Käytin eilen autoni katsastuksella kun oli muutakin asiaa samalle suunnalle. Katsastusremonttia tein niin paljon, että toisen rekisterikilven lampun vaihdoin. En edes muuta katsastushuoltoa tehnyt kuin katsoin että valot toimivat. Katsuri kyllä syynäsi sitäkin tarkemmin, mutta huomautuksitta meni läpi tämä 21 v 7 kk uusi Ranskan Rapea, mittarissa 405 000 km. Ja katsastus maksoi huimat 29 €, mistä älykäs lukija osaa päätellä katsastuspaikan.
Polttoainetta meni 818 km:n mittausmatkalla jopa 37,74 litraa 98-oktaanista bensaa, mistä laskutaitoinen lukija voi itse laskea kulutuksen. Ajettu asfalttiteitä kesärenkailla suurinta liikennemerkin sallimaa nopeutta paitsi arviolta 10-15 km kaupungissa.
Se tuo autotekniikka kun kuulemma kehittyy ja autojen kulutukset mainoksen mukaan sen kun pienenee vuosi vuodelta, niin kuinka pienellä kulutuksella parikymmentä vuotta uudemmat 5 hengen henkilöautot oikeasti kulkevat?
Siis oikeasti, ei autokauppiaan ilmoituksen mukaan. Niillä kun kuulemma on varsinkin eräällä itämerkillä varsin huomattava ero.
Jostakin löytäisin tämän Rapean normikulutuksetkin, vaan en nyt viitsi etsiä enää näin illalla.
Niin, ja tässä autossa ei enää ole pääomakuluja ja huollot maksavat vain tarvittavien osien hinnan, kun omistaja itse pystyy huoltamaan. Tämä vain siltä varalta, että kuitenkin joku vertailee paljonko kilometrille tulee hintaa vanhalla ja paljonko uudella autolla...
Wanhassa vara parempi?
25
386
Vastaukset
- Voorttimies
Kävin englannin kurssilla, niin siitä tuo alotus.
Ei maksa paljoo, tuo autoilu meinaan. Sama Fiestahan tuota on pörräilly vuodesta 1998 lähtien. Huollot ei maksa mittää, kun tekee ite. Ei ole vasta kun 338.000 km. Ei varmaan ole vaihtoarvoo, vaan ei ole ollut kyllä kulutkaan suuret. On muuten hyvä ajjaakkin vielä. Aina on sinne vienyt minne on tarkotuskin. Ei se meitä välille jätä. - jaa....
"Se tuo autotekniikka kun kuulemma kehittyy ja autojen kulutukset mainoksen mukaan sen kun pienenee vuosi vuodelta, niin kuinka pienellä kulutuksella parikymmentä vuotta uudemmat 5 hengen henkilöautot oikeasti kulkevat?"
No sähköautot tulevat nyt jytinällä, eli kohta ihan oikeasti kulutuksetkin laskee, mutta nykyauto eroaa siitä 21 vuotiaasta ranskattarestasi siinä, että siinä on kiinnitetty huomiota turvallisuuteen - ja turvavarusteet valitettevasti nostavat auton painoa. Eli sikäli on tapahtunut kehitystä, että nykyautoon on tullut satoja kiloja lisää painoa verrattuna ranskalaiseesi, mutta kulutus on pysynyt samana. Jos siis tänä päivänä pitäisi tehdä auto, joka kuluttaa vähän ja jonka ei tarvitse olla turvallisempi kuin autot parikymmentä vuotta sitten, niin siitä tulisi niin kevyt, että kulutus jäisi todellakin paljon pienemmäksi kuin tuo autosi. Mutta kyllähän sinä tämän tiesit, kunhan halusit vain vähän provosoida, eikös niin? :) - Tojo-Köle
....se vanha fraasi "osta uusi auto, niin säästät polttoainekuluissa" ..aikoja sitten aikansa elänyt!
Toi sun kinneris taitaa painaa vain vähän enemmmän kuin nää uudet ns. mopoautot :) -älä luule, en minä sinua pilkkaa, en itsekään ole koskaan ostanut autoa sillä silmällä, että ajaisin joskus kolarin......
Omassa riisipussissa 501tkm/12v........ ja näyttää siltä, että tuolla edelleen kannattaa jatkaa...Papereitten mukaan se painaa 780 kg. Ja ei tosiaankaan ole tarkoitettu kolaroitavaksi. Sikälikin passaa, että jos kolari tulee niin pääsee ne joita se haittaa, eroon molemmista, autosta ja kuskista. Vanhoja yhteiskunnan riesoja molemmat...
Joskus oli sellainen nyrkkisääntö, että sadan kilon painonlisäys autossa lisää kulutusta renkaitten vierintävastuksen kasvun takia desin verran satasella. Kiihdytykset kaupunkiajossa sitten lisää.- fisti
sitroen kirjoitti:
Papereitten mukaan se painaa 780 kg. Ja ei tosiaankaan ole tarkoitettu kolaroitavaksi. Sikälikin passaa, että jos kolari tulee niin pääsee ne joita se haittaa, eroon molemmista, autosta ja kuskista. Vanhoja yhteiskunnan riesoja molemmat...
Joskus oli sellainen nyrkkisääntö, että sadan kilon painonlisäys autossa lisää kulutusta renkaitten vierintävastuksen kasvun takia desin verran satasella. Kiihdytykset kaupunkiajossa sitten lisää.Oiskohan automiesten aika mennä goisimaan, alkaa nuo jutut olla jo sitä luokkaa?
- 0000000000000000
Onhan tuo halpaa kieltämättä, mutta en aja vanhalla autolla sen vuoksi, koska ne ovat erittäin turvattomia kolaritilanteissa. Olen siis valmis hieman maksamaan siitä, että saan hieman paremman kolarisuojan autooni (vain kaiken varalta).
- 3+6
http://www.tankkaus.com :n tiedoissa näkee autojen kehittymisen.
Siinä missä vanhat Peugeot 104 ja Citroen 2CV kuluttavat noin 6 l/100km - menee nykypäivän autoista monta kokoluokkaa suuremmat BMW 318 ja Octavia samalla määrällä ja Priusit 20% pienemmillä kulutuksilla. Vanha polvi kyllä muistaa mitä vastaavan kokoiset Granadat ja Rekordit kulututtivat 25 vuotta sitten.
Suorituskyvyssä, mukavuudessa, turvallisuudessa, kuljetuskapasiteesissa erot ovat nykypäivän autojen eduksi järisyttävät.
Tuommoiset yhden tankillisen (818km maantieajoa...) kulutuslukemat valveutunut lukijä jättää täysin omaan arvoonsa.Citroen 2CV, varsinkin 600-kuutioinen, oli jo 70-luvulla epätaloudellinen kokoisekseen. Hyvin vanha konstruktio jo silloin. 1300-kuutioisilla päästiin alle rättärin kulutusten.
400-kuutioinenkin rättäri vei bensaa enemmän kuin Datsun 1200.Minä kyllä luulen, että autojen tilankäyttö suhteessa ulkomittoihin on kyllä huonontunut, vaikka ne nykyautot kaikessa muussa niin erinomaisia olisivatkin.
Passivisen turvallisuuden lisääminen johtaa väistämättä tilankäytön huononemiseen.- Retkuilija
M1978 kirjoitti:
Minä kyllä luulen, että autojen tilankäyttö suhteessa ulkomittoihin on kyllä huonontunut, vaikka ne nykyautot kaikessa muussa niin erinomaisia olisivatkin.
Passivisen turvallisuuden lisääminen johtaa väistämättä tilankäytön huononemiseen.tilankäytössä nykykinnereistä? Turvallisuudesta en sano mitään.
- harrasteauto vs. työ
Rapealla tuuppaamaan 50tkm vuodessa, katsotaan montako kuukautta menee ilman ongelmia.
Autolussahan on tärkeintä se että se on mahdollisimman halpaa, vai? - 10+14
Kuka jaksaa ojaa jollakin tuollaisella homeisella museoautolla?
Mulla oli edellinen tankillinen eurooppalaisella 1350 kilon omapainoisella bensa-autolla 52,52 litraa ja 1112 kilometriä.
Laske siitä.
Ja autossa on sentään kymmenen turvatyynyä, automaatti-ilmastointi, ABS, ESP sun vaikka muuta.
Ja ajo-ominaisuudet ja mukavuus ja tilat josta voit vain unelmoida tai päästä kokemaan vain taksissa kyydissä.
Jos ilmoituksesi mukaan sata kiloa tarkoittaa 0,1 l/100 km niin aika uskomattoman vähällä tuolla moottorilla pääsisi jos sen virittelisi tuohon paskakoteloosi.- mb mies huittinen
jos on keskiluokkainen tulotasoltaan,niin pidän mieluummin tönöäni kunnossa ja harrastan veneilyä ohessa.ei ole varaa tälläisillä tuloilla alkaa ostamaan 40 t e autoja,kun tienestini ovat tosiaan keskiluokkaa.ajan ennemmin siis 16 v vanhalla mersulla,myös vaimoni kurvailee14 v vanhalla mersulla.tarjoavat paremman kyydin kuin uudemmat kinnerit ja kuutosen diisel on melko kestävä.omassani on turvavarusteina jopa airbag ja abs-jarrut :) muita herkkuja löytyy yllinkyllin ja osat on halpoja,eipä ole pääomaa kulumassa kalliissa autossa,voin käyttää vaimoni kanssa rahaa myös muuhun elämiseen.täyskaskot pois,vain hinaus,palo- ja varkausvakuutukset.täysillä bonuksilla halpaa ajelua.
- eihel....,..,,,
ei siinä uudessa kiinan/saksanpommissa ole silti sitä AJOMUKAVUUTTA...
- khvhjvhkjb
Kun raha näyttää ratkaisevan niin.... Kirjoittaja kirjoittaja varmaankin:
-käy tankkaamassa Venäjällä
-asuu vuokralla alivuokralaisena, vanhan mummon kanssa, jolla oli jäänyt 1 huone ylimääräiseksi
-säästää sähköä istumalla illat pimeässä
-ei soita kenellekään, liittymänä sellainen jossa ei kuukausimaksua
-odottaa ulkomaanmatkoista edullisimmat äkkilähdöt, majoitus 12 hengen yhteistilassa
-käy ulkona syödessään nakkikioskilla
-hakee tarvitsemansa lääkkeet Tallinnasta
-ostaa ruokansa Lidlin tarjouksina tai käy hakemassa isolla repulla Tallinnasta
-säikkyy iltaisin ovikellon soittoa, tv-lupaa kun ei ole maksettu
-mikäli polttaa, käärii itse savukkeensa
-hakee alkoholijuomat, Tallinnasta tietysti
-säästää lehtimaksuissa, kaivamalla tuoreet lehdet paperinkeräyslaatikosta
-hakee autoon menevät varaosat aina biltemasta jos niitä saa sieltä, muuten motonetistä
-etsii tietokoneen aina käytettynä ilmaiseksi, ei se ikä mitään haittaa
-ei ota mitään ylimääräisiä vakuutuksia autoonsa
-säästää parturissa, leikkaamalla itse, koneella kaikki pois
-säästää näppärästi lämmityskuluissa, pudottamalla sisälämpötilan 18 asteeseen
-säästää hammaslääkärikuluissa kun ei mene vuositarkastuksiin
-saa internetin naapurin avoimesta wlanista, ilmaiseksi tottakai
-korjaa autonsa aina itse, vaikka sitten helmikuun pakkasessa, ulkona
-hakee televisionsa ilmaiseksi, putkimallinen on ihan yhtä hyvä
jne jne
Eli, eikö elämästä voisi nauttiakin, kerran me täällä vaan ollaan. Toki jos on umpiköyhä niin sitten ymmärrän.- T-Köle
....digiboxeja on ainakin ollut myynnissä, joissa on anagiamuunnin, kunten esim. Commorode64 -tietokoneessa ja vastaavissa pleikkareissa ja videonauhureissa oli aikanaan......
Että ihan mahdollista, jos haluaa pelleillä..... T-Köle kirjoitti:
....digiboxeja on ainakin ollut myynnissä, joissa on anagiamuunnin, kunten esim. Commorode64 -tietokoneessa ja vastaavissa pleikkareissa ja videonauhureissa oli aikanaan......
Että ihan mahdollista, jos haluaa pelleillä.....Olen minäkin kyllä nähnyt moisen liittimen, mutta harvoin niitä näkee. Pelasin 80-luvun alun väritelevisiolla, jossa ei ollut scarttia.
Toisaalta epätodennäköinen ajatus on puhe putkitelevisiosta, jos sellaista nyt ylipäänsä mistään edes löytää, niin eipä se ainakaan halvempi ole kuin transistoritelevisiot...-ulkomailla ei kannata käydä lainkaan
-ulkona ei kannata käydä syömässä, ei edes nakkikioskilla. (Maksaa aina ylimääräistä ja näissä ruokapaikoissa pyörii epämääräistä porukkaa)
-tupakanpoltto ei kannata
-alkoholinkäyttö ei kannata
-paperilehtiä ei tarvitse lukea, uutiset näkee netistä/teksti-tv:stä.
-vanha tietokone todellakin riittää, jos esim. vaan selailee nettiä. Monipuolisempaan viihdekäyttöön tarvitsee uudemman.
-halvassa autossa ei koskaan kannata pitää muita vakuutuksia kuin liikennevakuutus- Hurri jee jopp
M1978 kirjoitti:
Olen minäkin kyllä nähnyt moisen liittimen, mutta harvoin niitä näkee. Pelasin 80-luvun alun väritelevisiolla, jossa ei ollut scarttia.
Toisaalta epätodennäköinen ajatus on puhe putkitelevisiosta, jos sellaista nyt ylipäänsä mistään edes löytää, niin eipä se ainakaan halvempi ole kuin transistoritelevisiot...Taidettiin tarkoittaa kuvaputkella varustettuja televisioita, joista toki on vielä olemassa, 50- ja 60-luvulla käytössä olleet radioputkilla toteutetut versiot, ja 70-luvulta eteenpäin transistoritekniikalla toteutetut.
Ei taida kaupasta enää saada putkitelevisioita, lienevät suurin osa LCD-malleja ja loput varmaankin plasmaa. - Hermoheikko pöö
M1978 kirjoitti:
-ulkomailla ei kannata käydä lainkaan
-ulkona ei kannata käydä syömässä, ei edes nakkikioskilla. (Maksaa aina ylimääräistä ja näissä ruokapaikoissa pyörii epämääräistä porukkaa)
-tupakanpoltto ei kannata
-alkoholinkäyttö ei kannata
-paperilehtiä ei tarvitse lukea, uutiset näkee netistä/teksti-tv:stä.
-vanha tietokone todellakin riittää, jos esim. vaan selailee nettiä. Monipuolisempaan viihdekäyttöön tarvitsee uudemman.
-halvassa autossa ei koskaan kannata pitää muita vakuutuksia kuin liikennevakuutusTotta on että elämässä ei kannattaisi oikeastaan, jos siis rahallisesti ajatellaan, muuta kuin syödä ja ulostaa, näitäkin mahdollisimman vähän.
Ihmiset kuitenkin keskimäärin tekevät tuon lisäksi kaikenlaista muutakin. Tuo lista oli laadittu suoraan tilastokeskuksen tutkimuksen perusteella, mihin ihmiset rahansa käyttävät. Eli listassa huomioitiin suurimpia kulutuskohteita.
Jos jatketaan samalla ajatuksella kuin mitä käytit niin:
-uutisia ei tarvitse seurata
-internettiä ei tarvitse käyttää
-halpaa autoa ei tarvitse, polkupyörä lienee halvin matkustustapa, jopa kävelemistä edullisempaa
Eli aina löytyy paikka jossa voidaan kulutus saada vieläkin alemmaksi, mutta missä menee mielekäs taso...
Mielekkään tason tuo alkuperäinen kirjoittaja on mielestäni unohtanut, sen lisäksi hän lienee unohtanut senkin, miten paljon oikeasti tuollainen vanhan peugeotin korjaaminen oikeasti vaatii aikaa. (Kuudes peugeot itsellä menossa, kaikki yli 10 vuoden ikäisiä.)
Mutta, hauska kirjoitus sinänsä ja ajatuksia herättävä, keskustelu ei ehkä herättänyt sittenkään sellaisia ajatuksia kuin alkuperäinen kirjoittaja suunnitteli sen tekevän. Hurri jee jopp kirjoitti:
Taidettiin tarkoittaa kuvaputkella varustettuja televisioita, joista toki on vielä olemassa, 50- ja 60-luvulla käytössä olleet radioputkilla toteutetut versiot, ja 70-luvulta eteenpäin transistoritekniikalla toteutetut.
Ei taida kaupasta enää saada putkitelevisioita, lienevät suurin osa LCD-malleja ja loput varmaankin plasmaa.Televisioiden kohdalla outoa on, mitä minä olen lukenut, että nuo uudet keksinnöt kuluttavat ENEMMÄN sähköä kuin perinteiset kuvaputkitelevisiot. Väärää kehitystä....
Eikä niiden kuva minusta mitenkään ihmeelliseltä näytä. Muutenkaanhan se television vahtaaminen ei pitäisi niin tärkeä harrastus olla....
- jokumuu.
...eikä varsinkaan automiehet.
Harva nuoremman ikäluokan jannu kokee tarpeelliseksi oman kotelonsa ominaisuuksien jatkuvaa hehkuttamista, oli sitten halvempi tai kalliimpi auto. Ymmärrystä tekniikkaan tuntuu kyllä olevan aika monellakin.- kaitsu porvoo
kirjoitti asiaa.minä myös harrastan veneilyä ja asun vanhassa maalaistalossa.panostan ennemmin kotiin,veneeseeni,sillä matkailen koko kesäloman.ei kiinnosta pätkääkään lyödä kovia summia autoon,huono sijoitus.itsekin ajan vanhemmalla autolla maximalla se vie hyvin perille ja on mukava.velkaa ei ole kun veneen olen maksanut pois,mikäs sen mukavampaa.tosin noi mersut on vanhempinakin aika rahasyöppöjä,mitä olen ymmärtänyt.
> niin kuinka pienellä kulutuksella parikymmentä vuotta uudemmat 5 hengen henkilöautot oikeasti kulkevat?
Ei ihan 20 vuotta tuoreempi ole oma autoni, mutta kuluttaa noin karvan alle 6 litraa satasella keskimäärin. Noin 70-30 kaupunki - moottoritie. Kaasujalka ei kyllä ole keveimmästä päästä, eli ruuhka-aikoina mennään jonnekin 4,2 litran paikkeille... Mutta matka kestääkin sitten ihan muuta.
> huollot maksavat vain tarvittavien osien hinnan, kun omistaja itse pystyy huoltamaan.
Itse lasken itselleni palkkaa tuollaiset 20 e/h. Sen verran olen suurin piirtein valmis maksamaan, siitä ettei tarvitse itse tehdä. Enemmänkin, jos on ikävämpi puuha tiedossa. :)
Jos auto ja sen rassaus on harrastus, on asia eri. Sitten ei ehkä kannata hintaa laskea.
Muuten:
> Ja katsastus maksoi huimat 29 €, mistä älykäs lukija
Ei tuo varmaan lukijan älykkyydestä ole kiinni, lähinnä siitä, että lukija tietää missä on se ainut katsastusasema tässä maasssa joka tuohon hintaan katsastaa. Minä en tiedä. Tiedän, ettei niin lähellä ole moista konttoria, että sinne kannattaisi lähteä ajamaan.Minun paikkakunnallani maksaa lähes 80 €, vain A-katsastus, ei kilpailua, lähin halvempi asema on kyllä alle sadan kilometrin päässä, hinta siellä 55 €, mutta sekin on jo vähän niin ja näin, merkittävä osa säästöstä menee jo matkabensaan.
Minulla on 4 autoa, joten kyllä 50 € säästölle per auto olisi käyttöä, voisi katsastaa useammankin auton vuodessa eikä vain yhtä. Mutta kun Joensuu on toisella puolella suomea...
Täytyy vain odotella, JOS tulisi joskus joku laki, jolla ryöstöhinnat saataisiin kuriin. On täysin väärin, että ihmiset ovat eri puolilla maata näin eriarvoisessa asemassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465837Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6082296Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821181Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771023
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61946- 61915
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778