Eurohömpötys pelkkää kusetusta!

Luotain-56

Pitihän se arvata kun euroon siirryttiin.Hinnat lähtivät nousuun ja raha menetti täysin arvonsa.Hiukan tuli illalla kynsittyä tyhmää päätäni kun poika tuli käymään.Se kävi suihkussa ja sitten tyhjensi housuntaskuista kaikki turhat paperit.Yksi kuitti putosi lattialle ja kun mä sen poimin ylös niin riemastuin:Dieseliä peräti 41 euron edestä.Sehän on hitto soikoon tankannut autonsa!Mutta sitten katsoin sitä lappua tarkemmin ja huomasin sen olevan kaupan kassakuitin.Jukoliste,pieni pullo Diesel-partavettä...ei markka-aikana varmaan olisi ostanut melkein 250 markan partavettä!Kyllä jossakin nyt joku hieroo käsiään yhteen ja katselee tilinsä saldoa.Paremmin tienaavilla mä ton homman ymmärtäisin mutta että muutenkin jatkuvasti pa-olevalla ihmisellä se on jotenkin käsittämätöntä.Ennen oli 50 markkaa kova sana mutta nykyään ei 10 euroa ole edes sen arvoinen.Onko ihmiset tosiaan niin sokeita rahan suhteen että tollaiset ostokset tuntuvat olevan halpoja?Vai onko päässä vielä se ajatus että se onkin vain 41 markkaa.Kun itse elää kädestä suuhun ja joka penni on laskettava tarkkaan niin jotenkin tuntuu että kyllä muuallakin on mätää kuin Tanskanmaalla...Olisi edes 127 euron torkkupeite niin vetäisisin sen niskaani ja rupeaisin nukkumaan...

13

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Firefox 58

Juu samaa mieltä olen. Vielä kääntelen ja vääntelen hintoja eurosta markkoihin ja päinvastoin. Kauhukseni kuitenkin huomaan tulevani aina samaan lopputulokseen, sillä kympillä ei saa nykyään juuri mitään. Jos en nyt partavettä ostakaan ja koetan syödä terveellisesti niin siitäkin saa pulittaa enemmän ja mihin se ruuan arvonlisäveron ale joutui...

• hat.sep.sut

johon kuuluu limousiiniajelu, kylpytynnöri, ruoka ja karaokoe... 50 ekee...
      En todellakaan maksa 300 markkaa että pääsen kuunteleen kun humalaiset mölisee...
      no way...

• En viitsi käännellä rahaa enää markoiksi kun siitä tulee vain vihaiseksi.
      Nyt on mennyt muutama menoerä ja taas kohta on köyhäilyn paikka.
      No se on tuttua mulle ja joskus teen siitä suorastaan taidetta.

• 120 €:n mohairshaali, mutta olen saanut sen lahjaksi. Nykynuoriso tuskin muistaa markka-aikaa ja omista lapsistani sanoisin ihan samaa. Maksaa 700 € vuokraa, vaimo kotona, kaksi lasta, itse ammattikorkeakoulussa ja ajaa taksia elättääkseen perheensä, mutta tuhannen euron tietokone ei ollut kallis.:-)

Jummalavita mulla tekemistä, että saan lapsenlapsille lahjat ostetuksi syntymäpäiviksi ja jouluksi.

• henrjii

mitenkähän paljon sen markan arvo olisi huonontunut yli kymmenen vuoden aikana. Paasikivi olisi pelkkää paperia, luulisin

• henrjii kirjoitti:

mitenkähän paljon sen markan arvo olisi huonontunut yli kymmenen vuoden aikana. Paasikivi olisi pelkkää paperia, luulisin

löytää muuntotaulukko, josta voi laskea menneen rahan arvon.

• henrjii
        Teotwawki kirjoitti:

löytää muuntotaulukko, josta voi laskea menneen rahan arvon.

ennustukset on vähä samaa kuin persujen kallupit, kannatusta on, mutta kuka viitsii lähteä uurnille.

• henrjii kirjoitti:

ennustukset on vähä samaa kuin persujen kallupit, kannatusta on, mutta kuka viitsii lähteä uurnille.

tässä ei ollut kysymys siitä, vaan menneen rahan arvosta.

• henrjii
        Teotwawki kirjoitti:

tässä ei ollut kysymys siitä, vaan menneen rahan arvosta.

mä muistan kun kossupullon sai seitsemällä markalla

• henrjii kirjoitti:

mä muistan kun kossupullon sai seitsemällä markalla

punkku maksoi 2,5 markkaa.:-D se on muuten 0,42 €.

• viivatiina

mietit kymmenen vuoden jälkeen palkathan on tietysti pysyny samassa kun markka aikaan =))))

• En ole euroon siirtymisen jälkeen niitä mielessäni markoiksi räknännyt.

Inflaatio oli ennen euroon siirtymistä jopa voimakkaampaa kuin euroaikana.
        Viinasen lupaus: "vain kuolleen ruumiini yli" markka devalvoidaan, ei ollut yhtään rehellisempää toimintaa, vaan sen lupauksen kusetukseen kaatui moni ulkomaanlainaa ottanut yrittys/yrittäjä.

• henrjii

ruotsin kruunuilla, oli se partavesi maksanut yli 400. kruunua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94