Tosiasia on että Suomen kauppalaivasto on enää harrastusta ja veneilyä niinkuin se suomi24 on sen määritellyt. Ei palaa entinen aika takaisin alamäki alkoi 70-luvun lopulla.
Minulle tämä harrastusveneily riitti en kirjoittele enää tälle palstalle siirryn tuonne:
http://www.merimieskuvia.net/kokeilukansio/Merimieskuvia/keskustelu/viewforum.php?f=3
Suomen merenkulku
65
2814
Vastaukset
- aikoinaan
Koulussa opetettiin silloin kun nyt eläköityvät/eläköityneet seilorit siellä aloittelivat: "Suomi on maatalousmaa, jonka pääelinkeinot ovat maanviljelys ja karjanhoito."
Asenteessa ei tältäosin ole tapahtunut muutosta, ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, ollaan melkolaiilla harrastelijatasolla.
Melkein tulee tippa silmään kun katsoo naapurivaltioita, etenkin Norjaa. Siellä ei ole hukattu mahdollisuuksia. Tuntuu että vähintaan joka toinen normanni on joskus seilannut. Se osittain selittänee asiaa ja on luonut "hyvän kierteen".
Tuetaan me edelleen maatalouden päästövähennyksiä, ehkä ne joskus vähenevätkin.
Olisko niin, että Suomalaiseen luonteeseen sopii paremmin lehmänpaskassa ja savessa rämpiminen, kuin tammikuiset aamusavut ahteritäkillä lämmössä 20C ?
Onneksi herättiin tukemaan telakoita. Vahinko vaan, ettei Suomalaisia telakoita enää ole.
Kai se menee niin merenkulunkin suhteen.- Sisävesimaa
Parinkymmenen vuoden päästä muistellaan kaiholla vuotta 2010 jolloin oli vielä Suomen lipun alla purjehtivia laivoja. Vuonna 2030 niitä ei ole kuin 0 - 10 kpl.
Suomi on ollut ja tulee aina olemaan metsäläiskansaa jossa merenkulku on vain ala muiden joukossa jos edes sitäkään. Se saattaa johtua siitä että Suomen aino meriyhteys on tuo järvipahanen jota Itämereksi kutsutaan. Norja, Ruotsi, Hollanti ja monet muut maat sijaitsevat valtamerien läheisyydessä ja merenkulku on ollut aina tärkeä osa yhteiskuntaa, joten sitä on tuettu voimakkaasti. - Viron merenkulku
Olen ihmetellyt sitä miksei Viron merenkulku ole noussut uudelleen itsenäistymisen jälkeen. Virolla on sentään kunniakas menneisyys merenkulun alalla ennen Neuvostoaikoja. Nyt ei ole matkustajalaivojen lisäksi kuin muutama rahtilaiva ja tankkeri. Palkkakilpailussa Viro pärjäisi monelle muulle maalle.
- Anonyymi
Merimies on erimies ja merenkulkija myös. Minä Stuertti ja minä Luotsi että näin.
- alamäessä
Jos olisi valtio viimeistään 80-luvulla tehnyt jotain merenkulun hyväksi, Suomella olisi vielä kunnollinen kauppalaivasto. Täällä ei vaan ole koskaan merenkulkua pahemmin tuettu. Nyt on jotain tonnistoveroa yritetty saada aikaiseksi vuosikaudet, mutta siitäkään ei ole tullut mitään ja vaikka tulisi se olisi jo myöhäistä. Pelkällä tonnistoverolla laivat ei Suomen lipun alle palaa ja edes ulosliputuksia sillä ei saataisi pysäytettyä.
- miehitys......
Ei tosiaan pelkkä tonnistovero riitä, vaan pikimmiten pitäisi hyväksyä sekamiehitys kuten Ruotsissa ollut jo kymmeniä vuosia.
- sekamiehitys
miehitys...... kirjoitti:
Ei tosiaan pelkkä tonnistovero riitä, vaan pikimmiten pitäisi hyväksyä sekamiehitys kuten Ruotsissa ollut jo kymmeniä vuosia.
Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.
- Frontline
sekamiehitys kirjoitti:
Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.
Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.
- miehitys...
Frontline kirjoitti:
Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.
Sekamiehityksen avulla ruotsalaiset ovat pystyneet säilyttämään kauppalaivastonsa, ja siellä on sekamiehitystä sekä miehistössä, että päällystössä. SMU, eikä suinkaan valtion tuen puute, tappaa suomalaisen merenkulun.
- manit pois
miehitys... kirjoitti:
Sekamiehityksen avulla ruotsalaiset ovat pystyneet säilyttämään kauppalaivastonsa, ja siellä on sekamiehitystä sekä miehistössä, että päällystössä. SMU, eikä suinkaan valtion tuen puute, tappaa suomalaisen merenkulun.
tässäkään tapauksessa ei ole kysymys kilpailu kyvystä eikä seka miehistä,vaan mahollisimman suurista voitoista.
- mutta hullu saa olla
Frontline kirjoitti:
Toki tiedät, että merenkulun päätehtävä ei ole työllistää suomalaisia? Ei edes päällystöä. Joka paikassa mainitun norjankin on ollut pakko ulosliputtaa ja se tässä edessä on oltava meilläkin, jotta kilpailukyky säilyy.
Miksi pitäisi Suomen lippu säilyttää, jos ei työllistettäisi Suomalaisia merimiehiä? Jos ei merenkulun tehtävä ole työllistää Suomalaisia merimiehiä, niin lopetataan kaikki tuet ja annetaan mukavuuslippulaivojen hoitaa merikuljetukset, silloinhan valtio säästäisi veronmaksajien rahoja. Miksi tukea ulkomaisia merimiehiä työllistäviä varustamoja? Sama koskee kaikkia muitakin teollisuusaloja, ei muuta, kuin lopetetaan kaikki tuottava työ Suomessa ja siirretään ne Kiinaan, sen jälkeen meidän tarvitsee vain auttaa takkeja toistemme päälle, periaatteella anna minulle 10€ takin laittamisesta, niin minä annan sinulle 10€, kun autat minulle takin.
- miehitys..
mutta hullu saa olla kirjoitti:
Miksi pitäisi Suomen lippu säilyttää, jos ei työllistettäisi Suomalaisia merimiehiä? Jos ei merenkulun tehtävä ole työllistää Suomalaisia merimiehiä, niin lopetataan kaikki tuet ja annetaan mukavuuslippulaivojen hoitaa merikuljetukset, silloinhan valtio säästäisi veronmaksajien rahoja. Miksi tukea ulkomaisia merimiehiä työllistäviä varustamoja? Sama koskee kaikkia muitakin teollisuusaloja, ei muuta, kuin lopetetaan kaikki tuottava työ Suomessa ja siirretään ne Kiinaan, sen jälkeen meidän tarvitsee vain auttaa takkeja toistemme päälle, periaatteella anna minulle 10€ takin laittamisesta, niin minä annan sinulle 10€, kun autat minulle takin.
Jos laivan miehistöstä puolet on suomalaisia, niin minun mielestäni silloin työllistetään SUOMALAISIA merimiehiä.
- eräs vaan
sekamiehitys kirjoitti:
Sekamiehitys ei toisi lisää töitä suomalaisille merimiehille. Suomalaiset laivat voisivat lisääntyä ja päällystölle tulisi lisää virkoja mutta miehistön jobit vähenisivät kun ulkolaiset merimiehet veisivät ne.
se on jo täällä, eräässä nimeltä mainitsemattomassa suomen lipun alla seilaavassa paatissa on korvattu täkkärit filppareilla ja myös perämiehet ovat samaa porukkaa. Enään aluksen försti ja kippari on suomalaiset. Konemouhoista en tiedä... Eipä hirveesti kiitosta kerää suomen kuolevan merenkulun aiheuttajat ja päättäjät.
- sitä mieltä,
että kunnon merimiehen on luontevampaa kirjoitella ilman kirjautumisia. Olen samaa mieltä. Havaitsin myös surffailtuani ko. sivuilla, että jollekin oli kelvannut tällä sivustolla käyttämäni nimimerkki "Patavahti". Eipä silti, nimimerkki oli tietysti vapaata riistaa, kun se ei ole rekisteröity täälläkään. Täytyy vain irtisanoutua uuden patavahdin kommenteista siksi, etteivät luule minun siellä kirjoittelevan. Onneksi tämän saitin "patavahdin" tunnistajia on vähän.
Voisinkin ennustaa, että ko. uusi saitti kuolee ennen ensi kesää. Siihen mennessä perustajat kyllästyvät kirjoittelemaan toisilleen, ja omien mielipiteittensä kommentoimiseen.
Yleensä suljen aina sivuston, kun kirjautumista vaaditaan.- ränttäli
No, kyllä siellä näkyy enemmänkin niitä kirjoittelijoita olevan. Täällähän "betonikuunarimiäs" kirjoittelee itselleen eri nimimerkeillä. Ei se kirjautuminen pitäisi vaikeaa ole, verkkopankkiinkin kirjaudutaan. Voipi laittaa salasanat koneen muistiinkin ja painaa vain enteriä.
- Nousuun?
ränttäli kirjoitti:
No, kyllä siellä näkyy enemmänkin niitä kirjoittelijoita olevan. Täällähän "betonikuunarimiäs" kirjoittelee itselleen eri nimimerkeillä. Ei se kirjautuminen pitäisi vaikeaa ole, verkkopankkiinkin kirjaudutaan. Voipi laittaa salasanat koneen muistiinkin ja painaa vain enteriä.
Miten olisi Suomen avoin rekisteri?
Menetettävää ei juuri ole. - tehdä jotain
Nousuun? kirjoitti:
Miten olisi Suomen avoin rekisteri?
Menetettävää ei juuri ole.Jotain radikaalia on pian pakko tehdä jos Ruotsiin tulee kohta kansaivälinen alusrekisteri. Merimiesunioninkin on taivuttava, muuten ei ole niillä enää ketään kenen etuja ajaa.
- Jeegermaister
tehdä jotain kirjoitti:
Jotain radikaalia on pian pakko tehdä jos Ruotsiin tulee kohta kansaivälinen alusrekisteri. Merimiesunioninkin on taivuttava, muuten ei ole niillä enää ketään kenen etuja ajaa.
Maaseudun tulevaisuudessa oli tänään juttua Suomen merenkulusta. Juttu oli lehdessä paljon laajempi, mutta lehden sivuilla on tiivistelmä siitä. Lehdessä mainittiin mm. että tonnistovero on tällä hetkellä Brysselissä lausuntokierroksella ja päätös sieltä pitäisi tulla vielä tämän vuoden aikana.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/laivojen_ulosliputus_uhka_huoltovarmuudelle/
- Anonyymi
Joo, mennyt toimiala.
Kiitos politiikan.- Anonyymi
Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.
Joo, ihan kuollut on. Vuonna 2017 Suomen lipun alla seilasi 144 kauppa-alusta joissa työskenteli 9508 merimiestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei merenkulkua politiikka tappanut, kyllä sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.
''...sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.''
SMU, SLPL, Konepäällystö ja....mikä se neljäs on ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...sen tappoivat 4 merenkulkijaliittoa kohtuuttomine vaatimuksineen.''
SMU, SLPL, Konepäällystö ja....mikä se neljäs on ??Radiosähköttäjäliitto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Radiosähköttäjäliitto
Suomen Radiosähköttäjäliitto lakkautettiin vuonna 1980.
Viimeinen kipinä lähti 1996 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ihan kuollut on. Vuonna 2017 Suomen lipun alla seilasi 144 kauppa-alusta joissa työskenteli 9508 merimiestä.
Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.
Ehkä luku tarkoitti merimiesammatissa toimivia merityötuloa nauttivia.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tarkoittaa noin 70 merimiestä per laiva. Mutta kun rahtilaivoissa miehistöä on 5- 13, niin yhtälö voi toteutua vain ottamalla mukaan kaikki mahdolliset suomen lipulla operoivat matkustaja-alukset. Noin 80 % suomalaisista "merimiehistä" ei koko merimiesuransa aikana Itämerta kummempaa merta näe.
Mitä väliä sillä on näkeekö vai ei?
Ei kaikki Bussikuskitkaan pääse koskaan kehä kolmoselle asti edes ja toiset kiertää ympäri Eurooppaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä sillä on näkeekö vai ei?
Ei kaikki Bussikuskitkaan pääse koskaan kehä kolmoselle asti edes ja toiset kiertää ympäri Eurooppaa!"RANTAKAISLIKOSSA SUHISEE" ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"RANTAKAISLIKOSSA SUHISEE" ;)
Samoihin tilastoihin ne tonnit ja työntekijät lasketaan kuitenkin, ihan niinkuin tuolla teidän kultaisella - 70 luvulla kuin!
Itse en ole ollut pasiseereissä tms. koskaan töissä mutta usein kuitenkin kaukoliikenteessä, ihan lähiaikoinakin. Tämän sanon vaan siksi ettei tarvi alkaa kertomaan mitään "kerran kun oltiin juttuja" jostain satiais pesäkkeestä! - Anonyymi
Sattuu,koskee , osuu ja uppoaa;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattuu,koskee , osuu ja uppoaa;)
Mikä on motiivisi? Hyödytkö jotenkin esim. sekamiehityksestä? Vai oletko vaan niitä jotka eivät pärjänneetkään.....
Taidat olla! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on motiivisi? Hyödytkö jotenkin esim. sekamiehityksestä? Vai oletko vaan niitä jotka eivät pärjänneetkään.....
Taidat olla!Sanko linellä mennään , ,entä mites mielensäpahoittajat ? ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanko linellä mennään , ,entä mites mielensäpahoittajat ? ;)
Siis et mukana suomen merenkulku tilastoissa.
- Anonyymi
5000 työtöntä lisää jos ruottin lautat rekistöröidään Viroon.
Lähde: merimies unioini.- Anonyymi
Kuka uskoo tuota ? Jos lautat siirretään ruotsin lipun alle säästyy satoja miljoonia euroja vuodessa suomalaista verorahaa. Työttömyyttä ei tule , koska ruotsissa ei ole vapaita merimiehiä. Rohkeasti laivat ruotsinlipun alle , siellä kaikki paremmin , jopa eläkeikäkin lähes sama.
- Anonyymi
Kivaa näin ikäloppuna muistella kun tuli 70-luvulla Nilsulla leikittyä merimiestä , tuli nähtyä idän ja etelän kaislavyöt :-*
- Anonyymi
Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.
Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.
Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.
Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.
Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä.Niin, ja nyt tämän kaiken ankeuden keskellä on Helsingin ja Tallinnan välinen kaljantuonnin
huoltovarmuus katkolla, ellei peräti jo kokonaan ole loppunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täältäkin se tieto tulee miksi merenkulku on Suomessa se mitä se on.
Eräät ovat valinneet merenkulun ammatikseen, jos täältä ei löydy merenkulun töitä hakeutuvat he sitten ulkomaille töihin.
Matkustajalaivat työllistää tietty, edestakaisin itämerellä.Ihan sama missä se kiulu seilaa kunhan liksa tulee kerran kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama missä se kiulu seilaa kunhan liksa tulee kerran kuukaudessa.
Jep, merenkulkija tekee työnsä merellä. Nytkin laivat liikkuu pitkin maailman meriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, merenkulkija tekee työnsä merellä. Nytkin laivat liikkuu pitkin maailman meriä.
Maissa tuotetaan mitä tuotetaan, merenkulkijat hoitavat logistiikassa oman osansa. Rahti satamasta A satamaan B ja jne.
Varustamo hankkii laivat,rahdit ja miehistön.
Jäänmurtajat avustaa, 20 pv laivalla 10 pv maissa. Kesät kesämökillä.
- Anonyymi
Jokin aika sitten eläköityneenä merimiehenä ymmärrän näitä kirjoituksia. Ei tämän päivän tilanne kovin ihanalta näytä.
Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä. Harvoissa laivoissamme tärkeintä on lyhyet kontrahdit. Ne maksavat redareille mansikoita. Vielä pari vuosikymmentä sitten idän pojilla oli vuoden kontrahdit ja he joskus pyysivät jatkoaikaa. Suomalaisetkin olivat laivan päällä puolisen vuotta. Jonkinlaista merimiehisyyttä.
Vasta 1970 luvun alussa Suomessa tuli vuoden ja pian 6kk sopimukset, jolloin sai vapaan kotimatkan. Silloin 1970 luvulla meitä riitti kohtuullisen paljon merelle lähtijöitä. Aikaisemmin kahden vuoden sopimuksella oli suomalaisiakin vaikea saada laivoihin. Norjalaiset silloinkin olivat merimiehiä, eivätkä heti itkeneet kotiin.
Suuri ongelma on myös, että Suomessa ei ole nyt eikä, ole koskaan ollut paljon vakavasti merenkulkuun panostavia varustajia. Hetken voittoja oli jossakin vaiheessa kalastamassa moniakin. Mutta huonojen rahtitilanteiden tullen pakkasivat laukkunsa myyden laivansa. Toisin oli muissa pohjoismaissa. Siellä laivastot ovat nyt hulppeita tänäkin päivänä, rahaa tulee ja työpaikkoja maihin kuin myös jonkin verran merelle sekä päällystölle, että miehistöllekin.
Suomi ei ole ikinä ollut merenkulkumaa, ei ole nyt, eikä koskaan tule olemaan.
Toivoen edes jotakin säilyvän merenkulussa.- Anonyymi
Kotkan merimuseo säilyy, se on tosin suljettu.
Merimiehet tietävät syyn, jos töitä ei Suomesta löydy lähtevät pois etsimään töitä. Joka on merimiehen ammatin itselleen valinnut hakeutuu sinne missä pääsee merelle.
Kova verotus ja työn sosiaalikustannukset, siinä ne syyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotkan merimuseo säilyy, se on tosin suljettu.
Merimiehet tietävät syyn, jos töitä ei Suomesta löydy lähtevät pois etsimään töitä. Joka on merimiehen ammatin itselleen valinnut hakeutuu sinne missä pääsee merelle.
Kova verotus ja työn sosiaalikustannukset, siinä ne syyt.Meren osuus kuljetuksista on iso, nyt Finnair ottaa jo penkkejä pois matkustaja lentokoneista. Ne muutetaan rahtiin kelvolliseksi.
- Anonyymi
''Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä.''
Tällä vuosituhannella ei ole ollut yhtä paljon tonnistoa suomenlipun alla kuin tänään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Ei ole monia laivoja ja ei ole merimiehiä.''
Tällä vuosituhannella ei ole ollut yhtä paljon tonnistoa suomenlipun alla kuin tänään.Aivan, mutta viime vuosituhannella oli enemmän. Siis hiukan enemmän, kun Suomen kauppalaivasto ei silloinkaan ollut suuri.
Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980. Onhan ilo, että on setään jotain ja mielellään lisääntymään päin.
Minäkin toivon merenkulun säilyvän jopa pikkuisen kukoistavana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, mutta viime vuosituhannella oli enemmän. Siis hiukan enemmän, kun Suomen kauppalaivasto ei silloinkaan ollut suuri.
Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980. Onhan ilo, että on setään jotain ja mielellään lisääntymään päin.
Minäkin toivon merenkulun säilyvän jopa pikkuisen kukoistavana.''Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980.''
Ei ihan...alusten määrä oli suurempi mutta alusten kantavuus oli pienempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Laivojen lukumäärä oli suurempi ja tonnisto erityisesti suurempi joskus 1970 - 1980.''
Ei ihan...alusten määrä oli suurempi mutta alusten kantavuus oli pienempi.Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10 5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia
Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.
Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10 5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia
Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.
Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle.Nesteellä tosiaan on omat tankkerit ja iso satamakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nesteellä tosiaan on omat tankkerit ja iso satamakin.
Maissa maan ongelmat, nyt ne eristää jo alueita. Huoltovarmuus onneksi toimii, kiitos merenkulkijoiden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkään en osaa hakea kaikkia tietoja netistä, enkä jaksakaan.
Mutta yllä oleva tuntuu näppituntumalta melko mahdottomalta. 1970-1980 aikana meillä oli suuria tankkeja aika monta Nesteellä, Ålandereilla aika monia laivoja, muutama ns Valmetin tankki, nippu handy size tankkeja ehkä 20-40000 dwt, Nielsenin bulkit 30000 - 35000 dwt 10 5 kappaletta sekä muita bulkeja ja lukuisia useiden tuhansien tonnien kantavia aluksia. Kokonaiskantavuus lienee ollut luokkaa 3,5 miljoonaa tonnia
Jos mielestäsi alusten määrä oli suurempi, mutta kantavuus pienempi, niin en ymmärrä.
Ulkomaanliikenteen laivojamme lienee noin 120 kpl vai kuinka? Melko pieniä vieläpä lähes kaikki. Ei taida olla kokoa 200-, 100- , 50 000 dwt juurikaan. Ulkomaiden lipun alla oleviakin paatteja suomalaisilla taitaa olla melko vähän.
Mutta jos erehdyn, niin kertokaa tilastoja määristä ja kantavuuksista, niin saan oikeaa tietoa näppituntumani tilalle.''Kauppa-alusluetteloon, johon voidaan merkitä pääasiassa ulkomaan liikenteessä toimivia aluksia, kuului vuoden 2020 helmikuussa yhteensä 116 alusta. Koko rekisteröidyn kauppalaivaston bruttovetoisuus oli 1 874 865. Tästä varsinaisen kauppalaivaston bruttovetoisuuden osuus oli 1 739 541 ja kauppa-alusluetteloon merkittyjen alusten 1 574 660.''
Lisää tietoa: https://www.stat.fi/til/klaiv/2019/klaiv_2019_2020-02-26_tie_001_fi.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nesteellä tosiaan on omat tankkerit ja iso satamakin.
Miten tuon nyt ottaa...;)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Neste_Shipping
- Anonyymi
Asiaa tuntemattomilla kirjoittajilla voi olla vaikeuksia ymmärtää esimerkiksi kantavuuden ja vetoisuuden ero. Vaikutti ainakin maininta ennen ja nyt laivojen määrä ja kantavuus kirjoittajalla.
Mutta jatkakaa pohdintoja, niin kaikki pääsevät kärryille. - Anonyymi
Jungmannit pankaa suut suppuun!!!
- Anonyymi
Harrastan merenkulkua, tämäkin ala kehittyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastan merenkulkua, tämäkin ala kehittyy.
2500 merimiestä lomautettu, merihistorian pahin tilanne.
Huoltovarmuus...toimiiko?
Lähde:Merimiesunioni - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2500 merimiestä lomautettu, merihistorian pahin tilanne.
Huoltovarmuus...toimiiko?
Lähde:MerimiesunioniValtion suuret yritys tuki paketit valuvat taas vauhdilla ulkomaille.
Eestiläiset/Eestin Venäläiset ja Filppari merenkulkijat saavat taas suuren tukipotin Suomalaiselta veron maksajalta.
Kanta Suomalainen merenkulkija istuu työttömyys kortistossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtion suuret yritys tuki paketit valuvat taas vauhdilla ulkomaille.
Eestiläiset/Eestin Venäläiset ja Filppari merenkulkijat saavat taas suuren tukipotin Suomalaiselta veron maksajalta.
Kanta Suomalainen merenkulkija istuu työttömyys kortistossa.Ei tätä oikein voi enää ymmärtää.
Onko tämä maa yksinkertaisesti "sosialistinen:?
- Anonyymi
Asian voi nähdä niinkin, että merenkulku on paljon muutakin kuin laivalla oloa. Merenkulkijoita on enemmän muissa merenkulun ammateissa kuin seiloreina. Ammatteja ja työpaikkoja on todella paljon liittyen merenkulkuun.
- Anonyymi
Pitäähän ne laivat huoltaa,lastit purkaa ja jne.
Itse halusin merenkulkuun töihin, en päässyt. Jos Suomesta ei olisi töitä löytynyt niin ulkomaille.
Maissa en ole viihtynyt ollenkaan, merille tekee aina mieli.
Tuttuja on merenkulussa töissä, pitävät ammatistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän ne laivat huoltaa,lastit purkaa ja jne.
Itse halusin merenkulkuun töihin, en päässyt. Jos Suomesta ei olisi töitä löytynyt niin ulkomaille.
Maissa en ole viihtynyt ollenkaan, merille tekee aina mieli.
Tuttuja on merenkulussa töissä, pitävät ammatistaan.Viking line keskittyy huoltovarmuuteen, muuten tietty hiljaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viking line keskittyy huoltovarmuuteen, muuten tietty hiljaista.
On tosi kurjaa lukea merenkulun alasajoa. 80-luvun lopulla alkoi merenkulkijoiden määrä vähenemään. Lähde:Hesari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tosi kurjaa lukea merenkulun alasajoa. 80-luvun lopulla alkoi merenkulkijoiden määrä vähenemään. Lähde:Hesari.
Muutaman viime vuoden aikana merimiesammatissa olevien määrä on pysynyt tasaisesti
7000-7500 henkeä. Laivojen määrä on hieman noussut, pääasiassa ro-ro kippoja joissa ei paljon porukkaa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman viime vuoden aikana merimiesammatissa olevien määrä on pysynyt tasaisesti
7000-7500 henkeä. Laivojen määrä on hieman noussut, pääasiassa ro-ro kippoja joissa ei paljon porukkaa ole.Näin kävi merenkululle, minulle merenkulku jäi sitten harrastus pohjalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin kävi merenkululle, minulle merenkulku jäi sitten harrastus pohjalle.
Tuttu konemestari ei pitänyt merenkulusta, muut laivoissa olleet ovat olleet jotenkin vaan hankalia. Samoin kova merenkäyntikin oli ollut epämiellyttävä kokemus.
Se siitä merenkulusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465297Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5381835Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77953
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748