työmaalta, niin sitten voit pähkäillä sitä langan vetoa ja yhdistymistä...onhan sulla täällä foorumilla apujoukkoja....hyvin se menee usko pois !

• 23

Talo on turvallinen niin kauan kuin paikallinen sähköyhtiö ei kytke rakennusta pienjänniteverkkoon.

Toisaalta jos "Rane" hankkii aggregaatin, jolla syöttää taloaan, sitä voi tuskin kukaan estää.

• Not_asentaja

Kyllä agregaatti syöttöisenkin rakennuksen kiinteät sähköt on oltava kunnossa ja hyväksyttyjä.

• fssssssf

Vedä kaikki maihin niin tulee turvallinen talo.

• IP 68

suosittelen vielä hankkimaan kaikki tarvikkeet kalsulta, tulee muuten halvemmaksi kuin tukusta, ja laatukin samaa.

Säästää voit mys sulakkieissa jätä turhat johdonsuojat 10 ja 16A ja kytke suoraan keskuksen kiskoon onhan se kuitenkin joko 35 , tai 63 a takan , tietyssulla nuukana miehenä 25A takana

• Mitä tein näppäränä pokana sulakkeet ihan ite. Sorvasin sulakepesään sopivat pötkylät alumiinista. Eipä tarvitse huolestua, että sähköt pimenee kesken Kauniiden ja Rohkeiden. Kertokaahan viisaammat, olisiko pitänyt tehdä alumiinin sijaan kuparista. Nyt kun tuppaavat kuumenemaan jos on sauna, lämmitys ja uuni päällä yhtäaikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      323
      8459
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      105
      6667
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      178
      3840
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      86
      3629
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      166
      3034
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      43
      2959
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      47
      2937
    8. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      41
      2809
    9. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2486
    10. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2084
    Aihe