Minulla on pääikkunan taustakuvana kuva (TImage) joka on soikea ja kuvan ulkopuolella näkyy pääikkunan taustaväri (clBtnFace). Kuinka saan pääikkunan taustasta täysin läpinäkyvän sillein että taustana on pelkkä kuva? jos käytän TransparentColoria niin kuvan reunalle jää silti vähän taustaväriä.
Läpinäkyvä pääikkuna
4
378
Vastaukset
- sdh657hj
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject) ;
var
FullRgn, ClientRgn, ButtonRgn: THandle;
Margin, X, Y: Integer;
begin
Margin := (Width - ClientWidth) div 2;
FullRgn := CreateRectRgn(0, 0, Width, Height) ;
X := Margin;
Y := Height - ClientHeight - Margin;
ClientRgn := CreateRectRgn
(X, Y, X ClientWidth, Y ClientHeight) ;
CombineRgn(FullRgn, FullRgn, ClientRgn, RGN_DIFF) ;
X := X Button1.Left;
Y := Y Button1.Top;
ButtonRgn := CreateRectRgn
(X, Y, X Button1.Width, Y Button1.Height) ;
CombineRgn(FullRgn, FullRgn, ButtonRgn, RGN_OR) ;
SetWindowRgn(Handle, FullRgn, True) ;
end;
// löytyi tuolta http://delphi.about.com/cs/adptips1999/a/bltip0899_5.htm - Delphikoodari..
Muistaakseni Transparent väri pitää määritellä erikseen vielä formin ominaisuuksissa.
Toinen vaihtoehto on Layered Window
Kannattaa käyttää myös png-kuvia, joissa voi määritellä läpinäkyvyysarvot.
http://www.swissdelphicenter.ch/torry/showcode.php?id=924- dtoo
että tietääkseni delphi ei anna suoraa tukea .png kuville, mutta kirjastoja löytyy, muuten tuo menee ihan transparent color arvon mukaan, tosin en suosittele kyseistä tapaa ellei tiedä mitä tekee, perustelen sillä että monet pilaavat hyvän, kenties hyödykkäänkin ohjelman turhalla halulla tehdä siitä ns edistyneesti näyttävä, toivottavasti olen väärässä ja toivotan onnea mitä sitten teetkään :)
- Delphikoorari..
dtoo kirjoitti:
että tietääkseni delphi ei anna suoraa tukea .png kuville, mutta kirjastoja löytyy, muuten tuo menee ihan transparent color arvon mukaan, tosin en suosittele kyseistä tapaa ellei tiedä mitä tekee, perustelen sillä että monet pilaavat hyvän, kenties hyödykkäänkin ohjelman turhalla halulla tehdä siitä ns edistyneesti näyttävä, toivottavasti olen väärässä ja toivotan onnea mitä sitten teetkään :)
Itse sovellus kannattaa pitää mielestäni normaalina, ehkä vähän liukuveräjä voi käyttää (nykyään muodikasta), mutta esim. "Splash screen" kuvan voi hyvin topteuttaa tuolla png-layered Windows systeemillä sovelluksen käynnistyksen yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225134- 254308
- 272451
- 342234
- 371998
- 151908
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191587- 121521
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211237Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101164