Kardaanin rasvauksesta

Mekaanikko.

Ostin käytetyn moottoripyörän, jossa on ns. kardaaniveto. Miten sellaista huolletaan? Avasin akselin ryhmyosan ja se akselihan päättyy ns. akselihampaisiin, jotka ovat ryhmyosan sisällä. Millä olette yleensä voidelleet sen? Riittääkö tavallinen akselirasva vai onko syytä käyttää jotain erikoisakselivaseliinia vai mitä? Kun akselihampaat kuluvat, riittääkö viilaus vai onko aina edessä uusien hampaiden osto? Kivalta peliltä muuten vaikuttaa ja kardaanin suhina tuntuu rentouttavalta.

18

4547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikee Masentaja 99

      Liityiskö jotenkin Harry Potteriin nää ryhmyt.

      • Vaseliini-Timo

        Suosittelisin aitoa koko akselin peittävää umpivaseliinia. Umpivaseliini pysyy hyvin mukana kovassakin kierroksessa ja varsinkin akselihampaiden välissä. Se ei irtoa kuin vasaralla, jos silläkään. Eikä sen puoleen akselihampaita kannata juuri vasaralla kurittaa. Pärjää ne muutenkin ja pysyy järjestyksessä.


    • ÄÄÄKKiä öljyä!

      Kyllä niin on että kardaani pitää olla märkänä kun ajellaan! Jos on kuiva, niin...

      Eimaar, siis tosiaan minun tietääkseni siellä kuuluu olla asianmukaiset peräöljyt jotka vaihdetaan aina joskus, mutta huoltoväli on tolkuttoman pitkä verrattuna ketjuun. Mutta kuivana se ei saa olla tai se on entinen, muutoinhan se on suurinpiirtein "ikuinen".

      Eli nyt äkiä selvyys mitä öljyä, minne ja miten paljon. Toivottavasti se vaihde ja laakerit ei ole vielä lopullisesti piloilla.

    • juu juu

      Jos se on bemu ja tarkoitat kardaanissa olevia rihloja niin kupari- tai sinkkipasta on oikea rasva spooreihin.
      Jos ne ovat kuluneet vaihda uuteen.

      • tosi liukasta

        Luin jostain, että tavallisen suksitervan ja talijauhon seos on sekä liukas, että kestävä. Tervan ansiosta se kuulemma pysyy hyvin kiinni ja jokainenhan meistä, tietää, että tali on liukasta. Ei sitä tiettävästi turhaan suksien pitovoiteeksi laiteta. Kestävyydeltään seos on huhun mukaan lähes ikuinen, eikä maksa kuin ehkä 50 centtiä erään arvion mukaan!


      • gardan powder
        tosi liukasta kirjoitti:

        Luin jostain, että tavallisen suksitervan ja talijauhon seos on sekä liukas, että kestävä. Tervan ansiosta se kuulemma pysyy hyvin kiinni ja jokainenhan meistä, tietää, että tali on liukasta. Ei sitä tiettävästi turhaan suksien pitovoiteeksi laiteta. Kestävyydeltään seos on huhun mukaan lähes ikuinen, eikä maksa kuin ehkä 50 centtiä erään arvion mukaan!

        Kardaani on palstalla osoitettujen tutkimusten mukaan herkkä katkeamaan. Kova pyöriminen on sille näköjään kerta kaikkiaan liikaa. Mutta kardaania voidaan vahvistaa. Tehokas keino on voidella kardaani säännöllisin väliajoin kardaaniuutteella. Kardaaniuute (engl. gardan powder) on valmistettu katkenneista kardaaneista tehdystä jauhosta, josta on potentoimalla uutettu väkevöitetty voimaliuos (engl. strong gardan powder extrakt), joka imeytyy kardaaniin homeostaattisella periaatteella ja aiheuttaa kardaanin vastustuskyvyn voimakkaan lisääntymisen ja vahvistumisen.


      • Peltiä kuraan
        tosi liukasta kirjoitti:

        Luin jostain, että tavallisen suksitervan ja talijauhon seos on sekä liukas, että kestävä. Tervan ansiosta se kuulemma pysyy hyvin kiinni ja jokainenhan meistä, tietää, että tali on liukasta. Ei sitä tiettävästi turhaan suksien pitovoiteeksi laiteta. Kestävyydeltään seos on huhun mukaan lähes ikuinen, eikä maksa kuin ehkä 50 centtiä erään arvion mukaan!

        Parasta mitä rahalla saa on lampaantali. Sitä on käytetty mm. 12" järeän rannikkokanuunan lukon tiivisteen voitelemiseen.
        Keitä kardaani, rattaat ja ryhmyt sekä - erityisesti - hantaakit ja vipstaakit lampaantalissa. Keittoaika n. 13h 33min, eikä yhtään nenmpää tai vähempää. Tämän jälkeen se on haudutettava pohjois-karjalaisen 4v vanhan pässin taljaan kiedottuna. Pässi on oltava lahdattu kolme päivää uudenkuun jälkeen aamukasteen haihduttua helmikuun 30 päivä.

        Sen jälkeen kardaani on asennusvalmis. Asennuksen jälkeen on ylimääräinen rasva pestävä biologisesti hajoavalla mäntyöljy-kamfertti-munanvalkuaistahnalla. Lopuksi on koko pyörä kierrettävä kolme kertaa vastapäivään ja on lausuttava taikasanat "salakuta-halakuta-höhkää-töhkää" neljästi.

        Lopputuloksena on ikuisesti kestävä kiiltävä kardaani.


      • Hahnemanin kardaani
        gardan powder kirjoitti:

        Kardaani on palstalla osoitettujen tutkimusten mukaan herkkä katkeamaan. Kova pyöriminen on sille näköjään kerta kaikkiaan liikaa. Mutta kardaania voidaan vahvistaa. Tehokas keino on voidella kardaani säännöllisin väliajoin kardaaniuutteella. Kardaaniuute (engl. gardan powder) on valmistettu katkenneista kardaaneista tehdystä jauhosta, josta on potentoimalla uutettu väkevöitetty voimaliuos (engl. strong gardan powder extrakt), joka imeytyy kardaaniin homeostaattisella periaatteella ja aiheuttaa kardaanin vastustuskyvyn voimakkaan lisääntymisen ja vahvistumisen.

        Homeopatiassa elimistölle, tässä tapauksessa kardaanille, annetaan pieniä määriä sellaisia aineita, jotka suuressa määrässä annettuna aiheuttavat sairauden, kardaanin tapauksessa katkeamisen. Kardaanin vitalistinen hoito pitää siis sisällään nimenomaan katkenneista kardaaneista jauhettua uutetta. Liuos ei saa olla väkevä ja kardaania pitää myös ravistaa riittävästi jokaisen käsittelyn aikana. Tätä kutsutaan kardaanin potentoimiseksi. Se on homeopaattisen kardaaninhoidon perusta. Homeopatian perustajana pidetään lääkäri Samuel Hahnemania. Homeopaattista kardaania kutsutaankin Hahnemanin kardaaniksi. Se on hyvin luja!


      • kyllä kestääää
        Hahnemanin kardaani kirjoitti:

        Homeopatiassa elimistölle, tässä tapauksessa kardaanille, annetaan pieniä määriä sellaisia aineita, jotka suuressa määrässä annettuna aiheuttavat sairauden, kardaanin tapauksessa katkeamisen. Kardaanin vitalistinen hoito pitää siis sisällään nimenomaan katkenneista kardaaneista jauhettua uutetta. Liuos ei saa olla väkevä ja kardaania pitää myös ravistaa riittävästi jokaisen käsittelyn aikana. Tätä kutsutaan kardaanin potentoimiseksi. Se on homeopaattisen kardaaninhoidon perusta. Homeopatian perustajana pidetään lääkäri Samuel Hahnemania. Homeopaattista kardaania kutsutaankin Hahnemanin kardaaniksi. Se on hyvin luja!

        SÄ unohit läskin ja viagran ! !


    • Turhan säätäjä

      Niitten takapyörän kytkevien rihlojen lisäksi pitää pestä esim naftalla tai bensalla sen kardaani akselin
      molemmissa päissä olevat rihlat. Monesti niiden rasvaaminen on laiminlyöty. Edellyttää korjaamokäsikirjaa
      tai käyntiä kyseisen pyörämallin kerhon kotisivuilla. Siellä ohjeet löytyvät huolto-osiosta.
      Rasvaksi käy pyörän huolto-ohjeen mukainen erikoisrasva. Tai sitten mikä tahansa sitkeä molybdeeni
      vaseliini. Motonetissä varmaan on oikeaa rasvaa, kun kysyy myyjältä.
      Koska perämöykky pitää irrottaa, on selvää, ettei kädettömät prätkäliikkeiden kesäapulaiset tai
      edes vakinaiset rasvarit uskalla koskea niihin. Maahantuojien omat huollot ehkä osaavat tehdä
      em. työn, mutta kesäruuhkassa ei ainakaan onnistu.

      • mitä kokemuksia?

        Sitä minä vaan, että voisiko sitä tehdä itse kardaanin puusta? Akselihampaat ryhmyosan sisällä tms. olisivat tietysti metallista, ne voisi vaikka itse takoa takoraudasta, no problem. Olen takonut hyvinkin tarkkaa työtä pikkuvasaroiden kanssa.Esim katajasta tai koivusta tehty kardaani olisi upean näköinen, ei tarvitsisi suojapeltiä, jos sen vaikka tervaisi kuultavalla vaalealla tervalla. Ei voiteluongelmia, sillä puu ei kaipaa voiteluöljyä. Voisi olla vaikka tuleva suomalainen vientimenestys, maailmassa on miljoonia kardaani moottoripyöriä. Jos veistelisi vaikka 100 000 kardaania ja myisi ne 500 euron kappalehintaan, ei huono bisnes, nimittäin 500 x 100000 on peräti 5 miljoonaa euroa. Sillä kyllä eläisi herroiksi. Mitä ajattelette ideasta? Olisi hienon näköinen suomalaisesta jalopuusta veistetty kardaani.


    • Intohimo tietoon

      Onko totta, että metalli pystyisi vahvistumaan homepaattisen mekanismin kautta? Luulin ennen, että asia koskee vain eläviä organismeja. Toisaalta, tietoni ovat rajatut. Nyt ymmärrän asian. Puhutaan yleisesti metallin väsymisestä ja kuolemisesta. Silloin tietysti, niinpä tietysti, metallin solurakenne pilkkoutuu ja molekyylitasolla metalli tavallaan "kuolee". Täytyy kokeilla.
      Normaali tutkimuksiin ja tutkijoihin en usko, koska niiden taustalla on aina iso raha. Tutkijatkin saavat työstään palkkaa. Ei ihme, että tulokset ovat mitä sattuu. Uskon tutkijaa, joka ei saa työstään palkkaa ja jota ajaa työssään puhdas intohimo tietoon. Asiat saa yleensä selville, kun itse kokeilee. Ja hyvä, että on tämä palsta, josta saa usein puhdasta ja pyyteetöntä tietoa.

    • Paattimies

      Kardaani pystyy vahvistumaan mekanismin kautta. Siinähän ei niitä mekanismeja juurikaan ole.
      Kettingissä niitä mekanismeja on ja ihan liikaa, joten homeopaattinen vahvistaminen ei onnistu, koska niistä mekanismeista menee homeopaatti ihan sekaisin. Sen jälkeen homeopaatti muuttaa selipaattiin ja lopputuloksena on psykopaatti. Telepaatti taas on turkulainen kaapelialus... Antipaatti - sehän on veneen vastakohta. Seilipaatti vuorostaan on Seilin saareen liikennöivä alus.

      Kyllä noita paatteja on...

    • En usko turkulaisiin

      Turussa on paljon tutkijoita, jotka saavat palkkaa. Siksi turkulaiset ovat epäuskottavia. Tampereella on paljon köyhiä tutkijoita. Siellä puhutaan asiaa. Miten tämä kaikki liittyy gardaneihin? Sitä pitää tutkia. Palkatta. Palkatta tutkijat ovat saaneet selville, että gardani ei kestä pyörimistä ja sitä alkaa huimata. Siksi se helposti vie ties minne.Siellä ei ole hyvä olla. Pikemminkin paha.

    • sinpa

      kylläpä nämä vastaukset on oikeitten ,,,älykääpiöitten kirjottamia ..

      • paattimies1

        Niinpä tuntuu olevan..hmmm...


    • Pärrämies

      BMW suosittelee käyttämään prätkän kardaanissa vetonivelrasvaa. Vetonivelrasva eroaa perinteisestä molybdeenivaseliinistä ainakin siten, että siinä on huomattavasti enemmän molybdeeniä.

      Kardaanin pesussa suosittelen käyttämään liuotinpesuainetta (esim. biltemassa myyvät nimellä rasvan kylmäpoistoaine), jota saa autotarvikeliikkeistä.

      • Pärrämies

        Tämä ohje koskee nimenomaan sitä sisäkkäin liukuvaa spoorillista osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7735
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2518
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58
      2469
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2306
    Aihe