olen alkoholisti

alkkistyttö

Olen 25-vuotias nainen ja noin puolisen vuotta sitten olen myöntänyt itselleni olevani alkoholisti, noin viiden vuoden reippaan alkoholin käytön jälkeen. Tilanteeni on kehittynyt jatkuvasti pahemmaksi, opiskelu on jäänyt toistaiseksi sivuun paniikkihäiriön vuoksi ja en ole varma pystyisinkö töitäkään aina tekemään ilman, että poikaystäväni herättäisi minut aamulla. Juon iloon ja juon suruun; vielä parisen vuotta sitten olin ystävieni mielestä se hauska tyyppi, joka aina lähtee juhlimaan.

Nykyään juominen on minulle pakokeino. Olen luonteeltani perfektionisti, meiningillä "kaikki tai ei mitään". En osaa sanoa ei millekään, siitä johtuu, että otan vastuulleni liikaa asioita, joita en kuitenkaan jaksaisi hoitaa ja huono itsetuntoni leimaa minut maailman huonoimmaksi ihmiseksi kun jokin ei mene kuten on suunniteltu. Stressiä on helppo hoitaa ottamalla vaikka pari bisseä, mikä ei tietenkään tarkoita vain kahta, kolmea olutta.

Aamulla sitten kun taas herään, en koskaan ole varma mitä edellisenä iltana on tapahtunut, koska muisti menee lähes joka kerta. Mulle vois varmaan sepittää ihan mitä tahansa edellisillasta ja mä uskoisin, koska itselläni ei ole sen kummempaa hajua. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että en ole koskaan pyörinyt missään ns. huonossa seurassa. Oikeastaan mietin, miten läheisimmät ihmiseni jaksavatkin minua. Arvostan kaikkea, mitä poikakaverini on tehnyt eteeni, mutten osaa tässä tilassani mitenkään sitä osoittaa tai korvata hänelle. Toki paljon ystäväpiiristäni on kadonnut, ei oikeastaan välirikon takia, mutta kukapa alkkiksen kanssa jaksaisi?

Osaan salata alkoholinkäyttöni hyvin, harvempi läheisistäni edes tietää kuinka paljon todellisuudessa juon. Ovat vaan sitä mieltä, että olen kova tyttö juomaan kaljaa. Pakolliset velvollisuuteni olen onnistunut hoitamaan toistaiseksi, mutta raha-asiani ovat kuralla. En haluaisi jatkaa näin, tiedän, että minusta on muuhunkin, mutta voimia alkoholin nauttimisen lopettamiseen ei vaan tunnu löytyvän. On vaan niin paljon helpompaa ottaa kaapista kalja ja unohtaa. Avun hakeminen tuntuu vaikealta; hävettää olla tämän ikäinen, nainen ja alkoholisti. Toisaalta pelkään, mitä minusta ollaan mieltä jos raitistun; kukaan ei ehkä pidäkään minua hauskana tyyppinä. Itse pidän alkoholista kieltäytyviä "tylsinä", tunnelman pilaajina. Kuitenkin ihailen raittiita ihmisiä ja haluaisin, etten pilaisi alkon takia koko loppuelämääni, mutta tällä hetkellä olen aikalailla yksin koko asian kanssa.

Pointtia tästä kirjoituksesta ei löydy, tuntui vaan hyvältä avautua. Mielelläni kuulisin kuitenkin kommentteja samankaltaista tuntevilta/tunteneilta.

12

905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikealla tiellä

ja tuota tietä minäkin kuljin pitkän matkaa. Se, että nyt vielä osaat peittää juomismääräsi ei tule jatkumaan, kohta sen näkee ne jotka osaavat katsoa. Voimasi loppuvat ennen pitkää ja sitten ei vaan jaksa välittää.

Apua saat kyllä, jos vain haet. Näyttää kuitenkin siltä, että sinulla ei ole motivaatiota, ainakaan vielä. Se voi tulla jossain vaiheessa ja silloin juominen on jo niin tuskaista, että teet mitä vain saadaksesi sen loppumaan, mutta siinä vaiheessa harvalla on voimia jaksaa enää hakea apua.

Kuka tahansa voi raitistua ja omalta kohdaltani voin sanoa, että olisinpa hakeutunut tuen piiriin jo aiemmin, mutta monen alhon kautta piti käydä. Sillä tiellä ei paljon valoa näkynyt.

• omasta kirjoituksestasi ja kommentteja:

"vielä parisen vuotta sitten olin ystävieni mielestä se hauska tyyppi" *)
      - enää et ilmeisesti ole, jotakin on ystäviesi(kin) mielestä tapahtunut

"muisti menee lähes joka kerta."
      - huolestuttavaa

"Oikeastaan mietin, miten läheisimmät ihmiseni jaksavatkin minua"
      "Toki paljon ystäväpiiristäni on kadonnut, ei oikeastaan välirikon takia, mutta kukapa alkkiksen kanssa jaksaisi?"
      "Osaan salata alkoholinkäyttöni hyvin harvempi läheisistäni edes tietää kuinka paljon todellisuudessa juon. Ovat vaan sitä mieltä, että olen kova tyttö juomaan kaljaa."
      - ristiriitaista tekstiä, eikö? Juoppo ei tajua kuinka paljon toiset tietävät hänen juomisestaan; he nimittäin tietävät uskomattoman paljon; toiset huolissaan, toiset vahingoniloisina.

"Avun hakeminen tuntuu vaikealta; hävettää olla tämän ikäinen, nainen ja alkoholisti"
      - tosiasioiden myöntäminen on välttämätöntä jos aikoo parantua, ja, kuten tuossa edellä jo tuli todetuksikin, kyllä monet tuttusi ja tuntemattomatkin jo tietävät ne tosiasiat

"Toisaalta pelkään, mitä minusta ollaan mieltä jos raitistun; kukaan ei ehkä pidäkään minua hauskana tyyppinä.*) Itse pidän alkoholista kieltäytyviä "tylsinä", tunnelman pilaajina. Kuitenkin ihailen raittiita ihmisiä ja haluaisin, etten pilaisi alkon takia koko loppuelämääni"
      - ristiriitaista tekstiä taas. Pidetäänkö sinua nyt hauskana tyyppinä? Nauravatko toiset sinun kanssasi vai sinua?

Juomisesi on kehittynyt niin pitkälle, että sinusta ei enää tule kohtuujuojaa, ei millään, ei koskaan eikä mitenkään. Jos tosissasi haluat eroon alkoholista etkä pysty siihen omin voimin, hae apua. Tältä palstalta löydät lukuisia opasteita.

Koeta, jos mahdollista, aloittaa avoin ja rehellinen dialogi poikaystäväsi kanssa. Kun olette rauhallisessa tilanteessa, ja selvin päin, kysy häneltä suoraan mitä hän ajattelee juomisestasi, miltä hänestä tuntuu, kun olet nousuhumalassa/muistamattomassa kännissä/krapulassa? Se mitä kuulet, jos hän vastaa rehellisesti, on varmasti vaikeaa. Mutta ajattele sitä, sillä hänhän luultavasti tuntee sinut parhaiten.

Jos pyrit tosissasi raittiuteen, vieraiden ajatuksille ei kannata uhrata energiaa. Heistä hyvin harva haluaa parastasi, päinvastoin he saattavat yrittää painostaa sinua retkahtamaan juottamalla ja ivailulla. Se on kestettävä jos aikoo muuttua.

Minua auttoi aikanaan Raimo O. Kojon kirja "Eroon viinasta". Se on käytännön opas viinaa vastaan taistelevalle ja hänen läheisilleen. Suosittelen. Painos on loppunut, mutta kirjastosta ja antikvariaateista löytyy.

• t. voipytty

Olet tullut tulokseen, että olet alkoholisti. Kerrot juomisesi olevan pakokeino. Samaa keinoa käytin minäkin aikoinaan elämäni vaikeuksiin. Vaikeudet eivät kadonneet vaan lisääntyivät juomisvuosien myötä.

Ensimmäisen herätyksen sain tuttavaltani, toisen sain Neil Kesselin ja Henry Waltonin kirjasta Alkoholismi, ja kolmas oli päätös mennä AA-kokoukseen. Koin olevani samanlainen kuin kohtaamani raitistuneet alkoholistit. Palaverista sain kirjan Nimettömät alkoholistit. AA kokouksissa käymällä ja ohjelmaa tutkimalla olen päässyt alkoholin käyttämisen tarpeesta. Nykyisin en useinkaan käy juovassa seurassa, koska en oikein viihdy sellaisissa eikä minua niihin kovin usein kaivatakaan.

Ei sinun tarvitse olla yksin asiasi kanssa. Oma halusi synnyttää voiman lopettaa alkoholin käytön. Halutessasi voit hakeutua samoja kokeneiden ja raitistuneiden alkoholistien tarjoaman avun ja tuen piiriin.

• Maroolofi

Musta tuntuu, että ns. normaalit ihmiset voivat toipua alkoholismista, mutta sosiopaatit/psykopaatit eivät. Vai miten lienee?

Olenkohan minä psykopaatti? Taitaa olla vähän väärä palsta, mutta olen paljon miettinyt näitä asioita.

• OlliOttopäivä

No huh huh, ainoa mitä edellisistä varmuudella allekirjoitan on, että kannattaa lukaista tuo Raimo Kojon "Eroon viinasta"-kirja. Muu ohjeistus on taas vanhojen, katkeroituneiden kuivahuikka-alkkisten jorinaa ja moralisointia.

Olet vielä niin nuori, että sinusta voi tulla kohtuujuoja oikealla asenteella ja opastuksella. Se ei kaikilla ole sama kuin Tenttu-Tenströmillä tai voipytyllä. Ja kannattaa mieluummin jutella alkoholiongelmastasi poikaystäväsi ja oikeiden ystäviesi kanssa eikä vaihtaa niitä AA-kavereihin. Sieltä kun on aika vaikea löytää oikeita ystäviä, jos ainoa yhdistävä tekijä on alkoholi ja päivä kerrallaan.

Oikeat ystävät eivät ivaile ja naura sinulle vaan tukevat, jos haluat muuttua kohtuujuojaksi. Jos taas päätät lopettaa kokonaan niin älä ota retkahduksia liian vakavasti. Anna itsellesi anteeksi.
        Käytä aseena myös itseironiaa, jos pystyt. Alkoholin suurkuluttajat eivät ole yhtenäinen ryhmä vaan kaikki omia persoonallisuuksiaan, joita ei voi laittaa samaan muottiin.

Ainoa syy täysjuomattomuuteen mielestäni on, jos sinusta tulee väkivaltainen päihdyksissä tai saat vakavia itsetuhoisia ajatuksia. Ja toki jos jatkat humalahakuista juomista, joudut miettimään haluatko koskaan lapsia. Ja huomaa, persoonallisuutesi ei mihinkään muutu, jos valitset täysraittiuden, olet edelleen perfektionisti.

• OlliOttopäivä kirjoitti:

No huh huh, ainoa mitä edellisistä varmuudella allekirjoitan on, että kannattaa lukaista tuo Raimo Kojon "Eroon viinasta"-kirja. Muu ohjeistus on taas vanhojen, katkeroituneiden kuivahuikka-alkkisten jorinaa ja moralisointia.

Olet vielä niin nuori, että sinusta voi tulla kohtuujuoja oikealla asenteella ja opastuksella. Se ei kaikilla ole sama kuin Tenttu-Tenströmillä tai voipytyllä. Ja kannattaa mieluummin jutella alkoholiongelmastasi poikaystäväsi ja oikeiden ystäviesi kanssa eikä vaihtaa niitä AA-kavereihin. Sieltä kun on aika vaikea löytää oikeita ystäviä, jos ainoa yhdistävä tekijä on alkoholi ja päivä kerrallaan.

Oikeat ystävät eivät ivaile ja naura sinulle vaan tukevat, jos haluat muuttua kohtuujuojaksi. Jos taas päätät lopettaa kokonaan niin älä ota retkahduksia liian vakavasti. Anna itsellesi anteeksi.
        Käytä aseena myös itseironiaa, jos pystyt. Alkoholin suurkuluttajat eivät ole yhtenäinen ryhmä vaan kaikki omia persoonallisuuksiaan, joita ei voi laittaa samaan muottiin.

Ainoa syy täysjuomattomuuteen mielestäni on, jos sinusta tulee väkivaltainen päihdyksissä tai saat vakavia itsetuhoisia ajatuksia. Ja toki jos jatkat humalahakuista juomista, joudut miettimään haluatko koskaan lapsia. Ja huomaa, persoonallisuutesi ei mihinkään muutu, jos valitset täysraittiuden, olet edelleen perfektionisti.

näyttää olevan hyvin vaikeaa siinä alkoholismin vaiheessa, jossa nimimerkki "OlliOttopäivä" majailee.
        Luitko sinä edes kirjoitustani ennen kuin aloit haukkua minua katkeraksi kuivahuikka-alkkikseksi ja moralistiksi? Mainittujen solvausten jälkeen aloit suoltaa samaa asiaa kuin oli minunkin kirjoituksessani.

"sinusta voi tulla kohtuujuoja oikealla asenteella ja opastuksella"
        - Voi pyhä yksinkertaisuus! Kuka maailmassa haluaisi, sinua lukuunottamatta, alkaa kouluttautumaan sairaaksi aikaa, vaivaa ja kustannuksia säästämättä? Kokonaan uusi terveydenhoidon ala: älä pyri eroon vuotavasta vatsahaavasta, vaan opettele elämään sen kanssa; oikealla asenteella ja opastuksella se onnistuu!

Ja se itseironia!? Ehdotat juopolle hoidoksi itseironiaa! Kirjoituksesi on juuri sitä, tosin tahatonta.

Alkoholismin rajan ylitettyään juoja ei ikinä enää voi palata kohtuujuojaksi.

• t. voipytty
        OlliOttopäivä kirjoitti:

että raitistumiseen on monta eilaista tietä. Alkoholistille AA on yksi tapa. AA ei ole ystäväpalvelu eikä juttelukerho. Sellaisia varten on eri foorumit. AA on yhden asian liike. Se tarjoaa alkoholistille elämäntavan, jossa alkoholi on tarpeeton. Maailmassa lienee liki 3 miljoonaa sen ohjelmalla ja toveriseuran tuella raitistunutta alkoholistia. Huomaa, että ap. kirjoitti olevansa alkoholisti. Alkoholisti oppii kohtuujuojaksi äärettömän harvoin. Hän voi tietenkin olla aina välillä olla juomatta pitkiäkin aikoja tai pinnistelemällä juoda satunnaisesti kohtuullisia määriä.

Edellä olevasta huolimatta AA:sta voi löytää ystäviä, niin minullekin on tapahtunut, ja juuri siitä syystä, että AA:n jäsenissä on kaikenlaisia ihmisiä. Raittiina olen lisäksi saanut ystäviä muualta, esim. harrastuspiireistä.

Ihmisillä on kaikki oikeus ottaa elämäntavakseen täysjuomattomuus, vaikka juomisesta ei olisi ollut mitään haittaa. AA:hankin riittää pääsyvaatimukseksi halu lopettaa juominen. Netistä katsomalla on helppo löytää lähin palaveripaikka, tai jos ei halua mennä lähimpään, voi sellaisen etsiä muualta.

• t. voipytty
        Maroolofi kirjoitti:

Musta tuntuu, että ns. normaalit ihmiset voivat toipua alkoholismista, mutta sosiopaatit/psykopaatit eivät. Vai miten lienee?

Olenkohan minä psykopaatti? Taitaa olla vähän väärä palsta, mutta olen paljon miettinyt näitä asioita.

sinäkin saavutat vielä pysyvän raittiuden tutkimalla itseäsi rehellisesti ja seuraamalla niitä tovereita, joille raittius on jo onnistunut. Hiukan kulunut sanontaon, että ei ole toivottomia tapauksia, on vain toivottomia ihmisiä.

Toivoa sinulle!

• älänytviitsi
        t. voipytty kirjoitti:

että raitistumiseen on monta eilaista tietä. Alkoholistille AA on yksi tapa. AA ei ole ystäväpalvelu eikä juttelukerho. Sellaisia varten on eri foorumit. AA on yhden asian liike. Se tarjoaa alkoholistille elämäntavan, jossa alkoholi on tarpeeton. Maailmassa lienee liki 3 miljoonaa sen ohjelmalla ja toveriseuran tuella raitistunutta alkoholistia. Huomaa, että ap. kirjoitti olevansa alkoholisti. Alkoholisti oppii kohtuujuojaksi äärettömän harvoin. Hän voi tietenkin olla aina välillä olla juomatta pitkiäkin aikoja tai pinnistelemällä juoda satunnaisesti kohtuullisia määriä.

Edellä olevasta huolimatta AA:sta voi löytää ystäviä, niin minullekin on tapahtunut, ja juuri siitä syystä, että AA:n jäsenissä on kaikenlaisia ihmisiä. Raittiina olen lisäksi saanut ystäviä muualta, esim. harrastuspiireistä.

Ihmisillä on kaikki oikeus ottaa elämäntavakseen täysjuomattomuus, vaikka juomisesta ei olisi ollut mitään haittaa. AA:hankin riittää pääsyvaatimukseksi halu lopettaa juominen. Netistä katsomalla on helppo löytää lähin palaveripaikka, tai jos ei halua mennä lähimpään, voi sellaisen etsiä muualta.

Mulla oli joitakin demoneja, joita pakenin. Ne kun karkoitti, ei ees viina maistunut samalla tavalla ku ennen. Kyllä mojovat otetaan edelleen häissä ja pyöreiden vuosien juhlissa.

• Gina_
        älänytviitsi kirjoitti:

Mulla oli joitakin demoneja, joita pakenin. Ne kun karkoitti, ei ees viina maistunut samalla tavalla ku ennen. Kyllä mojovat otetaan edelleen häissä ja pyöreiden vuosien juhlissa.

...tunnet kuuluvasi porukkaan. Et ole enää niin ujo kuin olet selvinpäin. Et pelkää. Et ole ulkopuolinen, tai vaikka olisitkin, ei se tunnu niin pahalta. Olet rohkea, uskallat sanoa tuntemattomillekin mitä tahansa. Kännispäissään riidellyt riidat voi laittaa kännin piikkiin. Yllättävän paljon asioita voi laittaa kännin piikkiin. Kun on kännissä, niitä ei lasketa. Voit loukata lähimmäisiäsi, mutta ei se haittaa, koska olet kännissä etkä ole oma itsesi. Kännissä voit sanoa päin naamaa asioita, joista et pysty selvinpäin puhumaan.
        Kännissä kaikki on helpompaa. Maailma ei tunnu niin pelottavalta, ongelmat eivät tunnu niin suurilta. Voit unohtaa elämäsi, voit unohtaa todellisuuden. Voit olla joku muu, joku joka haluaisit olla. Voit olla jotain suurempaa, tai ainakin kuvitella olevasi. Et tunne kipua jota selvinpäin tunnet. Pystyt pakenemaan tätä maailmaa ja todellisuutta. Vaikka joskus krapulassa vannotkin, ettet enää juo, niin kuinkas aina vaan käykään: tulee seuraava ilta, tai ainakin seuraava viikonloppu, ja korkkaat taas lonkeron, ja tiedät ettei se jää siihen yhteen. Mitä järkeä ottaa vain yksi, kun samalla vaivalla voi ottaa viisi tai kuusi. Raitis putki on jo katkennut, kun olet ottanut yhden, joten samaan hintaan voi antaa mennä kunnolla ja vetää perseet. Ei yhdestä tule kuin vihaiseksi. Pitää saada lisää. Pitää saada tulla humalaan, olla humalassa. Ne tilanteet, ne ihmiset, jotka estävät sinua juomasta, ovat ilonpilaajia. Alat vihata kaikkea joka on sinun ja pullon välissä. Juot välittämättä muusta. Et välitä enää muista, ja kaikkein vähiten itsestäsi. Luulet että juot itsesi vuoksi, mutta juot juuri siksi, koska et kestä itseäsi selvinpäin. Luulet ja uskottelet itsellesi, että muut eivät kestä sinua kun olet selvä.. et ole niin hauska, et niin nokkela, et niin sanavalmis.. kuka sellaista jaksaisi katsella? Joten juot. Seuraavana päivänä muistelet mitä olet taas tehnyt ja sanonut, ja katsot puhelimestasi lähetetyt viestit, joita et muista kirjoittaneesi saati lähettäneesi.
        Sellaista se on.. alkoholiriippuvuus.

• Maroolofi
        OlliOttopäivä kirjoitti:

Justiinsa tuo on se syy, miksi en ole innostunut AA.sta: sieltä ei löydä tosiystäviä, vaan päivä kerrallaan-hihhuleita! Se on sama kun juopporingissä pahimmillaan; se ''ainoa'' yhdistävä tekijä on raittius tai viinan juominen.

Tosiystävillä ei ole mitään tekemistä alkoholinkäytön kanssa. Ja ne mun oikeat ystävät on semmosia, että jotkut on kohtuukäyttäjiä, toiset taas alkkiksia. Tosin niissä alkkisystävissä on se vika, että niistä on vaikea sanoa onko ne oikeita ystäviä. Mulle on tehty aika pahojakin juttuja, mutta olen antanut anteeksi ne. Koska uskon, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Tai niinhän sen pitäisi ainakin olla.

• kuulun porukkaan

Olet 26-vuotias nainen ja alkoholisti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94