Kyseessä on ILTO 300 ilmanvaihtokone lämmöntalteenotolla. Nyt jo vain - 5 -10 pakkasasteen välillä tuo ilmanvaihto pysähtelee jatkuvasti. Esimerkiksi aamulla oli pakkasta noin -5 astetta ja kone pysyi päällä noin 3 minuuttia jonka jälkeen oli pois päältä noin 0,5-1 min ja taas päällä noin 3 minuuttia. Onko ihan normaalia, että se näin alhaisilla pakkasilla jo sammuilee? Oma muistikuva kun olisi, että aiempina talvina sammuilu olisi alkanut vasta kovemmilla pakkasilla (n. -15 ja alle). Mitään en ole laitteessa muuttanu paitsi putsannut ja suodattimet vaihtanut. Jälkilämmitys on asetettu noin 16 asteeseen ja 2 nopeudella pidän normaalisti. Ilton sivuilla lukee, että sammuilu on normaalia -5-10 asteen pakkasilla mutta onko se normaalia ihan noin tiheään? Pysyykö päällä juuri ollenkaan kun kovat pakkaset tulee? Mikä voisi olla vikana? Aiempina talvina mielestäni sammuilu alkoi tosiaankin vasta kovemmilla pakkasilla. Eristykset on ok jne.
Kiva jos joku tietävä ehtis vastata.
Ilmanvaihto pysähtelee
12
12052
Vastaukset
- LTR-3
Ootko kokeillut vaikuttaako jälkilämmityksen nosto kennon sulatus pysähtelyyn tai sitten kokeilet 1 nopeutta puhaltimiin?
Mulla on omassa enervent koneessa jälkilämityksen pyynti 22c ja tulokanavasta todellisuudessa tulee 20c ilmaa kun erillisellä mittarilla mittaa, puhaltimet myös 2 nopeudella.- taas kerran
Ristivirtasiirtimen hyötysuhde paranee = jäteilma jäähtyy entistä enemmän, kun kone laitetaan pienimmälle teholle. Toki niitä sulatusjaksoja ei sitten yhtä helpolla huomaa koneen äänestä...
Tuloilman lämpötila-asetuksellakaan ei ole mitään tekemistä sulatuksen kanssa.
Sulatuksen käynnistyminen aiempina vuosina vasta -15 asteessa ei ole uskottavaa. Kyllä se jossain -7...-10 haarukassa pitäisi olla. Hieman asiaan vaikuttaa termostaatin anturin sijainti. Jos se on siirtynyt konetta rassattaessa, voi sulatus käynnistyä nyt aiempaa herkemmin. Käyttöohjeessa saattaa ehkä jopa olla vihjeitä siitä, miten anturin paikkaa muuttamalla voi vaikuttaa sulatuksen toimintaan. - Oenis
taas kerran kirjoitti:
Ristivirtasiirtimen hyötysuhde paranee = jäteilma jäähtyy entistä enemmän, kun kone laitetaan pienimmälle teholle. Toki niitä sulatusjaksoja ei sitten yhtä helpolla huomaa koneen äänestä...
Tuloilman lämpötila-asetuksellakaan ei ole mitään tekemistä sulatuksen kanssa.
Sulatuksen käynnistyminen aiempina vuosina vasta -15 asteessa ei ole uskottavaa. Kyllä se jossain -7...-10 haarukassa pitäisi olla. Hieman asiaan vaikuttaa termostaatin anturin sijainti. Jos se on siirtynyt konetta rassattaessa, voi sulatus käynnistyä nyt aiempaa herkemmin. Käyttöohjeessa saattaa ehkä jopa olla vihjeitä siitä, miten anturin paikkaa muuttamalla voi vaikuttaa sulatuksen toimintaan.kiitos viestistä. Juu itsekin arvelin ettei tuolla lämpötila-asetuksella kai tämän kanssa pitäisi mitään tekemistä olla. Kyllä tuo tosiaan aiempina talvina katketa vasta kovemmilla pakkasilla. En nyt osaa sanoa oliko se sitten -12 vai -15 mutta tosiaan tänään aamulla vaivaiset -5 astetta ja kone pysyi päällä vain muutaman minuutin kerrallaan ja olen kyllä melkoisen varma ettei se näin ole aiemmin toiminut.
Kysyn nyt vielä että mitä anturia siirtämällä tuota voisi kokeilla korjata? Koneen sisällä on yhteensä 3 anturia. Kaksi päällekkäin lämpövastuksen lähellä ja yksi sitten lämmöntalteenoton toisella puolella. Ja kannattaako noita yrittää siirää poispäin kennosta vai?
Sittenhän siinä on vielä se huurtumisesto termostaatti jota voi säätää. Se on kyllä alkuperäisissä säädöissä.
Lisää vinkkejä otetaan vastaan. Oenis kirjoitti:
kiitos viestistä. Juu itsekin arvelin ettei tuolla lämpötila-asetuksella kai tämän kanssa pitäisi mitään tekemistä olla. Kyllä tuo tosiaan aiempina talvina katketa vasta kovemmilla pakkasilla. En nyt osaa sanoa oliko se sitten -12 vai -15 mutta tosiaan tänään aamulla vaivaiset -5 astetta ja kone pysyi päällä vain muutaman minuutin kerrallaan ja olen kyllä melkoisen varma ettei se näin ole aiemmin toiminut.
Kysyn nyt vielä että mitä anturia siirtämällä tuota voisi kokeilla korjata? Koneen sisällä on yhteensä 3 anturia. Kaksi päällekkäin lämpövastuksen lähellä ja yksi sitten lämmöntalteenoton toisella puolella. Ja kannattaako noita yrittää siirää poispäin kennosta vai?
Sittenhän siinä on vielä se huurtumisesto termostaatti jota voi säätää. Se on kyllä alkuperäisissä säädöissä.
Lisää vinkkejä otetaan vastaan.Olisiko poistoilmasuodatin tukossa tai joku pyörittänyt tuloimaventtiileitä suuremmalle (tai poistolautasia pienemmälle).
Kuinka usein ja mihin aikan vuodesta olet vaihtanut tuloilmasuodattimen. Jospa se on aiempina talvina ollutkin paskanen ==> poisto tuloa suurempi ja nyt sitten olet vaihtanutkin suodattimen juuri talvea vasten, jonka seurauksena on suurempi tuloilmavirta ==> kenno jäätyy herkemmin.- LTR-3
Oenis kirjoitti:
kiitos viestistä. Juu itsekin arvelin ettei tuolla lämpötila-asetuksella kai tämän kanssa pitäisi mitään tekemistä olla. Kyllä tuo tosiaan aiempina talvina katketa vasta kovemmilla pakkasilla. En nyt osaa sanoa oliko se sitten -12 vai -15 mutta tosiaan tänään aamulla vaivaiset -5 astetta ja kone pysyi päällä vain muutaman minuutin kerrallaan ja olen kyllä melkoisen varma ettei se näin ole aiemmin toiminut.
Kysyn nyt vielä että mitä anturia siirtämällä tuota voisi kokeilla korjata? Koneen sisällä on yhteensä 3 anturia. Kaksi päällekkäin lämpövastuksen lähellä ja yksi sitten lämmöntalteenoton toisella puolella. Ja kannattaako noita yrittää siirää poispäin kennosta vai?
Sittenhän siinä on vielä se huurtumisesto termostaatti jota voi säätää. Se on kyllä alkuperäisissä säädöissä.
Lisää vinkkejä otetaan vastaan.Eihän siinä muuta kuin revit kaikki anturit ja muut sisäkalut irti ja kasaat uudestaan koneen tehdasta fiksummin.
Kyllä sillä jälkilämmitysvastuksella voi olla vaikutusta asiaan, kun samassa kotelossahan se on kennon kanssa ja kun vastus kuumempi niin myös säteilee enemmän lämpöä kennoon ja saattaa auttaa asiaan niinkuin puhallin nopeuden pienentäminen tai miks ei suurentaminen, ovat kumpikin todella helppoja kokeilla, mutta jos ei kiinnosta kokeilla niin ei voi mitään. - Oenis
asdfsdfgghh kirjoitti:
Olisiko poistoilmasuodatin tukossa tai joku pyörittänyt tuloimaventtiileitä suuremmalle (tai poistolautasia pienemmälle).
Kuinka usein ja mihin aikan vuodesta olet vaihtanut tuloilmasuodattimen. Jospa se on aiempina talvina ollutkin paskanen ==> poisto tuloa suurempi ja nyt sitten olet vaihtanutkin suodattimen juuri talvea vasten, jonka seurauksena on suurempi tuloilmavirta ==> kenno jäätyy herkemmin.Venttiileihin ei ole koskettu joten ne pitäisi olla ihan säädöissä. Sen sijaan tuo suodattimet voisi selittää jotain. Olen nimittäin juuri vaihtanut uudet suodattimet ja ne on myös eri valmistajan kuin aiemmin ostamani. En tiedä voisiko niillä kuitenkaan niin suurta vaikutusta olla?
Säädin tuota huurtumisenesto termostaattia ja se mielestäni auttoi jonkin verran. Eli eilen -6 asteen pakkasella kone ei enää pysähdellyt läheskään niin usein. Säädin myös jälkilämmityksen noin 17-18 asteeseen. Tänä aamuna pakkasta oli sitten -11-13 astetta ja kone pysähteli suurinpiirtein tahtiin 2 minuuttia päällä ja 45 s pois. Nopeus oli 2 ja pysähtelyä tapahtui myös 1 nopeudella.
Sitä tässä vaan mietin, että onko noin lyhyet päälläolojaksot normaaleja? Työpaikallani kun on vastaavan tyyppinen ILTO 270 ja se ei ole pysähdellyt edes vielä nyt -11 asteen pakkasella. - sama vika
Oenis kirjoitti:
Venttiileihin ei ole koskettu joten ne pitäisi olla ihan säädöissä. Sen sijaan tuo suodattimet voisi selittää jotain. Olen nimittäin juuri vaihtanut uudet suodattimet ja ne on myös eri valmistajan kuin aiemmin ostamani. En tiedä voisiko niillä kuitenkaan niin suurta vaikutusta olla?
Säädin tuota huurtumisenesto termostaattia ja se mielestäni auttoi jonkin verran. Eli eilen -6 asteen pakkasella kone ei enää pysähdellyt läheskään niin usein. Säädin myös jälkilämmityksen noin 17-18 asteeseen. Tänä aamuna pakkasta oli sitten -11-13 astetta ja kone pysähteli suurinpiirtein tahtiin 2 minuuttia päällä ja 45 s pois. Nopeus oli 2 ja pysähtelyä tapahtui myös 1 nopeudella.
Sitä tässä vaan mietin, että onko noin lyhyet päälläolojaksot normaaleja? Työpaikallani kun on vastaavan tyyppinen ILTO 270 ja se ei ole pysähdellyt edes vielä nyt -11 asteen pakkasella.En todellakaan ole minkään sortin tietäjä tässä asiassa, mutta meillä on myös ilto 300 ja olen ihmetellyt tänä talvena ihan samaa: aiemmin ei ole pysähdellyt, ellei ole pakkasta vähintään 10 astetta. Nyt pysähtelee jo kuudessakin.
Voisiko tässä talvessa olla jotain erilaista? Vaikuttaako esim. ulkoilman kosteus tai tuulet? Ainakin meillä päin (Keski-Suomessa) on koko alkutalven ollut joko hirveä tuuli tai sitten sellainen kostean tuntuinen ilma ulkona.
Mutta voi olla, että olen ihan metsässä. Asiantuntijat varmaan osaa sanoa. Mutta siinä mielessä jännä, että sama vaiva samalla vehkeellä samana talvena. - Oenis
sama vika kirjoitti:
En todellakaan ole minkään sortin tietäjä tässä asiassa, mutta meillä on myös ilto 300 ja olen ihmetellyt tänä talvena ihan samaa: aiemmin ei ole pysähdellyt, ellei ole pakkasta vähintään 10 astetta. Nyt pysähtelee jo kuudessakin.
Voisiko tässä talvessa olla jotain erilaista? Vaikuttaako esim. ulkoilman kosteus tai tuulet? Ainakin meillä päin (Keski-Suomessa) on koko alkutalven ollut joko hirveä tuuli tai sitten sellainen kostean tuntuinen ilma ulkona.
Mutta voi olla, että olen ihan metsässä. Asiantuntijat varmaan osaa sanoa. Mutta siinä mielessä jännä, että sama vaiva samalla vehkeellä samana talvena.Aika jännää, että samanlaista ilmiötä sielläkin! Onko sinulla minkälaiset aikavälit noissa käyntijaksoissa? En tiedä voisiko tuolla ilmalla tosiaan olla vaikutusta, ilma on kyllä kieltämättä aika erikoisen kosteaa pihalla noin 90 % vaikka pakkasta on reilusti toistakymmentä. Käsittääkseni anturi mittaa kuitenkin vain lämpötilaa eikä kosteutta tms...
- Oenis
Oenis kirjoitti:
Venttiileihin ei ole koskettu joten ne pitäisi olla ihan säädöissä. Sen sijaan tuo suodattimet voisi selittää jotain. Olen nimittäin juuri vaihtanut uudet suodattimet ja ne on myös eri valmistajan kuin aiemmin ostamani. En tiedä voisiko niillä kuitenkaan niin suurta vaikutusta olla?
Säädin tuota huurtumisenesto termostaattia ja se mielestäni auttoi jonkin verran. Eli eilen -6 asteen pakkasella kone ei enää pysähdellyt läheskään niin usein. Säädin myös jälkilämmityksen noin 17-18 asteeseen. Tänä aamuna pakkasta oli sitten -11-13 astetta ja kone pysähteli suurinpiirtein tahtiin 2 minuuttia päällä ja 45 s pois. Nopeus oli 2 ja pysähtelyä tapahtui myös 1 nopeudella.
Sitä tässä vaan mietin, että onko noin lyhyet päälläolojaksot normaaleja? Työpaikallani kun on vastaavan tyyppinen ILTO 270 ja se ei ole pysähdellyt edes vielä nyt -11 asteen pakkasella.näyttääpä tuo työpaikankin ILTO pysähtelevän joten eipä kai tuossa mitään ihmeellistä ole.
- 23
Oenis kirjoitti:
Venttiileihin ei ole koskettu joten ne pitäisi olla ihan säädöissä. Sen sijaan tuo suodattimet voisi selittää jotain. Olen nimittäin juuri vaihtanut uudet suodattimet ja ne on myös eri valmistajan kuin aiemmin ostamani. En tiedä voisiko niillä kuitenkaan niin suurta vaikutusta olla?
Säädin tuota huurtumisenesto termostaattia ja se mielestäni auttoi jonkin verran. Eli eilen -6 asteen pakkasella kone ei enää pysähdellyt läheskään niin usein. Säädin myös jälkilämmityksen noin 17-18 asteeseen. Tänä aamuna pakkasta oli sitten -11-13 astetta ja kone pysähteli suurinpiirtein tahtiin 2 minuuttia päällä ja 45 s pois. Nopeus oli 2 ja pysähtelyä tapahtui myös 1 nopeudella.
Sitä tässä vaan mietin, että onko noin lyhyet päälläolojaksot normaaleja? Työpaikallani kun on vastaavan tyyppinen ILTO 270 ja se ei ole pysähdellyt edes vielä nyt -11 asteen pakkasella.Kun olet säätänyt huurtumisen estoa,luultavasti kylmemmälle,on vaarana että pysähtelyn sijaan kenno rupeaa jäätymään ja näin hyötysuhde heikkeneeja kennoa lämmitetään taas tiuhempaan.Joten se pysähtely tuohon nähden on olematon riesa.Omassa koneessani(eri merkki) pystyy säätämään tulo moottorin pysähdys lämpötilan kuin myös etuvastuksen lämpötilan.Säätöjen lämpötila ero on oltava vähintään 2ast,jotta etuvastus toimii niin kuin on suuniteltu,ja estää kennon jäätymisen.Minusta muutenkin näissä keskusteluissa kiinitetään huomioita epäolennaisiin asioihin.Koneen suunnitelijat ovat suunitelleet miten koneiden pitää missäkin olosuhteissa toimia.Ja kyllä se kovalla pakkasellakin asunnossa ilma vaihtuu luonnostaan vaikka kone hetken huilaakin,estäen se kennon jäätymisen.Riittää kun huoltaa koneen normaalisti ja antaa säätöjen olla arvoissa jotka on ennenkin toimineet.
Asiasta kolmanteen LTR3:KINHAN ELÄÄ VIELÄ - cxz
LTR-3 kirjoitti:
Eihän siinä muuta kuin revit kaikki anturit ja muut sisäkalut irti ja kasaat uudestaan koneen tehdasta fiksummin.
Kyllä sillä jälkilämmitysvastuksella voi olla vaikutusta asiaan, kun samassa kotelossahan se on kennon kanssa ja kun vastus kuumempi niin myös säteilee enemmän lämpöä kennoon ja saattaa auttaa asiaan niinkuin puhallin nopeuden pienentäminen tai miks ei suurentaminen, ovat kumpikin todella helppoja kokeilla, mutta jos ei kiinnosta kokeilla niin ei voi mitään.Ilman kosteus vaikuttaa kennon huurtumiseen. Aseta jälkilämmitys isommalle ja käytä konetta pienemmällä nopeudella. Pysähtelyhän ei haittaa mitään, vaan on merkki siitä, että laite toimii kuten se on suunniteltu
- taas kerran
cxz kirjoitti:
Ilman kosteus vaikuttaa kennon huurtumiseen. Aseta jälkilämmitys isommalle ja käytä konetta pienemmällä nopeudella. Pysähtelyhän ei haittaa mitään, vaan on merkki siitä, että laite toimii kuten se on suunniteltu
Ristivirtasiirtimen hyötysuhde paranee = jäteilma jäähtyy entistä enemmän, kun kone laitetaan pienimmälle teholle. Toki niitä sulatusjaksoja ei sitten yhtä helpolla huomaa koneen äänestä...
Tuloilman lämpötila-asetuksellakaan ei ole mitään tekemistä sulatuksen kanssa.
Sulatuksen käynnistyminen aiempina vuosina vasta -15 asteessa ei ole uskottavaa. Kyllä se jossain -7...-10 haarukassa pitäisi olla. Hieman asiaan vaikuttaa termostaatin anturin sijainti. Jos se on siirtynyt konetta rassattaessa, voi sulatus käynnistyä nyt aiempaa herkemmin. Käyttöohjeessa saattaa ehkä jopa olla vihjeitä siitä, miten anturin paikkaa muuttamalla voi vaikuttaa sulatuksen toimintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238439Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1036642Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783830- 853548
- 1653010
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432929- 472897
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista402762Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222476Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962084