Ongelmakäyttäjä vai Alkoholisti ?

Jaaappaaa...

Mitä eroa on alkoholin ongelmakäyttäjällä ja alkoholistilla ?

10

495

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vettä kossulla.

Jokainen kai tajuaa sanat tavallaan. Mun käsitys on, ongelmakäyttäjä käyttää ei dokaa jatkuvasti, mutta liikaa. Ja siitä aiheutuu ongelmia. Alkoholisti on alkoholista riippuvainen ja juo lähes jatkuvasti. Ja kolmas ryhmä on kuivahuikkalaiset. Ne ei välttämättä ole juoneet vuosikymmeniin, mutta kuvittelevat olevansa alkoholisteja ja kieltäytyvät parantumasta. Heillä ei ole mitään alkoholiongelmaa. Aiemmasta alkoholismistaan johtuen, heillä on hoitamatta jäänyt mielenterveys ongelma.

Joku muu tietenkin l'sittää sanat aivan eritavalla tavalla. Lääketieteessä lasketaan montako kaljaa kuluu kuukaudessa, viikossa, päivässä jne ja niitten mukaan määritellään nimikkeitä. Se on tietenkin yksi keino. Mutta miten vastata kysymykseen "paljonko juot viikossa " Jos saattaa mennä jokunen kuukausikin ilman pisaraakaan ja sitten on terassilla koko kesäloman? Jos laskee sen kesäloman ja jakaa pitemmälle aikajaksollekin, lopputulos saattaa olla alkoholin suurkuluttaja. Tuollaiset paukkujen laskemiset ei oikein kerro koko totuutta nekään.

• Kielitieteellisessä mielessäkö? Vai kuvitteletko, että ongelmakäyttäjäksi määriteltynä voit jatkaa huolettomammin huikan ottoa? -Jos näin on, et voi, ja vastuu juomisestasi on koko ajan itselläsi; sitä et voi siirtää kenellekään, kirjoittaapa täällä tai muualla kuka tahansa miten lohduttavasti tahansa.

Jottei menisi kokonaan aiheen viereen, mielipiteeni: jos alkoholistin pisteluku olisi sata, ongelmakäyttäjän vastaava olisi noin 85-90.

• NytEhkäRaitis

Jos ei osaa päissään käyttäytyä
      Jos ei osaa lopettaa yhteen kertaan
      Jos ei saa mielestä pois
      Jos elimistö ei kestä

Joku näistä olen minä.

• sellanen ero

että ongelmakäyttäjä on vähän kiikun-kaakun ja voi mielestään vielä jatkaa juomista ja usein ymmärtää, että juo liikaa, mutta kuvittelee, että voi vähentää ja jopa lopettaa milloin vain, muttei kuitenkaan sitä tee.

Alkoholisti taas tietää mikä on ja juo silti, koska se on hänen oma asiansa ja tilanne vain on niin. Tai sitten hän ymmärtää lopettaa. Lopettamista edellyttää kyky huomata, että alkoholi on voimakkaampi kuin juoja itse.

• Jarkko ALkoholisti

Käsittääkseni alkoholmin määritelmään kuuluu riippuvuus, on riippuvainen alkoholista. Ongelmakäyttäjä ei ole riippuvainen alkoholista, mutta käyttää sitä osaamatta käyttää sitä. Periaatteessa normaali kohtuukäyttäjä, mutta kun ei osaa juoda niin ei osaa juoda. Mutta ongelmakäyttäjä ei ole riippuvainen alkoholista. Alkoholisti on tietenkin krapuloissaan ja vieroitusoireissaan ruumiillisesti riippuvainen, mutta henkinen riippuvuus on se, minkä takia hän on alkoholisti. Krapula on niilläkin, jotka juovat jouluna ja juhannuksena.

Alkoholista vierottaminen fyysisten oireiden osalta onnistuu helpostikin tai laitoshoidossa. Henkinen riippuvuus vaikeampi asia, jotkut eivät edes halua parantua ja kehitttelevät sitten keinoja jatkaa henkistä riippuvuuttaan, vaikka fyysisestä riippuvuudesta ovat päässeet ajat sitten eroon. Asian voi todeta tälläkin palstalla. Absolutistit hokevat olevansa alkoholisteja. Tämä on vakava ongelma. Mutta kyseessä ei ole alkoholiongelma, kyseessä mielenterveongelma.

• Selviämistä sullekin

Lue se selviämistarinoita, saa kirjastosta. Hienoja tarinoita viinan käytön lopetuksest ja perusasenteen muutoksesta. Just tälläsillä määrittelyillä voi pelleillä kuolemaan saakka. Ja siinä välis tosi monta ahdistunutta vuotta. Miettii, onko alkoholisti. Mut siinä kirjassa oli just tätä, ettei sillä ole väliä, mikä on ja mitä kriteerejä täyttää. "Jos juominen surettaa, sen voi lopettaa."

• Jaaappaaa...

Olette selvästikkin hyvin perillä... puhutaanko nyt, vaikka näistä kovinkin hienoista " titteleistä ". Olen 2009- vuonna saanut lääkäriltä lausunnon- ongelmakäyttäjä. Maksa- arvot, eivät ole olleet koholla. En ole alkoholista kovinkaan riippuvainen. Voin olla juomatta kuukauden- ylikin. Nyt keski kesällä viimeksi 5- viikkoa. Syksyllä 3- vikkoa jne. Tykkään ja osaan tehdä paljon, muutakin kuin juoda. Mielenkiintoa riittää useampaankin eri harrastukseen.

Alkoholia en osaa käyttää paskan vertaa, enkä tule sitä taitoa koskaan oppimaankaan. Se asia on Fakta !! Tilanne on ollut aina sama, niin kauan kuin olen juonut. Satunnaisesti olen onnistunut- ottamatta liikaa. Mutta hyvin harvoin...
        Joudun lähes aina vaikeuksiin juomiseni takia: kaatuilen, hävitän tavaroita, pilaan juomisellani ihmissuhteita ( soittelen humalassa, typeriä puheluita ), sammuilen rappukäytäviin, kadulle yms. Onneksi rakas " Setä- Samuli " korjaa pois, ennen kuin kerkeää tapahtua jotain pahempaa. Talvesta ja pakkasesta puhumattakaan.

Juomiseni todellakin aiheuttaa ongelmia... jopa pahoja sellaisia. Olen 29- vuotias muuten varsin mukava kaveri. Olen muutoksen tiellä... nyt ensi ma 8.11. 2010 menen käymään Ennalta Ehkäisevän Päihdetyön tapahtumassa. Haluan saada omalle raittiudelleni, paljon syvällisemmän tarkoituksen. Puhua ja kertoa nuorille mitä, kaikkea päihteiden väärinkäyttö voi saada aikaan.

Alkoholin ongelmakäyttäjällä on todella suuri riski alkoholisoitua kokonaan. Sen asian tiedostan... ja muutenkin ymmärrän, oman juomiseni ongelmalliseksi. Ongelmakäyttäjä on hyvin lähellä alkoholistia. Tuossa joku sanoikin, että jos alkoholisti saa täydet 100- pistettä niin ongelmakäyttäjä saa 85- 90- pistettä.

• joskus ottava

Ongelmakäyttäjä on se jolla kontrolli kusee huolella kun ottaa viinaa. Vaikka ottaisit vain kerran vuodessa päivän ja aina silloin petät vaimoa, hakkaat naapurin, menetät puolet sen hetkisistä kavereistasi, sinua ei loput tutuistasi kehtaa mainita tuntemakseen henkilöksi puoleen vuoteen ja joka kerta on työpaikka katkolla tai menee kokonaan, koska soittelet pitkin iltaa pomolle ja haukut öristen ja kuolaten. Lopulta heräät putkasta muistamatta yhtään mitään, kuulet tipottain asiat seuraavien viikkojen aikana.

Alkoholisti olet, kun viina itsessään alkaa aineena sinua hallita ja ongelma kiteytyy sen ympärille. Ongelmakäyttäjän taas ei tarvitse olla mitenkään riippuvainen tai edes juuri viinaa tee mieli, mutta kun sitten sen kerran taas repäistessä, asiat ovatkin jo morjens. Eli toisessa on kyse teknisestä ongelmasta, toisessa kemiallisesta.

Tämä siis se miten itse voisin ajatella nuo eritteleväni, jos halutaan jonkinlainen ihan täysi jako tehdä sanojen välillä. Menemättä sen syvemmälle aiheessa ja päällekkäisyyksissä termien välillä.

• Jaaappaaa...

Kirjoittelit näköjään samaan aikaan, lähes samat asiat kuin minä itsekkin.

• .

Alkoholin ongelmakäyttö (seuraus) on alkoholismin (syy) ilmentymä. Jokainen juova alkoholisti on ongelmakäyttäjä, mutta kaikki ongelmakäyttäjät eivät ole alkoholisteja (päihderiippuvaisia).

t. entinen ongelmakäyttäjä ja alkoholisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94