Olen 20-vuotias nuorimies ja juon keskimäärin kahdesti viikossa humalatilan itselleni. Yleensä tällöin menee 15-17 annosta alkoholia. Opiskelen ja opinnot sujuvat. Pitäisikö huolestua vai antaa vaan olla???
Alkoholisti?
17
722
Vastaukset
- ==
muutkin ovat nuoruudessaan aloittaneet.
Joidenkin vuosien kuluttua olet alkoholiriippuvainen.
Tai sitten et ole. - koe raittiustesti
voisit kokeilla olla juomatta pari kuukautta
- Kalle....
Pari kuukautta ei nyt ole todellakaan, kovin paha olla juomatta. Sanotaanko että hän voisi todistaa, jotain itselleen ja muilleen... olla juomatta esim. 10kk. Yleensä tuo ensimmäinen puolivuotinen menee monillakin, mutta sen jälk. rupeaa viinahammasta kolottamaan. Itse olen huomannut sen asian.
- ====
Presiis samalla treeniohjelmalla nuorena aloittaen minustakin tuli aikanaan täysjuoppo.
Hiljaa hiipien toleranssi kasvaa, sen vuoksi määrät kasvavat, juomistiheys kasvaa, ja niin kasvavat myös haitat.- Kihti
Kannattaisi vähentää tyyliin satunnaiseks, ryypiskely sillon tällön ei oo paha, mut parit tiukat perseet kaks kertaa viikossa kuulostaa jo aika runsaalta.. kerta viikkoo, sillon tällön luontoiseksi.
- Haanrii
Kihti kirjoitti:
Kannattaisi vähentää tyyliin satunnaiseks, ryypiskely sillon tällön ei oo paha, mut parit tiukat perseet kaks kertaa viikossa kuulostaa jo aika runsaalta.. kerta viikkoo, sillon tällön luontoiseksi.
Juo vain vapaasti, niin kauan kuin olet nuori. Mikäli juot hauskaa pitääksesi ei siinä ole mitään ongelmaa. Krapulat kuitenkin pahenevat vanhetessa, eli nyt on aika nauttia elämästä. Älä vedä kuitenkaa niin perseet ettei männänpakkaaaminen onnaa :) Jos hommat alkaa menemään päin vittua, niin se on sitten asia erikseen...
- melkein raitis
Suurkulutuksen raja viikossa on miehillä muistaakseni 24 annosta viikossa.Sulla noilla määrillä tulee 30-34.
Ja kaksi kertaa viikossa,ja säännöllisesti?Pitäisi ehdottomasti olla huolestunut ja ainakin vähentää reilusti,niin kauan kuin vielä sinä olet se joka määrää,eikä alkoholi.- itse alkoholisti
24 on tosiaan se viikon raja-annos suurkulutukseen, yhdelle illalle suurkuluttajan raja on kuusi (6) annosta, eli neljä tuoppia. Tämä on ihan yhtä vakavasti huomioitava kuin tuo viikkoannoskin.
- itse alkoholisti
Voit helposti testata pystytkö hallitsemaan alkoholinkäyttöäsi. Juo pari kolme annosta ja lopeta. Toista tämä useita kertoja (vaikkapa noin puolen vuoden aikana). Jos pystyt pysyttelemään kolmessa kerta-annoksessa, ei alkoholinkäyttö ole sinulle ongelma. Jos taas repsahdat juomaan usemman annoksen, ihan mistä syystä tahansa, kannattaa kokeilla olla kokonaan juomatta pari kuukautta ja toistaa ensimmäinen koe sitten uudestaan. Jos ei edelleenkään onnistu, tai et onnistu olemaan paria kuukautta ilman pisaraakaan, saattaa alkoholi olla sinulle ongelma.
- tiedoton(ko)
Itse olen nyt juonut kuukauden ajan kerran viikkoon (2-3,5desiä raakaa viinaa). Eivätkä ole olleet perseet, ei ole ollut krapulaa (vähän veltto-olo aamulla, mutta ei huono-olo). Vaikuttaako tämä terveyteen milläänlailla, muistiin yms? Juon vain hauskaa pitääkseni, en siis masennukseen/suruun, silloin määrät olisivat varmaan ainakin kaksin kertaiset.
Mutta miten on? Taukoa olen ajatellut pitää. - trallallaalallallall
tiedoton(ko) kirjoitti:
Itse olen nyt juonut kuukauden ajan kerran viikkoon (2-3,5desiä raakaa viinaa). Eivätkä ole olleet perseet, ei ole ollut krapulaa (vähän veltto-olo aamulla, mutta ei huono-olo). Vaikuttaako tämä terveyteen milläänlailla, muistiin yms? Juon vain hauskaa pitääkseni, en siis masennukseen/suruun, silloin määrät olisivat varmaan ainakin kaksin kertaiset.
Mutta miten on? Taukoa olen ajatellut pitää.3 dl viinaa kerralla on 7,5 annosta, ei kokeneelle juomarille määrä eikä mikään, vaan lähinnä hyvät pohjat. Tuskin sinulla ongelmaa on.
Näin pikkujouluaikaan muistelen omia kosteita vuosiani, jolloin pikkujoulut oli itsellä 3 krt viikossa ja loiventavat harjoitukset 4 krt viikossa. Olen tässä miettinyt, että noina vuosina olen kohdannut valtavan joukon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan nähneet minua selvänä. On ollut nyt tässä viimeisen vuoden aikana mielenkiintoista huomata, kuinka olenkin itseasiassa aivan erilainen ihminen, kuin mitä luulin olevani, ja mitä muut luulivat minun olevan. (olen lopettanut alkoholin käytön käytännössä kokonaan).
Vaikea on sanoa(ilman tutkimuksia) koska ihminen on suurkuluttaja, ja koska alkoholisti. Tunnettua on, että ihminen ainakin itseään onnistuu hyvin pitkälle huijaamaan, ja moni täysin alkoholista riippuvainen henkilö pitää itseään vain "hyvän viinapään omaavana". En itsekään tiedä olinko suurkuluttaja, vai olenko alkoholisti. Huomasin että minulle alkoi tulla alkoholin käytöstä johtuvia ongelmia, joten päätin lopettaa. Toisinaan tulee olo, että olispa mukava vetäistä muutama kalja, mutta olen nyt päättänyt olla ilman, eikä se aiheuta mitään suurempia ongelmia - myöskään sosiaalisissa tilanteissa.
Sen voin sanoa täydestä sydämmestä, että alkoholin käytön lopettaminen on parantanut elämänlaatuani merkittävästi; itsekunnioitus on palannut, nukun paremmin, ei tarvitse peitellä mitään (viinan hajua, krapulaista oloa etc.), tunnen olevani henkisesti tasapainoisempi, kohtelen lähimmäisiäni paremmin, ja he minua, tunnen itseni ihan normaaliksi ihmiseksi
- tärinä
noin se mullakin meni vuosikymmen. kolmikymppisenä join miltei joka ehtoo ja viikonloput yhtäsoittoa. Tajusin että juon liiikaa joskus kolmivitosena. Riippuvuus oli jo niin kova että en pystynyt edes vähentämään kuin hetkeksi. oli perhettä oli talo. lapsia oma firma. Kaikki siis hyvin. Vaimon kanssa tuli sanomista ja aloin juoda salaa. Pintapuolisesti näytin ihan ok mutta sisällä myllersi. join aina kun siihen oli mahdollisuus. Nopeat kännit joka ehtoo. lopettamis päätöksiä tein useita. A-klinikka AA-ryhmät ja terapiat tuli nähtyä. Perhe lähti olin ihmisraunio. Olin hetken juomatta ja sain elämäni takaisin. Perhe palasi. Meni hetki kun luulin että olenkin normaali ja otanpas saunaoluen. Yhdestä oluesta se sitten taas lähti ja kännit tuli vedettyä. Muutama vuosi sitten kännit kerran viikossa, se oli kohtuutta..pari vuotta mennyt ja joka ehtoo tullut taas kiskottua kaljaa ja mitä vaan jotta saa päänsekaisin. Olen alkoholisoitunut. Riippuvuus on kuin ihottuma. Mulla on ihan kaikki katkolla just NYT! Kroppa reistailee ja sielu on sekaisin.
Kunpa silloin kaksikymmpisenä olisin tajunnut lopettaa kun olisin vielä pystynyt siihen.
Viinan juonissa ei ole mitään järkeä ja silti sitä alkoholisti vaan juo........- titiii
No eihän siinä mun mielestä mitään järkeä pidä ollakaan.. eiks se just oo se pointti. En ymmärrä miks kaikessa mitä tekee pitää olla joku järki. Nyky-yhteiskunnassa pitäis koko ajan suorittaa ja olla skarppina, ei ihme et viina maistuu. Ei kaikista kuitenkaan tuu alkoholisteja. Ikävä sairaus, ikävine seurauksineen.. eihän se tietty häävii oo :/ Itse oon 19-vuotias naispuolinen henkilö ja juon joskus paljon, joskus vähemmän, en jaksa stressaa alkoholismista. En ole riippuvainen, vaikka elimistöni sietää nykyisin alkoholia hyvin, vaikka illan aikaan olisi mennyt paljonki, aamulla ei ole huono olo, ja jos on se lähtee sillä millä se on tulluki. Tästä saa ehkä sellaisen kuvan että olisin riippuvainen, sitä en kuitenkaan ole. monesti menee pitkiäkin aikoja etten edes mieti alkoholia. Voin myös jättää pariin jos mieli tekee. Eihän se yllätyksenä tule, että ihmisillä on eroavaiuuksia kehossa, mielessä, aivoissa, geeneissä jne.
titiii kirjoitti:
No eihän siinä mun mielestä mitään järkeä pidä ollakaan.. eiks se just oo se pointti. En ymmärrä miks kaikessa mitä tekee pitää olla joku järki. Nyky-yhteiskunnassa pitäis koko ajan suorittaa ja olla skarppina, ei ihme et viina maistuu. Ei kaikista kuitenkaan tuu alkoholisteja. Ikävä sairaus, ikävine seurauksineen.. eihän se tietty häävii oo :/ Itse oon 19-vuotias naispuolinen henkilö ja juon joskus paljon, joskus vähemmän, en jaksa stressaa alkoholismista. En ole riippuvainen, vaikka elimistöni sietää nykyisin alkoholia hyvin, vaikka illan aikaan olisi mennyt paljonki, aamulla ei ole huono olo, ja jos on se lähtee sillä millä se on tulluki. Tästä saa ehkä sellaisen kuvan että olisin riippuvainen, sitä en kuitenkaan ole. monesti menee pitkiäkin aikoja etten edes mieti alkoholia. Voin myös jättää pariin jos mieli tekee. Eihän se yllätyksenä tule, että ihmisillä on eroavaiuuksia kehossa, mielessä, aivoissa, geeneissä jne.
niin miksi 19-vuotias naispuolinen henkilö lukee tätä ja kirjoittaa tälle palstalle?
Avaajalle: jos voisin palata ajassa nuoruuteeni, en ottaisi ainuttakaan ryyppyä. Viinan juomiseen jos mihin sopivat erinomaisesti vanhan iskelmän sanat:"On lainaa ilon sekunnitkin / ne surun tunnein maksetaan".- 19n
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
niin miksi 19-vuotias naispuolinen henkilö lukee tätä ja kirjoittaa tälle palstalle?
Avaajalle: jos voisin palata ajassa nuoruuteeni, en ottaisi ainuttakaan ryyppyä. Viinan juomiseen jos mihin sopivat erinomaisesti vanhan iskelmän sanat:"On lainaa ilon sekunnitkin / ne surun tunnein maksetaan".Ihan huvikseni, voinhan lukea vaikkapa äidit ja isät- palstaa, jos huvittaa, vaikken äiti olekaan.
19n kirjoitti:
Ihan huvikseni, voinhan lukea vaikkapa äidit ja isät- palstaa, jos huvittaa, vaikken äiti olekaan.
Ihmistä "huvittavat", ts. hän on kiinnostunut asioista, jotka koskettavat häntä jotenkin, tiedostaen tai tiedostamatta.
- lauri tt
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
Ihmistä "huvittavat", ts. hän on kiinnostunut asioista, jotka koskettavat häntä jotenkin, tiedostaen tai tiedostamatta.
voit huoletta jatkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144