Ylistetyt LP-levyt

Ihmettelen...

Olen aina ihmetellyt sitä, kuinka vielä nykyäänkin ylistetään vanhojen LP-levujen soundia verrattuna cd tai mp3 musiikkiin. Itselläni on todella laadukas levysoitin ja täysin virheettömiä LP-levyjä vinopino.
LP levyä kuunnellessa soi niiden ensimmäinen biisi hyvin ja loppua kohden ääni suorastaan
muuttuu kamalaksi sekasopaksi. Lp levyissä loppua kohden mentäessä raita pienenee ja nopeus lisääntyy saaden äänen aina särisemään vaikka kyseessä olisi aivan ensisoitto ja uudella neulalla.
Olen tämän asian huomannut jo siis vuosikymmeniä sitten ja cd:n tulo oli aikoinaan todella
mahtava asia musiikinkuunteluun.
Myös aikoinaan olemassaolleet supersound-LP-singlet ylistetiin taivaisiin, mutta nekään ei yllä cd:n tasolle
sama singlelevyn loppua kohden tapahtuva äänensärö on kuultavissa jopa niissä!

Ymmärrän jos joku kehuu LP-levyjen ensimmäistä biisiä, mutta loppua kohden ääni on jo aivan surkea.
Cd tai mp3 soittaa kappaleet loppuun asti virheettömästi ja äänenlaatu on mahtava verrattuna LP-levyihin.
Tästä asiasta ei voi edes väitellä vaikka monet tuntuvat olevan erimieltä.
Ihmettelen todella jos joku ostaa vielä nykyäänkin saatavilla olevia versioita albumeista.

5

1233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinyl-dude

Kannattaa varmaan hommata toimivat ja ehjät soittopelit ennen kuin rupeaa kritisoimaan vinyylilevyjä. Kuvailemaasi ilmiötä ei toimivilla hyvillä laitteilla ole olemassa.

Vinyyli kieltämättä on mediana alempiarvoinen kuin CD tai jopa MP3 hyvällä pakkauksella, kiitos huonomman dynamiikan ja rätinät, poksahdukset sun muut häiriöt. Mutta asiat jotka puhuvat vinyylin puolesta ja puolustavat sen paikkaa vielä nykyaikanakin on se, että CD mediana on raiskattu täydellisesti. Lähes kaikki nykymusiikki kompressoidaan CD:lle niin tehokkaasti ettei hiljaisemman ja voimakkaimman kohdan välillä ole eroa kuin muutama desibeli. Toisin sanoen, nykymusiikki kuulostaisi ihan yhtä "hyvältä" riippumatta siitä kuunnellaanko sitä kasetilta vai CD:ltä!

Vinyylille tätä äänimurhaa ei pysty niin helposti tekemään median ominaisuuksien takia eikä mitään tarvetta olekaan, koska vinyyliä kuunnellaan yleensä kotona vinyylisoittimella, eikä millään autostereolla tai kymmenen euron radiolla meluisassa ympäristössä.

• T A Edison

> LP levyä kuunnellessa soi niiden ensimmäinen biisi hyvin ja loppua kohden ääni suorastaan
      muuttuu kamalaksi sekasopaksi. Lp levyissä loppua kohden mentäessä raita pienenee ja nopeus lisääntyy

Niinpä Edison ei uskonutkaan, että levystä saa kunnollista tallennusvälinettä. Hän oli sitä mieltä, että rulla on ainoa oikea.

Vinyylin häiriöt ovat erilaisia kuin mp3-musiikin. Napsahduksia, rahinaa. Mp3- ja CD-musiikissa on kaikua ja säröä., joka särökin on erilaista kuin vinyylissä. Niinpä vinyyliin tottuneen ensivaikutelma digimusiikista on sellainen, että jumatsukka, tässähänei ole häiriöitä ollenkaan. toimisiko se sitten myös toisinpäin?

• FlacFan

mietityttänyt, että kun tuolla eräillä sivustoilla on näitä Vinyli Rippejä, niin onks toi nyt jotain huuhaata vai pystyykö se LP sisältämään tuollaista laatua kuin 24-bit /192-kHz?

On mulla itelläkin LP soitin ja muutama levy. Omasta mielestä LP-levyssä on jotenkin kirkkaammat ylä-äänet ja ääni ei ole pelkkää bassoa, niin kuin monella CD-levyllä.
      Kuitenkin mielummin ostan CD-levyjä ja rippaan koneelle FLAC muotoon. Kuuntelen sitten näitä FLAC tiedostoja.

• jiagoewnigorewg

Oon harkinnu lp-soittimen ostoa niin tuli mieleen, että voisiko joku kertoa minkälaista huoltoa soitin ja levyt tarvitsee ja kuinka usein? Ja noilla nyky lp-soittimillahan saa vissii muutettua levyn vinyylilta vaikka tietokoneelle mp3-muotoo, ni kuinkas hyvää jälkeä tästä tulee, että kuulostaako se mp3-na enää yhtää vinyyliltä?

• FlacFan
        jiagoewnigorewg kirjoitti:

Oon harkinnu lp-soittimen ostoa niin tuli mieleen, että voisiko joku kertoa minkälaista huoltoa soitin ja levyt tarvitsee ja kuinka usein? Ja noilla nyky lp-soittimillahan saa vissii muutettua levyn vinyylilta vaikka tietokoneelle mp3-muotoo, ni kuinkas hyvää jälkeä tästä tulee, että kuulostaako se mp3-na enää yhtää vinyyliltä?

huoltelele. Soittimesta puhaltelee ylimääräiset pölyt vähemmäksi. Levyjä käsittelee reunoista ja kuuntelun jälkeen levy suoraan "koteloon". Levyjen säilytys tietenkin pystyasennossa.

Hiilikuituharja on hyvä olla.

Tuolta lisää vinkkejä:

http://kauppa.vinyyliklubi.com

Tuo digisointi on aikaa vaativaa puuhaa ja laatu riippuu monesta asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe